Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
29. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 149 (alm. del) af
15. februar 2024
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvordan Liberal Alliances forslag a)
Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt, b)
Dimittend-dagpenge på SU-niveau, c) Halvering af dagpengeperiode, d) Fjern
det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret og e) Inflationsregulering af
overførselsindkomster efter 2023 fra Liberal Alliances 2035-plan ”Fra
tryghedsstat til ansvarssamfund”, jf. side 10, forventes at påvirke
indkomstuligheden frem mod 2035 målt ved 1) Gini-koefficienten, 2)
disponibel indkomst i procent og kroner og ører, 3) antal fattige børn og 4)
antal fattige voksne?
Svar
Indledningsvis skal det bemærkes, at det på nuværende tidspunkt ikke er mu-
ligt at skønne over effekterne af forslag b) og c) vedrørende ændringer i dag-
pengesystemet, idet Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet har igang-
sat et arbejde med at opdatere Dagpengemodellen, jf. Beskæftigelsesudvalget
bilag 148 (alm. del) af 24. april 2024.
Opgørelserne i svaret vedrører således forslag a), d) og e) vedr.:
Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt
Fjern det 6. SU-år og gør kandidaten lånebaseret
Inflationsregulering af overførselsindkomster efter 2023
Kontanthjælpsforslag om lavere sats efter et år og lavere satser generelt
Opgørelsen af virkningen af LA’s forslag om at nedsætte alle
kontanthjælpsmodtageres sats til integrationsydelse efter første år tager
udgangspunkt i oplysninger om borgere, som er i kontanthjælpssystemet, og
den generelle befolkningssammensætning i 2019. Det skyldes, at 2019 er det
seneste år med tilgængelige, detaljerede og konsoliderede oplysninger om
modtagere af kontanthjælpsydelser.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87