Folketingets finansudvalg
Dennis Flydtkjær (DD)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 3196
20. juni 2024
Finansudvalget har i brev af 30. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 233 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær
(DD).
Spørgsmål nr. 233:
”Vil
ministeren oplyse, hvad provenuet vil være ved at reducere selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse og overgangsydelse (SHO-ydelsen) for enlige forsørgere med
1.000 kr. pr. måned og med 1.000 kr. pr. person pr. måned for samboende og gifte
forsørgere, så det svarer til en samlet reduktion på 2.000 kr. pr. husstand, hvor
begge modtager ydelsen?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre har aftalt at indføre et nyt kon-
tanthjælpssystem, som træder i kraft den 1. juli 2025. I det nye kontanthjælpssy-
stem erstattes de nuværende ydelser med tre satser: Mindstesats, grundsats og for-
højet sats. Mindstesatsen erstatter de nuværende SHO-ydelser.
Derudover har regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti aftalt at
skærpe optjeningsreglerne for kontanthjælp med
Aftale om skærpede optjenings-
regler for kontanthjælp.
Skærpelsen af optjeningsreglerne betyder at omkring
10.000 fuldtidspersoner sættes ned i ydelse, idet de overgår til den nye mindstesats.
Da der spørges til SHO-ydelsen, er der taget udgangspunkt i kontanthjælpssyste-
met, som det er i dag - dvs. inden de nye regler for et nyt kontanthjælpssystem træ-
der i kraft.
I det nuværende kontanthjælpssystem består hjælpen til borgeren af en række for-
skellige komponenter, som er indbyrdes afhængige. Fx vil det udbetalte beløb af-
hænge af satser, sanktioner og kontanthjælpslofter. Det kan fx betyde, at en ned-
sættelse af satsen, som er den der tages udgangspunkt i indeværende besvarelse,
delvist kan medføre at der skabes plads til højere ydelser, til enten boligstøtte eller
særlig støtte, under kontanthjælpsloftet. Det vil medføre, at der afledt af satsreduk-
tionen vil kunne ses en stigning i andelen af udbetalt boligstøtte eller særlig støtte,