Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2775784_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Til beskæftigelsesudvalget
CVR 10172748
6. november 2023
J.nr. 20235200188
2023-
8552
Arbejdstilsynet gennemførte i 2022 en brancherettet indsats over for platformsvirk-
somheder, virksomheder med underleverandører samt post- og kurertjenester. Jeg
vil i den forbindelse gerne orientere jer om Arbejdstilsynets erfaringer fra indsat-
sen.
Om indsatsen
Arbejdstilsynet oplyser, at indsatsen primært har været koncentreret omkring virk-
somheder, som benytter eksterne vognmænd og chauffører til at udbringe deres va-
rer og gods. Indsatsen har også omfattet enkelte platformsvirksomheder og virk-
somheder med underleverandører, som benytter bude til at udbringe mad på fx cy-
kel eller knallert.
Indsatsen har været bygget op omkring en kombination af møder med platforms-
virksomheder og virksomheder med underleverandører samt tilsyn med de bude,
vognmænd og chauffører, som udbringer varer for virksomhederne. Arbejdstilsynet
har holdt møder med i alt 12 platformsvirksomheder og virksomheder med under-
leverandører og gennemført 284 tilsynsbesøg med vognmænd, chauffører og bude.
Tilsyn og reaktioner
I indsatsen er der afgivet 74 reaktioner for overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Heraf fire påbud til en platformsvirksomhed eller virksomhed med underleverandø-
rer og ét påbud til en vognmand om
en såkaldt ”falsk selvstændig” chauffør. De
øvrige 69 reaktioner er givet til vognmænd (den kontraktmæssige arbejdsgiver).
Reaktionerne omhandler primært ergonomi og ulykkesrisici.
Arbejdstilsynet har ikke observeret overtrædelser af arbejdsmiljøloven hos bude,
som udbringer mad på fx cykel eller knallert. Derfor er der hverken afgivet reaktio-
ner til budene eller til de virksomheder, som budene udbringer for. Dette beror på
tilsyn med 58 bude.
Erfaringer
Arbejdstilsynet har enkelte indikationer på, at dialogen med platformsvirksomhe-
der og virksomheder med underleverandører samt Arbejdstilsynets tilstedeværelse i
branchen har resulteret i et større fokus på arbejdsmiljø. Eksempelvis har flere
virksomheder i løbet af indsatsen ansat egne chauffører eller begrænset antallet af
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 24: Orientering om AT's indsats over bl.a. platformsvirksomheder
vognmænd, de indgår samarbejdsaftaler med for at sikre en god dialog og en bedre
føling med chaufførernes arbejdsvilkår.
Arbejdstilsynet har endvidere erfaret, at der i forbindelse med vareleveringer, som
involverer flere led af underleverandører, kan gå informationer tabt, som er afgø-
rende for, at chauffører og vognmænd kan planlægge deres arbejde sikkerheds- og
sundhedsmæssigt forsvarligt. Det kan fx være oplysninger om varernes beskaffen-
hed, vægtangivelser på varen og adgangsforhold hos kunderne. Arbejdstilsynet op-
lyser, at de vil have et særligt fokus herpå fremadrettet.
Arbejdstilsynet oplyser, at de i indsatsen har lagt vægt på at vurdere, om de bude,
chauffører og vognmænd, som udbringer varer for platformsvirksomhederne eller
virksomheder med underleverandører, er selvstændige, eller reelt udfører arbejde
for en arbejdsgiver i arbejdsmiljølovens forstand. I de tilfælde, hvor Arbejdstilsynet
har konstateret overtrædelser af arbejdsmiljøloven har Arbejdstilsynet kun i få til-
fælde fundet grundlag for at flytte arbejdsgiveransvaret til en platformsvirksomhed
eller en virksomhed med underleverandører.
Som nævnt har Arbejdstilsynet ikke fundet grundlag for at afgive reaktioner for ar-
bejdsmiljøovertrædelser i tilsynet med bude som udbringer mad på fx cykel eller
knallert. Derfor har Arbejdstilsynet heller ikke haft anledning til at vurdere, om bu-
dene er selvstændige eller ansatte i arbejdsmiljølovens forstand. Det skyldes, at Ar-
bejdstilsynets vurdering af arbejdsgiveransvar altid beror på en konkret vurdering
af omstændighederne forbundet med en given overtrædelse.
Arbejdstilsynet vil anvende erfaringerne fra indsatsen i de fremadrettede tilsyn i
branchen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2