Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2900510_0001.png
1
Mio. kr.
§17 Beskæftigelsesministeriet
17.11.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at reserve vedr. et stærkere organiseret ar‐
bejdsmarked er udmøntet sfa. Aftale mellem re‐
geringen, Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Alternativet om en styrket
indsats mod social dumping af maj 2024. Desu‐
den er der oprettet en negativ budgetregulerin på
22,6 mio. kr. i 2025 sfa. politisk prioriteret op‐
gavebortfald.
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende
indkomstoverførsler
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 170,1 mio. kr. skyldes primært
overførsel af ansvaret for selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse og overgangsydelse, jf. konge‐
lig resolution af 17. april 2024.
17.19.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 42,4 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at den afsatte reserve til det kommunale
lov- og cirkulæreprogram er nulstillet siden fi‐
nansloven for 2024 og udmøntet på bloktilskud‐
saktstykket for 2025. I 2025 er der desuden afsat
bevilling til nye initiativer, som forventes ud‐
møntet på bloktilskudsaktstykket for 2026.
17.21.10. Arbejdsmiljøindsats i kommuner og regioner
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 83,0 mio. kr.
skyldes oprettelse af ny pulje til arbejdsmiljøind‐
sats i kommuner og regioner, jf. Trepartsaftale
mellem regeringen, FH, KL, Danske Regioner
og Akademikerne om løn og arbejdsvilkår af de‐
cember 2023.
2024
2025
Ændring
72,7
45,6
-27,1
90,9
261,0
170,1
193,9
151,5
-42,4
-
83,0
83,0
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900510_0002.png
2
Mio. kr.
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og
arbejdere m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 37,0 mio. kr. skyldes nye regn‐
skabstal, som ligger til grund for skønnet.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
17.23.41.
...............................................................................
Uddannelsesgodtgørelse
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 28,8 mio. kr. skyldes, at ordnin‐
gen først trådte i kraft pr. 1. juli 2024 og indfa‐
ses over en årrække.
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af ledighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 90,2 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning
for modtagere af ledighedsafhængige indkom‐
stoverførsler, som forudsat ved indførelse af ord‐
ningen, stiger fra 1,5 pct. i 2024 til 1,8 pct. i
2025.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af øvrige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 499,4 mio. kr. skyldes primært,
at bidraget til den obligatoriske pensionsordning
for modtagere af øvrige indkomstoverførsler,
som forudsat ved indførelse af ordningen, stiger
fra 1,5 pct. i 2024 til 1,8 pct. i 2025.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 128,7 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra a-kasser og arbejdsgi‐
vere efter sædvanlig praksis først indgår på det
ordinære ændringsforslag til forslag til finanslo‐
ven for 2025. På finansloven for 2024 udgjorde
efterreguleringen en udgift for staten på 138,7
mio. kr., idet a-kasser og arbejdsgivere sammen‐
lagt havde betalt for meget i ATP-bidrag i 2022.
2024
2025
Ændring
155,5
141,6
192,5
175,7
37,0
34,1
8,8
37,6
28,8
428,2
518,4
90,2
1.815,0
2.314,4
499,4
160,1
288,8
128,7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900510_0003.png
3
Mio. kr.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 65,3 mio. kr. skyldes, at ef‐
terreguleringen i bidrag fra a-kasser og arbejds‐
givere efter sædvanlig praksis først indgår på det
ordinære ændringsforslag til forslag til finanslo‐
ven for 2025. På finansloven for 2024 udgjorde
efterreguleringen en indtægt for staten på 47,1
mio. kr., idet a-kasser og arbejdsgivere sammen‐
lagt havde betalt for lidt i ATP-bidrag i 2022.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af
barselsdagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 46,1 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra arbejdsgivere efter
sædvanlig praksis først indgår på det ordinære
ændringsforslag til forslag til finansloven for
2025. På finansloven for 2024 udgjorde efterre‐
guleringen en udgift for staten på 50,3 mio. kr.,
idet arbejdsgivere havde betalt for meget i ATP-
bidrag i 2022.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af
ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 30,2 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra arbejdsgivere efter sæd‐
vanlig praksis først indgår på det ordinære æn‐
dringsforslag til forslag til finansloven for 2025.
På finansloven for 2024 udgjorde efterregulerin‐
gen en udgift for staten på 31,9 mio. kr., idet ar‐
bejdsgivere havde betalt for meget i ATP-bidrag
i 2022.
17.35.12. Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 176,6 mio. kr. skyldes at
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og over‐
gangsydelse erstattes af en ny mindstesats for
kontanthjælp i det nye kontanthjælpssystem, der
implementeres fra 1. juli 2025, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konser‐
vative Folkeparti og Radikale Venstre om et nyt
kontanthjælpssystem af oktober 2023.
2024
2025
Ændring
155,2
89,9
-65,3
21,5
67,6
46,1
-4,0
26,2
30,2
352,1
175,5
-176,6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900510_0004.png
4
Mio. kr.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp
m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 150,6 mio. kr. skyldes pri‐
mært afskaffelse af særlig støtte for personer i
kontanthjælpssystemet som følge af Aftale mel‐
lem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
et nyt kontanthjælpssystem af oktober 2023.
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 115,3 mio. kr. vedrører
kommunal medfinansiering af særlig støtte og
afspejler udviklingen beskrevet ovenfor.
17.46.64. Kontanthjælpsmodtagere mv. på langvarig
offentlig forsørgelse
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 25,8 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for puljen Flere unge skal med,
som har bevilling i 2025-2028 som følge af Af‐
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Ven‐
stre om et nyt Kontanthjælpssystem af oktober
2023.
17.56.11.
...............................................................................
Fleksydelse
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 140,2 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal fleksydelsesmodtagere fra
1.850 fuldtidspersoner i 2024 til 925 fuldtidsper‐
soner i 2025.
17.59.19. Nedbringelse af sygefravær på offentlige
arbejdspladser
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 33,1 mio. kr. skyldes udløb
af bevillingen til nedbringelse af sygefraværet på
offentlige arbejdspladser som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering, Dansk Fol‐
keparti og Socialistisk Folkeparti om en ny ret
til tidlig pension af oktober 2020.
2024
2025
Ændring
307,2
156,6
-150,6
234,7
119,4
-115,3
-
25,8
25,8
421,1
280,9
-140,2
33,1
-
-33,1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900510_0005.png
5
Mio. kr.
17.61.09.
...............................................................................
Fritidstillæg
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 37,7 mio. kr.
skyldes, at der indføres et nyt fritidstillæg mål‐
rettet børn af kontanthjælpsmodtagere, jf. Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
et nyt kontanthjælpssystem af oktober 2023.
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5.597,4 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i antal førtidspensionister fra
117.800 fuldtidspersoner i 2024 til 138.900 fuld‐
tidspersoner i 2025. Den forventede stigning
skyldes, at nytilkendelser til førtidspension bud‐
getteres på denne konto, mens afgang sker fra
andre førtidspensionskonti.
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 4.476,0 mio. kr. vedrører kom‐
munal medfinansiering af førtidspension og af‐
spejler udviklingen i antal personer, der modta‐
ger førtidspension, jf. ovenfor.
2024
2025
Ændring
-
37,7
37,7
25.318,5
30.915,9
5.597,4
20.200,2
24.676,2
4.476,0