Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 190
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del - Bilag 190
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og
lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked
(Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af
bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
Beskæftigelsesministeriet
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, som
ændret bl.a. ved § 43 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 og § 1 i lov nr. 726 af 13.
juni 2023, og senest ved § 2 i lov nr. 1769 af 28. december 2023, foretages
følgende ændring:
1.
I
§72 d, stk. 1,
ændres »17.600 kr.« til: »24.700 kr.«.
§2
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr. 240 af 12. februar
2021, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 266 af 19. marts 2024, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1 a, nr. 39,
ændres »Lov om kommunal anvisningsret« til: »Lov om
boligforhold«.
2.
§ 12 a, stk. 6,
ophæves.
3.
Overalt i loven ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Styrelsen
for Patientklager«.
§3
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendtgørelse 281 af 26. marts 2019, som
ændret ved lov nr. 2198 af 29. december 2020, lov nr. 2586 af 28. december
2021, og § 8 i lov nr. 1538 af 12. december 2023, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 4 a, stk. 1,
ændres »1.350 kr.« til: »1.550 kr.«
Ikrafttræden
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.1.1.
2.1.1.2.
2.1.2.
2.1.2.1.
2.1.2.2.
2.1.3.
2.1.3.1.
2.1.3.2.
3.
3.1
3.2
4.
4.1.
4.2.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Beskæftigelsesministeriets område
Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse i lov om
social pension
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Ændringer i lov om Udbetaling Danmark
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Ændringer i barselsudligningsloven
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse
Ændringer i barselsudligningsloven
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse
Ændringer i barselsudligningsloven
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) udbetales én gang årligt
til folkepensionister med lave indtægter og formue under 99.200 kr. (2024-
pl) og er dermed henvendt de folkepensionister, der er dårligst stillet øko-
nomisk, og som oplever, at det er svært at få pengene til at slå til.
Knap hver fjerde af landets folkepensionister modtager ydelsen i dag.
Cirka hver femte folkepensionist modtager den fulde ydelse på 19.900 kr.
(2024-pl).
Aftalepartierne bag ”Grøn luftfart i Danmark” (Socialdemokratiet, Ven-
stre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten) er blevet enige
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
om at forhøje den supplerende pensionsydelse permanent med 4.800 kr. år-
ligt (2024-pl). Forhøjelsen skal træde i kraft fra 2025 og følge de gældende
regler for formue og indkomst.
Lovforslaget indeholder derudover en række tekniske ændringer til lov om
Udbetaling Danmark.
Endelig har lovforslaget til formål at forhøje bidragssatsen til barselsudlig-
ningsordningen på det private arbejdsmarked fra 1.350 kr. til 1.550 kr.
Ændringen sker på baggrund af indstilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarke-
dets Tillægspension om, at bidragssatsen med virkning fra 1. januar 2025
bør fastsættes til 1.550 kr.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Beskæftigelsesministeriets område
2.1.1. Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse i lov om so-
cial pension
2.1.1.1. Gældende ret
Efter § 72 d i lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25.
april 2022, er folkepensionister, som inden den 1. januar i det pågældende
år er berettigede til pension jf. § 12, stk. 1, og som opfylder betingelserne i
bestemmelsens stk. 2-6, berettigede til at få udbetalt en årlig supplerende
pensionsydelse på op til 19.900 kr. (2024-pl).
Det følger af § 72 d, stk. 2, i lov om social pension, at den supplerende
pensionsydelse ikke udbetales, hvis pensionistens og en eventuel ægtefæl-
les eller samlevers samlede likvide formue overstiger formuegrænsen for
tildeling af helbredstillæg jf. § 49, stk. 1, nr. 8. Formuen opgøres pr. 1 ja-
nuar efter § 14 b, stk. 2 og 3, og § 14 c i lov om social pension på grundlag
af de oplysninger, der efter skatteindberetningsloven senest er indberettet
til skattemyndighederne.
Det fremgår desuden af lovens § 72 d, stk. 3-5, at den supplerende pensi-
onsydelse nedsættes afhængigt af pensionistens personlige tillægsprocent,
jf. § 31, stk. 3, i lov om social pension. For folkepensionister, der er beret-
tigede til en procentandel af fuld pension (brøkpension), jf. § 5, stk. 2, ned-
sættes den beregnede supplerende pensionsydelse i forhold hertil, jf. § 5,
stk. 3. Hvis den beregnede ydelse er mindre end 200 kr. udbetales den sup-
plerende pensionsydelse ikke. Den supplerende pensionsydelse udbetales i
januar måned, hvis Udbetaling Danmark har de nødvendige oplysninger.
Det nævnte beløb i § 72 d, stk. 1, reguleres en gang årlig den 1. januar med
2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb,
der kan deles med 100. Udgiften til den supplerende pensionsydelse afhol-
des af staten.
2.1.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Aftalepartierne bag aftalen ”Grøn luftfart i Danmark” er enige om at for-
høje den supplerende pensionsydelse med 4.800 kr. årligt (2024-pl). For-
højelsen skal træde i kraft fra 2025 og følge de gældende regler for formue
og indkomst i lov om social pension.
Det foreslås derfor at forhøje den årlige supplerende pensionsydelse, der
udbetales til folkepensionister, som inden den 1. januar i det pågældende
år er berettigede til pension, og som opfylder betingelserne efter § 72 d,
stk. 2-6, i lov om social pension, fra 19.900 kr. til 24.700 kr. (2024-pl) som
tilskud til de folkepensionister, der er dårligst stillet økonomisk.
Forslaget indebærer blandt andet, at knap 295.000 af landets ca. 1.110.000
folkepensionister for fremtiden kan modtage en forhøjet supplerende pen-
sionsydelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
2.1.2. Ændringer i lov om Udbetaling Danmark
2.1.2.1. Gældende ret
Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling Dan-
mark i henhold til lov. Udbetaling Danmark administrerer efter gældende
regler i § 1 a i lov om Udbetaling Danmark en række finansielle og admini-
strative opgaver vedrørende visse statslige ordninger, herunder efter lov om
byfornyelse og udvikling af byer, der tidligere blev varetaget af staten og
overflyttet til Udbetaling Danmark den 1. oktober 2016 fra Statens Finans-
servicecenter.
Det fremgår af bemærkningerne til § 2 i lovforslaget og forskellige andre
love (Overførsel af opgaver fra Statens Administrations Finansservicecenter
m.fl. til Udbetaling Danmark m.v.) samt af byfornyelseslovens § 102, at den
kasse- og regnskabsmæssige forvaltning af statsudgifter til tilskud og garan-
tier til byfornyelse og udvikling af byer administreres af Udbetaling Dan-
mark. Der henvises til bemærkningerne til lov nr. 628 af 8. juni 2016, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 151, som fremsat, side 55-59 og side 111-
112.
Det fremgår af lov om Udbetaling Danmark, hvordan ordninger, der tidli-
gere blev varetaget af Statens Finansservicecenter, skal håndteres for så vidt
angår de regler, der gælder i forbindelse med Udbetaling Danmarks sagsbe-
handling og administration. Lov om Udbetaling Danmark indeholder der-
udover regler om styring af Udbetaling Danmark m.v., der gælder generelt
for alle opgaver, der varetages af Udbetaling Danmark. Det gælder f.eks., at
Udbetaling Danmarks opgaver varetages med administrativ og teknisk bi-
stand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, der leverer bistanden på om-
kostningsdækket basis.
Efter § 12 a, stk. 6, i lov om Udbetaling Danmark kan beskæftigelsesmini-
steren fastsætte nærmere regler om, at brugen af dataenhedens leverancer
og resultaterne af kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats
løbende skal offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
ring på en offentligt tilgængelig hjemmeside på en sådan måde, at resulta-
terne skal kunne sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling
Danmark og vise udviklingen over tid. Desuden kan Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering efter bestemmelsen fastsætte regler om, at kom-
munerne og Udbetaling løbende har pligt til at indsende resultaterne af
kontrolindsatsen til styrelsen til brug for offentliggørelsen.
Bemyndigelsen i § 12 a, stk. 6, er aktuelt ikke udnyttet.
Det fremgår af § 12 h i lov om Udbetaling Danmark, at Kommuner, regioner
og Styrelsen for Patientsikkerhed har adgang til oplysninger fra Udbetaling
Danmark om, hvorvidt en person er omfattet af dansk eller udenlandsk so-
cial sikring, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004
om koordinering af de sociale sikringsordninger med senere ændringer eller
afgørelse nr. 1/2012 vedtaget af Det Blandede Udvalg nedsat i henhold til
aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den
ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelig-
hed for personer af 31. marts 2012 om erstatning af bilag II til aftalen om
koordinering af de sociale sikringsordninger eller Det Blandede EØS-ud-
valgs afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af bilag VI (social
sikring) og protokol 37 til EØS-aftalen.
Myndighederne, som er nævnt i § 12 h, har adgang til oplysninger om sik-
ringsland og oplysninger til brug for mellemstatslig refusion af udgifter til
pleje- og sundhedsydelser og sygeforsikring af personer, der bor eller op-
holder sig i et andet land end sikringslandet.
Efter § 13, stk. 3, træffes afgørelser om, hvorvidt borgeren skal undtages fra
obligatorisk digital selvbetjening efter regler fastsat i medfør af stk. 2, af
kommunalbestyrelsen. Kommunen skal give Udbetaling Danmark besked,
hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse. Det fremgår af § 13, stk. 5, i
lov om Udbetaling Danmark, at disse afgørelser af kommunalbestyrelsen
kan påklages til Styrelsen for Patientsikkerhed efter lov om klage- og erstat-
ningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Ankestyrelsen, Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, miljø-
og fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed skal inden for hver
deres sagsområde en gang årligt udarbejde en redegørelse om sagsbehand-
lingen i Udbetaling Danmark på baggrund af de sager, der indbringes for
henholdsvis Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, Anke-
nævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og fødevareministe-
ren og Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. § 19, stk. 4, i lov om Udbetaling
Danmark.
Redegørelsen skal indeholde statistik over de ankede sager og angive årsa-
gerne til, at Udbetaling Danmarks afgørelser ikke stadfæstes. Redegørelsen
følger kalenderåret og indsendes senest 6 måneder efter årets afslutning. Re-
degørelsen skal forelægges for Udbetaling Danmarks bestyrelse, der skal
have lejlighed til at afgive sine bemærkninger til redegørelsen, inden den
sendes til beskæftigelsesministeren.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
2.1.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
I regeringens aftale med KL om kommunernes økonomi for 2024 indgår et
flerårigt samarbejdsprogram, som blandt andet skal understøtte kommuner-
nes arbejde med at reducere udgifterne til administrative opgaver. Som led
i dette samarbejdsprogram er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
benchmarking af kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats,
som har været etableret med hjemmel i § 12 a, stk. 6, i lov om Udbetaling
Danmark, blevet afskaffet i foråret 2024. Samtidig er styrelsens systemati-
ske opfølgning på kommunernes brug af kontrolsager fra Den Fælles Data-
enhed i Udbetaling Danmark ophørt.
Da der således ikke længere er behov for administrativt fastsatte regler om
statslig benchmarking af brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne
af kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats, foreslås det af or-
densmæssige hensyn at ophæve bemyndigelsesbestemmelsen i § 12 a, stk.
6, i lov om Udbetaling Danmark.
Det bestående samarbejde mellem Udbetaling Danmark og kommunerne
om kontrolindsatsen berøres ikke af afskaffelsen af den statslige benchmar-
king, og det vil uændret være frivilligt for kommunerne, om de vil gøre brug
af de registersamkørte sager fra dataenheden. Den seneste effektmåling fra
KL viser, at knap 40 pct. af kommunernes kontrolsager kommer fra dataen-
heden. Det gør dataenheden til den næststørste kilde til kontrolsager i kom-
munerne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.
2.1.3. Ændringer i barselsudligningsloven
2.1.3.1. Gældende ret
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgi-
vere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodta-
ger. Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt krone-
beløb pr. fuldtidsansat på 1.350 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold til
den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter nærmere reg-
ler om beregningen af bidrag og bidragets størrelse.
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4 a, stk. 1, at udøvere
af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.350 kr. til
barselsudligningsordningen (Barsel.dk).
Barsel.dk administreres af Arbejdsmarkedets Tillægspension.
2.1.3.2 Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Barselsudligningsordningen skal fortsat være selvfinansierende, således at
udbetaling af refusion til private arbejdsgivere og kompensation til selv-
stændigt erhvervsdrivende samlet set finansieres af bidrag fra de private ar-
bejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende. Bidraget fastsættes derfor så-
ledes, at det modsvarer de faktiske omkostninger i ordningen.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Til brug herfor foretager Arbejdsmarkedets Tillægspension årligt en vurde-
ring af bidragssatsens størrelse, så det sikres, at indbetalingerne til ordnin-
gen modsvarer de faktiske omkostninger i ordningen. Vurderingen foretages
på baggrund af beregninger om udviklingen i Barsel.dk.
Forholdet mellem dagpengesatsen og kroneloftet (den maksimale refu-
sion/kompensation pr. time i Barsel.dk) har væsentlig indvirkning på bi-
dragssatsen i Barsel.dk, idet det er forholdet mellem disse satser, som Bar-
sel.dk refunderer. Kroneloftet fastsættes som udgangspunkt med baggrund
i stigningstakten i overenskomsten på DA/FH-området, mens dagpengesat-
sen årligt reguleres i med før af barselsloven. Der er i en længere årrække
sket en større stigning i kroneloftet sammenholdt med dagpengesatsen, hvil-
ket har bidraget til stigende udbetalinger i Barsel.dk.
I den nuværende 2-årige overenskomstperiode stiger kroneloftet fra 209,16
kr. til 235,18 kr. pr. time (juli 2023 - juni 2025), mens dagpengesatsen pr.
time i samme periode er forhøjet fra 120,69 kr. til 126,89 kr. (januar 2023 -
december 2024). Da Barsel.dk refunderer forskellen mellem dagpengesats
og kroneloft er refusionen således steget fra 88,47 kr. pr. time til 108,29,
svarende til 19,82 kr. pr. time. En stigning på 12,5 pct. i kroneloftet over 2
år, har således resulteret i en stigning i refusionssatsen i Barsel.dk på 22 pct.
Denne højere stigningstakt i kroneloftet sammenholdt med dagpengesatsen,
vil år for år medføre højere udbetalinger og er dermed den primære udlø-
sende faktor for behovet for forhøjelse af bidragssatsen. Effekter af denne
tendens er ikke indregnet i perioden 2025 og frem, da der arbejdes med en
teknisk fastholdelse af niveauet i 2024 for kroneloftet og dagpengesatsen,
som afspejler, at der ikke er grundlag for at skønne omkring resultaterne af
overenskomstforhandlingerne i foråret 2025 og stigningen i dagpengesat-
sen.
På den baggrund har bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension ved
brev af 26. april 2024 indstillet til beskæftigelsesministeren, at det årlige
bidrag forhøjes fra 1.350 kr. til 1.550 kr.
Det foreslås på den baggrund, at det årlige bidrag forhøjes fra 1.350 kr. til
1.550 kr.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1 Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse
En forhøjelse af den supplerende pensionsydelse med 4.800 kr. (2024-pl)
skønnes at medføre en umiddelbar statslig merudgift på 1.261,7 mio. kr. i
2025, faldende til 1.243,0 mio. kr. i 2028,
jf. tabel 1.
Opgjort efter skat,
tilbageløb og arbejdsudbudsadfærd skønnes merudgiften at udgøre 606,2
mio. kr. i 2025, faldende til 597,3 mio. kr. årligt i 2028. Den svagt faldende
profil skal ses i sammenhæng med den gradvise udfasning af den midlerti-
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0008.png
UDKAST
dige forhøjelse af grænserne for indkomstaftrapning. Merudgifterne finan-
sieres af en passagerafgift på flyrejser, jf. Aftale om Grøn luftfart i Danmark
af 15. december 2023.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser
2025
Umiddelbar merudgift
Merudgift efter skat og tilbageløb
Merudgift efter skat, tilbageløb og
adfærd
1.261,7
600,9
2026
1.255,5
598,5
2027
1.249,2
595,3
2028
1.243,0
592,1
606,2
603,8
600,6
597,3
Anm.: Der er i de opgjorte virkninger alene taget højde for, at indkomstgrænsen for
aftrapning af den supplerende pensionsydelse og pensionstillægget gradvist udfases.
Ændret virkning af demografi efter 2023 og stigende pensionsudbetalinger sfa. modning af
arbejdsmarkedspensionerne indgår således ikke i opgørelsen.
Det skønnes, at forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse vil bidrage
til en lille reduktion i arbejdsudbuddet svarende til ca. 20 fuldtidspersoner.
Den negative arbejdsudbudsvirkning afspejler, at den supplerende pensions-
ydelse – og dermed også en forhøjelse af denne – er indkomstmålrettet, her-
under også i forhold til arbejdsindtægt. Indkomstmålretningen indebærer til
gengæld, at forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse vurderes at bi-
drage til en reduktion i indkomstforskellene på 0,04 pct.-point målt ved virk-
ningen på Gini-koefficienten.
Forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse skønnes ikke at være for-
bundet med administrative økonomiske konsekvenser.
Det bemærkes dog, at Udbetaling Danmark i september sender oplysninger
om det kommende års pension til Skattestyrelsen til brug for dannelse af
forskudsopgørelsen. Hvis der skal tages højde for satsændringen i forhold
til den supplerende pensionsydelse, vil loven skulle være vedtaget forud her-
for. Det bemærkes, at det må forventes at være forbundet med ekstra om-
kostninger, hvis forskudsdata baseres på satsen for den supplerende pensi-
onsydelse uden forhøjelsen, fordi Udbetaling Danmark generelt oplever, at
mange pensionister henvender sig, når den oplyste pension til brug for for-
skudsopgørelsen, ikke stemmer med pensionistens forventning ift. folke-
pensionen det kommende kalenderår. Derfor vurderes det, at der kan være
en mindre øget driftsomkostning i omegnen af 100.000 kr.
Forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse skønnes at være forbundet
med beskedne implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af
mindre systemtilpasninger for Udbetaling Danmark.
3.2. Ændringer i barselsudligningsloven
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse vurderes ikke at have øko-
nomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.2. Ændringer i barselsudligningsloven
Forslaget om at ændre bidragssatsen til barselsudligningsordningen på det
private arbejdsmarked vil medføre mindre økonomiske konsekvenser for
private arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende i form af en forhø-
jelse af den årlige bidragssats fra 1.350 kr. til 1.550 kr.
Forhøjelsen af bidragssatsen til 1.550 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager be-
tyder, at der i 2025 vil blive opkrævet 147,2 mio. kr. mere fra private ar-
bejdsgivere, end der ville være blevet opkrævet, såfremt bidragssatsen var
fastholdt uændret på 1.350 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager.
Ligeledes betyder forhøjelsen, at der i 2025 vil blive opkrævet 17,3 mio.
kr. mere fra selvstændigt erhvervsdrivende end der ville være blevet op-
krævet såfremt bidragssatsen var fastholdt uændret på 1.350 kr.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. juni 2024 til den 7. august
2024 (51 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Adoption og Samfund, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorgani-
sation (AC), Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion (ATP), Arbejdsskadeforeningen (AVS), BDO Statsautoriseret Revisi-
onsaktieselskab, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark,
Danmarks Frie Fagforening, Dansk Artistforbund, Dansk journalistforbund
(DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musikerforbund, Dansk Skuespiller-
forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Teater, Danske A-kasser,
Danske Advokater, Danske Patienter, Danske Seniorer, Dataetisk Råd, Da-
tatilsynet, Deloitte, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet
(DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Erhvervsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, Finans Dan-
mark, Finanstilsynet, Foreningen Far, Foreningen for Social- Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Danske Revisorer FSR, Forenin-
gen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Danske Revisorer (FDR),
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0010.png
UDKAST
Foreningen Mistet Barn, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension,
Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Gartneri-, Land og Skovbrugets Arbejds-
givere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettighe-
der, Kommunale Velfærdschefer, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA),
KRIFA, Kvinderådet, KVINFO, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Landsforeningen Spændbarnsdød, Lederne, Lægeforenin-
gen, Producentforeningen, Psykiatrifonden, Rigsrevisionen, Rådet for Psy-
kisk Sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND, SIND,
SMV Danmark, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark og Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«) fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen.
Forhøjelsen af den supple-
rende pensionsydelse skøn-
nes at medføre statslige ydel-
sesmæssige merudgifter i
størrelsesordenen 606,2 mio.
kr. i 2025, 603,8 mio. kr. i
2026, 600,6 mio. kr. i 2027
og 597,3 mio. kr. i 2028.
Ingen.
Ændringen af bidragssatsen
til barselsudligningsordnin-
gen på det private arbejds-
marked vil medføre mindre
økonomiske konsekvenser i
form af en forhøjelse af den
årlige bidragssats fra 1.350
kr. til 1.550 kr., hvilket skøn-
nes at medføre en samlet
merudgift på 147,2 mio. kr.
for private arbejdsgivere og
på 17,3 mio. kr. for selvstæn-
digt erhvervsdrivende i 2025.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0011.png
UDKAST
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering (der i rele-
Nej.
vant omfang også gælder ved im-
plementering af ikke-erhvervsret-
tet EU-regulering) (sæt X)
Nej.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 72 d, stk. 1, i lov om social pension er den supple-
rende pensionsydelse angivet til 17.600 kr. Den supplerende pensionsydelse
reguleres en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocen-
ten for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Regu-
leringen skete første gang den 1. januar 2020, jf. § 72 d, stk. 7. Den supple-
rende pensionsydelse er i 2024-niveau på 19.900 kr.
Det foreslås at ændre
§ 72 d, stk. 1,
således, at den supplerende pensions-
ydelse fastsættes til 24.700 kr.
Derved angives den supplerende pensionsydelse i 2024-niveau og løftes
med det politisk fastsatte beløb på 4.800 kr.
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 a, nr. 39, i lov om Udbetaling Danmark, at Udbetaling
Danmark varetager de opgaver, der tillægges Udbetaling Danmark i henhold
til lov om kommunal anvisningsret.
Opgaverne vedrører refusion af kommunernes udgifter til erhvervelse af an-
visningsret til private boliger. Administrationen vedrører meddelelse af til-
sagn om refusion, modtagelse af opgørelse af udgifter, udbetaling af refu-
sion og modtagelse af revideret regnskab.
Det foreslås, at henvisningen til lov om kommunal anvisningsret i § 1 a, nr.
39, i lov om Udbetaling Danmark, ændres til lov om boligforhold.
Forslaget er en konsekvens af, at bestemmelserne i §§ 4 og 6 i lov om kom-
munal anvisningsret, som vedrører Udbetaling Danmarks opgaver, er over-
ført uændret til §§ 55 og 57 i lov om boligforhold.
Forslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Til nr. 2
Efter § 12 a, stk. 6, i lov om Udbetaling Danmark kan beskæftigelsesmini-
steren fastsætte nærmere regler om, at brugen af dataenhedens leverancer
og resultaterne af kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats lø-
bende offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering på en
offentligt tilgængelig hjemmeside på en sådan måde, at resultaterne skal
kunne sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling Danmark og
vise udviklingen over tid. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan
fastsætte regler om, at kommunerne og Udbetaling Danmark løbende har
pligt til at indsende resultaterne af kontrolindsatsen til styrelsen til brug for
offentliggørelsen.
Det foreslås, at
§ 12 a, stk. 6,
ophæves, da bemyndigelsen må forventes at
forblive uudnyttet og derfor må anses for overflødig.
Forslaget vil medføre, at der ikke længere administrativt kan fastsættes reg-
ler, som forpligter kommunerne og Udbetaling Danmark til løbende at ind-
sende oplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om bru-
gen af dataenhedens leverancer og resultatet af kontrolindsatsen til brug for
styrelsens benchmarking.
Til nr. 3
I lov om Udbetaling Danmark fremgår en række ansvarsområder, som va-
retages af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Dele af Styrelsen for Patientsikkerhed blev pr. 1. juli 2018 til Styrelsen for
Patientklager. Det er derfor Styrelsen for Patientklager, som nu varetager
ovenstående ansvarsområder efter lov om Udbetaling Danmark.
Det foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed overalt i loven ændres til Sty-
relsen for Patientklager.
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgi-
vere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodta-
ger. Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt krone-
beløb pr. fuldtidsansat på 1.350 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold til
den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter nærmere reg-
ler om beregningen af bidrag og bidragets størrelse.
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4 a, stk. 1, at udøvere
af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.350 kr. til
barselsudligningsordningen.
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det foreslås, at i
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 4 a, stk. 1,
ændres bidragssatsen fra
1.350 kr. til 1.550 kr.
Ændringen medfører, at bidragssatsen forhøjes, således at den fortsat mod-
svarer de faktiske omkostninger i ordningen.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Loven vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland, og vil heller ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der ændres, ikke
gælder for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for Fæ-
røerne eller Grønland.
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0014.png
UDKAST
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 527 af 25. april 2022, som ændret
bl.a. ved § 43 i lov nr. 679 af 3. juni 2023
og § 1 i lov nr. 726 af 13. juni 2023, og
senest ved § 2 i lov nr. 1769 af 28. decem-
ber 2023, foretages følgende ændringer:
§ 72 d.
Til folkepensionister, som in-
1.
I
§72 d, stk. 1,
ændres »17.600 kr.« til:
den den 1. januar i det pågældende år »24.700 kr.«.
er berettiget til pension, jf. § 12, stk.
1, og som opfylder betingelserne i
stk. 2-6, udbetales en årlig supple-
rende pensionsydelse på op til 17.600
kr.
§2
I lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 240 af 12. februar 2021,
som senest ændret ved § 2 i lov nr. 266 af
19. marts 2024, foretages følgende æn-
dringer:
§ 1 a.
Udbetaling Danmark varetager
1.
I
§ 1 a, nr. 39,
ændres »Lov om kom-
de opgaver, der tillægges Udbetaling munal anvisningsret« til: »Lov om bolig-
Danmark i henhold til:
forhold«.
1) § 39 a i lov om individuel bolig-
støtte.
2) Lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
3) Lov om sygedagpenge.
4) Lov om erstatning til besættelses-
tidens ofre og § 1, stk. 2, i lov om for-
højelse af hædersgaver.
5) Lov om en garantiordning for ud-
lån til nye aktiviteter i mindre og mel-
lemstore virksomheder.
6) Lov om støtte til de små øsam-
fund.
7) Lov om tjenestemandspension.
8) Lov om tjenestemænd i folkesko-
len m.v.
9) Lov om pensionering af flyvele-
dere.
10) Lov om pensioner efter tidligere
tjenestemandslove m.v.
11) Lov om pension til statens tjene-
stemænd m.v. i Grønland.
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0015.png
UDKAST
12) Lov om vederlag og pension m.v.
for ministre.
13) Lov om pension efter tidligere
love om vederlag og pension m.v. for
ministre.
14) Lov om vederlag og pension m.v.
for de danske medlemmer af Europa-
Parlamentet.
15) Lov om pristalsreguleret alder-
domsforsikring og alderdomsopspa-
ring.
16) Lov om valg til Folketinget.
17) Arveloven.
18) Lov om statstilskud til zoologi-
ske anlæg.
19) Lov om Statens Kunstfonds virk-
somhed.
20) Lov om bygningsfredning og be-
varing af bygninger og bymiljøer.
21) Lov om arbejderboliger på lan-
det.
22) Jordfordelingsloven.
23) Lov om Kongeriget Danmarks
Fiskeribank.
24) Lov om refinansiering af realkre-
ditlån m.v. i landbrugsejendomme.
25) Lov om statsgaranti for gældssa-
nering til jordbrugere.
26) Lov om visse landdistriktsrelate-
rede tilskudsordninger m.v.
27) Lov om strukturforanstaltninger
vedrørende fiskerisektoren.
28) Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk
produktion inden for jordbrug og fi-
skeri m.v.
29) Lov om støtte til miljøforbed-
rende investeringer i mindre land-
brug m.v.
30) Lov om forurenet jord.
31) Lov om statsgaranterede studie-
lån.
32) Lov nr. 580 af 4. maj 2015 om
ændring af lov om apoteksvirksom-
hed og lov om tinglysning.
33) SU-loven.
34) Lov om statens voksenuddannel-
sesstøtte.
35) Lov om befordringsrabat til stu-
derende ved videregående uddannel-
ser.
36) Lov om befordringsrabat til ud-
dannelsessøgende i ungdomsuddan-
nelser m.v.
37) Lov om uddannelsesopsparing.
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0016.png
UDKAST
38) Lov om almene boliger m.v.
39) Lov om kommunal anvisnings-
ret.
40) Lov om byfornyelse og udvikling
af byer.
41) § 99 a i lov om friplejeboliger.
42) Lov om boligsparekontrakter.
43) Lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse.
44) Lov om institutioner for almen-
gymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
45) Lov om Sydslesvigudvalget og
visse tilskudsordninger for det dan-
ske mindretal i Sydslesvig.
§ 12 a.
Udbetaling Danmark kan
2.
§ 12 a, stk. 6,
ophæves.
indhente, samkøre og sammenstille
oplysninger efter § 12, stk. 1 og 2, til
brug for kommunens administration
af kontante ydelser og økonomiske
tilskud efter lov om aktiv socialpoli-
tik, lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats, lov om sygedagpenge, lov
om dag-, fritids- og klubtilbud m.v.
til børn og unge, lov om folkeskole,
lov om social pension, lov om høje-
ste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.,
repatrieringsloven og lov om social
service. Derudover kan Udbetaling
Danmark indhente og samkøre op-
lysninger efter § 50, stk. 5, i integra-
tionsloven til brug for kommunens
administration af integrationsloven.
Stk. 2.
Udbetaling Danmark kan ind-
hente og samkøre ikkefølsomme
personoplysninger efter § 54 i lov
om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. til brug
for kommunens administration af
lov om aktiv socialpolitik, lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge og integrationsloven.
Stk. 3.
Udbetaling Danmark kan
uden samtykke fra borgeren samkøre
resultatet af samkøringen efter stk. 1
og 2, med
1) oplysninger om adresseforhold fra
virksomheder, der er pålagt befor-
dringspligt efter postloven, i sager,
hvor oplysningerne er nødvendige
for at belyse, om en modtager af en
kontant ydelse eller et økonomisk
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0017.png
UDKAST
tilskud har ophold i Danmark eller er
enlig, og
2) oplysninger om, hvorvidt der er
igangværende kontrolsager hos
kommunen i de sager, som resultatet
af samkøringen vedrører.
Stk. 4.
Kommunen har pligt til at vi-
deregive nødvendige oplysninger
om ansøgere og modtagere af ydel-
ser efter de love, der er nævnt i stk.
1 og 2, til Udbetaling Danmark.
Virksomheder, der er omfattet af stk.
3, nr. 1, har pligt til at stille de nød-
vendige oplysninger til rådighed for
Udbetaling Danmark. Oplysningerne
efter 1. og 2. pkt. kan stilles til rå-
dighed uden samtykke fra borgeren.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om samar-
bejdet mellem kommunerne og Ud-
betaling Danmark til brug for Udbe-
taling Danmarks varetagelse af regi-
stersamkøringer på de kommunale
ydelsesområder, jf. stk. 1-4, herun-
der om sagsgange og opgørelse af
effekter af kontrolindsatsen.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at bru-
gen af dataenhedens leverancer og
resultaterne af kommunernes og Ud-
betaling Danmarks kontrolindsats,
jf. stk. 1-5, løbende offentliggøres af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering på en offentligt tilgænge-
lig hjemmeside på en sådan måde, at
resultaterne skal kunne sammenlig-
nes på tværs af kommunerne og Ud-
betaling Danmark og vise udviklin-
gen over tid. Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering kan fast-
sætte regler om, at kommunerne og
Udbetaling Danmark løbende har
pligt til at indsende resultaterne af
kontrolindsatsen til styrelsen til brug
for offentliggørelsen, jf. 1. pkt.
§ 12 h.
Kommuner, regioner og Sty-
3.
Overalt i loven ændres »Styrelsen for
relsen for Patientsikkerhed har ad- Patientsikkerhed« til: »Styrelsen for Pati-
gang til oplysninger fra Udbetaling entklager«.
Danmark om, hvorvidt en person er
omfattet af dansk eller udenlandsk
social sikring, jf. Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr.
883/2004 om koordinering af de so-
ciale sikringsordninger med senere
ændringer eller afgørelse nr. 1/2012
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0018.png
UDKAST
vedtaget af Det Blandede Udvalg
nedsat i henhold til aftalen mellem
Det Europæiske Fællesskab og dets
medlemsstater på den ene side og Det
Schweiziske Forbund på den anden
side om fri bevægelighed for perso-
ner af 31. marts 2012 om erstatning
af bilag II til aftalen om koordinering
af de sociale sikringsordninger eller
Det Blandede EØS-udvalgs afgørelse
nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om æn-
dring af bilag VI (social sikring) og
protokol 37 til EØS-aftalen. Myndig-
hederne, som er nævnt i 1. pkt., har
adgang til oplysninger om sikrings-
land og oplysninger til brug for mel-
lemstatslig refusion af udgifter til
pleje- og sundhedsydelser og syge-
forsikring af personer, der bor eller
opholder sig i et andet land end sik-
ringslandet.
§ 13.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens afgø-
relser efter stk. 3, 1. pkt., kan påkla-
ges til Styrelsen for Patientsikkerhed
efter lov om klage- og erstatningsad-
gang inden for sundhedsvæsenet.
§ 19.
Stk. 4.
Ankestyrelsen, Ankenævnet
for Statens Uddannelsesstøtteordnin-
ger, miljø- og fødevareministeren og
Styrelsen for Patientsikkerhed skal
inden for hver deres sagsområde en
gang årligt udarbejde en redegørelse
om sagsbehandlingen i Udbetaling
Danmark på baggrund af de sager,
der indbringes for henholdsvis Anke-
styrelsen, Ankestyrelsens Beskæfti-
gelsesudvalg, Ankenævnet for Sta-
tens
Uddannelsesstøtteordninger,
miljø- og fødevareministeren og Sty-
relsen for Patientsikkerhed. Redegø-
relsen skal indeholde statistik over de
ankede sager og angive årsagerne til,
at Udbetaling Danmarks afgørelser
ikke stadfæstes. Redegørelsen følger
kalenderåret og indsendes senest 6
måneder efter årets afslutning. Rede-
gørelsen skal forelægges for Udbeta-
ling Danmarks bestyrelse, der skal
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Lovudkast om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Permanent forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen), fra beskæftigelsesministeren
2882292_0019.png
UDKAST
have lejlighed til at afgive sine be-
mærkninger til redegørelsen, inden
den sendes til beskæftigelsesministe-
ren.
§3
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendt-
gørelse 281 af 26. marts 2019, som æn-
dret ved lov nr. 2198 af 29. december
2020, lov nr.2586 af 28. december 2021,
og § 8 i lov nr. 1538 af 12. december
2023, foretages følgende ændringer:
§ 4.
Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kro-
nebeløb pr. fuldtidsansat på 1.350
kr.
§ 4 a.
Udøvere af selvstændig er-
hvervsvirksomhed betaler et årligt
bidrag på 1.350 kr. til barselsudlig-
ningsordningen, når følgende betin-
gelser er opfyldt: …
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 4 a, stk. 1,
æn-
dres »1.350 kr.« til: »1.550 kr.«.
19