Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2884255_0001.png
Aktstykke nr.
246
Folketinget 2023-24
246
Beskæftigelsesministeriet.
København, den 19. juni 2024.
a.
Beskæftigelsesministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til i 2024 at tilføre 40,0 mio. kr. til
understøttelse af otte initiativer i Aftale om en styrket indsats mod social dumping af maj 2024 og
26,2 mio. kr. til § 35.11.19. Regeringsreserve. Der overføres:
– 10,8 mio. kr. til et
Intensiveret tilsyn,
herunder 10,4 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet og 0,4
mio. kr. til § 17.11.01. Departementet.
– 5,1 mio. kr. til en
Styrket indsats mod illegal arbejdskraft,
herunder 0,1 mio. kr. til § 08.21.20. Er-
hvervsstyrelsen og 5,0 mio. kr. til § 14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion.
– 4,4 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet til en
Brancherettet indsats mod ikke reelt selvstændige.
– 4,5 mio. kr. til et
Tættere samarbejde i særligt komplicerede social dumping-sager,
herunder 1,5
mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet, 1,5 mio. kr. til § 09.31.01. Skattestyrelsen og 1,5 mio. kr.
til § 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
– 2,2 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet til en
Forebyggende indsats i form af udbredt viden om
regler og rettigheder på det danske arbejdsmarked.
– 7,2 mio. kr. til en
IT-forbedring af RUT,
herunder 2,2 mio. kr. til § 08.21.20. Erhvervsstyrelsen og
5,0 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet.
– 5,0 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet til
Brancherettede indsatser i udvalgte sektorer.
– 0,8 mio. kr. til § 28.21.10. Vejdirektoratet til
Statens Kontrolenhed for Arbejdsklausuler.
Der overføres endvidere:
– 26,2 mio. kr. til § 35.11.19. Regeringsreserve som følge af forsinket
ikrafttrædelse af forudsat
implementerede tiltag mv.
Udgiften i 2024 på i alt 66,2 mio. kr. finansieres af de på finansloven opførte reserver på §
17.11.79. Reserver og budgetregulering til udmøntning af et stærkere organiseret arbejdsmarked.
b.
I forbindelse med Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venst-
re, Danske Folkeparti og Kristendemokraterne om en ny reformpakke for dansk økonomi af januar
2022 blev der afsat en reserve på 66,2 mio. kr. i 2024, 52,1 mio. kr. i 2025, 47,7 mio. kr. i 2026 samt
46,8 mio. kr. i 2027 og frem (2024-pl).
BE009950
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2023-3671
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 193: Kopi til orientering af aktstykke 246 fra Beskæftigelsesministeriet om udmøntning af reserven vedr. et stærkere organiseret arbejdsmarked
2884255_0002.png
2
Dette aktstykke omhandler en delvis udmøntning af reserven i 2024. De bevillingsmæssige konse-
kvenser fra 2025 og frem søges indarbejdet på kommende bevillingslove.
Intensiveret tilsyn
Der afsættes 10,4 mio. kr. til, at Arbejdstilsynet kan gennemføre intensiverede tilsyn på udvalgte
byggepladser og 0,4 mio. kr. til Beskæftigelsesministeriets departement til policyforberedende opga-
ver relateret til Arbejdstilsynets indsats.
Formålet er, at Arbejdstilsynet fører intensiveret tilsyn på udvalgte byggepladser mhp. at afdække og
reagere hurtigt over for nye brud på arbejdsmiljøloven på byggepladser, hvor virksomheder gentagne
gange overtræder arbejdsmiljøreglerne med betydelig risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed.
Styrket indsats mod illegal arbejdskraft
Der afsættes 5,0 mio. kr. til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) til samar-
bejdet mellem politiet, Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen og 0,1 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen til at
udvide oplysninger i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Formålet er at styrke indsatsen mod brugen af illegal arbejdskraft. SIRI vil i højere grad deltage i
myndighedssamarbejdet, som bl.a. omfatter fælles kontrolaktioner.
RUT udvides med oplysninger om arbejdstilladelse, ansættelsesaftale samt tjenesteydelsesaftale, og
gælder ved udstationering af tredjelandsborgere til Danmark.
Brancherettet indsats mod ikke reelt selvstændige
Der afsættes 4,4 mio. kr. til at udvikle nye indsatser i Arbejdstilsynet, der kan styrke tilsynet med
virksomheder, hvor underleverandører udfører arbejdet.
Formålet er at finansiere udvikling og implementering af indsatser og tilsyn med særligt fokus på
arbejdsmiljøet for personer, der hyres til at udføre arbejde for en virksomhed som selvstændige, men
som i arbejdsmiljølovens forstand udfører arbejde for en arbejdsgiver. Arbejdstilsynet vil således
have fokus på, at ansvaret for arbejdstagerens arbejdsmiljø placeres hos den rette aktør. Initiativet
tilrettelægges som en brancherettet indsats.
Tættere samarbejde i særligt komplicerede social dumping-sager
Der afsættes 4,5 mio. kr. til en dybdegående opfølgning på de sager, som det nye indsatsteam
mod social dumping og arbejdslivskriminalitet genererer hos Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og
politiet. Midlerne fordeles ligeligt mellem de tre myndigheder. Indsatsteamet har fokus på grove
og komplicerede sager vedr. social dumping og styrker den fælles myndighedsindsats, som bl.a.
omfatter fælles kontrolaktioner.
Formålet er at finansiere sagsbehandling og at følge op på særligt komplicerede social dumping-sag-
er i de enkelte myndigheder.
Forebyggende indsats i form af udbredt viden om regler og rettigheder på det danske arbejdsmarked
Der afsættes 2,2 mio. kr. til at igangsætte yderligere kampagner via Arbejdstilsynet og Workplace
Denmark, der er en hjemmeside, som informerer udenlandske arbejdsgivere og udstationerede løn-
modtagere om bl.a. arbejdsvilkår i Danmark.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 193: Kopi til orientering af aktstykke 246 fra Beskæftigelsesministeriet om udmøntning af reserven vedr. et stærkere organiseret arbejdsmarked
2884255_0003.png
3
Formålet er at udbrede viden om regler og rettigheder mv. til udenlandske arbejdstagere, herunder til
dem, der er udsat for grov udnyttelse eller social dumping. Bevillingen skal anvendes til udvikling og
udbredelse af informationsmateriale til bl.a. anmeldelse af arbejdsulykker, muligheden for at klage til
Arbejdstilsynet og reglerne for arbejdsmiljørepræsentanter. Indsatsen er forankret i Arbejdstilsynet.
Brancherettede indsatser i udvalgte sektorer
Der afsættes 5,0 mio. kr. til at udvikle og implementere en brancherettet indsats i Arbejdstilsynet
i brancher med en stor andel af udenlandsk arbejdskraft, fx hotel og restaurations-, rengørings- og
landbrugsbranchen.
Formålet er, at tilsyn og kommunikation målrettes de specifikke forhold, som gør sig gældende
i branchen, herunder, at der fokuseres på de mest udbredte arbejdsmiljøproblemer, samt at kommu-
nikations- og adfærdskampagner målrettes de mest relevante aktører og arbejdsmiljøproblemer i
branchen.
IT-forbedring af RUT
Der afsættes 2,2 mio. kr. til IT-forbedringer i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) til
Erhvervsstyrelsen og 5,0 mio. kr. til Arbejdstilsynet til tilpasninger af Arbejdstilsynets systemer som
følge af IT-forbedringerne i RUT.
Formålet er at afhjælpe en uhensigtsmæssig opbygning af RUT, der kan føre til upræcise anmeldelser
af virksomheder, der gentagne gange anmelder sig i RUT. Dette forventes løst gennem en ny
brugerstyring, hvor samme virksomhed kun kan oprette sig én gang. Arbejdstilsynet vil gennemføre
tilsvarende og nødvendige ændringer i IT-understøttelsen i alle systemer, hvor udenlandske virksom-
heder indgår, for at kunne drage nytte af de skærpede regler og IT-forbedringer.
Beskæftigelsesministeriet og Erhvervsministeriet skal indlede en dialog med EU-Kommissionen om,
hvordan indsatsen mod social dumping, herunder RUT-reglerne kan skærpes inden for EU-rettens
rammer.
Statens Kontrolenhed for Arbejdsklausuler
Der afsættes 0,8 mio. kr. til Vejdirektoratet til Statens Kontrolenhed for Arbejdsklausuler til finansie-
ring af enhedens tilsyn med, at statens leverandører under Kulturministeriets portefølje overholder
arbejdsklausulen.
Formålet med bevillingen er at kontrollere overholdelsen af arbejdsklausuler, herunder sikre ordentli-
ge løn- og arbejdsvilkår for medarbejderne. Enhedens tilsyn vurderes at have en positiv betydning for
indsatsen mod social dumping.
Ikrafttrædelse af forudsat implementerede tiltag mv.
Der er en række af initiativerne, som kræver lovændring, og som derved ikke kan træde i kraft
allerede i 2024. Der søges derfor om tilslutning til, at 26,2 mio. kr. af reservens midler overføres til §
35.11.19. Regeringsreserve. Det forventes, at lovændringerne, der udmønter initiativerne, fremsættes
i 2. halvår af 2024.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2024 specificeres således:
Udgift
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen (Driftsbev.)
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 193: Kopi til orientering af aktstykke 246 fra Beskæftigelsesministeriet om udmøntning af reserven vedr. et stærkere organiseret arbejdsmarked
2884255_0004.png
4
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
0,7 mio. kr.
1,6 mio. kr.
1,3 mio. kr.
0,2 mio. kr.
1,0 mio. kr.
0,5 mio. kr.
§ 14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
3,3 mio. kr.
22. Andre ordinære driftsomkostninger
1,7 mio. kr.
§ 17.11.01. Departementet
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 17.21.01. Arbejdstilsynet
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 28.21.10. Vejdirektoratet
(Driftsbev.)
35. Kontrolenhed til arbejdsklausuler
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 35.11.19. Regeringsreserve
10. Regeringsreserve
49. Reserver og budgetregulering
§ 17.11.79. Reserver og budgetregulering
65. Reserve vedrørende et stærkere organiseret arbejdsmarked
49. Reserver og budgetregulering
0,3 mio. kr.
0,1 mio. kr.
19,0 mio. kr.
9,5 mio. kr.
0,5 mio. kr.
0,3 mio. kr.
26,2 mio. kr.
-66,2 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at sikre bevillingsmæssig hjemmel til at iværk-
sætte initiativerne i indeværende finansår samt at overføre midler til § 35.11.19. Regeringsreserve.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til i 2024 at tilføre 40,0 mio. kr. til
understøttelse af otte initiativer i Aftale om en styrket indsats mod social dumping af maj 2024 og
e.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 193: Kopi til orientering af aktstykke 246 fra Beskæftigelsesministeriet om udmøntning af reserven vedr. et stærkere organiseret arbejdsmarked
2884255_0005.png
5
26,2 mio. kr. til § 35.11.19. Regeringsreserve, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for
2024 opføres følgende:
§ 08.21.20. Erhvervsstyrelsen (Driftsbev.)
§ 09.31.01. Skattestyrelsen
(Driftsbev.)
§ 11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
(Drifts-
bev.)
§ 14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(Driftsbev.)
§ 17.11.01. Departementet
(Driftsbev.)
§ 17.21.01. Arbejdstilsynet
(Driftsbev.)
§ 28.21.10. Vejdirektoratet
(Driftsbev.)
§ 35.11.19. Regeringsreserve
§ 17.11.79. Reserver og budgetregulering
Udgift
2,3 mio. kr.
1,5 mio. kr.
1,5 mio. kr.
5,0 mio. kr.
0,4 mio. kr.
28,5 mio. kr.
0,8 mio. kr.
26,2 mio. kr.
-66,2 mio. kr.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 19. juni 2024
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Anne Pontoppidan Sørensen
Til Finansudvalget.