Notat
Opdateret fremskrivning af tilbagetrækning før
folkepensionsalderen – august 2023
1
Der er i de senere år indført nye ordninger, som har givet flere muligheder for til-
bagetrækning før folkepensionsalderen med hhv. seniorpension i 2020 og ret til
tidlig pension i 2022.
2
Denne udvikling har, sammen med ændringer i efterlønnen
som følge af
Aftale om senere tilbagetrækning
fra 2011, medvirket til, at efterlønsord-
ningen i dag og i fremtiden omfatter langt færre personer end tidligere.
3
Dertil har
der været mulighed for en kontant og skattefri udmeldelse af efterlønsordningen i
flere omgange, senest i første halvdel af 2022.
De seneste erfaringer med brugen af de forskellige ordninger samt udmeldelser af
efterlønsordningen har givet anledning til at genbesøge de beregningsforudsætnin-
ger, der ligger til grund for den forventede udvikling i tilbagetrækning før folke-
pensionsalderen. Eftersynet har medført en række justeringer i fremskrivnings-
principperne, som der redegøres nærmere for i det følgende, og som vil danne
grundlag for beregninger og fremskrivninger på området fremover.
I de opdaterede fremskrivninger skønnes det, at antallet af efterlønsmodtagere fal-
der fra 46.700 helårspersoner i 2022 til 11.400 helårspersoner i 2030,
jf. tabel 1.
Omvendt skønnes antallet af seniorpensionister og modtagere af tidlig pension at
vokse fra 19.200 og 7.200 helårspersoner i 2022 til hhv. 30.600 og 13.200 helårs-
personer i 2030. Samlet skønnes antallet af personer på de tre ordninger at falde
med 17.800 helårspersoner fra 2022 til 2030.
Tabel 1
Aktivitetsskøn for udvalgte førtidige ordninger, 1.000 helårspersoner
2022
Efterløn
Seniorpension
Tidlig pension
I alt
46,7
19,2
7,2
73,1
2023
34,9
25,7
12,3
73,0
2024
27,1
29,0
14,2
70,3
2025
21,9
30,0
14,5
66,3
2026
18,9
29,9
14,1
62,9
2027
14,8
29,5
13,4
57,7
2028
12,3
29,3
11,5
53,2
2029
10,2
28,5
9,7
48,3
2030
11,4
30,6
13,2
55,3
August 2023
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027 og
egne beregninger.
Dette er en opdateret udgave af dokumentationsnotatet offentliggjort i forbindelse med
Danmarks Konvergens-
program 2023.
I forhold til den tidligere version er fremskrivningen af tidlig pension blevet genbesøgt og for
seniorpension er den tidligere aftalte lempelse af arbejdsevnekravet fra 15 til 18 timer pr. uge taget ud af frem-
skrivningen, idet den ikke er vedtaget af folketinget og ikke er en del af
Finanslovsforslaget for 2024.
2
Seniorpensionen erstattede seniorførtidspensionen, som var indført med
Aftale om senere tilbagetrækning
(2011).
3
I
Aftale om senere tilbagetrækning
(2011) blev der indført en treårig efterlønsmodel med højere efterlønssats, og
hvor efterlønnen i højere grad afhænger af størrelsen af ens pensionsformue. Efterlønsperioden er forkortet
gradvist fra fem til tre år fra 2018 til 2023.
1