Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 242
Offentligt
2899568_0001.png
Møde mellem
Danske A-kasser
og BEU
28. august 2024
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0002.png
Program
Velkommen i Danske A-kasser
Hvad vil vi med beskæftigelsesindsatsen?
Ekspertgruppens anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats
Hvad vil a-kasserne?
Afrunding
herefter middag i sekretariatet
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0003.png
Velkommen i Danske A-kasser
Formand: Eva Obdrup
Næstformand: Villy Dyhr
Direktør: Verner Sand Kirk
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0004.png
Hvem er vi…
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0005.png
Hvem er vi også…
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0006.png
Hvad vil vi med beskæftigelsesindsatsen?
Med indsatsen vil vi understøtte, at den ledige arbejdskraft søger derhen,
hvor der er job at få, helst job hvor den lediges kompetencer matcher de kompetencer der
efterspørges, så vi
modvirker flaskehalse på arbejdsmarkedet.
Herudover vil vi understøtte, at de ledige, der
ikke
er efterspørgsel på, klædes på til at
matche det behov, der er, gennem en aktiv indsats med fokus på opkvalificering og
kompetenceløft, så vi
modvirker marginalisering på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0007.png
Efterlønnere
82.607
71.942
66.208
65.388
60.175
40.229
35.306
34.053
25.240
21.234
15.605
0
0
50.000
100.000
150.000
200.000
250.000
300.000
A-kasserne i tal
100.000
124.482
97.081
84.014
150.000
179.694
152.666
148.129
137.855
136.081
200.000
215.377
192.926
250.000
300.000
2.221
2.634
2.352
2.146
1.313
5.624
1.533
4.915
1.140
4.526
1.004
4.180
1.512
3.435
804
3.155
753
3.079
1.009
2.658
652
2.580
856
50.000
0
291.717
Dagpengeforsikrede
Kontingentfritagede
I alt
A-kassernes medlemstal 1. juni 2024
6.165
6.302
5.686
5.729
4.027
3.883
9.160
8.073
7.453
6.803
6.468
11.257
12.889
10.000
5.000
15.000
20.000
25.000
30.000
35.000
9.345
8.190
21.104
20.418
17.543
28.305
35.192
40.000
Antal personer
17.227
Ledige i a-kasserne i 2023
Antal fuldtidspersoner
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0008.png
Hvad vil vi med beskæftigelsesindsatsen?
I a-kasserne vil vi have de ledige i arbejde, for:
Ledighed gavner ingen
men bryder på sigt mennesker ned
Ledighed er dyr at administrere
Vi vil spille en større rolle i indsatsen, fordi:
Vi kan få de ledige hurtigt i rette job
og ikke bare hvilket som helst job
og dermed
understøtte et velfungerende arbejdsmarked
Vi kan levere en indsats, som medlemmerne er tilfredse med
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0009.png
Hvad kendetegner de dagpengeledige?
Det er såkaldt ”stærke” ledige, som kommer enten fra job eller uddannelse og er klar til at
gå i job med det samme og helt af sig selv
De er ofte kun ledige i kort tid, nogle dog gentagne gange
De har ofte ikke behov for den store indsats ud over tid til at søge job, sparring om job,
jobsøgning og jobmarkedet, adgang til jobsøgningsværktøjer og formidling til job
Hvis de har behov for en indsats, er det som regel i form af opkvalificering, uddannelse eller
sporskifte, evt. praktik (ofte dimittenderne…) –
og helst tidligt i ledighedsforløbet
De har behov for et enkelt system
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0010.png
Ledighed
Ledighedprocent i de 22 a-kasser i juni måned
Den tykke røde kurv e er gennemsnittet
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2018M06
2019M06
2020M06
2021M06
2022M06
2023M06
2024M06
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0011.png
10.000
15.000
20.000
25.000
30.000
40.000
45.000
50.000
55.000
60.000
35.000
5.000
0
jan-07
jul-07
jan-08
jul-08
jan-09
jul-09
jan-10
jul-10
jan-11
jul-11
jan-12
jul-12
jan-13
jul-13
jan-14
jul-14
jan-15
jul-15
jan-16
jul-16
jan-17
jul-17
jan-18
jul-18
jan-19
jul-19
jan-20
jul-20
jan-21
jul-21
jan-22
jul-22
jan-23
jul-23
jan-24
Kontanthjælp (arbejdsmarkedsparat)
Dagpengemodtagere
Langtidsledighed
Langtidsledige fuldtidspersoner
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0012.png
Beskæftigelsesfremgangen
Beskæftigelsesfremgang siden 2008
2008=Indeks 100
(Lønmodtagere og fuldtidspersoner)
240
230
220
210
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
240
230
220
210
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
230,2
Udenlandske statsborgere
187,9
Danske statsborgere under 60 år
94,5
Danske statsborgere 60 år og
over
Kilde: Danske A-kassers udregninger pba. data fra Jobindsats.dk
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0013.png
Aktiveringsomfang
dagpengemodtagere
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0014.png
Ekspertgruppens anbefalinger
Helt overordnet set:
Positivt at der sker markante forenklinger i beskæftigelsesindsatsen. Det er tiltrængt.
Mange gode takter i anbefalingerne.
Men er der også steder, hvor ekspertgruppen er helt ude af takt…!
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0015.png
Ekspertgruppens anbefalinger
Anbefalinger som Danske A-kasser og a-kasserne er kede af:
1.
2.
Ikke flere opgaver og mere ansvar til a-kasserne
Mindre opkvalificering og uddannelse til de ledige
kurser og uddannelse først senere i
ledighedsforløbet, selv om det for mange er vejen til job = ”dagpengeproduktet” svækkes
Op til den enkelte kommune selv at tilrettelægge indsatsen
med afsæt i kommunens
økonomi og kommunalpolitiske prioriteter = 98 forskellige
Svækkelse af parterne og det regionale perspektiv på indsatsen
3.
4.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0016.png
Behov for kvalificeret arbejdskraft?
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0017.png
Behov for kvalificeret arbejdskraft?
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0018.png
Ekspertgruppens anbefalinger
Anbefalinger som svækker dagpengeproduktet og ikke er forenklende
og som vi derfor også er kede af:
1.
2.
Nyttejob til dagpengemodtagere
(= arbejdspligt til alle…)
Automatisk sanktion (1 uges karantæne = ca. 4.700 kr.) ved manglende registrering i en
joblog efter påmindelse og frist
(de fleste registrerer ikke, fordi de er gået i job…)
3.
Ny ekstra bøde-sanktion ved udeblivelse fra samtaler
(ca. 500 kr. oven i de mindst 940 kr. som man allerede i dag bliver trukket for…)
4.
Ingen ret til selvfunden virksomhedspraktik og selvfunden løntilskudsjob
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0019.png
Behov for flere nye sanktioner?
Andel sanktionerede ledige, pct.
10,0
9,0
8,0
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
7,5
7,8
7,8
8,1
6,9
7,3
6,9
1. kvt 2022 2. kvt 2022 3. kvt 2022 4. kvt 2022 1. kvt 2023 2. kvt 2023 3. kvt 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0020.png
Hvad vil a-kasserne?
A-kasserne vil være indgang for alle forsikrede ledige
også de unge uden uddannelse
Dvs. alle medlemmer skal starte deres ledighedsforløb med at have deres kontakt i og med a-kassen.
Ansvaret for de ledige skal placeres klart og entydigt
Ansvaret for kontaktforløbet skal være entydigt placeret hos den aktør, som har myndighedsopgaven (a-kassen/kommunen),
så det ikke bliver uklart for den ledige, hvem der har ansvaret. Det eksisterende set up til at sikre dette fastholdes.
Myndighedsopgaven med at bevillige tilbud ligger fortsat i kommunen, men
a-kasserne kan indstille til tilbud
A-kasserne godkender de tilbud der er rettighedsbårne,
fx jobrettet uddannelse, uddannelsesløft,
selvfunden virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud, dvs. her skal der ikke indstilles til tilbud.
De ledige, der har behov for et tidligt tilbud, skal have mulighed for at få et sådant
A-kasserne indstiller de ledige til et tilbud, som (kun) kommunen kan bevillige.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0021.png
Hvad vil a-kasserne?
For de ledige, som ikke har behov for en tidlig indsats, fokuseres der i den første del af
ledighedsforløbet alene på jobsøgning, jobstøtte og jobformidling
A-kasserne sikrer, at de ledige vejledes om job, jobmuligheder og jobåbninger
og klædes på til at søge job, herunder sikrer,
at de ledige har de rette værktøjer i jobsøgningen.
Der skal gives et tilbud til de ledige, inden de bliver langtidsledige
Et medlem er langtidsledigt, når medlemmet har været ledig 80% af tiden på et år. Til medlemmer, der har godt fat i
arbejdsmarkedet og dermed ikke har været ledige i 80% af tiden, er det ikke et krav, at der gives et tilbud, men en mulighed.
A-kassen kan altid indstille til et tidligere tilbud, hvis der er behov herfor.
A-kasser og kommuner kan i hele ledighedsforløbet formidle job til de ledige
Opgaven med at vurdere de lediges rådighed, herunder at sanktionere de ledige, ligger
i hele ledighedsforløbet i a-kassen
Hermed følger opgaven med myndighedsansvaret for udbetalingen af dagpenge.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 242: Positionspapir og oplæg fra udvalgets besøg hos Danske A-kasser den 28/8-24 om fremtidens beskæftigelsesindsats
2899568_0022.png
Afrunding
og tak for nu