Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2885514_0001.png
Analyse af
jobcentermedarbejdernes
registreringsbyrde
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Maj 2024
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Afsæt for analysen
2. Kortlægning: Hvad består registreringsopgaven af?
3. Analyse: Hvad påvirker og skaber registreringsbyrden?
4. Løsningsspor: Hvordan kan registreringsbyrden forenkles?
5. Bilag til afrapporteringen
s. 3
s. 4
s. 10
s. 15
s. 20
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0003.png
1. Afsæt for analysen
Baggrund og formål:
Som led i ‘Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen’,
blev det besluttet at gennemføre en analyse af jobcentermedarbejderes registreringsbyrde.
Formålet
med analysen er at undersøge, hvordan jobcentermedarbejdernes hverdag kan gøres
mindre administrativ tung samt at pege på forslag til at forenkle eller reducere mængden af
registreringer, uden at borgerens retssikkerhed kompromitteres.
Fokus:
Analysen har haft fokus på at kortlægge medarbejdernes oplevede registreringsbyrde
og årsager dertil og er således ikke en kortlægning af medarbejdernes ressource- og
tidsforbrug. Analysen fokuserer gennemgående på tre hovedspørgsmål:
• Hvad består registreringsopgaven af?
• Hvad skaber og påvirker registreringsbyrden?
• Hvordan kan registreringsbyrden forenkles?
Metode
Analysens data er indsamlet i 2023 og består af
følgende elementer:
Kortlægning af skærmoptagelser:
Der er kortlagt
40 skærmoptagelser af 2-3 medarbejdere fra 6
forskellige kommuner. Videoerne viser 13
forskellige sagsskridt på borgersager
Casebesøg:
Der er gennemført workshops og
interviews med sagsbehandlere, ledere og it-
superbrugere i 6 kommuner
Workshop og interviews:
Workshops med
kommuner og interviews med it-leverandører for at
kvalificere resultaterne fra kortlægningen og de
analytiske fund
Genstandsfelt:
Analysen undersøger jobcentermedarbejdere, der arbejder med indsatsen
for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år. Den har således alene undersøgt
registreringsopgaverne hos denne gruppe af medarbejdere. Ved registrering forstås alle
skærmhandlinger.
Der har derudover været nedsat en
følgegruppe
bestående af BM, KL, DS, HK, Schultz og KMD og
tre kommuner, der har kvalificeret analysens metode,
fokus, fund og anbefalinger.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0004.png
2. Kortlægning
Hvad består registreringsopgaven
af?
Dette afsnit skitserer først de it-systemer sagsbehandlerne primært
arbejder i. Dernæst hvad sagsbehandlerens registreringsopgaver
består af og hvordan opgaverne opleves.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0005.png
Hvilke it-systemer arbejder sagsbehandlerne i?
I nedenstående skitseres de rammer og systemer som sagsbehandlerne primært arbejder i.
Kort om kommunernes it-systemer
• Der er ikke statslige krav til, hvilke fagsystemer kommunerne skal
anvende. De beslutter derfor selv, hvilket fagsystem, de ønsker at
anvende. Det betyder, at der er kommunale variationer.
• I praksis anvender kommunerne Momentum (KMD) eller Fasit
(Schultz) som deres primære fagsystem.
• Kommunerne kan lave tilkøb til fagsystemet, som kan effektivisere
flows, arbejdsgange mv. Prioriteringen heraf varierer på tværs af
kommuner.
• Udover de primære fagsystemer skal sagsbehandlerne samtidig
bruge en række andre it-systemer, fx VITAS, Kommunernes
Ydelsessystem (KY), Netforvaltning Sundhed, Mediconnect mv.
De bruges fx til at indhente lægeerklæringer, oprette
virksomhedspraktik, forberedelse af sager til rehabiliteringsteamet.
(Se figuren til højre).
Kortlægningen viser, at medarbejderne primært bruger nedenstående systemer til de
sagsskridt, der er kortlagt i analysen.
Det primære fagsystem
(Fasit/Momentum)
Understøtter dokumentation og
registrering af de
lovgivningsmæssige krav på
beskæftigelsesområdet.
Mediconnect
Netforvaltning
Sundhed
Understøtter sagsflow til
Understøtter indhentningen
rehabiliteringsteam i
kommunen og psykolog- og af lægeerklæringer digitalt.
speciallægeerklæringer.
Kommunernes
Ydelsessystem (KY)
Understøtter ydelsesdelen
i borgerens forløb.
VITAS
Understøtter samarbejdet
mellem jobcenter og
virksomheder om
virksomhedsforløb mv.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0006.png
Registreringsopgaver der behandles i analysen
Analysen har kortlagt de registreringsopgaver, der knytter sig til seks områder i sagsbehandlernes arbejde med
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. De følgende afsnit præsenterer analysens fund på tværs af de seks
områder og de overordnede registreringsopgaver, der er vist i figuren herunder.
1. Samtale
Indkalde til samtale,
registrere visitationssamtale,
registrere afholdt jobsamtale
2. Rehabiliteringsteam
Forberede sag til
rehabiliteringsteam
3. Tilbud
Igangsætte
virksomhedsrettet tilbud,
igangsætte ØVO-tilbud,
opfølgning på tilbud
• Oprette/gennemgå
ansøgning
• Udfylde oplysninger
• Oprette bevilling
• Oprette placering
• Sende afgørelsesbrev
• Redigere Min Plan
• Oprette opgave til
admin.team
4. Rådighedsvurdering
Rådighedsvurdering ved
udeblivelse, udvidet
partshøring, indstille til
sanktion
• Registrere udeblivelse
• Oprette negativ
hændelse
• Gennemgå fritagelser
• Gennemgå
journalnotater mv.
• Udfylde
partshøringsbrev
• Notere og vurdere
partsindlæg
• Indstille til sanktion
5. Helbred og samtykke
Indhente samtykke-
erklæringer og indhente
helbredsmæssige
oplysninger
• Hente og udfylde
blanket
• Sende brev til borger
• Oprette sag i NFS
• Udfylde oplysninger
om sagen
6. Fravær og ferie
Registrere fravær og
fritagelser samt tjekke ret til
ferie
• Oprette indkaldelse
og sende brev
• Oprette borger i
systemet
• Oprette samtale
• Skrive aftaler mv.
• Skrive journalnotat
• Sende
vejledningspjece mv.
• Redigere Min Plan
• Oprette sag i
Mediconnect
• Importere
dokumenter fra NFS
• Importere
dokumenter fra
fagsystem
• Sende sagen til
rehabiliteringsteam
• Oprette/forlænge
fravær og fritagelser
• Tjekke
forsørgelseshistorik ift.
borgers ret til ferie
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0007.png
Hvad kendetegner sagsbehandlernes registreringsopgave?
Kortlægningen viser, at registreringsopgaven er kendetegnet ved følgende:
1. Registreringsopgaven er fragmenteret:
Registreringsarbejdet er kendetegnet ved mange klik,
tekstproduktion, skift mellem moduler, felter, skabeloner og it-systemer. Det hænger bl.a. sammen
med, at sagsbehandleren ofte har behov for at finde oplysninger
om borgers forløb, der fremgår forskellige steder i systemet, samt at nogle sagsskridt kræver
registreringer i flere forskellige it-systemer. Det gør, at sagsbehandler oplever, at arbejdet er
tidskrævende, og at det er svært at få et godt flow i registreringsarbejdet.
2. Prosatekst er en tidskrævende registreringsopgave:
Skærmoptagelserne viser, at
sagsbehandlerne bruger en stor del af deres tid på tekstproduktion. Tekstproduktion er tidskrævende,
fordi det kræver faglige vurderinger af, hvad og hvor meget, der skal skrives, og sikring af, at
formuleringerne er lovmedholdelige. I tilfælde med forskellige modtagere af de samme oplysninger
(fx borger, virksomhed, læge eller kollega) skal teksterne gennemlæses, justeres og målrettes til hver
modtager.
3. Notifikationer er registreringer, der bruges til opgavestyring:
Sagsbehandlerne opretter
påmindelser, notifikationer og frister til dem selv med opgaver, der skal gennemføres senere i
borgerens forløb på specifikke tidspunkter. Det gør de for at sikre, at reglerne overholdes.
4. Variation i registreringspraksis:
Analysen viser variation i registreringspraksis
både på tværs af jobcentre og sagsbehandlere i samme jobcenter. Det knytter sig
til sagsbehandlernes tilgange og arbejdsmetoder samt kommunernes lokale organisering og
arbejdsgange. Fx har nogle organiseret særligt ”tunge” registreringsopgaver i dedikerede teams (fx
ift. rådighed og sanktioner og forberedelse af sager til rehabiliteringsteamet). Variationen hænger
også sammen med, at kommunerne tilkøber forskellige it-løsninger til deres fagsystemer for at
optimere systemet.
Eksempler på typer af registreringsopgaver
Finde oplysninger
om borgerens sag i:
• Journalnotater
• Fritekstfelter
• Afgørelsesbreve
• Historiske akter
Skrive prosa i:
• Aftalefelt (Min Plan)
• Planbeskrivelse (Min Plan)
• Fritagelsesbegrundelser
• Journalnotat
• Breve til digital post
Lave notifikationer, fx:
• Frist for at vejlede borgeren
• Reminder til samtaleindkaldelse
• Frist for udløbet jobmål
• Reminder på at booke tolkebistand
Eksempler på omfanget af klik og tekstproduktion
Registrering af virksomhedspraktik
80 klik, 50 pct. af tiden bruges på tekstproduktion
Registrering efter jobsamtale
40 klik, 60 pct. af tiden bruges på tekstproduktion
Registrering af rådighedsvurderingssamtale og
partshøring
40 klik og 20 pct. af tiden bruges på tekstproduktion
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0008.png
Eksempel 1: Registreringsopgaver når borger
ikke møder op i tilbud
Lovophæng
Figuren til højre illustrerer et eksempel på
registreringsopgaver, når en borger ikke
møder op i sit tilbud.
Kommunen undersøger og vurderer en
borgers rådighed, hvis der opstår tvivl
herom. Kommunen foretager partshøring og
indstiller til sanktion, hvis betingelserne for
det er opfyldt.
Figuren viser blandt andet, at:
• Der skal foretages en række forskellige
registreringer og tekstproduktion til breve
og indstillinger
• Registreringerne indebærer en række
opslag i akter og forskellige moduler i it-
systemerne
• Registreringerne har ophæng i forskellig
lovgivning (Lov om aktiv socialpolitik,
Offentlighedsloven, Forvaltningsloven,
Databekendtgørelsen)
LAS § 13 stk. 7-8
Rimelige grunde til
fravær fra tilbud
LAS § 35 stk. 1
Sanktionering er betinget
af, at kommunen vejleder
om alle rettigheder og
pligter
Primære registreringsopgaver
Tjekke
Fremmøde-
skema
Tjekke datoer i
afgørelsesbrev
Tjekke
fritagelser
Øvrige eventuelle registreringer
Tjekke
Journal for
vejledning sendt
Tjekke om
borger er
vejledt korrekt
Udvidet partshøring:
Udtømmende kontakt (sms,
mail, brev opkald mv.) samt
registrering heraf
Offentlighedsloven § 13
I sager hvor der træffes
afgørelse, skal der gøres
notat om indhold af
oplysninger
Offentlighedsloven § 13
(notatpligt)
Væsentlige sagsskridt
Lave vurdering og sende
partsindlæg til Ydelser
(afslut partshøring)
Registrere svar
(partsindlæg)
Start
Forvaltningsloven § 19,
stk. 1.
Der må ikke træffes
afgørelse, før parten har
haft lejlighed til at
komme med udtalelse
DBKG § 48
Oplysninger om admini-
stration af reglerne om
rådighed og sanktioner
Kopiere
oplysninger fra
afgørelsesbrev
Oprette
parthørings-
brev til borger
Oprette negativ
hændelse
Afvente svar
fra borger
Oprette
notifikation om
igangværende
partshøring
Oprette opgave
vedr. opfølgning
på partshøring
Slut
Justere og sende
partshøringsbrev
DBKG = Databekendtgørelsen
LAS = Lov om aktiv socialpolitik
Oplysninger går til
borger (digitalt)
Sagsbehandler finder
oplysning i andet modul
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0009.png
Eksempel 2: Registreringsopgaven for udarbejdelse og upload af sager til
rehabiliteringsteamet
Figuren til højre illustrerer et eksempel på hvordan
forskellige typer af dokumentation uploades til
rehabiliteringsteamet. Flowet varierer afhængigt af
fagsystem og jobcenter.
Sagsbehandlerne oplever, at registreringsarbejdet
frem mod rehabiliteringsteamet er en tidskrævende
opgave. Det skyldes bl.a., at det:
• Indebærer en række registreringer og fagligt
dokumentationsarbejde af relevante indsatser,
resume af relevante lægelige oplysninger,
oplysninger fra borgeren, udarbejdelsen og
upload af den forberedende del af
rehabiliteringsplanen
• Kræver registreringer og tekstproduktion i flere it-
systemer, som i varierende grad er integreret med
sagsbehandlerens fagsystem
• Kræver indhentning af lægeattester, der opleves
som særlig tidskrævende, og kræver præcise og
grundige beskrivelser
• Kræver indhentning af samtykkeerklæring, hvor
den digitale understøttelse varierer på tværs af
kommuner. I nogle kommuner ses eksempler på
print, underskrift og scanning af erklæringen.
Den forberedende del af
rehabiliteringsplanen
Min Situation*
CV
Fagsystem
PDF
Jobnet/Fagsystem
PDF
Mediconnect
Relevante bilag:
fx sagsbehandlers resume,
slutrapporter,
forsørgelseshistorik
Fagsystem
PDF
Samtykke
fra borger
Indhentning af
lægeattester
Netforvaltning
Sundhed
Fagsystem
PDF
*Der er ikke lovkrav til at Min situation skal anvendes. Kommunen kan
vælge at indarbejde oplysningerne på anden vis i den forberedende del
9
af rehabiliteringsplanen.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0010.png
3. Analyse
Hvad skaber og påvirker
registreringsopgaven?
Her præsenteres de faktorer, som analysen peger på skaber og
påvirker registreringsopgaven hos sagsbehandlerne.
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0011.png
Faktorer, der skaber og påvirker registreringsbyrde
Analysen viser, at registreringsbyrden opstår på baggrund af en række forskellige faktorer, der i samspil har betydning for den tid,
sagsbehandleren bruger på registreringsopgaven. De forskellige faktorer kan inddeles i to grupper af faktorer, der præsenteres på
de følgende sider.
Faktorer, der skaber registreringsbyrden
De skabende faktorer knytter sig til regler, tilsyn og
retssikkerhed. De omfatter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Regelmængden
Regelkompleksitet
Løbende regelændringer
Generelle krav til sagsbehandling
Sikring af borgerens retssikkerhed
Skriftlig kommunikation
Tilsyn og principafgørelser
Faktorer, der påvirker registreringsbyrden
De påvirkende faktorer knytter sig til de lokale forhold som
sætter rammerne for medarbejdernes registreringsarbejde.
De omfatter:
1.
2.
3.
Lokal implementering, organisering og
kompetencer
It-understøttelse og lokale tilkøb
Uhensigtsmæssigheder i it-understøttelsen
Faktorerne beskrives på slide 12-13
Faktorerne beskrives på slide 14
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0012.png
Faktorer, der skaber registreringsbyrden
Analysen peger på, at nedenstående faktorer er med til at skabe registreringsbyrden.
1. Regelmængden:
Beskæftigelsesområdet er kendetegnet ved en række regler og proceskrav, der
regulerer indsatsen. Selvom den enkelte regel kan være let at administrere, viser analysen, at den
samlede mængde af regler øger registreringsbyrden. Dels fordi mængden af regler, der skal
administreres har betydning for, hvor meget tid der bruges på at registrere. Dels fordi det er
tidskrævende for medarbejderne at vurdere og tjekke, hvilken regel der er relevant i en given situation.
2. Regelkompleksitet:
Kompleksitet i reglerne betyder, at lovgivningen kan være indviklet at
administrere efter for sagsbehandlerne. Sagsbehandlerne skal fx forholde sig til flere forskellige typer af
fritagelser og samtaler, vurdere hvilken regel eller undtagelse til reglen, der finder anvendelse, og
registrere korrekt derefter. Det er således ikke alene antallet af regler, der har betydning for
registreringsbyrden, men også hvor kompleks den enkelte regel er at administrere efter.
3. Løbende regelændringer:
Løbende regelændringer betyder, at sagsbehandlerens
registreringsopgave ændrer sig tilsvarende. Når der udmøntes nye regler er der samtidig en manglende
systematik ift. at vurdere, hvad den enkelte nye regel har af konsekvenser for sagsbehandlerens
praksis, registreringer og tidsforbrug. Blandt andet fordi udmøntning af regler afhænger af flere aktører,
fx embedsværket, it-leverandører, Ankestyrelsen og kommuner.
4. Generelle krav til sagsbehandling:
Det er ikke alene beskæftigelseslovgivningen, der skaber
registreringsopgaver. Generelle krav til sagsbehandling, der skal sikre borgerens retssikkerhed (jf.
forvaltningsloven, offentlighedsloven og retssikkerhedsloven) fører også registreringsopgaver med sig.
Der er fx krav om, at skriftlige afgørelser skal ledsages af fyldestgørende individuelle begrundelser,
sagen skal være tilstrækkeligt oplyst, og der er notatpligt.
Eksempel: Regler om rådighed og
sanktioner
Reglerne vedrørende rådighed og sanktioner er et af de
områder, som sagsbehandlerne finder tungt og komplekst at
administrere. Det skyldes bl.a., at:
• Området er reguleret af mange regler, der har ophæng i
flere regelsæt (fx Lov om en aktiv socialpolitik,
forvaltningsloven, offentlighedsloven samt regler i
relevante bekendtgørelser)
• Registreringsfejl og manglende dokumentation kan få
konsekvenser for borgerens ret til hjælp (eller ydelser) og
retssikkerhed
• Registreringsopgaven opleves af sagsbehandlerne ikke
altid at give værdi eller mening i forhold til borgerens
situation
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0013.png
Faktorer, der skaber registreringsbyrden
Analysen peger på, at nedenstående faktorer er med til at skabe registreringsopgaven.
5. Sikring af borgerens retssikkerhed:
Analysen viser, at sagsbehandlerne ofte bruger lang tid
på at gennemgå og dobbelttjekke, at deres registreringer er nøjagtige. Det hænger sammen
med borgerens retssikkerhed, idet at fejlregistreringer kan få konsekvenser for borgernes
forsørgelsesgrundlag, fx i form af en sanktion.
6. Skriftlig kommunikation:
Sagsbehandlerne oplever, at den skriftlige kommunikation til
borgerne er uhensigtsmæssig ift. målgruppen. Det hænger sammen med, at der i dag er krav
om skriftlig kommunikation til borgeren i form af afgørelsesbreve og Min Plan, men
sagsbehandlerne oplever, at mange borgere enten ikke læser informationen, eller at de bliver
utrygge og står tilbage med flere spørgsmål end svar. Sagsbehandlere anvender derfor også
andre kommunikationskanaler fx sms og tilkøbte chat-apps integreret i fagsystemerne til at
formidle budskaber tydeligt eller forklare informationerne mundtligt.
7. Tilsyn og principafgørelser:
Analysen viser, at tilsyn med kommunernes indsats påvirker
registreringsopgaven. Det skyldes, at kommunerne skærper deres opmærksomhed på de
områder, der føres tilsyn med og indretter nye praksisser, der kan føre til nye registreringer og et
øget behov hos sagsbehandlere for at gennemtjekke, at deres registreringer er korrekte.
Analysen peger derudover på, at det for ledelse såvel som sagsbehandlere i nogle tilfælde kan
være uklart, hvilken værdi tilsynene har ift. kerneopgaven om at hjælpe borgerne i job.
Ankestyrelsens løbende regelfortolkning i form af nye principafgørelser øger på lignende vis
kompleksiteten i registreringsopgaven, fordi en ny fortolkning af reglerne også påvirker
registreringskravene. Sagsbehandlerne oplever, at det er en krævende opgave at holde sig
opdateret på de løbende ændringer til, hvad og hvordan de skal registrere.
Eksempel: Tilsyn påvirker
registreringspraksis
Analysen peger på, at de revisioner og tilsyn, der
gennemføres på beskæftigelsesområdet (årlige
revionsgennemgange, fokusrevisioner, skærpet tilsyn mv.)
kan være med til at påvirke registreringsbyrden.
Når kommunen eksempelvis får en bemærkning i
revisionen eller en henvendelse fra STAR om, at de ikke
lever op til fokusmålene, kan det betyde, at ledelsen stiller
krav om ekstra registreringer, laver sagsgennemgange og
laver nye arbejdsgangsbeskriver, som medarbejderne skal
følge. Dette for at sikre, at de dokumenterer deres
regelefterlevelse korrekt.
Hos medarbejderne betyder det, at de løbende skal
forholde sig til nye praksisser og arbejdsgange, og at de
samtidig får et øget behov for at dobbelttjekke og
kontrollere deres registreringer for at sikre, at de ikke laver
fejl.
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0014.png
Faktorer, der påvirker registreringsbyrden
Analysen viser, at forskellige forhold påvirker registreringsbyrden og kan øge eller mindske den
oplevede registreringsbyrde.
1. Lokal implementering, organisering og kompetencer:
Analysen viser, at lokal praksis
påvirker registreringsbyrden, herunder ledelsesfokus og lokale arbejdsgange. Analysen finder
eksempler på, at ensartede forståelser og klare arbejdsgange omkring registreringer kan være
med til at nedbringe registreringsbyrden. Den viser derudover, at sagsbehandlernes
kompetencer til at anvende både det primære fagsystem og de øvrige it-systemer har betydning
for hvor effektivt, der registreres, herunder om sagsbehandlerne er opdaterede på lokale
arbejdsgange, regler og funktionaliteter.
2. It-understøttelse og lokale tilkøb:
Idet registreringsarbejdet både omfatter kommunernes
primære fagsystem og en række andre it-systemer (KY, Mediconnect mfl.), der leveres af
forskellige leverandører, har datadeling og systemintegrationen mellem systemerne betydning for
registreringsbyrden. Jo mere der er integreret i det primære fagsystem, jo enklere. Manglende
systemintegration medfører mere manuelt arbejde (fx opslag i flere systemer, gennemtjek af
korrekt dataoverførsel etc.). Flere kommuner tilkøber funktionaliteter i deres fagsystem, der kan
skabe bedre flows og optimere registreringsrejsen.
3. Uhensigtsmæssigheder i it-understøttelsen:
Analysen peger på, at mængden af ”mindre”
uhensigtsmæssigheder i it-understøttelsen, gør registreringsopgaven administrativ tung. Det
drejer sig om opgaver, der i dag må udføres manuelt, men som kunne automatiseres eller
forenkles ved bedre systemintegration, fx udregning af om borger har ret til ferie, udregning af
befordringsgodtgørelse, håndtering af samtykkeerklæringer, identificering af fraværsperioder,
udregning af slutdatoer ift. bl.a. tilbud, bevillinger og fravær, indhentning af underskrifter fra
arbejdsgivere og intelligent indhentning af akter fra tidligere kommune.
Eksempler på praksis, der kan
mindske registreringsbyrden
Analysen har fundet konkrete eksempler på, hvordan
kommunerne arbejder med at mindske registreringsbyrden
lokalt, fx via:
• Tilkøbt e-learning, der skal lære nye medarbejdere at
bruge systemer rigtigt og effektivt, herunder genveje.
• Ledelsesbeslutning om journalisering ét sted for at
undgå, at medarbejderne bruger for meget tid på at
dokumentere og gør det forskelligt på tværs af felter og
moduler i fagsystemet.
• Superbruger, der opsætter dashboards med nøgletal for
alle målgrupper i jobcentret, så medarbejdere kan få
hurtigere overblik over centrale data, opgaver og frister.
• Medarbejder, der hjælper med snitflader mellem
systemer, fx identificere og forklare fejlmeldinger for
øvrige sagsbehandlere.
• Systematisk model for opfølgning mellem superbrugere
og sagsbehandlere ift. nye retningslinjer for registreringer,
indmelding af fejl og forbedringer.
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0015.png
4. Løsningsspor
Hvordan kan registreringsopgaven
forenkles?
I dette afsnit præsenteres 3 centrale løsningsspor, der kan forenkle
sagsbehandlernes registreringsbyrde.
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0016.png
Analysen peger på tre løsningsspor, der kan være med til at mindske registreringsbyrden hos sagsbehandlerne. De tre
løsningsspor uddybes på de følgende slides.
Tre centrale løsningsspor
1. Forenkling af regler
Forenkling af regler og nye måder at
arbejde med digitaliseringsklar
lovgivning
2. Lokal implementering
Styrket lokalt fokus på
implementering og kompetencer
3. It-understøttelse
Styrket strategisk blik på om it-
understøttelsen kan optimeres
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0017.png
1. Forenkling af regler
1. Forenkling af reglerne
Analysen peger på, at registreringsbyrden både er affødt af
regelkompleksiteten og den mængde af regler som
sagsbehandlerne skal forholde sig til. Reglerne har ikke alene
ophæng i beskæftigelseslovgivningen, men også forvaltnings-
loven, retssikkerhedsloven og offentlighedsloven. Forenkling af
reglerne vil kunne medvirke til at mindske registreringsbyrden.
Der er allerede politisk fokus på regelforenkling, og regeringen
har nedsat en ekspertgruppe, der bl.a. skal komme med forslag
til et enklere beskæftigelsessystem.
2. Nye samarbejdsformer
Analysen viser, at et tæt og tidligt samarbejde med fokus på
registreringsopgaven ved nye regler, kan være med til at lette
registreringsbyrden. Der kan derfor være et potentiale i at
etablere nogle nye former for samarbejde (fx netværk eller fora),
hvor kommuner, slutbrugere, it-leverandører, det politiske
niveau, STAR m.fl. har mulighed for at rådføre sig med hinanden
på tværs, dele viden og drøfte, hvordan nye regler og
registreringskrav bedst implementeres.
To eksempler på regler, der er svære at administrere:
1. Reglerne om rådighed og sanktioner, fordi de er
reguleret af flere regelsæt, de kan få konsekvenser for
borgerens ydelse og derudover giver reglerne ikke altid
værdi ift. borgerens forløb.
2. Forberedelse af sager til
rehabiliteringsteamet.
Det
hænger sammen med at opgaven involverer en
betydelig mængde faglig dokumentation, flere aktører,
it-systemer og regler.
3. Nye måder at arbejde med digitaliseringsklar lovgivning
Analysen peger på, at der er behov for nye måder at arbejde
med digitaliseringsklar lovgivning på, der sikrer, at der ved
regelændringer og indførelse af nye regler, også er blik for hvad
reglerne betyder for registreringsrejsen. Der kan fx arbejdes
med nye metoder og modeller for samarbejde, der sikrer at både
slutbrugere og andre centrale aktører involveres (fx it-
leverandører, kommuner, KL, STAR mfl.).
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0018.png
2. Lokal implementering
2. Fokus på kompetencer
Analysen peger på, at arbejdet med at registrere kræver
kompetencer både ift. kendskab til regler, lokale arbejdsgange
og it-systemerne. Herunder at navigere i forskellige it-systemer
samt udnytte de funktionaliteter, der er tilgængelige i disse
systemer.
Der er derfor et potentiale i løbende at sikre, at medarbejderne
er klædt på med den viden og de kompetencer, der kræves for at
udføre registreringsopgaverne mest effektivt i de lokale it-
systemer.
1. Fokus på implementering og organisering
Analysen viser eksempler på, at registreringsbyrden kan lettes
gennem effektive lokale arbejdsgange og en god organisering
omkring registreringsopgaverne.
Der er derfor et potentiale i at sikre et lokalt og vedvarende fokus
på registreringsopgaven og den rette organisering omkring
opgaven. Konkret er det afgørende med indsigt i
sagsbehandlernes specifikke registreringspraksis og blik for
hvordan, der kan tilrettelægges arbejdsgange, der kan forenkle
og optimere registreringsopgaverne lokalt. Fx ved at organisere
dele af registreringsarbejdet i dedikerede teams eller udarbejde
retningslinjer for hvad, hvor meget og hvor i systemerne, der skal
registreres, så medarbejderne har en klar ramme for deres
arbejde.
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0019.png
3. It-understøttelse
1. Bedre overblik og strategisk tilgang
Analysen peger på, at selve it-understøttelsen har betydning for
hvor effektivt, der kan registreres. Det gælder dels ift. integration
og dataflows mellem de forskellige systemer, der bruges. Og det
gælder ift., hvordan det lokale fagsystem fungerer qua fx tilkøb,
der kan gøre registreringsopgaven lettere.
Der kan derfor være et potentiale i kommunalt at arbejde med:
• At skabe et bedre overblik over de forskellige it-systemer, som
sagsbehandleren skal anvende, herunder hvordan de spiller
sammen.
• En mere strategisk tilgang til potentialet ved at tilkøbe
systemmæssige funktionaliteter til fagsystemet, der kan frigøre
tid hos sagsbehandleren. Fx via business cases.
2. Håndtering af ”mindre” it-uhensigtsmæssigheder
Kortlægningen identificerer flere ”mindre” registreringsopgaver,
som samlet set er tidskrævende. Se bilag 9, slide 28.
Det er opgaver som i dag udføres manuelt af sagsbehandlerne
fordi it-understøttelsen er utilstrækkelig (fx udregning af om
borger har ret til ferie, udregning af befordringsgodtgørelse,
sortering af akter fra tidligere kommuner mv.).
Der er derfor et potentiale i at disse opgaver systemunderstøttes
bedre, og det kan med fordel undersøges nærmere, om disse
opgaver kan afhjælpes gennem eksempelvis automatiseringer,
brug af AI eller bedre integration mellem systemer.
19
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0020.png
5. Bilag
I de følgende bilag præsenteres en detaljeret oversigt over de kortlagte registreringer,
eksempler på registreringsrejser samt datagrundlag for analysen.
Bilag til afrapporteringen
20
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0021.png
1. Oversigt over udvalgte kortlagte registreringer og lovningsmæssigt ophæng
-
-
-
-
Samtale
Indkalde til jobsamtale
Registrere jobsamtale
Registrere visitationssamtale
-
-
-
Tilbud
Igangsætte virksomhedsrettet
tilbud
Igangsætte ØVO-tilbud
Opfølgning på tilbud
Gennemgå/udfylde ansøgning
Oprette bevilling
Oprette placering
Forlænge tilbud
Sende afgørelsesbrev
Oprette opgave til admin-team
Redigere Min Plan
Rådighedsvurdering
-
-
-
Rådighedsvurdering ved
udeblivelse
Udvidet partshøring
Indstille til sanktion
Registrere udeblivelsen/aflys
samtale
Oprette negativ hændelse
Gennemgå fritagelser
Grave i journalen
Udfylde partshøringsbrev
Notere og vurdere partsindlæg
Rehabiliteringsteam,
helbred og samtykke
-
-
-
Indhente helbredsoplysninger
Indhente samtykkeerklæringer
Forberede sag til
rehabiliteringsteam
Hente og udfylde blanket
Sende brev til borger
Oprette sag i NFS
Oprette sag i Mediconnect
Importere dokumenter fra NFS
Importere dokumenter fra fagsystem
Sende sagen til rehab-team
Fravær og ferie
-
-
Registrere fravær og
fritagelser
Tjekke ret til ferie
Oprette indkaldelse og sende brev
Sætte evt. frist for selvbooking
Oprette borger (kontaktgruppe mv.)
Oprette samtale og skrive aftaler mv.
Opdatere Min Plan ift. jobmål
og overordnet plan
Skrive journalnotat
Sende vejledningspjecen og notere opfyldelse
af proceskrav
LAB kapital 7.
Kontaktforløb mv.
DBKG
§§
18, 20 og 22.
Oplysninger
om indkaldelser til jobsamtaler og andre
individuelle samtaler samt frist for selvbooking
DBKG
§
14 og 17.
Oplysninger om
kontaktgrupper mv.
DBKG § 27.
Ved alle samtaler registreres
oplysninger om type, form, aftaler mv.
LAB
§
41 og DBKG
§
38.
Aftaler skal fremgå af
"Min Plan”
LAS
§
35 stk. 1
Kommunen skal dokumentere,
hvilken vejledning de har givet til personen
Tjekke
forsørgelseshistorik
Oprette fravær
Forlænge fritagelse
LAB § 58, 59 og 61.
Formål med
virksomhedspraktik, varighed mv.
BAB § 136 stk. 3.
Jobcenteret kan bistå
arbejdsgiveren med udarbejdelsen af
ansøgningen
BAB § 132.
Afgørelser sendes som digital
post.
DBKG
§
43.
Oplysninger
om beskæftigelsesforanstaltninger (tilbud,
hjælpemidler, mentorstøtte mv.)
DBKG
§
45 stk. 5.
Oplysninger om ændringer
ved beskæftigelsesforanstaltninger
DBKG
§
20 stk. 3
Ændring/aflysning af
samtaler
DBKG
§
48.
Oplysninger om administration
af reglerne om rådighed og sanktioner
LAS
§
13 stk. 7-8.
Rimelige grunde til
fravær
LAS
§
35 stk. 1.
Kommunen skal
dokumentere, hvilken vejledning de har givet
til personen
Forvaltningsloven
§
19 stk. 1.
Der må ikke
træffes afgørelse, før parten har haft lejlighed
til at komme med udtalelse
Aftale om Sociallægeligt samarbejde
Kommunen skal indhente attester via
Netforvaltning sundhed (NFS)
Retssikkerhedsloven kapitel 3a
Kommunen skal oplyse sagen i
tilstrækkeligt omfang samt indhente
samtykke
LAB § 40, stk. 2, § 43 og § 44.
Personer, der skal have deres sag
behandlet i rehabiliteringsteamet, skal
have en rehabiliteringsplan
Bekendtgørelse om
rehabiliteringsplan mv. § 3 og § 4.
Krav til indhold i den forberedende del
af rehabiliteringsplanen.
DBKG
§
32 og
§
34.
Oplysninger om fravær
og fritagelser
LAB
= Lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
LAS
= Lov om en aktiv
socialpolitik
BAB
= Bekendtgørelse om
en aktiv
beskæftigelsesindsats
DBKG
=
Databekendtgørelsen
Offentlighedsloven
§
13
(notatpligt)
Bekendtgørelse om rådighed for
DBKG
§
38.
Oplysninger vedrørende "Min Plan”
aktivitetsparate
§
12.
Udvidet partshøring og
dokumentation heraf
21
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0022.png
2. Hvordan opleves registreringsbyrden?
Sagsbehandlernes oplever registrerings- og dokumentationsarbejdet som en vigtig opgave, de går op i at gøre korrekt. Der er samtidig stor variation i, hvordan
registreringsarbejdet opleves hos den enkelte sagsbehandler. Nedenstående illustrerer en række citater fra de interviewede sagsbehandlere.
Jeg er bange for at gøre
noget forkert og følger
arbejdsgangene minutiøst
fordi jeg ikke vil have sager
tilbagevist i
Ankestyrelsen
Borgerne læser ikke
det, vi
skriver. Hverken breve eller Min
Plan. Det kan føles
meningsløst
i forhold til
kerneopgaven.
Det
svære er at finde
ud af, hvad der skal
stå, hvor og hvorfor
selve funktionerne er
intuitive
Det er besværligt at
mange
ting skal gøres
manuelt,
fx når man
skal indhente samtykke.
Der er mange ting, der
bare skal
registreres
for dokumentationens
skyld,
og ikke fordi det
bliver brugt.
Der
mangler
integration til ydelser,
så man skal bruge tid
på at sende mails til
dem om ændringer.
Man bruger som
rådgiver meget tid på at
huske at
notere ting de
rigtige steder.
Det er
svært at holde styr på.
Ofte skal der
registreres dobbelt,
og
der er meget copy-paste
arbejde. Det er en tung
proces.
Det er
tidskrævende
at
finde oplysninger forskellige
steder i sagen. Der er
mange afbrydelser, og det
er svært at få et godt flow.
22
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0023.png
3. Eksempel på registreringsrejsen efter afholdt jobsamtale
Figuren viser et eksempel
på de registreringsopgaver,
sagsbehandlere udfører efter
afholdt samtale med en borger.
Kortlægningen viser, at
registreringerne kræver flere skift
mellem moduler, felter og skabeloner.
Lovophæng
DBKG § 32
Oplysninger vedr.
fravær og fritagelser
DBKG § 38
Oplysninger vedr.
Min Plan
Primær registreringsrejse
Forlænge
fritagelse for 225-
timers-reglen
Forlænge
fritagelse for
selvbooking
Justere og
publicere
plan-
beskrivelse
Justere og
sende
indkaldelses-
brev
Øvrige eventuelle registreringer
Tjekke borgers
ret til ferie
Opdatere
jobmål
DBKG §§ 18 og 20
Oplysninger vedr.
indkaldelser til
samtaler
DBKG § 27
stk. 1 nr. 5
Forpligtende aftaler
skal fremgå af aftalen
for den senest
afholdte samtale
Tjekke
fritagelser
Notere i
aftalefelt
Tjekke
CV
Oprette
samtale-
indkaldelse
Justere i
aftalefelt
Justere
og
publicere
samtalen
Indkalde i
Outlook
Håndtere
samtykke-
erklæring
Start
DBKG § 27
Ved alle samtaler
indberettes type, dato
mv.
Oprette
samtale
Slut
Der bruges i
gennemsnit
40 klik
60 pct.
af tiden
bruges på at
skrive prosatekst
Offentlighedsloven §
13 (notatpligt)
Væsentlige sagsskridt
LAS § 35 stk. 1 nr. 3
Dokumentere
vejledning på sagen
Oprette
journal-
notat
Finde
gammelt
journalnotat
Justere og
gemme
journalnotat
Sende
vejlednings-
pjece
Notere at
borger er
vejledt
Sætte
ny frist
DBKG = Databekendtgørelsen
LAS = Lov om aktiv socialpolitik
Data går til
KY (Ydelser)
Oplysninger går til
borger (digitalt)
Sagsbehandler finder
oplysning i andet modul
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0024.png
4. Eksempel på registreringsrejsen ved virksomhedspraktik
Lovophæng
Figuren viser et eksempel på de
registreringsopgaver,
sagsbehandlere udfører ved
oprettelse af virksomhedspraktik
for en borger.
Kortlægningen viser, at
registreringerne kræver mange klik,
skift og tjek af oplysninger i VITAS
og fagsystemet, og at oplysningerne
skal modtages af flere forskellige
modtagere (virksomhed, borger,
virksomhedskonsulenter).
LAB kapitel 11
Tilbud om
virksomhedspraktik
Finde
borgers
CPR
Primær registreringsrejse
Oprette
bevilling
Afslutte og
sende
bevilling
Øvrige eventuelle registreringer
Oprette
tillægsbevilling af
hjælpemidler
Forvaltningsloven
og
BAB § 132
Jobcenteret sender
afgørelser til borger
ved brug af Digital
Post
DBKG § 38
Oplysninger vedr.
Min Plan
Afvent
virksomheds-
underskrift
Finde P-
nummer
Finde
virksomheds-
kontakt
Finde
kontaktoplysninger
Oprette
afgørelses-
brev
Justere og
sende brev
Oprette og sende
afgørelsesbrev
Redigere
plan-
beskrivelse
Læse udskrift og
sende plan-
beskrivelse
Redigere og
sætte
slutdato for
jobmål
Oprette
opgaver til
admin
Start
BAB § 136 stk. 3
Jobcenteret kan
bistå
arbejdsgiveren
med
udarbejdelsen af
ansøgningen
DBKG § 43
For alle
beskæftigelses-
foranstaltninger
indberettes dato,
sted mv.
Notere aftaler i
virksomheds-
modul
Befordrings-
godtgørelse
Merudgifts-
opgørelse
Slut
Der bruges i
gennemsnit
80 klik
50 pct.
af tiden
bruges på at
skrive prosatekst
Udfylde
ansøgning
Finde
journalnotat
Gennemgå
placering
Justere tekst og
publicere
placering
Oprette
placering på
hjælpemiddel
DBKG = Databekendtgørelsen
BAB = Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
Oplysninger går til
virksomhed (digitalt)
Oplysninger går til
borger (digitalt)
Sagsbehandler finder
oplysning i andet modul
24
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0025.png
5. Eksempel på registreringsrejsen når borger ikke møder op i tilbud
Figuren til højre illustrerer et eksempel på
registreringsopgaver, når en borger ikke møder op i sit
tilbud.
Kommunen undersøger og vurderer en borgers
rådighed, hvis der opstår tvivl herom. Kommunen
foretager partshøring og indstiller til sanktion, hvis
betingelserne for det er opfyldt.
Figuren viser blandt andet, at:
• Der skal foretages en række forskellige
registreringer og tekstproduktion til breve og
indstillinger
• Registreringerne indebærer en række opslag i akter
og forskellige moduler i it-systemerne
• Registreringerne har ophæng i forskellig lovgivning
(Lov om aktiv socialpolitik, Offentlighedsloven,
Forvaltningsloven, Databekendtgørelsen)
Lovophæng
LAS § 13 stk. 7-8
Rimelige grunde til
fravær fra tilbud
LAS § 35 stk. 1
Sanktionering er betinget
af, at kommunen vejleder
om alle rettigheder og
pligter
Primære registreringsopgaver
Tjekke
Fremmøde-
skema
Tjekke datoer i
afgørelsesbrev
Tjekke
fritagelser
Øvrige eventuelle registreringer
Tjekke
Journal for
vejledning sendt
Tjekke om
borger er
vejledt korrekt
Udvidet partshøring:
Udtømmende kontakt (sms,
mail, brev opkald mv.) samt
registrering heraf
Offentlighedsloven § 13
I sager hvor der træffes
afgørelse, skal der gøres
notat om indhold af
oplysninger
Offentlighedsloven § 13
(notatpligt)
Væsentlige sagsskridt
Lave vurdering og sende
partsindlæg til Ydelser
(afslut partshøring)
Registrere svar
(partsindlæg)
Start
Forvaltningsloven § 19,
stk. 1.
Der må ikke træffes
afgørelse, før parten har
haft lejlighed til at
komme med udtalelse
DBKG § 48
Oplysninger om admini-
stration af reglerne om
rådighed og sanktioner
Kopiere
oplysninger fra
afgørelsesbrev
Oprette
parthørings-
brev til borger
Oprette negativ
hændelse
Afvente svar
fra borger
Oprette
notifikation om
igangværende
partshøring
Oprette opgave
vedr. opfølgning
på partshøring
Slut
Der bruges i
gennemsnit
40 klik
20 pct.
af tiden
bruges på at
skrive prosatekst
Justere og sende
partshøringsbrev
DBKG = Databekendtgørelsen
LAS = Lov om aktiv socialpolitik
Oplysninger går til
borger (digitalt)
Sagsbehandler finder
oplysning i andet modul
25
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0026.png
6. Gennemført samtale
Samtalereferat
Oprette samtale
Hente
samtaleskabelon
Kopiere tekst fra
samtaleskabelon
Udfylde tekst i
aftalefelt
Finde vurdering i
journal
Justere tekst i
aftalefelt
Finde begrundelse Justere tekst i
for vurdering
aftalefelt
Tjekke CV
Justere tekst og
sende til borger
Indkaldelse til samtale
Vejledningspjece
Oprette indkaldelse
til næste samtale
Mødeindkaldelse
i Outlook
Tjekke brev
igennem
Sende brev til
borger
Oprette
vejledningsbrev
Tjekke igennem
og sende
Notere at
borger er vejledt
Sætte ny frist
Fritagelser
Opdatere jobmål (Min Plan)
Moduler
Samtale
Lovportal
Word
Journal
CV
Opret indkaldelse
Outlook
Dialog
Notifikationer
Frister
Profil
Kalender
Mål
26
Finde fritagelse -
selvbook
Redigere
markering
Finde fritagelse
– 225-timers
Forlænge
fritagelse
Finde jobmål
Redigere og gemme
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0027.png
7. Oprette virksomhedspraktik
Ansøgning (bevilling) til virksomhed (Vitas)
Tillægsbevilling til virksomhed (Vitas)
Finde
ansøgning
Åbne
ansøgning
Overtage Gennemgå
ansøgning ansøgning
Udfylde
aftale
Finde
oplysning
Åbne brev
Udfylde
aftale
Sende til
virksomhed
Lave
bevilling
Åbne
bevilling
Udfylde
tekst
Info om
sygehus
Vælge
Udfylde
hjælpemidler slutdato
Sende til
virksomhed
Placering ift. tilbud
Afgørelsesbrev til borger
Placering ift.
hjælpemiddel
Afgørelsesbrev til borger
Finde
placering
Finde
Åbne brev
gammelt brev
Rette
placering
Oprette
brev
Udfylde
brev
Rette og
Finde
oplysninger sende brev
Finde
placering
Justere og
publicere
Oprette
brev
Udfylde
brev
Justere
placering
Rette og
sende brev
Min Plan
Administration
Moduler
Oversigt (Vitas)
Bevilling (Vitas)
Journaler og dokumenter
PDF
Plan og aktiviteter
Brev
Plan
Opret opgave
Opgaver
Redigere
plan
Publicere
plan
Oprette
plan som
brev
Tjekke
indhold
Sende brev
Oprette
opgave
Udfylde og Rydde op i
gemme
opgaveliste
27
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0028.png
8. Rådighedsvurdering ved udeblivelse fra tilbud
Gennemgå journal og dokumenter
Tjekke
fremmødeskema
Finde
afgørelsesbrev
Tjekke
afgørelsesbrev
Tjekke
fremmødeskema
Tjekke journal for
sygdom
Tjekke
vejledningspjecen
Tjekke om borger er
vejledt korrekt
Tjekke
fritagelser
Negativ hændelse
Partshøringsbrev til borger
Afvent svar fra borger
Evt. udvidet partshøring
(udtømmende kontakt til
borger)
Moduler
Rådighedsvurderinger
Rådighed og fritagelser
Journaler og dokumenter
PDF
Afslut partshøring
Oprette negativ
hændelse
Udfylde og
gemme
Oprette
rådighedsvurdering
Udfylde brev
Åbne afgørelsesbrev Justere og sende
brev
og kopiere tekst
Afslutte partshøring
Åbne partshøring
Notere partsindlæg
Tjekke dato for
vejledning
Notere vurdering og
sende til Ydelser
Tjekke at partsindlæg er
sendt til Ydelser
28
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0029.png
9. Eksempler på ”mindre” it-uhensigtsmæssigheder, der tager tid
Mængden af ”mindre” it-hensigtsmæssigheder tager samlet set lang tid og
er en administrativ byrde rundt om sagsbehandlerens kerneopgaver. I
figuren illustreres eksempler på en række af ”småting”, der ikke er
hensigtsmæssigt it-understøttet og dermed tager tid og indgår i
registreringsopgaven.
Indhentning og sortering
af akter fra tidligere
kommune
Udregning og tjek af om
borger har ret til ferie
Udregning af
befordringsgodtgørelse
Indhentning af underskrifter
fra arbejdsgivere ifm.
bevillinger
Forløb i jobcenteret
med samtaler og tilbud
Print, underskrift og
scanning og journalisering
af samtykkeerklæringer
Udregning af slutdatoer (fx
tilbud, bevillinger og fravær)
Identificering af
fraværsperiode fra fx tilbud
29
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 203: Analyse af jobcentermedarbejdernes registreringsbyrde, fra beskæftigelsesministeren
2885514_0030.png
10. Datagrundlag
Analysen bygger på tre metodiske hovedelementer
Kortlægning af
skærmoptagelser
•Kortlægning af 40 skærmoptagelser af 13 forskellige sagsskridt på
konkrete borgersager
•Kortlægning af hvad, hvor og hvorfor registreringen sker
Casekommuner
Seks kommuner har deltaget i analysen. Kommunerne er udvalgt
med blik for spredning i størrelse, geografi og fagsystem. Der er
variation mellem fagsystemerne ift. hvordan registreringerne
foretages.
6 casebesøg
•Casebesøg med workshops og interview med sagsbehandlere,
ledere og superbrugere i de seks kommuner
•Fokus på hvordan oplysningerne bruges i sagsbehandlingen samt
organisering og ledelsesfokus i jobcenteret
Kommune
Albertslund
Aalborg
Frederikssund
Holbæk
Fagsystem
Momentum
Momentum
Fasit
Fasit
Fasit
Fasit
Workshops og
interviews
•Workshops med kommuner og sparringsmøder med it-leverandører for
at kvalificere resultaterne fra kortlægningen og de analytiske fund
Randers
Vejen
30