Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2877851_0001.png
Flere unge
skal have et
fritidsjob
JUNI 2024
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0002.png
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0003.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
3
Indhold
Flere unge skal have et fritidsjob
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kun hver anden ung har i dag et fritidsjob
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
8
Nuværende ungeregler
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
Regeringens udspil
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
Spor 1 . Opgør med utidssvarende og ulogiske regler
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spor 2 . Gennemgribende forenkling og bedre vejledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spor 3 . Større motivation til at tage fritidsjob
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spor 4 . Kulturændring og synliggørelse
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16
19
20
21
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0004.png
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0005.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
5
Flere unge
skal have et
fritidsjob
Et fritidsjob giver unge selvtillid, dannelse, myn-
dighed og selvbestemmelse i eget liv, og det giver
unge en mulighed for at tjene deres egne penge,
gøre en forskel og være en del af fællesskabet på
en arbejdsplads . Men i dag er det kun halvdelen af
de unge mellem 13 og 17 år, som har et fritidsjob .
Og det er bekymrende . Faktisk er der i dag 70 .000
færre unge med fritidsjob end i 1980’erne .
Derfor skal vi som samfund reagere, når færre af
vores unge mennesker arbejder nogle få timer efter
skoletid . Noget kan sikkert forklares med, at unge
og deres forældre i dag – og med god berettigelse
– vægter skole, lektier og fritidsaktiviteter højt,
og at det kan komme til at overskygge værdien af
fritidsjob . Andet kan skyldes, at arbejdsgivere og
foreningslivet afholder sig fra at oprette job til de
unge, fordi reglerne er utidssvarende, uforståelige
og ulogiske .
Et fritidsjob er vigtigt for unges udvikling, for det
giver noget, som de ikke kan lære i skolen . Under-
søgelser peger på, at fritidsjob kan medvirke til,
at unge begår mindre kriminalitet og i højere grad
starter på en ungdomsuddannelse, der sætter posi-
tive spor resten af livet .
Regeringen vil derfor gribe til handling for at få flere
unge i fritidsjob, fordi vi ved, at en tidlig start på
arbejdsmarkedet er med til at skabe myndige unge
mennesker, der trives . Vi tror på, at det har en værdi
i sig selv at lære at tjene sine egne penge, og vi tror
på, at en tidlig tilknytning til arbejdsmarkedet, hvor
man kan prøve sig selv af, giver vores unge værdi-
fulde erfaringer og øget selvtillid .
Med regeringens udspil tager vi et kritisk blik på de
til tider strikse og uforståelige arbejdsmiljøregler,
som blev grundlagt for tre årtier siden for at passe
bedst muligt på vores unge, men som i nogle tilfælde
er endt med at holde dem væk fra arbejdsmar-
kedet . For sandheden er, at vi passer bedst på vores
unge ved at sørge for, at de får et fritidsjob i trygge
rammer . Vi har i bedste mening været beskyt-
tende over for vores unge mennesker, og vi skal så
sandelig passe ekstra godt på dem . Men reglerne
skal også give mening for unge, deres forældre og
arbejdsgiverne .
Unge skal også opleve, at et fritidsjob lønner sig, og
at det giver en gevinst, der kan omsættes til flere
muligheder og større frihed i ungdomslivet . Derfor
vil regeringen gå grundigt til værks og helt afskaffe
arbejdsmarkedsbidraget for unge under 18 år . Det
betyder, at en ungarbejder i et supermarked, som
Hvis vi for alvor skal
lykkes med at få flere unge
i arbejde, kræver det en
gennemgribende
kulturændring i hele
samfundet, som kun kan
indfries, hvis alle bidrager
og tager ansvar.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0006.png
6
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
tjener 36 .000 kr . ved at tage vagter i et år, får 2 .880
kr . mere ud af indsatsen .
Fritidsjobbene er i dag koncentreret på få brancher .
Unge arbejder primært i supermarkeder, på restau-
ranter eller går med reklamer . Derfor skal vi gøre
det lettere for arbejdsgivere og foreningslivet at
tilbyde job til unge . Regeringens ambition er, at en
række offentlige institutioner også skal have unge
ansat i fritidsjob .
Men regelændringer kan ikke stå alene . Der er
grænser for, hvor meget vi kan ændre på grund af
EU-regler . Vi har også et helt særligt ansvar for at
beskytte vores unge, når de første gang træder ind
på arbejdsmarkedet .
Hvis vi for alvor skal lykkes med at få flere unge i
arbejde, kræver det en gennemgribende kulturæn-
dring i hele samfundet, som kun kan indfries, hvis
alle bidrager og tager ansvar . Regeringen vil derfor
samle stærke aktører på området, så vi i fællesskab
får sat fokus på området og sammen arbejder for,
at det bliver nemmere, mere naturligt og det indly-
sende udgangspunkt, at unge arbejder eller giver en
hånd med i foreningslivet . Det er kun gennem det
brede samarbejde, at vi kan skabe de ændringer, der
skal til, så flere unge får et fritidsjob .
I stedet for at beskytte vores unge mod fritidsjob,
vil regeringen sørge for, at unge får en tidlig til-
knytning til arbejdsmarkedet, hvor de kan snuse
til forskellige arbejdsopgaver i trygge rammer
og få opbygget en god portion selvtillid og tjene
deres egne penge . En del af det er også at lære om
arbejdsmiljø og arbejdsfællesskaber . Det er vigtige
lektier for livet .
Fritidsjob er en gevinst både for vores unge og for
hele samfundet .
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
Stephanie Lose
Økonomiminister
Jakob Engel-Schmidt
Kulturminister
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0007.png
Isabella på 17 år går i
gymnasiet og arbejder
på et plejecenter på
Frederiksberg
Mit fritidsjob gør, at jeg møder
mennesker, jeg ellers ikke ville have
mødt. Og så elsker jeg at høre de
ældre fortælle historier fra et langt liv
– deres livserfaringer inspirerer mig.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0008.png
8
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
Kun hver anden
ung har i dag et
fritidsjob
I 1980’erne var det normen, at unge arbejdede
efter skoletid . Syv ud af ti i alderen 13-17 år havde
dengang et fritidsjob i løbet af et år, mens det i dag
kun er cirka halvdelen . Det er både blandt de 13-14-
årige og 15-17-årige, at færre unge arbejder .
I 1986 havde for eksempel cirka halvdelen af alle
13-14-årige et fritidsjob i løbet af et år, mens det i
2022 var under hver tredje . I 2022 var der 70 .000
færre unge med fritidsjob end i 1986 .
Fritidsjob er koncentreret på få brancher . I 2022 var
næsten hvert tredje fritidsjob i supermarkeder og
varehuse, mens hvert sjette var på restauranter . Til
gengæld var kun 5 pct . af fritidsjobbene i industrien
og 4 pct . på offentlige arbejdspladser .
På regionalt plan er der ikke store forskelle på, hvor
mange unge der har et fritidsjob . Det spænder fra
49 pct . i Hovedstaden til 55 pct . i Midtjylland .
Der er større forskelle mellem kommunerne . I
Lemvig, Ringkøbing-Skjern og Bornholm arbejder
to ud af tre unge, mens det i Ishøj, Frederiksberg og
Gentofte kun er omkring 45 pct .
70.000
færre unge med
fritidsjob end
i 1980’erne
Definition af
fritidsjob
Fritidsjob er her defineret som 13-17-årige, der har modtaget løn på et tidspunkt i løbet af året .
De unge behøver ikke at være indskrevet på en uddannelse for at være med i opgørelsen, men
langt hovedparten er i gang med en uddannelse, samtidig med at de har et fritidsjob . Elever, der
i løbet af året er indskrevet på et hovedforløb på en erhvervsuddannelse, er frasorteret for at
sikre, at lærlinge- eller elevløn ikke tæller med i opgørelsen .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0009.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
9
Færre unge har i dag et fritidsjob
1.000 personer
300
250
200
150
100
50
0
1986
1992
1998
2004
2010
2016
2022
40
20
0
1986
Pct.
100
80
60
… også på tværs af aldersgrupper
13-14-årige
15-17-årige
I alt
1992
1998
2004
2010
2016
2022
Unge arbejder typisk i
supermarkeder og varehuse
13-14-årige
Industri
Sportsklubber
Detailh. m. tekstiler mv.
Post og kurertjeneste
Restauranter
Supermarkeder og
varehuse mv.
0
10
20
30
Pct.
15-17-årige
Flest unge i Vestjylland
har et fritidsjob
… og stort set kun i den private sektor
13-14-årige
15-17-årige
Offentlig
sektor
Privat
sektor
Over 60 pct.
46-49 pct.
55-59 pct.
Under 46 pct.
50-54 pct.
0
20
40
60
80
100 Pct.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Danmarks Statistik.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0010.png
10
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
Nuværende
ungeregler
Reglerne skal beskytte unge, men de skal også give mening.
I 1994 kom der et EU-direktiv om beskyttelse af
unge på arbejdspladsen, som forbyder, at børn
under 13 år arbejder, og sikrer, at beskæftigelsen af
unge under 18 år er strengt kontrolleret og beskyt-
tet på de betingelser, der er fastsat i direktivet .
I Danmark er direktivet implementeret i arbejds-
miljøloven og bekendtgørelsen om unges arbejde
(ungebekendtgørelsen) . Eksempelvis er det på bag-
grund af direktivet fastsat i de danske regler, at den
daglige arbejdstid for 13-14-årige, eller unge, der
stadig går i grundskole, ikke må overstige to timer
på skoledage .
Børn og unge
under 18 år
er i grove
træk opdelt
i tre grupper
med hver sine
særlige regler
Unge fyldt 15 år, som har
afsluttet grundskolen, må
gerne arbejde . De må dog
ikke arbejde med farlige
stoffer eller kemikalier,
hårde fysiske belastninger
eller særlige tekniske
hjælpemidler . Fx må unge
under 18 år ikke arbejde med
søm- og boltepistoler .
Unge fyldt 13 år, som går i
grundskole, må kun udføre
”lettere arbejde”, som er
nærmere fastsat af en liste
i ungebekendtgørelsen .
Derudover er der særlige
krav til arbejde i nærheden
af maskiner eller kemikalier,
arbejdstid, hvile mv .
Børn under 13 år må
som udgangspunkt ikke
udføre arbejde for en
arbejdsgiver . I konkrete
tilfælde er det dog muligt
at få tilladelse af politiet
til at medvirke i kulturelle
aktiviteter og lignende fx
teaterforestillinger, tv og
filmoptagelser .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0011.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
11
Reglerne i dag
Liste over ”lettere arbejde” som
unge fyldt 13 år må udføre i dag
Lettere arbejde inden for landbrug, gart-
neri, rideskoler med fodring, udmugning,
pasning af mindre husdyr samt heste,
lugning, bær- og frugtplukning, plant-
ning, grøntsagsopsamling samt lignende
opgaver .
Lettere arbejde med modtagelse, sor-
tering, optælling, prismærkning samt
pakning af varer og emballage i butikker,
supermarkeder og varehuse .
Lettere ekspedition i forretninger,
restauranter mv .
Lettere rengøring, oprydning og
borddækning .
Lettere manuel montering, dog ikke
lodning og svejsning .
Lettere malearbejde, dog ikke
sprøjtemaling .
Lettere manuelt arbejde, såsom ilæg-
ning i poser, kuverter og æsker, kontrol
og pudsning af færdige produkter samt
håndtering af rent vasketøj .
Lettere budtjeneste, herunder internt
piccoloarbejde og udbringning af aviser
og reklamer samt salg af aviser og
lignende .
Lettere arbejde med bogopsætning på
biblioteker .
Lettere arbejde med desinfektion af
koyvere og lignende med desinfek-
tionsmidler og andre midler, der er
godkendt til dette formål af Fødeva-
restyrelsen . Midlerne må ikke være
faremærkede eller indeholde organiske
opløsningsmidler .
Hvor meget må unge på 13-17 år
arbejde i dag?
De pågældende regler for arbejdstid er fastsat
i EU-direktivet .
13-14-årige må højst arbejde to timer
på skoledage og syv timer på fridage .
Den ugentlige arbejdstid må ikke over-
stige 12 timer i uger med skoledage og
35 timer i uger, hvor der er helt skolefri .
15-17-årige, der stadig går i grundskole,
må højst arbejde to timer på skoledage
og otte timer på fridage . Den ugentlige
arbejdstid må ikke overstige 12 timer i
uger med skoledage og 40 timer i uger,
hvor der er helt skolefri .
15-17-årige, der ikke går i grundskole,
må aldrig arbejde mere end otte timer
om dagen og 40 timer om ugen .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0012.png
12
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
Ulogiske regler
EU-direktivet fastsætter en række grænser for, hvad unge må arbejde med.
Den danske implementering af EU-direktivet er tillige detaljeret og kompleks
og kan være svær at gennemskue, og det skaber uklarhed om reglerne.
Reglerne er sat i verden for at beskytte vores unge, men de er endt
med at være så indviklede og ulogiske, at det kan virke afskrækkende
for unge, deres forældre, arbejdsgiverne og foreningslivet.
Hvis du er 13 år, må du godt sætte bøger
på hylderne, hvis du arbejder på et
bibliotek. Men du må ikke løfte en bog
op fra kassen til reolen, hvis du arbejder
hos en boghandler eller et supermarked.
Hvis du er 15 år og går i 9. klasse, må
du ikke betjene softicemaskinen på
den lokale café. Men hvis du derimod
har afsluttet 9. klasse, må du godt
– selvom du stadig kun er 15 år.
Hvis du er 16 år, må du kun arbejde til
kl. 20 på det lokale plejehjem, mens du
må arbejde til kl. 22 på en tankstation.
Hvis du er 14 år, må du gerne hjælpe med
at rydde op på en vuggestuelegeplads,
men du må ikke hjælpe med at sætte
frugt frem eller smøre rugbrødsmadder
til børnene i vuggestuen.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0013.png
Regeringens
udspil
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0014.png
Spor 1.
Nye tidssvarende
regler
1. Unge på 13-14 år må varetage
flere arbejdsfunktioner
2. Ophæve begrænsning af, hvor
unge på 13-14 år må arbejde
3. Tillade at unge på 13-14 år må
arbejde med ufarlige maskiner
4. Tillade at unge på 13-14
år må arbejde med flere
stoffer og materialer
5. Ændre definition af
undervisningspligten og samspillet
med arbejdsmiljøreglerne
6. Bedre mulighed for at
unge på 15-17 år kan arbejde
på skæve tidspunkter
7. Mulighed for at unge på
15-17 år må arbejde alene i
butikker på skæve tidspunkter
Spor 2.
Gennemgribende
forenkling og
bedre vejledning
8. Gennemgribende
forenkling af ungereglerne
9. Bedre vejledning om
reglerne for unges arbejde
10. Vejledning om fritidsjob
11. Større klarhed om
snitflade mellem arbejde og
fritidsaktiviteter i foreningslivet
12. Automatisk oprettelse af
frikort ændres fra 15 år til 13 år
13. Børn skal have
særlig beskyttelse
Spor 3.
Større motivation til
at tage et fritidsjob
14. Afskaffelse af
arbejdsmarkedsbidraget
for unge under 18 år
Spor 4.
Kulturændring og
synliggørelse
15. Partnerskab om fritidsjob
16. Synliggøre fritidsjob for
unge og virksomheder
17. Flere fritidsjob i den
offentlige sektor
18. Kommunal fritidsjobpris
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0015.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
15
Det skal være
nemmere for unge
at få et fritidsjob
Regeringen vil gøre det nemmere for unge at få
et fritidsjob i private virksomheder, på offentlige
arbejdspladser og i foreningslivet – men det må ikke
være på bekostning af unges sikkerhed .
Vi har et særligt ansvar for at beskytte vores unge .
Mange stifter for første gang bekendtskab med
arbejdsmarkedet via et fritidsjob, og derfor skal vi
fortsat have stramme regler på området, så unge får
en god og tryg start på arbejdslivet . Reglerne skal
dog også give mening og følge med tiden .
Regeringen fremlægger med dette udspil 18 initia-
tiver, hvor der både lægges op til at ændre reglerne,
styrke gevinsten og aktivere hele samfundet i arbej-
det med at få flere unge i fritidsjob .
Vi vil gøre det lettere for arbejdsgivere og for-
eningslivet at tilbyde unge et job . De komplicerede
ungeregler skal gennemgribende forenkles, og der
skal skabes større klarhed om snitfladen mellem
arbejde og fritidsaktiviteter for børn og unge under
15 år .
Vi mener, at det skal være mere økonomisk attrak-
tivt for unge mennesker at tage et fritidsjob, så det
endnu bedre kan betale sig at blive en del af det
arbejdende fællesskab i en ung alder . Vi vil derfor
afskaffe arbejdsmarkedsbidraget for unge under 18
år . For den unge servicemedarbejder i et supermar-
ked, der tjener omkring 3 .000 kr . om måneden, giver
det en skattelettelse på 2 .880 kr . om året .
Vi vil samle tilsynet med børn og unges arbejde og
kompetencen til at udstede arbejdstilladelser til
børn under 13 år hos Arbejdstilsynet, så politiet
ikke længere skal føre tilsyn med, at arbejdstilladel-
ser til børn under 13 år overholdes . Det giver mest
mening, at det er samlet dér, hvor man i forvejen
har ekspertisen med at føre tilsyn med unges
arbejdsmiljø .
Derudover vil regeringen række hånden ud til
arbejdsmarkedets parter og en lang række centrale
aktører på ungeområdet for at få skabt en nød-
vendig kulturændring i samfundet . Der skal være
flere unge, der arbejder ved siden af skolen, og det
kræver en bred indsats, hvor alle løfter deres del af
ansvaret .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0016.png
16
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
Spor 1. Nye tidssvarende regler
Unge på 13-14 år må varetage
flere arbejdsfunktioner
Unge, som er fyldt 13 år og går i grundskole, må i
dag kun varetage helt få arbejdsfunktioner i katego-
rien ”lettere arbejde” . Arbejdsfunktionerne udvides
med bl .a . højtlæsning, lektiehjælp, gåture, anretning
af mad samt assistance af trænere, spejderledere
mv . ved fx at igangsætte og facilitere lege og sport .
Det skal gøre det nemmere for unge at arbejde på
bl .a . velfærdsområdet og i foreningslivet .
Ophæve begrænsning af, hvor
unge på 13-14 år må arbejde
Unges arbejdsfunktioner er i dag afgrænset til
konkrete steder . Afgrænsningen ophæves, så unge,
som er fyldt 13 år og går i grundskole, kan udføre de
samme arbejdsfunktioner alle steder – fx også mod-
tage varer på hospitaler og plejehjem, og ikke kun i
butikker, supermarkeder og varehuse .
Tillade at unge på 13-14 år må
arbejde med ufarlige maskiner
Unge, som er fyldt 13 år og går i grundskole, må i
dag ikke arbejde ”med eller være i farlig nærhed
af maskiner”, medmindre det er udvalgte ufarlige
maskiner . Forbuddet ændres, så unge må arbejde
med alle slags ufarlige maskiner – fx kassebånd og
små skruemaskiner til mindre reparationsarbejde .
Det vil fx også betyde, at der vil blive reel mulighed
for at arbejde på caféer og restauranter . Forbuddet
mod at arbejde med farlige maskiner fastholdes, og
unge må fortsat kun udføre lettere arbejde, hvilket
indebærer, at arbejdet er uden særlig risiko for kon-
flikter, er overskueligt og håndterbart for den unge .
Tillade at unge på 13-14 år må arbejde
med flere stoffer og materialer
Unge, som er fyldt 13 år og går i grundskole, må i
dag ikke arbejde med milde kemikalier, mens det er
tilladt for unge under 18 år, som har afsluttet grund-
skolen . Forbuddet ændres, så alle unge under 18 år
må arbejde med milde kemikalier, hvor der ikke er
risiko for skadelig udsættelse – fx produkter til små
reparationer i cykelværksteder og afspritning af
overflader .
Ændre definition af undervisningspligten
og samspillet med arbejdsmiljøreglerne
I reglerne for unge på 13-17 år skelnes der mellem,
om den unge er omfattet af undervisningspligten
eller ej (har afsluttet 9 . klasse) . Derfor må man som
15-årig lave forskellige ting, alt efter om man fortsat
går i 9 . klasse eller er gået ud . Regeringen vil frem-
rykke afslutningen af undervisningspligten for unge,
som ordinært afslutter grundskolen, fra udgangen
af juli til udgangen af juni . Dette skal drøftes med
folkeskoleforligskredsen, så flere 15-årige kan
tage et fritidsjob i sommerferien med langt færre
begrænsninger . Desuden vil beskæftigelsesmini-
steren og børne- og undervisningsministeren se
nærmere på undervisningspligtens samspil med
arbejdsmiljøreglerne .
Bedre mulighed for at unge på 15-17 år
kan arbejde på skæve tidspunkter
I dag kan unge på 15-17 år arbejde i tidsrummene
mellem kl . 6-22 og 7-23 i udvalgte brancher – bl .a .
bagerier, landbruget og restauranter . Det udvides
til at omfatte alle brancher . Derudover får unge
mulighed for at arbejde mellem kl . 4-6 og 20-00
på hospitaler, plejehjem, fabrikker og lagre, hvis de
fortsat beskyttes .
Mulighed for at unge på 15-17 år kan arbejde
alene i butikker på skæve tidspunkter
Unge på 15-17 år må ikke arbejde alene i butikker i
tidsrummet mellem kl . 18-6 på hverdage og kl . 14-6
i weekender og på helligdage . Det tillades, hvis den
unge kan få hurtig og effektiv hjælp af en person
over 18 år, og arbejdet vurderes sundheds- og sik-
kerhedsmæssigt fuldt forsvarligt .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0017.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
17
Eksempler på, hvad de 13-14-årige
fremover kan arbejde med
Lektiehjælper for en skoleelev,
fx hjælp til hjemmeopgaver
Køkkenhjælper på et plejehjem,
fx tilberedning og servering af mad ved
at smøre rugbrødsmadder, skrælle
kartofler og skære frugt
Hjælpetræner i foreningslivet,
fx hjælp til fodboldtræning
Kontormedhjælper hos en offentlig
myndighed eller i en privat virksomhed,
fx kopiering og arkivering
Lap
peL
im
Hjælper hos en cykelsmed, fx lave mindre
reparationer med milde kemikalier
Hjælper på et værksted, fx arbejde med små
skruemaskiner og mindre reparationsopgaver
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0018.png
Rasmus på 15 år går i
folkeskole og arbejder hos en
produktionsvirksomhed
i Ringe
Det var fedt, da jeg fik min første løn og
selv kunne købe min egen pizza.
Og så kan jeg godt lide, at mine kollegaer
bliver ligesom mine venner, og at
jeg bliver inddraget som en del af dem.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0019.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
19
Spor 2. Gennemgribende forenkling og bedre vejledning
Gennemgribende forenkling af ungereglerne
Reglerne om unges arbejde er komplekse . Derfor
skal Arbejdstilsynet afdække, hvordan der kan laves
en gennemgribende forenkling af reglerne, og om
forenklingen kan indebære en større tilpasning til
EU-direktivet . Derudover skal Arbejdstilsynets vej-
ledning på området forenkles, så der ikke kommer
en utilsigtet stram praksis på området .
Bedre vejledning om reglerne for unges arbejde
Uklarhed om reglerne kan afholde virksomheder
fra at ansætte unge i fritidsjob . Arbejdstilsynet skal
styrke formidlingen af reglerne for børn og unges
arbejde, så tvivl om reglerne ikke forhindrer unge i
at komme i fritidsjob .
Vejledning om fritidsjob
Den kommunale ungeindsats efter lov om kommu-
nal ungeindsats omfatter vejledning af børn og unge
om valg af uddannelse og erhverv . Det fremgår ikke
af loven, at fritidsjob kan indgå i vejledningen af
børn og unge, selvom et fritidsjob kan give brugbare
erfaringer, når der skal vælges uddannelsesretning .
Derfor ændres bestemmelser om den kommunale
ungeindsats, så det fremgår, at ungeindsatsen også
omfatter mulighed for at vejlede 13-17-årige om fri-
tidsjob, herunder unge, der har behov for en særlig
vejledningsindsats .
Større klarhed om snitflade mellem arbejde
og fritidsaktiviteter i foreningslivet
Der er i dag uklarhed om, hvornår unges frivillige
arbejde eller fritidsaktivitet betragtes som arbejde
efter arbejdsmiljøloven – fx kan der være tale om
arbejde, hvis den frivillige skal løse en konkret
opgave og bliver instrueret i, hvordan opgaven
løses . Det undersøges, hvordan der skabes større
klarhed i reglerne ift . snitfladen mellem arbejde og
fritidsaktiviteter for børn og unge under 15 år .
Automatisk oprettelse af frikort
ændres fra 15 år til 13 år
Skattestyrelsen opretter i dag automatisk et frikort
i starten af det år, hvor unge fylder 15 år, mens fri-
kort for unge
under
15 år først kan aktiveres, hvis
forældrene kontakter Skattestyrelsen . Fremover vil
oprettelsen automatisk gælde fra starten af det år,
hvor unge fylder 13 år .
Børn skal have særlig beskyttelse
I dag er det politiet, der giver tilladelse til og fører
tilsyn med børn under 13 års arbejde med kultu-
relle o .l . aktiviteter . For at styrke beskyttelsen af
børn overføres tilladelses- og tilsynskompeten-
cen fra politiet til Arbejdstilsynet, som i forvejen
fører tilsyn med unges arbejdsmiljø . Herudover vil
Arbejdstilsynet og Konkurrence- og Forbrugersty-
relsen se på, om der er behov for skærpede regler
i forhold til influenceres brug af børn samt børns
rettigheder i forbindelse med deres arbejde for
influencere .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0020.png
20
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
Spor 3. Større motivation til at tage fritidsjob
Afskaffelse af arbejdsmarkedsbidraget
for unge under 18 år
I dag betaler alle – også unge under 18 år – 8 pct . i
arbejdsmarkedsbidrag (AM-bidrag) af al arbejdsind-
komst . For at styrke unges økonomiske incitament
til at tage et fritidsjob bliver unge under 18 år fri-
taget for at betale AM-bidrag . Det betyder, at der
først skal betales AM-bidrag fra og med det år, den
unge fylder 18 år .
Initiativet medfører omkostninger for 165 mio . kr .
årligt .
Eksempler på
unges skatte-
lettelser, når
AM-bidraget
er afskaffet
Lettelse på
2.880 kr. årligt
17-årig servicemedarbejder
i et supermarked
Lettelse på
480 kr. årligt
14-årig avisomdeler
Arbejdsindkomst:
3.000 kr. månedligt / 36.000 kr. årligt
Arbejdsindkomst:
500 kr. månedligt / 6.000 kr. årligt
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0021.png
FLERE UNGE SKAL HAVE ET FRITIDSJOB
21
Spor 4. Kulturændring og synliggørelse
Partnerskab om fritidsjob
Der etableres et ungepartnerskab om fritidsjob, der
aktivt skal arbejde for at fremme og udbrede fri-
tidsjob til flere brancher, herunder i den offentlige
sektor og industrien, og styrke unges tilknytning til
arbejdsmarkedet . Partnerskabet skal desuden følge
implementeringen af de regelændringer, regeringen
ønsker at gennemføre . Partnerskabet skal bestå af
repræsentanter fra virksomheder, arbejdsmarke-
dets parter og civilsamfundet .
Synliggøre fritidsjob for unge og virksomheder
Fritidsjob for unge under 18 år skal synliggøres på
Jobnet, så det bliver nemmere for virksomheder at
slå stillinger til unge under 18 år op og for unge at
søge direkte på fritidsjob .
Flere fritidsjob i den offentlige sektor
Kommuner, regioner og stat skal i højere grad end i
dag ansætte unge i fritidsjob . Regeringens ambition
er, at en række offentlige institutioner – både kom-
munale, regionale og statslige – skal have mindst ét
fritidsjob .
Kommunal fritidsjobpris
Beskæftigelsesministeren uddeler hvert år en
”fritidsjobpris” til den kommune, som har ydet en
særlig indsats for at få flere unge i fritidsjob . Det
skal fremme, at kommunerne i højere grad anvender
fritidsjob i bl .a . ældreplejen og daginstitutioner .
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
Flere unge skal have et fritidsjob
Juni 2024
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Tlf .: +45 72 20 50 00
E-mail: bm@bm .dk
ISBN 978-87-94224-72-7 (trykt version)
ISBN 978-87-94224-73-4 (digital version)
2023/24:07
Publikationen kan hentes på
www .regeringen .dk
www .bm .dk
Fotokreditering;
Side 7: Foto: Beskæftigelsesministeriet
Side 18: Foto: Jeros A/S
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0023.png
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 177: Orientering om regeringens udspil om fritidsjob, fra beskæftigelsesministeren
2877851_0024.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Tlf.: +45 72 20 50 00
E-mail: [email protected]