NOTAT
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold
KL Høringssvar til rådshenstilling om en styrket
kvalitetsramme for praktikophold
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har bedt om
eventuelle bemærkninger til Kommissionens forslag til rådshenstilling om en
styrket kvalitetsramme for praktikophold. Nedenstående høringssvar har KL
endnu ikke behandlet politisk, og der tages derfor forbehold for
høringssvaret, herunder yderligere bemærkninger i sagen.
Generelle bemærkninger
KL anerkender, at der er udfordringer med ungdomsarbejdsløshed og vilkår
for praktikanter i nogle medlemslande. KL gør opmærksom på, at det ikke på
samme måde gør sig gældende i en dansk kommunal kontekst. En eventuel
udvidelse af anvendelsesområdet og de ændrede forudsætninger for
praktikker vil derimod risikere at få vidtrækkende negative konsekvenser for
arbejdsgivere og for personer på vej ind på eller uden for arbejdsmarkedet i
Danmark.
KL finder, at definitionen af
traineeships
i både forslag til direktiv og
rådshenstilling er uklar i forhold til dansk kontekst og mener, at der er brug
for en tydeligere og mere afgrænsende definition.
Grundet uklarhederne i forslag til rådshenstilling tages der forbehold for, at
KL’s høringssvar kan være ufuldstændigt i forhold til intentionen med
rådshenstillingen.
Dato: 8. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3443274
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
Udvidelse af anvendelsesområde: praktik og oplæring som led i uddannelse
Rådshenstillingen udvider anvendelsesområdet ift. rådshenstillingen fra
2014 til også at omfatte praktik og oplæring som led i formel uddannelse
(pkt. 2). Det kan KL ikke bakke op om.
Det danske uddannelsessystem har en høj grad af såkaldte
vekseluddannelser, hvor elever og studerende er i oplæring eller praktik på
en arbejdsplads, herunder på kommunale arbejdspladser, som led i deres
uddannelse. KL deler Kommissionens betragtning om, at oplæring og praktik
er en væsentlig brik i at sikre en god overgang til arbejdsmarkedet, og
kommunerne tager et stort ansvar som meduddanner og samarbejder
løbende med de øvrige parter på uddannelsesområdet om at øge kvaliteten
af uddannelserne, herunder også de dele, der foregår i oplæring og praktik,
ligesom vilkårene under oplæring og praktik fastsættes i overenskomsterne.
I Rådshenstillingen foreslår Kommissionen, at elever og praktikanter skal
høres, når oplærings- og praktikmål fastsættes (pkt. 5). Det stiller KL sig
forbeholden over for, da der allerede er effektive processer for fastsættelsen
af læringsmål under uddannelserne, fx organiseret i de faglige udvalg på