Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 246
Offentligt
2900509_0001.png
1
Mio. kr.
§17 Beskæftigelsesministeriet
17.11.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at reserve vedr. et stærkere organiseret ar‐
bejdsmarked er udmøntet sfa. Aftale mellem re‐
geringen, Danmarksdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Alternativet om en styrket
indsats mod social dumping af maj 2024. Desu‐
den er der oprettet en negativ budgetregulering
på 22,6 mio. kr. i 2025 sfa. politisk prioriteret
opgavebortfald.
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende
indkomstoverførsler
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 170,1 mio. kr. skyldes primært
overførsel af ansvaret for selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse og overgangsydelse, jf. konge‐
lig resolution af 17. april 2024.
17.19.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 42,4 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at den afsatte reserve til det kommunale
lov- og cirkulæreprogram er nulstillet siden fi‐
nansloven for 2024 og udmøntet på bloktilskud‐
saktstykket for 2025. I 2025 er der desuden afsat
bevilling til nye initiativer, som forventes ud‐
møntet på bloktilskudsaktstykket for 2026.
17.21.01.
...............................................................................
Arbejdstilsynet
(Driftsbev.)
Nettoudgift
................................................................................
Merudgiften på 41,2 mio. kr. skyldes primært
styrkelse af indsatsen mod social dumping, jf.
Aftale mellem regeringen, Danmarksdemokra‐
terne, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Ra‐
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
om en styrket indsats mod social dumping af
maj 2024.
2024
2025
Ændring
72,7
45,6
-27,1
90,9
261,0
170,1
193,9
151,5
-42,4
593,9
635,1
41,2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0002.png
2
Mio. kr.
17.21.10. Arbejdsmiljøindsats i kommuner og regioner
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 83,0 mio. kr.
skyldes oprettelse af ny pulje til arbejdsmiljøind‐
sats i kommuner og regioner, jf. Trepartsaftale
mellem regeringen, FH, KL, Danske Regioner
og Akademikerne om løn og arbejdsvilkår af de‐
cember 2023.
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og
arbejdere m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 37,0 mio. kr. skyldes nye regn‐
skabstal, som ligger til grund for skønnet.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
17.23.31.
...............................................................................
Besættelsestidens ofre
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 6,0 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal modtagere af erstatning fra
273 personer i 2024 til 236 personer i 2025 som
følge af naturlig afgang fra ordningen.
17.23.41.
...............................................................................
Uddannelsesgodtgørelse
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 28,8 mio. kr. skyldes, at ordnin‐
gen først trådte i kraft pr. 1. juli 2024 og indfa‐
ses over en årrække.
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af ledighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 90,2 mio. kr. skyldes primært, at
bidraget til den obligatoriske pensionsordning,
som forudsat ved indførelsen af ordningen, sti‐
ger fra 1,5 pct. i 2024 til 1,8 pct. i 2025.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af øvrige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 499,4 mio. kr. skyldes primært,
at bidraget til den obligatoriske pensionsordning,
som forudsat ved indførelsen af ordningen, sti‐
ger fra 1,5 pct. i 2024 til 1,8 pct. i 2025.
2024
2025
Ændring
-
83,0
83,0
155,5
141,6
192,5
175,7
37,0
34,1
48,1
42,1
-6,0
8,8
37,6
28,8
428,2
518,4
90,2
1.815,0
2.314,4
499,4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0003.png
3
Mio. kr.
17.31.24. ATP-bidrag for modtagere af dagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 128,7 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra a-kasser og arbejdsgi‐
vere efter sædvanlig praksis først indgår på det
ordinære ændringsforslag til forslag til finanslo‐
ven for 2025. På finansloven for 2024 udgjorde
efterreguleringen en udgift for staten på 138,7
mio. kr., idet a-kasser og arbejdsgivere sammen‐
lagt havde betalt for meget i ATP-bidrag i 2022.
17.31.28. ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp og
uddannelseshjælp
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 7,7 mio. kr. skyldes primært,
at personer, der modtager grundsats og mindste‐
sats i det nye kontanthjælpssystem, der imple‐
menteres fra 1. juli 2025, ikke betaler ATP, jf.
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkepar‐
ti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Ven‐
stre om et nyt kontanthjælpssystem af oktober
2023.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 15,0 mio. kr. skyldes primært
et forventet fald i antal modtagere af sygedag‐
penge, der er omfattet af ATP, på ca. 2.700 fuld‐
tidspersoner fra 2024 til 2025.
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 65,3 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der er indarbejdet en efterregulering på
finansloven for 2024 på 47,1 mio. kr. fra ar‐
bejdsgiverne. Efterreguleringen for 2025 bliver
indarbejdet i forbindelse med ændringsforslage‐
ne til finansloven. Yderligere har arbejdsgiver‐
kompensationen vedrørende samtidighedsferie
en stigende profil, der fra år til år reducerer ind‐
betalingsbeløbet fra arbejdsgiverne.
2024
2025
Ændring
160,1
288,8
128,7
72,4
64,7
-7,7
169,9
154,9
-15,0
155,2
89,9
-65,3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0004.png
4
Mio. kr.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af
barselsdagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 7,9 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antallet af modtagere af bar‐
selsdagpenge fra ca. 50.800 fuldtidspersoner i
2024 til ca. 54.400 fuldtidspersoner i 2025 som
følge af flere forventede fødsler i 2025 sammen‐
lignet med 2024.
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 46,1 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra arbejdsgivere efter sæd‐
vanlig praksis først indgår på det ordinære æn‐
dringsforslag til forslag til finansloven for 2025.
På finansloven for 2024 udgjorde efterregulerin‐
gen en udgift for staten på 50,3 mio. kr., idet ar‐
bejdsgivere havde betalt for meget i ATP-bidrag
i 2022.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af
ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 30,2 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra arbejdsgivere efter sæd‐
vanlig praksis først indgår på det ordinære æn‐
dringsforslag til forslag til finansloven for 2025.
På finansloven for 2024 udgjorde efterregulerin‐
gen en udgift for staten på 31,9 mio. kr., idet ar‐
bejdsgivere havde betalt for meget i ATP-bidrag
i 2022.
17.32.01.
...............................................................................
Dagpenge ved arbejdsløshed
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 1.062,2 mio. kr. skyldes bl.a. et
højere forventet antal modtagere af dagpenge fra
2024 til 2025 på ca. 500 fuldtidspersoner.
2024
2025
Ændring
113,6
121,5
7,9
21,5
67,6
46,1
-4,0
26,2
30,2
17.295,4
18.357,6
1.062,2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0005.png
5
Mio. kr.
17.35.12. Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 176,6 mio. kr. skyldes at
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og over‐
gangsydelse erstattes af en ny mindstesats for
kontanthjælp i det nye kontanthjælpssystem, der
implementeres fra 1. juli 2025, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konser‐
vative Folkeparti og Radikale Venstre om et nyt
kontanthjælpssystem af oktober 2023.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp
m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 150,6 mio. kr. skyldes pri‐
mært afskaffelse af særlig støtte for personer i
kontanthjælpssystemet som følge af Aftale mel‐
lem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
et nyt kontanthjælpssystem af oktober 2023.
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 115,3 mio. kr. vedrører
kommunal medfinansiering af særlig støtte og
afspejler udviklingen beskrevet ovenfor.
17.37.01.
...............................................................................
Dagpenge ved barsel
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 859,1 mio. kr. skyldes primært
en forventet stigning i antal modtagere af bar‐
selsdagpenge fra ca. 50.800 fuldtidspersoner i
2024 til ca. 54.400 fuldtidspersoner i 2025 som
følge af flere forventede fødsler i 2025 sammen‐
lignet med 2024.
17.37.11.
...............................................................................
Orlov til pasning af syge børn
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 9,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i aktiviteten i 2025 baseret på seneste
regnskabstal.
2024
2025
Ændring
352,1
175,5
-176,6
307,2
156,6
-150,6
234,7
119,4
-115,3
12.013,7
12.872,8
859,1
96,0
105,7
9,7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0006.png
6
Mio. kr.
17.46.08. Uddannelsesløft med ret til en
erhvervsuddannelse
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 6,4 mio. kr. skyldes, at der i
bevillingen for 2024 indgår forventede afløbsud‐
gifter af tidligere forlængelser af ordningen,
mens der i mindre grad er indregnet sådanne af‐
løbsudgifter for 2025. Retten til et uddannelses‐
løft med 110 pct. af hidtidige dagpengesats er
gjort permanent fra 2024, men der forventes af‐
løbsudgifter af de tidligere forlængelser af den
daværende midlertidige ordning til og med
2025.
17.46.41.
...............................................................................
Uddannelsesløft
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 7,6 mio. kr. skyldes pris- og løn‐
regulering.
17.46.64. Kontanthjælpsmodtagere mv. på langvarig
offentlig forsørgelse
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 25,8 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for puljen Flere unge skal med,
som har bevilling i 2025-2028 som følge af Af‐
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Ven‐
stre om et nyt kontanthjælpssystem af oktober
2023.
17.46.66. Udvikling af indsatsen for sygemeldte
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 18,0 mio. kr. skyldes, at puljen
til udvikling af indsatsen for sygemeldte i 2024
er omdisponeret til § 17.59.21.35. IPS for unge,
mens der i 2025 og frem fortsat er afsat bevil‐
ling.
2024
2025
Ændring
95,2
88,8
-6,4
140,2
147,8
7,6
-
25,8
25,8
-
18,0
18,0
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0007.png
7
Mio. kr.
17.46.70. Tværgående aktiviteter mellem stat,
kommuner og andre aktører
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes, at puljen til
indsats for at fremme unges beskæftigelse er op‐
rettet med 5,0 mio. kr. årligt i 2025 og frem til
styrkelse af Jobpatruljen, der varetages af fag‐
foreningerne 3F og HK under Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), som arbejder med at
sikre udbredelse af viden og oplysninger om de
unges rettigheder på arbejdsmarkedet.
17.46.73. Tværgående it-understøtning i
beskæftigelsesindsatsen
(Driftsbev.)
...............................................................................
Nettoudgift
................................................................................
Mindreudgiften på 35,3 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil for modernisering af
de statslige it-systemer i beskæftigelsesindsatsen
i perioden 2022-2025.
17.46.74.
...............................................................................
Jobrotation
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 9,6 mio. kr. skyldes en nedju‐
stering af forventet antal personer i jobrotation
fra ca. 250 personer i 2024 til ca. 200 personer i
2025 pba. seneste aktivitetsudvikling.
17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,8 mio. kr. skyldes, at det for‐
ventede antal personer ansat med løntilskud er
ca. 125 fuldtidsaktiverede højere som følge af et
forventet højere antal dagpengemodtagere i 2025
sfa. nye bruttoledighedsskøn i Økonomisk Re‐
degørelse i maj 2024.
17.47.02. Løntilskud ved ansættelse af kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 6,8 mio. kr. skyldes, at antallet
af personer ansat med løntilskud forventes for‐
højet med ca. 100 fuldtidsaktiverede i 2025 som
følge af et højere forventet antal kontant- og ud‐
dannelseshjælpsmodtagere sfa. nye bruttoledig‐
hedsskøn i Økonomisk Redegørelse i maj 2024.
2024
2025
Ændring
-
5,0
5,0
186,7
151,4
-35,3
57,4
47,8
-9,6
77,3
83,1
5,8
32,9
39,7
6,8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0008.png
8
Mio. kr.
17.49.20. Særlige indsatser for udsatte grupper og
personer med handicap
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes, at puljen til
særlige indsatser i 2024 var nedjusteret som led
i en systemmodernisering i Styrelsen for Ar‐
bejdsmarked og Rekruttering.
17.49.21. Følgeordninger til børns deltagelse i
fritidsaktiviteter
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 6,1 mio. kr. skyldes den aftalte
pulje Følgeordninger til børns deltagelse i fri‐
tidsaktiviteter, som har bevilling i 2025 og frem
som følge af Aftale mellem regeringen, Sociali‐
stisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om et nyt kontanthjælpssystem
af oktober 2023.
17.51.13. Forebyggende tværgående aktiviteter
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 5,9 mio. kr. skyldes den af‐
talte bevillingsprofil til styrket indsats for unge
udviklingshæmmede, der har halv bevilling i
2025 som følge af Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Libe‐
ral Alliance og Kristendemokraterne om ud‐
møntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 af november 2021.
17.54.06.
...............................................................................
Løntilskud til førtidspensionister
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 8,9 mio. kr. skyldes dels et
forventet fald i antal førtidspensionister i lønt‐
ilskud fra 4.100 fuldtidspersoner i 2024 til 4.000
fuldtidspersoner i 2025, dels at den gennemsnit‐
lige omkostning pr. ansat forventes at falde.
2024
2025
Ændring
1,0
6,0
5,0
-
6,1
6,1
12,0
6,1
-5,9
63,3
54,4
-8,9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0009.png
9
Mio. kr.
17.54.21.
...............................................................................
Seniorjob
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 13,5 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal personer i seniorjob fra 600
fuldtidspersoner i 2024 til 500 fuldtidspersoner i
2025, som følge af at virkningerne fra mulighe‐
den for forlængelse og suspension af dagpenge‐
ret under COVID-19 samt stigning i efterlønsal‐
deren frem til og med 2023 fortsat forventes at
have en virkning.
17.54.30. Hjælp til personer uden ret til fuld
førtidspension
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,5 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i aktivitet fra 5.400 fuldtidspersoner til
5.600 fuldtidspersoner.
17.55.01.
...............................................................................
Efterløn
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 854,9 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal personer på efterløn fra
26.900 fuldtidspersoner i 2024 til 20.700 fuld‐
tidspersoner i 2025 som følge af bl.a. færre ef‐
terlønsberettigede. Ligeledes forventes antal
modtagere af skattefri præmie at falde fra
15.800 personer i 2024 til 12.400 personer i
2025 som følge af bl.a. færre efterlønsberettige‐
de.
17.56.02.
...............................................................................
Ledighedsydelse
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 68,5 mio. kr. skyldes en stigning
i enhedsomkostningen for ordningen, som er
opjusteret på baggrund af regnskabstal for
2023.
2024
2025
Ændring
98,6
85,1
-13,5
64,0
69,5
5,5
6.222,0
5.367,1
-854,9
577,3
645,8
68,5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0010.png
10
Mio. kr.
17.56.05.
...............................................................................
Fleksbidrag til kommunen
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 274,0 mio. kr. skyldes primært
en forventet stigning i personer i fleksjob fra ca.
65.700 fuldtidspersoner i 2024 til ca. 70.700
fuldtidspersoner i 2025. Merudgiften kan henfø‐
res til indfasningen af Aftale mellem den davæ‐
rende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om en reform af
førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt Af‐
tale mellem den daværende SR-regering, Ven‐
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Fol‐
keparti om reform af refusionssystemet og til‐
pasninger i udligningssystemet af februar 2015.
17.56.11.
...............................................................................
Fleksydelse
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 140,2 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal fleksydelsesmodtagere fra
1.850 helårspersoner i 2024 til 925 helårsperso‐
ner i 2025 som følge af bl.a. færre fleksydelses‐
berettigede.
17.59.11. Arbejdsmarkedstiltag for personer med
handicap
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil til midlertidige drift‐
stilskud til initiativerne Videnscenter om Handi‐
cap og Socialøkonomisk virksomhed Frederiks‐
havn, der har halv bevilling i 2025 som følge af
Aftale mellem den daværende S-regering, Ven‐
stre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socia‐
listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservati‐
ve Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne om udmøntning af reser‐
ven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november
2021.
2024
2025
Ændring
2.646,7
2.920,7
274,0
421,1
280,9
-140,2
55,3
44,9
-10,4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0011.png
11
Mio. kr.
17.59.19. Nedbringelse af sygefravær på offentlige
arbejdspladser
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 33,1 mio. kr. skyldes udløb
af bevillingen til nedbringelse af sygefraværet på
offentlige arbejdspladser som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering, Dansk Fol‐
keparti og Socialistisk Folkeparti om en ny ret
til tidlig pension af oktober 2020.
17.59.21. Forebyggende indsatser for udsatte grupper
og personer med handicap
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 9,4 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil for IPS for unge, der
har halv bevilling i 2025 som følge af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dan‐
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Kon‐
servative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023.
17.61.03.
...............................................................................
Særligt børnetilskud
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 50,5 mio. kr. skyldes en lave‐
re forventet aktivitet primært som følge af en la‐
vere faktisk tilgang af fordrevne fra Ukraine end
forudsat i prognoserne.
17.61.09.
...............................................................................
Fritidstillæg
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Kontoen er ny. Merudgiften på 37,7 mio. kr.
skyldes, at der indføres et nyt fritidstillæg mål‐
rettet børn af kontanthjælpsmodtagere, jf. Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
et nyt kontanthjælpssystem af oktober 2023.
17.62.05. Afdrag, afskrivninger og genvundne
afskrivninger for boligydelseslån,
boligsikringslån og beboerindskudslån mv.
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 21,8 mio. kr. skyldes en opju‐
stering af skønnet for 2024 på baggrund af regn‐
skabstal for første kvartal af 2024.
2024
2025
Ændring
33,1
-
-33,1
40,1
30,7
-9,4
455,4
404,9
-50,5
-
37,7
37,7
316,9
338,7
21,8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0012.png
12
Mio. kr.
17.62.06. Renteindtægter af boligydelseslån,
boligsikringslån og beboerindskudslån
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 10,0 mio. kr. skyldes en opju‐
stering af skønnet for 2024 på baggrund af regn‐
skabstal for første kvartal af 2024.
17.63.01.
...............................................................................
Sygebehandling, medicin mv.
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 10,2 mio. kr. skyldes en juste‐
ring af skønnet på baggrund af regnskabstal for
1. kvartal 2024.
17.64.01.
...............................................................................
Folkepension
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 10.186,0 mio. kr. skyldes en for‐
højelse af ældrechecken samt en stigning i antal
folkepensionister fra 1,13 mio. fuldtidspersoner i
2024 til 1,15 mio. fuldtidspersoner i 2025 som
følge af den demografiske udvikling.
17.64.07. ATP-bidrag for førtidspensionister
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 46,2 mio. kr. skyldes en forven‐
tet stigning i antal førtidspensionister, som ind‐
betaler ATP-bidrag fra 213.000 fuldtidspersoner
i 2024 til 232.400 fuldtidspersoner i 2025. Stig‐
ningen sker primært som følge af, at det er ob‐
ligatorisk for førtidspensionister på ny ordning
at indbetale ATP bidrag, mens det er frivilligt for
førtidspensionister på gammel ordning. Således
stiger aktiviteten i takt med, at gammel ordning
udfases, og der er tilgang til ny ordning.
2024
2025
Ændring
8,0
18,0
10,0
74,6
84,8
10,2
161.395,6 171.581,6
10.186,0
506,0
552,2
46,2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0013.png
13
Mio. kr.
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5.597,4 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i antal førtidspensionister fra
117.800 fuldtidspersoner i 2024 til 138.900 fuld‐
tidspersoner i 2025. Den forventede stigning
skyldes, at nytilkendelser til førtidspension bud‐
getteres på denne konto, mens afgang sker fra
andre førtidspensionskonti.
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 4.476,0 mio. kr. vedrører kom‐
munal medfinansiering af førtidspension og af‐
spejler udviklingen i antal personer, der modta‐
ger førtidspension, jf. ovenfor.
17.64.12.
...............................................................................
Seniorpræmie
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 37,2 mio. kr. skyldes en forven‐
tet stigning i antal modtagere af seniorpræmie
fra 14.900 modtagere i 2024 til 15.200 modtage‐
re i 2025, som følge af at ordningen er ved at
være fuldt indfaset.
17.64.13.
...............................................................................
Seniorpension
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 668,7 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i antal seniorpensionister fra
30.000 fuldtidspersoner i 2024 til 32.100 fuld‐
tidspersoner i 2025. Den forventede stigning i
aktiviteten skyldes, at ordningen er under indfas‐
ning, og der således fortsat er større tilgang til
ordningen end afgang.
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 525,3 mio. kr. vedrører kom‐
munal medfinansiering af seniorpension og af‐
spejler udviklingen i antal personer, der modta‐
ger senior, jf. ovenfor.
2024
2025
Ændring
25.318,5
30.915,9
5.597,4
20.200,2
24.676,2
4.476,0
628,5
665,7
37,2
6.346,6
7.015,3
668,7
4.943,5
5.468,8
525,3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 246: Skriftlig præsentation af § 17 på finanslovsforslaget for 2025, fra beskæftigelsesministeren
2900509_0014.png
14
Mio. kr.
17.64.14. ATP-bidrag for seniorpensionister
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 7,0 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antal seniorpensionister, som indbeta‐
ler ATP-bidrag fra 30.000 fuldtidspersoner i
2024 til 32.100 fuldtidspersoner i 2025. Stignin‐
gen sker primært som følge af, at det er obliga‐
torisk for seniorpensionister at indbetale ATP bi‐
drag. Således stiger aktiviteten i takt med, at der
er tilgang til ordningen.
17.64.15. Supplerende arbejdsmarkedspension for
seniorpensionister
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 6,9 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i antal seniorpensionister, som frivilligt
indbetaler til supplerende arbejdsmarkedspen‐
sion fra 20.200 fuldtidspersoner i 2024 til
20.900 fuldtidspersoner i 2025. Det er frivilligt
at indbetale og andelen af seniorpensionister, der
indbetaler er ens i 2024 og 2025. Stigningen
sker derfor som følge af, at bestanden af senior‐
pensionister er blevet større.
17.64.16.
...............................................................................
Tidlig pension
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 139,5 mio. kr. skyldes primært
en forventet stigning i antal modtagere af tidlig
pension fra 13.600 fuldtidspersoner i 2024 til
13.700 fuldtidspersoner i 2025, som følge af at
ordningen fortsat er under indfasning.
2024
2025
Ændring
69,3
76,3
7,0
96,1
103,0
6,9
2.108,7
2.248,2
139,5