April 2024
J. Nr. 22/16553
STAR
Analyse af jobcentermedarbejdernes registrerings-
byrde: Hovedresultater
Baggrund og formål
Som led i
Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen
(juni 2022)
blev det besluttet af gennemføre en analyse af jobcentermedarbejdernes registre-
ringsbyrde. Analysen har haft til formål at undersøge, hvordan jobcentermedarbej-
dernes hverdag kan gøres mindre administrativ tung samt at pege på forslag til at
forenkle eller reducere mængden af registreringer, uden at borgerens retssikkerhed
kompromitteres. Analysen er gennemført af Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering (STAR) og har undersøgt:
•
•
•
Hvad består registreringsopgaven af?
Hvad skaber og påvirker registreringsbyrden?
Hvordan kan registreringsbyrden forenkles?
Hovedresultater
Hvad kendetegner registreringspraksis?
Analysen viser blandt andet, at registreringspraksis i dag er kendetegnet ved:
Fragmentering og manglende flow:
Registreringsarbejdet er præget af mange
klik, produktion af prosatekst, skift mellem forskellige moduler, felter, skabelo-
ner og it-systemer. Det skyldes bl.a., at oplysninger om borgeren ligger forskel-
lige steder i systemet, og at registreringen foregår i forskellige it-systemener,
der ikke er fuldt integrerede.
•
Variation på tværs af jobcentre og medarbejdere i samme jobcenter:
Der er
variationer i registreringspraksis, som hænger sammen med kommunernes lo-
kale organisering og arbejdsgange samt sagsbehandlernes kompetencer og ar-
bejdsmetoder. Derudover skabes variationerne af, at kommunerne har tilkøbt
forskellige it-løsninger til deres primære fagsystemer for at optimere registre-
ringsarbejdet.
•
Hvad skaber og påvirker registreringsbyrden?
Registreringsbyrden skabes og påvirkes af en række forskellige faktorer, herunder:
•
Regelmængden og regelkompleksiteten:
Medarbejderne oplever, at registre-
ringsbyrden skabes af, at der er mange regler og proceskrav som de skal efter-
leve og at reglerne er komplekse og svære at administrere (fx reglerne vedr. rå-
dighed og sanktioner). Det er primært regler, der har ophæng i beskæftigelses-
lovgivning, men også andre regelsæt (fx forvaltningsloven, retssikkerhedsloven
og offentlighedsloven).