Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2867078_0001.png
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og So-
ciale Forhold
10-04-2024
EMN-2023-00846
1696154
Marianne Brinch-Fischer
Forslag direktiv og rådshenstilling om bedring af arbejdsvilkår
for praktikanter
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har anmodet om
Danske Regioners eventuelle bemærkninger til forslag til direktiv, henholdsvis
rådshenstilling om bedring af arbejdsvilkår for praktikanter.
Danske Regioner har desværre ikke haft mulighed for at behandle nedenstå-
ende høringssvar politisk, og der tages derfor forbehold for høringssvaret, her-
under eventuelle yderligere bemærkninger.
Danske Regioner finder at definitionen af ”praktikanter” og ”praktikordninger”
mv. er meget uklar.
Behovet for en klar definition accentueres af, at behov, rammer og allerede ek-
sisterende reguleringer er meget forskellige alt efter, hvilket praktikantforhold,
der er tale om, herunder om der er tale om et praktikantforhold, der er en in-
tegreret del af en uddannelse, om der er tale om et praktikantforhold, der fx
indgår i en arbejdsmarkeds- /beskæftigelsespolitisk ordning, eller det er prakti-
kant-/traineestillinger etableret i en virksomhed i en direkte relation mellem
praktikant og virksomhed. Praktikforhold kan endvidere være af meget varie-
rende længde, fra fx en uges varighed til en varighed på flere måneder.
I betragtning af den store variation forholder Danske Regioner sig tvivlende
over for, om samme regulering
således som der er lagt op til i de to dokumen-
ter - giver mening, endsige er hensigtsmæssig.
Danske Regioner har forståelse for, at der i nogle medlemslande er udfordrin-
ger med ungdomsarbejdsløshed og vilkår for praktikanter. Danske Regioner op-
lever imidlertid ikke, at der tilsvarende problemer i dansk sammenhæng, og
frygter at en udvidelse af anvendelsesområdet og de ændrede forudsætninger,
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
som der lægges op til især i direktivforslaget, kan have utilsigtede, negative
konsekvenser, fx for praktikforløb, der indgår som en integreret del af et ud-
dannelsesforløb.
I forhold til direktivets forslag om beskyttelse mod forskelsbehandling og
etablering af et tvisteløsningssystem skal Danske Regioner henlede opmærk-
somheden på, at der for praktikophold i Danmark allerede er en række regule-
ringer, der opfylder dette behov, fx:
Hvis en overenskomstdækket stilling ikke besættes på overenskomstmæs-
sige vilkår, vil den relevante organisation have mulighed for at forfølge
dette i det fagretlige system.
Ift. praktikforløb som led i en uddannelse er disse generelt reguleret i reg-
lerne for uddannelsen, herunder med regler der sikrer praktikopholdenes
uddannelsesmæssige sigte. Ikke mindst på erhvervsuddannelsesområdet er
sikring af praktikanterne i høj grad forankret i den danske arbejdsmarkeds-
model med vægt på inddragelse af arbejdsmarkedets parter.
Praktikophold som led i den danske beskæftigelsesindsats er tilsvarende re-
guleret i lovgivning, ligeledes baseret på den danske arbejdsmarkedsmodel
med inddragelse af arbejdsmarkedets parter.
I forhold til Rådshenstillingen så kan Danske Regioner ikke bakke op om udvi-
delsen af anvendelsesområdet til også at omfatte praktik og oplæring som led
i en formel uddannelse.
Som nævnt ovenfor er der allerede en udbygget regulering af området i lovgiv-
ningen og anden regelfastlæggelse omkring uddannelserne, for en del af ud-
dannelsesområdet forankret i faglige udvalg o.lign. partsbaserede konstruktio-
ner.
I forhold til formuleringerne om løn- og ansættelsesforhold er disse vilkår typisk
fastlagt i reglerne om uddannelsen og for en række områder, herunder er-
hvervsuddannelsesområdet, suppleret med bestemmelser i overenskomster og
aftaler. For andre områder er de omfattet af reglerne om uddannelsesstøtte.
Tilsvarende er mentor og supervision allerede i høj grad reguleret og varetaget,
i former der er tilpasset den enkelte uddannelse og de enkelte praktikforløb.
Danske Regioner finder således ikke der er et behov for at udvide anvendelses-
området for rådshenstillingen fra 2014 til også omfatte oplæring og praktik som
led i en uddannelse. Tværtimod kan det bidrage til at svække den eksisterende,
stærkt forankrede regulering på området og i øvrigt skabe unødigt komplice-
rede og overflødige reguleringer.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
Danske Regioner finder i øvrigt ikke at den skelnen mellem uddannelse og ar-
bejdsvilkår i relation til praktikophold, som anføres i rådshenstillingen, giver
mening, idet praktikopholdene netop er en integreret del af uddannelserne.
Danske Regioner skal afslutningsvis udtrykke generel bekymring i forhold til at
pålægge arbejdsgiverne yderligere krav om data, dokumentation og i det hele
taget ekstra administrative opgaver. Det er vigtigt ikke at skabe disincitamenter
for arbejdsgiverne i forhold til at tage et socialt ansvar ved at tilbyde praktik og
oplæring til unge.
Venlig hilsen
Marianne Brinch-Fischer