Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 179
Offentligt
2878123_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
3. juni 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 253 (alm. del) af
8. maj 2024
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad der er årsagen til, at overførselsindkom-
sterne samlet set har bidraget med 1 pct. point til indkomstforskellene målt
ved Gini-koefficienten i perioden 2012-2019 (opgjort ved fastholdt 2012-de-
mografi), jf. figur 2.22 i publikationen ”Ulighedsredegørelsen 2021”, Finans-
ministeriet, december 2021? Ministeren bedes herunder redegøre for, hvor
stor en del af bidraget, der kan henføres til politiske indgreb, herunder den af-
talte mindreregulering med 2012-skatteaftalen.
Svar
Overførselsindkomsterne, såsom kontanthjælp og boligstøtte, bidrager over-
ordnet til at reducere indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten. Det
skyldes, at overførselsindkomsterne er målrettet personerne med de laveste
indkomster i udgangspunktet. Overførselsindkomsterne er dermed omforde-
lende.
Med metoden, der ligger til grund for figur 2.22 i Ulighedsredegørelsen 2021,
kan udviklingen i Gini-koefficienten fra et år til et andet opdeles på bidrag fra
de enkelte indkomstelementer.
Fra 2012 til 2019 udgør bidraget fra de samlede overførselsindkomster til ud-
viklingen i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten 1,0 pct.-point i et
scenarie, hvor 2012-befolkningssammensætningen er fastholdt,
jf. tabel 1.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at ”fastholdt befolkningssammensætning”
afspejler en uændret sammensætning af befolkningen for så vidt angår alder,
herkomst, andel studerende, uddannelsesniveau, familiesammensætning og
pardannelse,
jf. Boks 2.3 i Ulighedsredegørelsen 2020,
Finansministeriet. Der
er således ikke justeret for fx ændringer i befolkningens arbejdsmarkedstil-
knytning, herunder for andelen i ordinær beskæftigelse og andelen på de en-
kelte overførselskategorier.
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Telefon 40 20 86 87
Mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 179: Parallel omdelt FIU alm. del - svar på spm. 253 om årsagen til, at overførselsindkomsterne samlet set har bidraget med 1 pct. point til indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten i perioden 2012-2019
2878123_0002.png
Tabel 1
Overførselsindkomsternes bidrag til udviklingen i indkomstforskellene målt ved Gini-koeffi-
cienten ved fastholdt befolkningssammensætning, 2012-2019
Bidrag til udvikling i Gini-koefficienten, pct.-point
Størrelseseffekt
Overførselsindkomster
1,6
Fordelingseffekt
-0,6
Samlet
1,0
Anm: Se bilag 2.3 i ”Fordeling og incitamenter 2023” for en detaljeret gennemgang af dekomponeringsmetoden.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Overførselsindkomsternes bidrag til udviklingen i indkomstforskellene målt
ved Gini-koefficienten kan, som det fremgår af tabellen, deles op i en forde-
lingseffekt og en størrelseseffekt.
Udviklingen i overførselsindkomsternes andel af de disponible indkomster,
størrelseseffekten,
bidrog til at øge indkomstforskellene målt ved Gini-koeffici-
enten med 1,6 pct.-point fra 2012 til 2019. Det skyldes, at overførselsindkom-
sterne udgjorde en lavere andel af de samlede disponible indkomster i 2019
end i 2012 og dermed i mindre grad bidrager til at udjævne indkomstforskel-
lene målt ved Gini-koefficienten. At overførselsindkomster udgjorde en lavere
andel af de samlede disponible indkomster i 2019 end i 2012 skal blandt andet
ses i sammenhæng med, at andelen af befolkningen i ordinær beskæftigelse er
steget i perioden, mens andelen af befolkningen, der modtager offentlig forsør-
gelse er faldet i perioden.
Udviklingen i koncentrationen af overførselsindkomster blandt personer med
de laveste disponible indkomster,
fordelingseffekten,
bidrog modsat til at
mindske indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med 0,6 pct.-point.
Det skyldes, at overførselsindkomsterne var mere koncentrerede blandt perso-
ner med de laveste indkomster i 2019 end i 2012.
Metoden til dekomponering af udviklingen i indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten kan ikke benyttes til at skelne mellem ændringer i størrel-
sen på de enkelte personers overførselsindkomster og ændringer i andelen af
personer i befolkningen, der modtager overførselsindkomster. Den positive
størrelseseffekt fra overførselsindkomsterne afspejler således ikke alene et fald
i andelen af modtagere af overførselsindkomst, men kan også afspejle, at sam-
mensætningen af overførselsindkomsterne har ændret sig, eller at overførs-
lerne eventuelt ikke er øget i samme takt som øvrige indkomster.
Metoden er derfor heller ikke velegnet til at vurdere virkningen af politiske af-
taler på bidraget fra overførselsindkomster til udviklingen i indkomstforskelle
målt ved Gini-koefficienten.
Den isolerede virkning af politiske initiativer på indkomstforskellene målt ved
Gini-koefficienten beregnes i stedet typisk med udgangspunkt i befolkningen
på et givet tidspunkt, som får beregnet en disponibel indkomst henholdsvis
med og uden virkningen af initiativet. Effekten på indkomstforskellene målt
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 179: Parallel omdelt FIU alm. del - svar på spm. 253 om årsagen til, at overførselsindkomsterne samlet set har bidraget med 1 pct. point til indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten i perioden 2012-2019
ved Gini-koefficienten opgøres herefter som forskellen på Gini-koefficienten
opgjort for de to indkomstfordelinger.
Mindrereguleringen i årene 2021-2023, svarende til en reduktion på omtrent
2,2 pct., skønnes fx at øge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten
med 0,06 pct.-point (opgjort for befolkningen i 2017)
1
. Den akkumulerede
mindreregulering i 2016-2019 i medfør af 2012-skatteaftalen var ligeledes om-
trent 2,2 pct., hvorfor mindrereguleringen over denne periode kan forventes at
have haft en tilsvarende effekt på indkomstforskellene målt ved Gini-koeffici-
enten.
Det skal bemærkes, at i det omfang mindrereguleringen har bidraget til øget
beskæftigelse, indgår effekten heraf ikke i den opgjorte fordelingsvirkning af
mindrereguleringen, men vil optræde i den opgjorte fordeling af befolkningens
faktiske disponible indkomster, dvs. indgå i den opgjorte størrelseseffekt
nævnt ovenfor.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Økonomiminister
1
SAU alm. del – spørgsmål 224 (2020-2021)
Side 3 af 3