Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2887266_0001.png
Folketingets finansudvalg
[email protected]
Dennis Flydtkjær (DD)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 3196
20. juni 2024
Finansudvalget har i brev af 30. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 233 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær
(DD).
Spørgsmål nr. 233:
”Vil
ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at reducere selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse og overgangsydelse (SHO-ydelsen) for enlige forsørgere med
1.000 kr. pr. måned og med 1.000 kr. pr. person pr. måned for samboende og gifte
forsørgere, så det svarer til en samlet reduktion på 2.000 kr. pr. husstand, hvor
begge modtager ydelsen?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har aftalt at indføre et nyt kon-
tanthjælpssystem, som træder i kraft den 1. juli 2025. I det nye kontanthjælpssy-
stem erstattes de nuværende ydelser med tre satser: Mindstesats, grundsats og for-
højet sats. Mindstesatsen erstatter de nuværende SHO-ydelser.
Derudover har regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti aftalt at
skærpe optjeningsreglerne for kontanthjælp med
Aftale om skærpede optjenings-
regler for kontanthjælp.
Skærpelsen af optjeningsreglerne betyder at omkring
10.000 fuldtidspersoner sættes ned i ydelse, idet de overgår til den nye mindstesats.
Da der spørges til SHO-ydelsen, er der taget udgangspunkt i kontanthjælpssyste-
met, som det er i dag - dvs. inden de nye regler for et nyt kontanthjælpssystem træ-
der i kraft.
I det nuværende kontanthjælpssystem består hjælpen til borgeren af en række for-
skellige komponenter, som er indbyrdes afhængige. Fx vil det udbetalte beløb af-
hænge af satser, sanktioner og kontanthjælpslofter. Det kan fx betyde, at en ned-
sættelse af satsen, som er den der tages udgangspunkt i indeværende besvarelse,
delvist kan medføre at der skabes plads til højere ydelser, til enten boligstøtte eller
særlig støtte, under kontanthjælpsloftet. Det vil medføre, at der afledt af satsreduk-
tionen vil kunne ses en stigning i andelen af udbetalt boligstøtte eller særlig støtte,
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 208: Kopi til orientering af FIU alm. del - svar på spm. 233 om, hvad provenuet vil være ved at reducere selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse (SHO-ydelsen) for enlige forsørgere med 1.000 kr. pr. måned og med 1.000 kr. pr. person pr. måned for samboende og gifte forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
2887266_0002.png
der delvist vil modgå satsreduktionen. Da der er tale om skattefrie ydelser, som ud-
betales i stedet for skattepligtig SHO-ydelse, kan en nedsættelse af satsen således
medføre, at der er personer som vil opleve en fremgang i disponibel indkomst.
En reduktion af SHO-ydelsen med 1.000 kr. pr. måned for enlige forsørgere og
med 1.000 kr. pr. person for samboende og gifte indebærer bl.a., at der er mere
plads under kontanthjælpsloftet. Konkret betyder det, at modtagere af SHO-ydelsen
kan beholde en større andel af deres boligstøtte eller særlig støtte. Derudover kan
den lavere SHO-ydelse resultere i, at nogle modtagere af SHO-ydelsen fremadrettet
kan begynde at modtage boligstøtte eller vil modtage en højere boligstøtte. En æn-
dring i boligstøtten kan ligeledes påvirke borgere udenfor kontanthjælpssystemet,
der bor i samme husstand som kontanthjælpsmodtagere, som oplever en reduktion i
ydelsen.
På den baggrund skønnes det, at en reduktion i SHO-ydelsen for enlige forsørgere
med 1.000 kr. pr. måned og med 1.000 kr. pr. person pr. måned for samboende og
gifte forsørgere i det nuværende kontanthjælpssystem vil medføre et provenu på ca.
50 mio. kr. i 2024 efter skat, tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det skønnes at forsla-
get øger arbejdsudbuddet med ca. 50 fuldtidspersoner. Det er i skønnet lagt til
grund, at tiltaget er trådt i kraft med fuld indfasning i 2024, som det sidste fulde ka-
lenderår, hvor SHO-ydelsen fortsat eksisterer.
Tabel 1
Virkningen på de offentlige udgifter og beskæftigelse af en reduktion i SHO-ydelsen for forsørgere
på 1.000 kr. (2024-pl) pr. måned i kontanthjælpssystemet
2024
Mio. kr. (2024-pl)
Virkning på off. finanser efter skat, tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbudsvirkning (fuldtidspersoner)
-50
50
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. og nærmeste 50 fuldtidspersoner fsva. arbejdsudbudsvirkningen. Det
er i skønnene lagt til grund, at tiltaget er implementeret og er fuldt indfaset fra d. 1. januar 2024. Det er ikke
muligt at beregne udgifterne i 2025 og frem i strukturelt niveau. Det skyldes, at de strukturelle
fra 2025 og
frem
tager højde for de tre kontanthjælpsaftaler 1)
Aftale om nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere
regler og færre børn i lavindkomst
2)
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
og 3)
Aftale om ny arbejdspligt
med klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreglerne,
hvor SHO-satsen ikke længere
eksisterer.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2