Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. oktober 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 306 (Alm. del) af 28.
august 2023 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke virkninger den i kronikken ”Regeringen satser øko-
nomisk på høj pensionsalder, men hvad hvis folk har penge til at trække sig tilbage
før?”, bragt i Berlingske den 9. august 2023, foreslåede reduktion af pensionsbi-
dragene med 0,5 pct.-point, hver gang pensionsalderen stiger med 1 år, ville have
for de offentlige finanser og arbejdsudbuddet over de næste 30 år, og for holdbar-
heden?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at pensionsbidragssatser ikke er fastsat cen-
tralt, men aftales mellem arbejdsmarkeds parter ved overenskomsterne. Det er så-
ledes svært at se, hvordan man inden for rammerne af den danske model skulle
implementere forslaget fra centralt hold.
I den økonomiske vurdering nedenfor er det beregningsteknisk lagt til grund, at
alles bidragsprocent til de arbejdsgiveradministreret pensionsordninger reduceres
med 0,5 pct.-point for alle aldersgrupper i de år, hvor folkepensionsalderen stiger
med 1 år. I de år, hvor folkepensionsalderen forventes at skulle hæves med �½ år,
er det lagt til grund, at pensionsbidragsprocenterne reduceres med 0,25 pct.-point.
Da ikke alle indbetaler til en arbejdsgiveradministreret pensionsordning vil det
gennemsnitlige fald i alderskohortens samlede pensionsbidrag være lidt mindre.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at reduktionen i de arbejdsgiveradministre-
rede indbetalinger fordeler sig proportionalt på de enkelte ordninger (liv, rate og
aldersopsparing). I praksis vil reduktionens fordeling på ordningerne være af-
hængig af reduktionens størrelse og personernes alder. Små nedsættelser (kort
sigt) vil i højere grad sætte sig i lavere indbetalinger til rate- og livrenteordninger,
fordi der ofte fortsat vil være indbetalinger nok til, at pensionsselskaberne stadig
kan fylde op til loftet for indbetaling på personens aldersopsparing. Ved større
nedsættelser (lang sigt) og for personer sidst i arbejdslivet vil hele personens ind-
betaling i højere grad blive indsat på en aldersopsparing og lavere indbetaling vil
derfor i højere grad kunne henføres til aldersopsparing. Det har med det anvendte
beregningssetup, hvor der er taget udgangspunkt i kohorternes indbetalinger og
ikke individdata, ikke været muligt at tage højde for, at fordelingen af reduktionen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K