Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2867081_0001.png
NOTAT
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold
KL Høringssvar til rådshenstilling om en styrket
kvalitetsramme for praktikophold
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har bedt om
eventuelle bemærkninger til Kommissionens forslag til rådshenstilling om en
styrket kvalitetsramme for praktikophold. Nedenstående høringssvar har KL
endnu ikke behandlet politisk, og der tages derfor forbehold for
høringssvaret, herunder yderligere bemærkninger i sagen.
Generelle bemærkninger
KL anerkender, at der er udfordringer med ungdomsarbejdsløshed og vilkår
for praktikanter i nogle medlemslande. KL gør opmærksom på, at det ikke på
samme måde gør sig gældende i en dansk kommunal kontekst. En eventuel
udvidelse af anvendelsesområdet og de ændrede forudsætninger for
praktikker vil derimod risikere at få vidtrækkende negative konsekvenser for
arbejdsgivere og for personer på vej ind på eller uden for arbejdsmarkedet i
Danmark.
KL finder, at definitionen af
traineeships
i både forslag til direktiv og
rådshenstilling er uklar i forhold til dansk kontekst og mener, at der er brug
for en tydeligere og mere afgrænsende definition.
Grundet uklarhederne i forslag til rådshenstilling tages der forbehold for, at
KL’s høringssvar kan være ufuldstændigt i forhold til intentionen med
rådshenstillingen.
Dato: 8. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3443274
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
Udvidelse af anvendelsesområde: praktik og oplæring som led i uddannelse
Rådshenstillingen udvider anvendelsesområdet ift. rådshenstillingen fra
2014 til også at omfatte praktik og oplæring som led i formel uddannelse
(pkt. 2). Det kan KL ikke bakke op om.
Det danske uddannelsessystem har en høj grad af såkaldte
vekseluddannelser, hvor elever og studerende er i oplæring eller praktik på
en arbejdsplads, herunder på kommunale arbejdspladser, som led i deres
uddannelse. KL deler Kommissionens betragtning om, at oplæring og praktik
er en væsentlig brik i at sikre en god overgang til arbejdsmarkedet, og
kommunerne tager et stort ansvar som meduddanner og samarbejder
løbende med de øvrige parter på uddannelsesområdet om at øge kvaliteten
af uddannelserne, herunder også de dele, der foregår i oplæring og praktik,
ligesom vilkårene under oplæring og praktik fastsættes i overenskomsterne.
I Rådshenstillingen foreslår Kommissionen, at elever og praktikanter skal
høres, når oplærings- og praktikmål fastsættes (pkt. 5). Det stiller KL sig
forbeholden over for, da der allerede er effektive processer for fastsættelsen
af læringsmål under uddannelserne, fx organiseret i de faglige udvalg på
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867081_0002.png
NOTAT
erhvervsuddannelsesområdet og på uddannelsesinstitutionerne hvad angår
de videregående uddannelser. Det er også hhv. de faglige udvalg og
uddannelsesinstitutionerne, der godkender praktiksteder under hensyntagen
til, at uddannelsens læringsmål kan opnås.
I både direktivforslaget og rådshenstillingen (pkt. 6 og 7) adresseres en
ambition om, at medlemsstaterne skal sikre løn- og arbejdsvilkår for
praktikanter. I dag er det statsligt reguleret, om et forløb giver mulighed for
løn, SU eller erkendtlighed, men de nærmere løn- og arbejdsvilkår for elever
og studerende i oplæring og praktik aftales mellem arbejdsmarkedets parter
i overenskomster og i de faglige udvalg i overensstemmelse med national
lovgivning på området. KL finder, at dette er et vigtigt element i den danske
model, og at der ikke er behov for at regulere området yderligere, og at
arbejdsmarkedets parter formår at afveje vilkår mod opgaver, ansvar,
intensitet og læring.
Rådhenstillingen indeholder en ambition om, at oplærings- og praktiksteder
skal stille en supervisor og en mentor til rådighed samt tilbyde
karrierevejledning (pkt. 8, 9 og 30). KL stiller sig forbeholden over for
ambitionen, da krav om vejledning under oplæring og praktik fastsættes af
de relevante interessenter under hensyntagen til den specifikke kontekst for
uddannelsen. For det første er det uklart, om rollen som supervisor og
mentor kan varetages af den samme person, hvilket er væsentligt ift. at
kunne tage praktikanter og elever på små arbejdspladser. For det andet
varetages vejledningsopgaven i dag i varierende omfang både af
arbejdsgiver, uddannelsesinstitution samt statslige myndigheder og tilbud,
og KL mener ikke, at det vil bidrage positivt til vejledningen af elever og
studerende, at vejledningsopgaven vægtes mod arbejdsgiver, bl.a. fordi
arbejdsgiver kan skifte undervejs under uddannelsen.
Rådshenstillingen adresserer sikring af arbejdsvilkår under fjern- og
hybridarbejde under praktik og oplæring (pkt. 10). Omfanget af fjern- og
hybridarbejde blandt praktikanter og elever i kommuner er i dag småt, men
som i øvrigt på det danske arbejdsmarked, kan det være et område, der vil
fylde mere i fremtiden. Det er uklart, hvad rådshenstillingen vil betyde for
arbejdsgivers mulighed for at imødekomme praktikanter og elevers ønske
om fjern- og hybridarbejde, og hvilket ansvar der følger fx i tilfælde af ikke-
arbejdsrelaterede ulykker i hjemmet i arbejdstiden.
Kommissionen adresserer, at medlemslandene skal sikre kanaler, hvor
praktikanter og elever kan henvende sig, hvis de oplever fejlagtig praksis og
dårlige arbejdsvilkår (pkt. 15). Det står uklart, om det vil kræve yderligere
systemer end dem, der allerede i dag er tilgængelige, fx vejledere på
praktiksteder, whistleblowerordninger, studievejledere, faglige udvalg,
Tvistighedsnævnet mv. KL finder, at de nuværende systemer er
tilstrækkelige, og at der ikke bør stilles krav om yderligere kanaler for
indberetning af fejlagtig praksis og dårlige arbejdsvilkår.
På den baggrund finder KL ikke, at der er behov for at udvide
anvendelsesområdet af rådshenstillingen fra 2014 til også af omfatte
oplæring og praktik som led i uddannelse. KL finder derimod, at det vil
udfordre det partsstyrede uddannelsessystem og skabe unødige barrierer
Dato: 8. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3443274
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867081_0003.png
NOTAT
for arbejdsgivere i forbindelse med at tage elever og praktikanter som led i
uddannelse.
Dertil kommer, at der med rådshenstillingen og direktivet henstilles til, at
arbejdsgivere pålægges nye krav omkring udlevering af data og forpligtelser
i forhold til oplysning om åbne stillinger. KL stiller sig forbeholden overfor, at
der stilles nye krav til arbejdsgivere, og opfordrer til, at det uddybes og
præciseres, hvordan og i hvilket omfang dette skal foregå. Særligt taget i
betragtning, at der påtænkes mulig mere kontrol og nye
sanktionsmuligheder.
KL vil ligeledes advare om, at nye krav til arbejdsgivere kan have den
utilsigtede effekt, at færre arbejdsgivere end i dag vil tage et socialt ansvar i
forbindelse med etablering af de virksomhedsrettede tilbud, der er afgørende
for at flere – også udsatte og unge – finder fodfæste på arbejdsmarkedet.
Dato: 8. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3443274
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Louise Koldby Dalager
Arbejdergiverpolitisk chef