Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2867080_0001.png
NOTAT
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale forhold
KL-høringssvar til kommissionens forslag til direktiv
om forbedring og håndhævelse af praktikanters
arbejdsforhold og bekæmpelse af ordinære
ansættelsesforhold forklædt som praktikophold
(trainee-direktivet)
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har bedt om
eventuelle bemærkninger til Kommissionens forslag til direktiv om forbedring
og håndhævelse af praktikanters arbejdsforhold og bekæmpelse af ordinære
ansættelsesforhold forklædt som praktikophold (trainee-direktivet).
Nedenstående høringssvar har KL endnu ikke behandlet politisk, og der
tages derfor forbehold for høringssvaret, herunder yderligere bemærkninger
i sagen.
Generelle bemærkninger
KL finder, at definitionen af
traineeships
er uklar i forhold til dansk kontekst
og mener, at der er brug for en tydeligere og mere afgrænsende definition.
Dertil kommer, at det er uklart, på hvilken måde og med hvilke midler man vil
håndhæve direktivets bestemmelser. Praktikker i Danmark kan gælde både i
forhold til den formelle uddannelses- og beskæftigelsesindsats, hvorimod
trainee-stillinger
er en selvstændig kategori af ansættelsesforhold, hvor man
uddannes internt i en virksomhed. Trainee er ydermere et fast begreb i
udlændingelovens bestemmelser om ophold til erhverv, jf. udlændingelovens
§ 9 k, hvilket slører billedet yderlige.
KL anerkender, at der er udfordringer med ungdomsarbejdsløshed og vilkår
for praktikanter i nogle medlemslande. KL gør opmærksom på, at det ikke på
samme måde gør sig gældende i en dansk kommunal kontekst. En eventuel
udvidelse af anvendelsesområdet og de ændrede forudsætninger for
praktikker vil derimod risikere at få vidtrækkende negative konsekvenser for
arbejdsgivere og for personer på vej ind på eller uden for arbejdsmarkedet i
Danmark.
KL’s grundlæggende holdning til forslaget til direktiv er, at det er uegnet til at
opnå det overordnede formål, som Kommissionen forsøger at håndtere. Det
er uhensigtsmæssigt at anlægge en one-size-fits-all tankegang på dette
område. Det er KL’s opfattelse, at den nærmere regulering af de forskellige
praktikophold samt offentligt subsidierede ordninger håndteres bedst på et
nationalt niveau, hvor de relevante nationale interessenter etablerer og
justerer ordninger på en dynamisk måde, som kan tilgodese den konkrete
situation, den enkelte medlemsstat befinder sig i.
Grundet uklarhederne i dokumentet tages der derfor forbehold for, at KL’s
høringssvar kan være ufuldstændigt i forhold til intentionen med direktivet.
Dato: 5. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3442630
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867080_0002.png
NOTAT
Bemærkninger i forhold til dansk ansættelsesret
Der lægges i forslaget til direktiv op til – med afsæt i principperne for
direktivet om tidsbegrænset ansættelse – at de ”trainees”, der vil være
omfattet af direktivet, skal omfattes af en beskyttelse imod
forskelsbehandling fsva. løn- og arbejdsvilkår ud fra en sammenligning med
en sammenlignelig fastansat medarbejder, medmindre dette er begrundet i
objektive kriterier, herunder opgaveportefølje, ansvar, arbejdsintensitet og
vægtningen af læring og træning.
Der eksisterer i dag en undtagelse i direktivet om rammeaftale om
tidsbegrænset ansættelse, som giver medlemsstaterne mulighed for at
undtage visse uddannelser og offentligt subsidierede ordninger fra
rammeaftalens anvendelsesområde. På KL’s område gælder Rammeaftale
om tidsbegrænset ansættelse, indgået mellem KL og
Forhandlingsfællesskabet. Parterne har i denne aftales § 2, stk. 2, undtaget
erhvervsgrunduddannelse, erhvervsuddannelse og praktik under
uddannelsesforløb. I aftalens § 2, stk. 3, har parterne undtaget en række
offentligt subsidierede ordninger.
KL anerkender det overordnede formål, hvormed Kommissionen ønsker at
bekæmpe misbrug af praktikophold og sikre, at praktikophold kan være en
hensigtsmæssig ordning til at skabe en vej til fast beskæftigelse.
KL er dog ikke enig i Kommissionens analyse af, at EU-regulering om forbud
mod forskelsbehandling af ”trainees” fsva. løn- og arbejdsvilkår er en effektiv
måde at opnå det overordnede formål. For det første er det KL’s
overordnede holdning, at det i overensstemmelse med den danske model
bør overlades til de relevante, nationale interessenter, herunder
arbejdsmarkedets parter, at regulere vilkårene for de forskellige typer af
praktikophold. For det andet er det KL’s opfattelse, at praktikophold i dets
natur er så væsentligt forskelligt fra ordinære ansættelser, at en
sammenligning af løn- og arbejdsvilkår for de to grupper vil være misvisende
og særdeles uhensigtsmæssigt – også for praktikanterne, idet der så vil
kunne stilles samme forventning til deres arbejdsindsats som til fastansattes
arbejdsindsats. Og det er jo netop ikke formålet med et praktikforløb. Det er
derfor KL’s holdning, at det skal sikres, at det fortsat vil være muligt i sin
helhed at undtage de samme grupper fra anvendelsesområdet, som det i
dag er tilfældet.
Der lægges i forslaget til direktiv op til, at de objektive kriterier, som kan
retfærdiggøre en eventuel forskelsbehandling af ”trainees”, kan være
opgaveportefølje, ansvar, arbejdsintensitet og vægtningen af læring og
træning. Såfremt Kommissionen fortsat ønsker at indføre et forbud mod
forskelsbehandling af ”trainees”, skal KL opfordre til, at et eventuelt direktiv
overlader et bredt skøn til medlemsstaternes nationale implementering af
direktivet fsva. vurderingen af de objektive grunde, som kan retfærdiggøre
en eventuel forskelsbehandling i løn- og arbejdsvilkår. I en dansk kontekst,
hvor der eksisterer en lang række vekseluddannelser og offentligt
subsidierede ordninger, som alle har forskelligartede karaktertræk, er det
væsentligt, at de objektive kriterier kan tilpasses den konkrete sag.
KL bemærker desuden, at direktiver lægger op til, at ”trainees” skal have
adgang til et effektivt og upartisk tvistløsningssystem, ret til repræsentation,
Dato: 5. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3442630
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867080_0003.png
NOTAT
beskyttelse mod repressalier som følge af deres udøvelse af deres
rettigheder, samt at den delte bevisbyrde skal finde anvendelse i sager, hvor
en afskediget ”trainee” påstår, at baggrunden for afskedigelsen er, at
vedkommende har udøvet sine rettigheder efter dette direktiv.
I den forbindelse skal KL henlede opmærksomheden på, at der allerede i
dag eksisterer relevante tvistløsningssystemer, som er tilpasset den enkelte
ordning, herunder bl.a. klagemuligheder overfor den enkelte kommune,
faglige udvalg eller tvistighedsnævn. Det er også i denne forbindelse KL’s
overordnede holdning, at EU-regulering af håndhævelses- og
sanktionsmuligheder ikke er egnet til at opnå det ønskede formål, idet dette
reguleres mest dynamisk og hensigtsmæssigt af de relevante nationale
interessenter. Såfremt der for den enkelte ordning måtte opstå et behov for
et nyt/ændret tvistløsningssystem, er det ligeledes KL’s holdning, at dette
håndteres bedst på et nationalt plan.
Dato: 5. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3442630
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 6
Praktik og oplæring som led i uddannelse
Det danske uddannelsessystem har en høj grad af såkaldte
vekseluddannelser, hvor elever og studerende er i oplæring eller praktik på
en arbejdsplads, herunder på kommunale arbejdspladser, som led i deres
uddannelse. KL deler Kommissionens betragtning om, at oplæring og praktik
er en væsentlig brik i at sikre en god overgang til arbejdsmarkedet, og
kommunerne tager et stort ansvar som meduddanner og samarbejder
løbende med de øvrige parter på uddannelsesområdet om at øge kvaliteten
af uddannelserne, herunder også de dele, der foregår i oplæring og praktik.
I rådshenstillingen fra 2014 (betragtning 27 og 28) har Rådet tydeligt
afgrænset anvendelsesområdet, herunder også hvad rådshenstillingen
ikke
omfatter. Det fremgår heraf, at henstillingen ikke omfatter praktikophold, der
er en del af formelle uddannelsesforløb eller erhvervsuddannelse, samt hvis
det er nødvendigt for at få adgang til et bestemt erhverv. Det er afgørende,
at denne præcisering følger med ind i direktivets artikel 2, som i sin
nuværende form er uklar.
Såfremt det ikke tydeliggøres, at praktik og oplæring som led i uddannelse
ikke er omfattet af direktivet, har KL en række forbehold. De beskrives
nedenfor, men er ikke udtømmende.
I direktivforslagets artikel 3 og i rådshenstillingen adresseres en ambition
om, at medlemsstaterne skal sikre løn- og arbejdsvilkår for praktikanter. I
dag er det statsligt reguleret, om et forløb giver mulighed for løn, SU eller
erkendtlighed, mens de nærmere løn- og arbejdsvilkår for elever og
studerende i oplæring og praktik aftales mellem arbejdsmarkedets parter i
overenskomster og i faglige udvalg i overensstemmelse med national
lovgivning på området. KL finder, at dette er et vigtigt element i den danske
model, og at der ikke er behov for at regulere området yderligere, da
arbejdsmarkedets parter formår at afveje vilkår mod opgaver, ansvar,
intensitet og læring. Det bør fremgå tydeligt af direktivets artikel 3, at praktik
som led i uddannelse anses som et objektivt kriterie for, at en praktikant eller
elev ikke får de samme løn- og arbejdsvilkår som en ordinært ansat.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867080_0004.png
NOTAT
KL er bekymret for, at direktivet vil skabe yderligere bureaukratiske byrder
for oplærings- og praktiksteder. Det gælder fx artikel 5 pkt. 2, der, hvis det
gøres gældende for praktik og oplæring som led i uddannelse, vil betyde, at
arbejdsgiver skal registrere og dokumentere en række forhold, som vil
besværliggøre det at have elever og praktikanter.
Med direktivet pålægges medlemslandene at sikre kanaler, hvor ”trainees”
kan henvende sig, hvis de oplever fejlagtig praksis og dårlige arbejdsvilkår
(artikel 6, pkt. f) samt ”trainees” adgang til konfliktløsning og ret til at rejse
krav om kompensation (artikel 7). Det står uklart, om det vil kræve yderligere
systemer end dem, der allerede i dag er tilgængelige, fx vejledere på
praktiksteder, whistleblowerordninger, studievejledere, faglige udvalg,
Tvistighedsnævnet mv. KL finder, at der ikke bør stilles krav om yderligere
kanaler for indberetning af fejlagtig praksis og dårlige arbejdsvilkår.
Dato: 5. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3442630
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 6
Bemærkninger i forhold til dansk beskæftigelsesindsats
I rådshenstillingen fra 2014 (betragtning 27 og 28) har Rådet tydeligt
afgrænset anvendelsesområdet. Det fremgår her, at praktikophold forstås
som praktikophold i en afgrænset periode af jobtræning, lønnet eller ej, som
omfatter et lærings- og uddannelseselement, og som gennemgås med det
formål at få praktisk og erhvervsmæssig erfaring med henblik på at forbedre
beskæftigelsesegnetheden og lette overgangen til rigtige job. I fald denne
formulering videreføres, er det afgørende at få præciseret, om dette alene
omhandler såkaldte
open-market traineeships,
eller om tilbud i regi af den
offentlige beskæftigelsesindsats er omfattet. Det er KL’s klare holdning, at
det alene er
open-market traineeships,
der bør være omfattet, da den
danske beskæftigelsesindsats har regulerede forhold for virksomhedsrettede
tilbud i regi af beskæftigelsesindsatsen.
KL er enig med kommissionen i betragtningerne om, at det er vigtigt, at flere
får en tættere arbejdsmarkedstilknytning med henblik på at op nå et varigt
job. Den danske beskæftigelsesindsats er karakteriseret ved at have et stort
fokus på virksomhedsrettede tilbud, som fx virksomhedspraktikker,
løntilskud, nyttejob, voksenlærlingeordninger, jobrotation m.fl. Den
virksomhedsrettede tilbudsvifte er – samlet set - et meget effektivt redskab
til, at flere ledige kommer i job og/eller får optrænet sociale og faglige
kompetencer. Fx er der en stadigt stigende gruppe af udsatte ledige, der
kommer tættere på arbejdsmarkedet og oplever at få lønnede timer i kraft af
de virksomhedsrettede tilbud. Og for mange unge, fx dimittender, er det en
vej til at få den konkrete og relevante arbejdsmarkedserfaring, der
efterfølgende sikrer job.
De virksomhedsrettede tilbud i beskæftigelsesindsatsen består af en række
hhv. ulønnede, tilskudsberettigede og lønnede ordninger. I Danmark er
arbejdsforhold for ledige, der deltager i ulønnede virksomhedsrettede tilbud,
reguleret ved lov. Ved ansættelser med tilskud til løn eller løn, hvor der ikke
er indgået overenskomst, er det reguleret ved lov, at lønnen skal følge
sædvanlige løn- og arbejdsvilkår på området. I de tilfælde, hvor der er tale
om ansættelser med tilskud til løn eller med løn, og der foreligger kontrakt,
reguleres løn- og arbejdsvilkår via overenskomster, eller ved lov, der tilsiger,
at lønnen skal følge sædvanlige løn- og arbejdsvilkår.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867080_0005.png
NOTAT
Dato: 5. april 2024
For at sikre, at ledige ikke misbruges som gratis arbejdskraft, er der i
Danmark bl.a. nedsat et
forholdstalskriterie,
et
rimelighedskrav
og en
begrænsning
i varigheden af virksomhedsrettede tilbud, der skal sikre, at
ledige ikke bruges som gratis arbejdskraft. Dertil kommer, at formålet med
tilbuddet skal være tydeligt, og at tilbud i videst muligt omfang skal føre til
lønnede timer eller fuldtidsarbejde.
Det er – som på alle andre dele af det danske arbejdsmarked – altid muligt
for den ledige at få hjælp og rådgivning via den faglige organisation, som
den ledige måtte være tilknyttet. Uagtet om den ledige er tilknyttet en faglig
organisation, kan virksomhedsrettede tilbud også indklages til kommunen,
og dertil kommer muligheden for at klage til Ankestyrelsen som uafhængig
instans.
KL er bekymret for, om der i direktivet lægges op til yderligere løn- og
arbejdsforholdsregulering i forbindelse med de virksomhedsrettede tilbud i
beskæftigelsesindsatsen. Det vil være indgribende i den måde, hvorpå
beskæftigelsesindsatsen i dag fungerer, nemlig som neutral instans mellem
arbejdsgiver- og arbejdstager, og hvor løn- og arbejdsvilkår alene forhandles
mellem arbejdstager- og arbejdsgiversiden, fx via en
medarbejderrepræsentant, der validerer gode og reelle arbejdsforhold for
den ledige.
Selvom der i direktivet er lagt op til, at der alene er tale om
minimumsstandarder på tværs af EU, og at arbejdsgivere kun skal afgive
oplysninger på opfordring fra den relevante myndighed, er KL bekymret for,
at dette på sigt vil føre til mere kontrol, mere administration og flere
processuelle regler i beskæftigelsesindsatsen.
Det er uklart i direktivet, hvilke data, der evt. skal registreres, samt hvordan
disse evt. skal opbevares. Det er afgørende, at det detaljeret fremgår, hvilke
data man påtænker skal indhentes / indsamles, hvem der har ansvaret for at
indsamle og opbevare disse oplysninger samt sammenhængen til GDPR-
lovgivningen.
KL stiller sig stærkt skeptisk overfor indførelsen af nye registreringskrav på
beskæftigelsesområdet, uagtet om det er arbejdsgiver eller kommunen som
myndighed, der pålægges at indhente disse oplysninger. KL finder, at det vil
gøre kommunernes arbejde med at etablere virksomhedsrettede tilbud mere
problematisk, hvis der indføres nye krav om registrering hos arbejdsgivere,
der kan få svækket deres incitament til samarbejde. Dette vil forventeligt
særligt ramme mere udsatte grupper af ledige, der er længere fra
arbejdsmarkedet, og hvor indsatsen kan handle mere om social træning end
om et kommende arbejdskraftpotentiale.
KL finder det ligeledes problematisk, hvis der indføres nye processuelle
krav, administration og ny IT-udvikling på et tidspunkt, hvor Danmark står
overfor en reform af beskæftigelsesindsatsen med en dertil hørende
besparelse på 3 mia. kr.
I Danmark er det via partssystemet, at tvister ang. løn og ansættelsesforhold
afgøres. Det vil være et brud på denne model, hvis det er en konsekvens af
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3442630
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867080_0006.png
NOTAT
direktivet, at staten i højere grad skal kontrollere/inspicere/sanktionere i
forhold til de virksomhedsrettede tilbud, herunder træffe beslutning om løn-
og arbejdsforhold. KL mener, at et evt. direktiv bør tage højde for, at der er
lande, herunder Danmark, hvor det ikke er staten, der regulerer eller
sanktionerer løn- og arbejdsvilkår.
Med venlig hilsen
Pernille Christensen
Juridisk Chef
Dato: 5. april 2024
Sags ID: SAG-2024-01415
Dok. ID: 3442630
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3641
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 6 af 6