Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 187
Offentligt
Bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser
I medfør af § 9, stk. 2, § 74, stk. 5, nr. 1, og stk. 7 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr.
2062 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. 1540 af 12. december 2023, fastsættes efter
bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser skal godkendes af Arbejdstilsynet.
Stk. 2.
Godkendelsesordningen omfatter
1) arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er
medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, jf. bekendtgørelse om systematisk
arbejdsmiljøarbejde, og
2) arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen, jf.
bekendtgørelse om bygherrens pligter.
Stk. 3.
Godkendelsesordningen indeholder de krav, som udbydere af obligatoriske
arbejdsmiljøuddannelser skal opfylde for at blive og forblive godkendt, fremgangsmåden ved
ansøgning og godkendelse samt regler for evaluering, kvalitetssikring og gebyr.
Stk. 4.
De obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser består af følgende uddannelser:
1) Uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere, som er medlemmer af
arbejdsmiljøorganisationen, jf. kapitel 2:
1) Tilstedeværelsesuddannelse.
2) Netuddannelse.
3) Uddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen, jf. kapitel 3:
a. Tilstedeværelsesuddannelse.
b. Netuddannelse.
Kapitel 2
Arbejdsmiljøuddannelsen for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen
Formål og særlige krav til indhold
§ 2.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og
arbejdsledere, der er medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen, er at styrke det forebyggende
arbejde og at effektivisere arbejdsmiljøorganisationens arbejde. Uddannelsen skal sikre, at
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere får den fornødne viden om arbejdsmiljø og om
metoder til at varetage sikkerheds- og sundhedsmæssige opgaver. Uddannelsen skal medvirke til,
at samarbejdet om arbejdsmiljø sker på en systematisk måde, både på det overordnede og daglige
niveau. Uddannelsen skal give arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere kompetencer til at
medvirke til at integrere arbejdsmiljø i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
§ 3.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen skal tilrettelægges således, at kursusdeltagerne opnår en
helhedsorienteret forståelse af arbejdsmiljøområdet gennem undervisning i
1) principper for samarbejde, formidling og pædagogiske virkemidler, der kan anvendes i
arbejdsmiljøorganisationen,
2) arbejdsmiljøorganisationens opgaver og rolle i virksomheden i henhold til bekendtgørelse
om systematisk arbejdsmiljøarbejde, herunder deltagelse i den årlige arbejdsmiljødrøftelse,
3) de strukturer på virksomheden, som arbejdsmiljøorganisationen indgår i og samarbejdet i
forbindelse hermed,
4) arbejdsmiljøorganisationens samarbejdsrelationer til andre arbejdsmiljøaktører, herunder
arbejdsmiljørådgivere, branchefællesskaberne for arbejdsmiljø, Arbejdstilsynet m.v.,
5) arbejdsmiljøorganisationens samarbejde om at planlægge og gennemføre det
forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomheden,
6) arbejdsmiljøorganisationens opgaver i relation til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader
samt tilløb hertil, og
7) metoder, som kan anvendes i det forebyggende arbejde, herunder betydningen af positive
arbejdsmiljøfaktorer, arbejdsmiljøgennemgange, tjekskemaer og lignende redskaber for
identificering af arbejdsmiljøproblemer, inddragelse af indikatorer på arbejdsmiljøproblemer,
udarbejdelse af arbejdspladsvurderinger, herunder inddragelse af sygefravær samt
handlemuligheder vedrørende det psykiske arbejdsmiljø.
Tilstedeværelsesuddannelse
§ 4.
Uddannelsen består af en fælles uddannelse på 22 timer, inkl. kortere pauser, men ekskl.
frokostpauser, fordelt ligeligt på 3 dage.
Stk. 2.
Uddannelsen gennemføres som kurser for hold på maksimalt 20 personer.
§ 5.
Uddannelsen kan gennemføres i sammenhæng eller opdeles i adskilte dage.
Stk. 2.
Deltagerne gennemfører som en del af uddannelsen, men uden for det afsatte timetal på 22
timer, en praktisk opgave, som kobler kursets indhold med den enkelte deltagers arbejde i
arbejdsmiljøorganisationen.
Netuddannelse
§ 6.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere
kan foregå som netbaseret undervisning.
Stk. 2.
Netuddannelsen skal gennemføres inden for mindst 3 og maksimalt 7 uger.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
§ 7.
Netuddannelsen er betinget af, at:
1) Kursusudbyder til enhver tid kan dokumentere, at det anvendte it-system er afprøvet, og at
afprøvningen har vist, at systemet
a) har en god driftsstabilitet,
b) giver god mulighed for dialog mellem deltagerne samt mellem den enkelte deltager
og underviseren,
c) er brugervenligt med nem betjening, overskuelighed og korte svartider,
d) kan følge og dokumentere deltageraktiviteten,
e) kan håndtere løsning af opgaver samt søgning og formidling af viden, og
f)
er sikret mod tab af data, uønsket adgang til data samt misbrug af data.
2) Deltagerne, inden kurset påbegyndes, gennem en præsentationsopgave har dokumenteret
tilstrækkelige it-kundskaber samt adgang til de fornødne tekniske faciliteter.
3) Der maksimalt er 20 deltagere på det enkelte kursus.
4) Underviseren har kontakt med og kan rådgive deltagerne, så længe kurset foregår.
5) Underviseren har den nødvendige viden om informationsteknologi og den nødvendige
pædagogiske erfaring, der gør vedkommende i stand til at arbejde med netbaseret
undervisning.
§ 8.
Netuddannelsen indledes med minimum 4 timers tilstedeværelsesundervisning for det
samlede hold, hvor den enkelte kursusdeltager
1) får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold og af arbejdsmiljøområdet,
2) får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, så den enkeltes forudsætninger
kan danne grundlag for en aktivitetsplan over kursusdeltagerens indsats i
uddannelsesforløbet,
3) kan sætte sin virksomheds arbejdsmiljøarbejde i relation til arbejdsmiljølovens
hovedområder og centrale begreber,
4) får kendskab til arbejdsmiljøorganisationens arbejdsopgaver, både i egen virksomhed og i
henhold til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde, og
5) får introduktion til at gennemføre den netbaserede undervisning.
Stk. 2.
Undervisning efter stk. 1 skal opfylde kravene i § 20. Herudover skal der være mulighed for
at demonstrere det it-system, der skal anvendes i undervisningen.
Stk. 3.
Under den netbaserede del af undervisningen skal
1) underviseren sammen med kursusdeltageren udarbejde en aktivitetsplan om indhold og
tidsplan for uddannelsesforløbet, og
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2) kursusdeltageren løse de aftalte opgaver, der skal relatere sig til kursusdeltagerens egen
arbejdsplads.
Stk. 4.
Opgaverne skal besvares på forskellige niveauer, og mindst én opgave skal omfatte
gennemførelse af konkrete arbejdsmiljøaktiviteter på kursusdeltagerens egen arbejdsplads,
svarende til den praktiske opgave på tilstedeværelsesuddannelsen.
§ 9.
Udbydere af netuddannelsen kan indtil den 1. april 2026 fravige kravet om minimum 4 timers
tilstedeværelsesundervisning, jf. § 8, stk. 1, og krav til undervisningslokaler, hjælpemidler og
demonstration af it-system, jf. § 8, stk. 2, ved at meddele Arbejdstilsynet, at hele uddannelsen
gennemføres med netbaseret undervisning.
Kapitel 3
Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer
Formål og særlige krav til indhold
§ 10.
Formålet med den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø i
bygge- og anlægsbranchen er at kvalificere koordinatorer til selvstændigt at varetage funktionen
som koordinator under projektering og udførelse af bygge- og anlægsprojekter. Uddannelsen skal
sikre, at koordinatorerne erhverver sig kompetencer til at udøve lederskab som koordinator, får den
fornødne viden om arbejdsmiljø, og får indsigt i metoder til at varetage arbejdsmiljøkoordinering på
en systematisk måde under projektering og udførelse af bygge- og anlægsprojekter. Uddannelsen
skal give koordinatorerne viden om samspillet mellem byggeproces, procesledelse og arbejdsmiljø
i forbindelse med arbejdsmiljøkoordinering.
§ 11.
Indholdet i arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer skal tilrettelægges således, at
kursusdeltagerne undervises i:
1) Byggeprocesser, herunder koordinatorens samarbejde med bygge- og anlægsprojektets
aktører og mulighederne for at indarbejde hensyn til arbejdsmiljø i projektets forskellige
faser og processer.
2) Procesledelse, herunder koordinatorens lederskab og effektiv kommunikation.
3) Arbejdsmiljø i bygge- og anlægsprojektet, herunder principper for forebyggelse, vurdering
af risiko og effektivt samarbejde om arbejdsmiljø samt relevant lovgivning om
koordinatorens opgaver og funktion, jf. særligt bekendtgørelse om bygherrens pligter,
bekendtgørelse om projekterende og rådgivers pligter og bekendtgørelse om bygge- og
anlægsarbejde.
4) Metoder til koordinering under projektering og udførelse af bygge- og anlægsprojektet,
herunder især metoder til
a) at afgrænse ansvaret for forpligtelser ved flere projekterende og udførende
virksomheder,
b) at arbejde med plan for sikkerhed og sundhed, journal, sikkerhedsrunderinger,
opstartsmøder og sikkerhedsmøder,
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
c) at overdrage plan for sikkerhed og sundhed, der er udarbejdet under projektering, til
den koordinator, der skal koordinere under udførelse, og
d) at følge op over for bygherren og øvrige aktører tilknyttet bygge- og anlægsprojektet.
Tilstedeværelsesuddannelse
§ 12.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø består af en
fælles uddannelse på i alt 37 timer, inkl. kortere pauser, men ekskl. frokostpauser, fordelt ligeligt på
mindst 4 dage.
Stk. 2.
Uddannelsen gennemføres som kurser for hold på maksimalt 20 personer.
§ 13.
Arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer af arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen, som
gennemføres som tilstedeværelseskursus, kan gennemføres i sammenhæng eller opdeles i
adskilte dage.
Stk. 2.
Uddannelsen skal være gennemført inden 15 uger fra uddannelsens start.
Stk. 3.
Kursusdeltagerne skal som en del af kurset, men uden for det afsatte timeantal på 37 timer,
gennemføre en praktisk opgave, som kobler kursets indhold med den enkelte deltagers arbejde
som koordinator.
Netuddannelse
§ 14.
Den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer af arbejdsmiljø kan foregå som
netbaseret undervisning.
Stk. 2.
Netuddannelsen skal gennemføres inden for mindst 6 og maksimalt 15 uger.
Stk. 3.
For gennemførelse af uddannelsen som netbaseret undervisning gælder § 7.
§ 15.
Netuddannelsen indledes med én dags tilstedeværelsesundervisning for det samlede hold,
hvor den enkelte kursusdeltager
1) får et helhedsindtryk af arbejdsmiljøuddannelsens indhold og af arbejdsmiljøområdet,
2) får afdækket sine arbejdsmiljømæssige forudsætninger, så den enkeltes forudsætninger
kan danne grundlag for en aktivitetsplan over kursusdeltagerens indsats i
uddannelsesforløbet,
3) kan sætte bygge- og anlægspladsens arbejdsmiljøarbejde i relation til arbejdsmiljølovens
hovedområder og centrale begreber,
4) får kendskab til koordinatorens og arbejdsmiljøorganisationens opgaver og funktion i
henhold til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og bekendtgørelse om
bygherrens pligter, og
5) supplerer sine forudsætninger for at gennemføre den netbaserede undervisning.
Stk. 2.
Undervisning efter stk. 1 skal opfylde kravene i § 20. Herudover skal der være mulighed for
at demonstrere det it-system, der skal anvendes i undervisningen.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 3.
Under den netbaserede del af undervisningen skal
1) underviser sammen med kursusdeltageren udarbejde en aktivitetsplan om indhold og
tidsplan for uddannelsesforløbet, og
2) kursusdeltageren løse de aftalte opgaver, der skal relatere til kursusdeltagerens egen
arbejdsplads.
Stk. 4.
Opgaverne skal være af forskellige sværhedsgrader og mindst én opgave skal omfatte
gennemførelse af konkrete arbejdsmiljøaktiviteter, som kobler kursets indhold med den enkelte
kursusdeltagers funktion som koordinator, svarende til den praktiske opgave på
tilstedeværelseskurset.
Kapitel 4
Fælles krav til udbydere af obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser for medlemmer af
arbejdsmiljøorganisationen og koordinatorer
Pædagogiske principper
§ 16.
Udbyder skal sørge for, at arbejdsmiljøuddannelserne tilrettelægges og gennemføres, så de
pædagogiske principper indeholder følgende:
1) Undervisningen skal differentieres i forhold til kursusdeltagernes forudsætninger med
udgangspunkt i kursusdeltagernes arbejdspladser og kursusdeltagernes viden og erfaringer
i forhold til den funktion, de skal udøve i arbejdsmiljøorganisationen eller som koordinator.
2) Kursusdeltagerne skal lære metoder til gennemførelse af arbejdsmiljøarbejdet i
virksomheden via praktiske øvelser, der fortrinsvis har udgangspunkt i konkrete situationer
fra den enkeltes arbejdsplads.
3) Undervisningen skal organiseres og tilrettelægges, så
a) kursusdeltagerne inddrages aktivt,
b) kursusdeltagerne kan udveksle erfaringer om behandlingen af
arbejdsmiljøopgaverne,
c) kursusdeltagerne arbejder opgave- og problemorienteret,
d) der veksles mellem teori og praktiske øvelser, og
e) den enkelte kursusdeltager sikres egnet introduktion til og tilbagemelding på den
praktiske opgave.
Uddannelsesplaner
§ 17.
Udbydere af arbejdsmiljøuddannelserne skal udarbejde en uddannelsesplan for hver
uddannelse, der udbydes. Den enkelte uddannelsesplan skal opfylde kravene i kapitel 2 eller 3 for
den pågældende uddannelse og indeholde de i bilag 1 anførte oplysninger og beskrivelser.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Uddannelsesplanen skal være tilgængelig for kursusdeltagerne senest ved kursets
begyndelse. Kursusdeltagerne skal have et kursusprogram.
Undervisere
§ 18.
Udbyder skal sørge for, at en underviser i arbejdsmiljøuddannelsen har følgende
uddannelsesmæssige og arbejdsmiljøfaglige kvalifikationer:
1) Gennemgået underviserkursus af 9 dages varighed.
2) Deltaget i en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1, eller i anden tilsvarende
arbejdsmiljøuddannelse.
3) Erfaring med udførelse af praktisk arbejdsmiljøarbejde eller tilsvarende arbejde af en
varighed på mindst 1 år inden for de seneste 5 år. For undervisere på
arbejdsmiljøuddannelsen for koordinatorer skal der være tale om praktisk
arbejdsmiljøarbejde eller tilsvarende arbejde inden for bygge- og anlægsområdet.
4) Gennemført en voksenpædagogisk uddannelse svarende til minimum 120 timer.
5) Relevant undervisningserfaring.
Stk. 2.
Udbyder skal sørge for, at undervisere gennemfører arbejdsmiljøfaglig og pædagogisk
relevant efteruddannelse af 2 dages varighed årligt.
Stk. 3.
Udbyder skal sørge for, at undervisere vedligeholder deres kvalifikationer ved at undervise
på arbejdsmiljøuddannelsen, jf. § 1, i et omfang, der svarer til mindst 4 kurser årligt, uanset
kursustype.
§ 19.
Arbejdstilsynet afholder kurser for undervisere, jf. § 18, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet opkræver gebyr for deltagelse i kurser efter stk. 1. Gebyret fastsættes, så de
langsigtede gennemsnitlige omkostninger dækkes. Arbejdstilsynets gebyr udgør i 2024-priser kr.
15.258 ekskl. moms.
Stk. 3.
Arbejdstilsynets gebyr reguleres hvert år pr. 1. januar, så de langsigtede gennemsnitlige
omkostninger dækkes. Fra 1. januar 2025 fastsættes gebyrets størrelse på de årlige finanslove.
Undervisningslokaler, hjælpemidler og udbyders organisatoriske forhold
§ 20.
Udbyder af en tilstedeværelsesuddannelse skal sørge for, at undervisningen afvikles i
egnede undervisningslokaler med nødvendige og velfungerende pædagogiske og tekniske
hjælpemidler, herunder it-udstyr med internetopkobling og tilhørende printer.
Stk. 2.
Udbyder skal sørge for, at relevante netsøgninger og opslagsværker om arbejdsmiljølovens
bestemmelser, vejledninger fra Arbejdstilsynet, branchearbejdsmiljørådene og lignende er
tilgængelige for deltagerne.
§ 21.
Udbyder skal etablere og sikre varetagelsen af de administrative opgaver i forbindelse med
kursusudbud i form af kursusplanlægning, undervisers ansættelses- eller kontraktforhold,
tilmelding til kurser og udstedelse af kursusbeviser.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Udbyder skal føre tilsyn med og sikre, at betingelserne for godkendelsen til enhver tid er
opfyldt i forbindelse med gennemførelsen af uddannelsen, herunder uddannelsens kvalitet.
Kapitel 5
Godkendelse af udbydere
§ 22.
Godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, jf. § 1, foretages af
Arbejdstilsynet efter indstilling fra Danmarks Akkrediteringsinstitution i henhold til kravene i kapitel
2-4.
§ 23.
Godkendelse er betinget af, at udbyderen afgiver de oplysninger, der er nødvendige for
vurdering af, om betingelserne for godkendelse er til stede.
Stk. 2.
Arbejdstilsynets godkendelse af en udbyder gælder i 3 år, med mindre betingelserne for
godkendelse ikke længere er til stede. Der kan inden for den 3-årige periode ske godkendelse af
yderligere uddannelsesplaner.
Stk. 3.
En udbyder, der er godkendt til at udbyde en arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1, skal meddele
Arbejdstilsynet, hvis der sker ændringer i de forhold, som fremgik af udbyderens
ansøgningsmateriale om godkendelse.
Stk. 4.
Arbejdstilsynet kan tilbagekalde en godkendelse, hvis den groft misbruges, eller der er
alvorlige mangler i kvaliteten af den udbudte uddannelse.
§ 24.
Arbejdstilsynet registrerer og offentliggør en liste over udbydere, der er godkendt til at
afholde kurser i arbejdsmiljøuddannelserne, på Arbejdstilsynets hjemmeside. Listen giver
oplysning om den periode, den pågældende udbyder er godkendt for.
§ 25.
Godkendte udbydere udsteder et kursusbevis til hver kursusdeltager for gennemført
arbejdsmiljøuddannelse. Udbyderen skal angive Arbejdstilsynets journalnummer for den
pågældende uddannelse på kursusbeviset.
§ 26.
Godkendte udbydere skal medvirke til evaluering og kvalitetssikring, jf. § 32.
§ 27.
Godkendte udbydere kan udbyde en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse på fremmedsprog
uden særskilt godkendelse af en uddannelsesplan for denne uddannelse, såfremt uddannelsen
gennemføres på grundlag af en godkendt uddannelsesplan.
Fremgangsmåde ved ansøgning
§ 28.
Ansøgning om at blive godkendt til at udbyde en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse skal
indsendes til Danmarks Akkrediteringsinstitution. Arbejdstilsynets afgørelse sker på baggrund af en
indstilling fra Danmarks Akkrediteringsinstitution. Godkendte udbydere, som ønsker at udbyde
yderligere obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, skal ansøge herom efter samme
fremgangsmåde.
Stk. 2.
Ansøgningsskemaet findes på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside. Det er
muligt at ansøge elektronisk.
Stk. 3.
Til ansøgningsskemaet skal vedlægges
1) uddannelsesplaner, jf. § 17 og bilag 1, og
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2) dokumentation for undervisernes kvalifikationer, jf. § 18.
Stk. 4.
Udbyder skal endvidere oplyse i ansøgningen om sine organisatoriske og ledelsesmæssige
forhold ved administrationen af arbejdsmiljøuddannelsen, herunder udbyders virksomhedsstruktur,
den enhed, der ansøger om godkendelse, og navn og stilling for den ansvarlige leder for
arbejdsmiljøuddannelsen.
Stk. 5.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund af ansøgningen en begrundet
indstilling, som sendes til Arbejdstilsynet, jf. § 22. Arbejdstilsynet træffer herefter afgørelse om
ansøgningen og meddeler denne til ansøgeren.
Evaluering og kvalitetssikring
§ 29.
Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager kvalitetskontrol af godkendte kursusudbydere af
en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse.
Stk. 2.
Kvalitetskontrollen består af:
1) Stikprøvevis kontrolbesøg på udvalgte kurser med overværelse af undervisningen og
interview af kursusdeltagere, underviser og kursusudbyder.
2) En årlig evalueringsrapport, der opgør antallet af udbudte kurser og antallet af deltagere,
samler og bearbejder de løbende evalueringer af undervisningen, som kursusudbydere er
forpligtet til at gennemføre efter § 32, og resultater af kontrolbesøgene.
Evalueringsrapporten sendes med udgangen af 1. kvartal til Arbejdstilsynet.
§ 30.
Arbejdstilsynet sender evalueringsrapporten til Arbejdsmiljørådet og offentliggør
efterfølgende rapporten på Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 31.
Vurderer Danmarks Akkrediteringsinstitution efter besøg på et kursus eller på anden
baggrund, at kursusudbyderen ikke opfylder betingelserne for godkendelse, indstilles det til
Arbejdstilsynet, at kursusudbyderens godkendelse tilbagekaldes.
Stk. 2.
Kursusudbyderen skal forinden have mulighed for at kommentere indstillingen.
Udbyders pligter i forbindelse med evaluering og kvalitetskontrol
§ 32.
Til brug for evaluering og kvalitetskontrol skal udbyder
1) løbende sørge for, at kursusdeltagerne evaluerer hvert kursus efter nærmere bestemte
retningslinjer fra Danmarks Akkrediteringsinstitution,
2) årligt udarbejde en oversigt over udbudte kurser og deltagerantal efter nærmere bestemte
retningslinjer fra Danmarks Akkrediteringsinstitution, og
3) give Danmarks Akkrediteringsinstitution adgang til at aflægge kontrolbesøg på kurser, som
kursusudbyderen afholder.
Kapitel 6
Gebyr
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2881742_0010.png
Arbejdstilsynet
§ 33.
Arbejdstilsynet opkræver et gebyr for den tid, der medgår ved Arbejdstilsynets behandling af
ansøgninger om godkendelse som udbyder af en arbejdsmiljøuddannelse. Dette gælder, uanset
om der meddeles afslag, eller om ansøgningen trækkes tilbage.
§ 34.
Arbejdstilsynets gebyr for at behandle sager om godkendelse fastsættes, så de langsigtede
gennemsnitlige omkostninger dækkes. Arbejdstilsynets gebyr udgør i 2024-priser kr. 736 ekskl.
moms pr. påbegyndt time.
Stk. 2.
Arbejdstilsynets gebyr reguleres hvert år pr. 1. januar, så de langsigtede gennemsnitlige
omkostninger dækkes. Fra 1. januar 2025 fastsættes gebyrets størrelse på de årlige finanslove.
§ 35.
Betales gebyret ikke rettidigt, forrentes gebyret med 1,5 pct. for hver påbegyndt måned fra
forfaldsdag.
Stk. 2.
Arbejdstilsynet har udpantningsret for det manglende indbetalte gebyr.
Stk. 3.
Hvis en ansøger trods gentagne påkrav har undladt at betale Arbejdstilsynets gebyr efter
denne bekendtgørelse, vil Arbejdstilsynet overdrage inddrivelsen til SKAT.
Danmarks Akkrediteringsinstitution
§ 36.
Danmarks Akkrediteringsinstitution opkræver et gebyr for at udarbejde en begrundet
indstilling til en ansøgning om godkendelse til at afholde kurser i en arbejdsmiljøuddannelse, jf. § 1.
Gebyret fastsættes, så de langsigtede gennemsnitlige omkostninger dækkes. Gebyret udgør i
2024-priser kr. 17.897,81ekskl. moms pr. uddannelsesplan.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitutions gebyr reguleres hver år pr. 1. januar, så de langsigtede
gennemsnitlige omkostninger dækkes. Fra 1. januar 2025 fastsættes gebyrets størrelse på de
årlige finanslove.
Stk. 3.
Gebyret betales forud for udarbejdelsen af indstillingen, jf. stk. 1.
§ 37.
Danmarks Akkrediteringsinstitution opkræver et gebyr fra alle godkendte udbydere for den
årlige evaluering og kvalitetskontrol af godkendte kursusudbydere. Gebyret fastsættes, så de
langsigtede gennemsnitlige omkostninger dækkes. Gebyret udgør i 2024-priser kr. 7.159,13 ekskl.
moms for den årlige evaluering pr. godkendt uddannelsesplan.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitutions gebyr reguleres hver år pr. 1. januar, så de langsigtede
gennemsnitlige omkostninger dækkes. Fra 1. januar 2025 fastsættes gebyrets størrelse på de
årlige finanslove.
Stk. 3.
Gebyret betales forud for et år ad gangen.
Kapitel 7
Klageadgang
§ 38.
Arbejdstilsynets afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages efter lov om
arbejdsmiljø, jf. § 81.
Kapitel 8
Ikrafttræden
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2881742_0011.png
§ 39.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. oktober 2024.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1841 af 12. december2023 om godkendelse af udbydere af de
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser ophæves.
Stk. 3.
Udbydere, som Arbejdstilsynet har godkendt inden den 1. oktober 2024, kan udbyde en
obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse efter denne bekendtgørelse, såfremt deres 3-årige individuelle
godkendelsesperiode ikke er udløbet inden denne bekendtgørelses ikrafttræden. De pågældende
udbydere skal godkendes igen ved udløbet af deres individuelle 3-årige godkendelsesperiode,
såfremt de fortsat ønsker at udbyde de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser.
Arbejdstilsynet, den
Sine Frederiksen / Sofie Bisbjerg
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Uddannelsesplanens indhold
A. Uddannelsesplanen for tilstedeværelseskurser skal indeholde beskrivelse af:
1. Formålet med arbejdsmiljøuddannelsen.
2. Forventet målgruppe, herunder eventuelt branchetilhørsforhold.
3. Uddannelsens opbygning, herunder rækkefølgen og den tidsmæssige vægtning af
indholdet af undervisningen.
4. Formålet med de enkelte dele i uddannelsen.
5. Integration af den praktiske opgave i uddannelsesforløbet.
6. De pædagogiske principper og anvendte metoder.
7. Liste over undervisningsmaterialet og anvendelse af materialet.
8. Anvendelse af evt. gæsteundervisere.
9. Evaluering af kurset.
B. Uddannelsesplanen for netbaseret undervisning skal indeholde en beskrivelse af:
1. Formålet med arbejdsmiljøuddannelsen.
2. Forventet målgruppe, herunder eventuelt branchetilhørsforhold.
3. Uddannelsens opbygning, herunder rækkefølgen og den tidsmæssige vægtning af
indholdet af undervisningen.
4. Formålet med de enkelte dele i uddannelsen.
5. De pædagogiske principper og anvendte metoder.
6. IT-systemet, der anvendes.
7. Liste over undervisningsmaterialet og anvendelse af materialet, herunder beskrivelse af
IT-systemets vidensbase.
8. Opgavekravene til kursusdeltagerne i forbindelse med kurset.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 187: Arbejdstilsynet udkast til bekendtgørelse om godkendelse af udbydere af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser, som er sendt i ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2881742_0013.png
9. Kriterierne for godkendelse af kursusdeltagernes opgavebesvarelser.
10. Kriterier for dokumentation af deltagernes aktive deltagelse i uddannelsen.
11. Evaluering af kurset.
Officielle noter
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 89/391/EØF af
12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed
og sundhed under arbejdet, EF-Tidende af 29. juni 1989 nr. L 183, s. 1. I bekendtgørelsen er
der medtaget bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2008/1137/EF af
22. oktober 2008 om tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er
omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så vidt angår forskriftsproceduren med
kontrol, EU-Tidende 2008, nr. L 311, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i
bekendtgørelsen er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.