Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2867077_0001.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Kirstine Wichmand, Marie Vergo
[email protected]; [email protected]
Sagsnr. 24-0876
Vores ref. MAB
Deres ref
Den 15. april 2024
Bemærkninger til høring vedr. forslag til direktiv og rådshenstilling om
kvalitet i praktikophold
Resume
FH støtter ambitionen om at sikre, at praktikophold sker på ordnede vilkår og indeholder rele-
vante læringsmål. Praktikanter bør ikke misbruges som billig arbejdskraft, og praktikophold
bør ikke bruges til at dække over reel beskæftigelse. Det er dog en afgørende forudsætning
for FH, at de eksisterende danske praktikordninger på erhvervsuddannelserne samt erhvervs-
akademi- og professionsbacheloruddannelserne stadig kan opretholdes. Det gælder ligeledes
virksomhedspraktikordningen og løntilskudsordningen, hvis de vurderes at være omfattet af
forslagene.
Desuden er det vigtigt, at implementeringen sker i overensstemmelse med gældende overens-
komster og kollektive aftaler, ligesom arbejdsmarkedets parter skal involveres i implementerin-
gen. Det er positivt, at direktivforslaget ikke giver nye rettigheder, men i stedet har fokus på
at sikre bedre håndhævelse af eksisterende rettigheder og på bekæmpelse af skjult beskæfti-
gelse forklædt som praktikophold. I direktivforslagets kapitel 4 om håndhævelse er det afgø-
rende, at det skal være foreneligt med den danske model og ikke må underminere aftalesyste-
met, herunder at der eksplicit bør henvises til fagforeningsrepræsentanter. Forslaget må ikke
betyde, at tilsynsmyndigheden svækkes på andre områder af arbejdsmarkedet. Lærlinge og
elever på erhvervsuddannelserne bør fortsat være omfattet af rådshenstillingen fra 2018 og
ikke af det nye forslag til rådshenstilling.
Høringssvar
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) takker for muligheden for at afgive høringssvar til
direktivforslaget og forslaget til rådshenstilling. FH støtter ambitionen om at sikre, at praktik-
ophold sker på ordnede vilkår og indeholder relevante læringsmål. Praktikanter bør ikke mis-
bruges som billig arbejdskraft, og praktikophold bør ikke bruges til at dække over reel beskæf-
tigelse.
FH har følgende bemærkninger til de to forslag.
Forslag til
”Traineeships
Directive”
Eftersom direktivforslaget definerer praktikanter, som værende i et beskæftigelsesforhold eller
som havende en beskæftigelseskontrakt,
er det FH’s vurdering, at lærlinge
og elever på er-
hvervsuddannelserne vil være omfattet af forslaget. FH mener derimod ikke, at praktikanter
på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne vil være omfattet.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
For FH er det vigtigt at få afklaret, hvilke praktikanter der i en dansk sammenhæng vil være
omfattet af direktivforslaget. I den forbindelse er det afgørende, at de eksisterende danske
praktikordninger på erhvervsuddannelserne samt erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelserne stadig kan opretholdes på nuværende vilkår. Det gælder ligeledes virksomheds-
praktikordningen og løntilskudsordningen, hvis de vurderes at være omfattet af forslaget.
For så vidt angår uddannelsesforløb på erhvervsuddannelserne,
er det FH’s vurdering, at Dan-
mark allerede lever op til de formulerede principper og minimumskrav i forslaget. Det gælder
fx krav om ligebehandling, regulering og monitorering af antal praktikanter på en virksomhed,
krav til fagligt indhold samt bestemmelser om løn og arbejdstagerrettigheder.
Det samme gælder for virksomhedspraktikordningen og løntilskudsordningen, hvis den er om-
fattet. De dele af forslaget, som ikke allerede er dækket af dansk lovgivning, vil medføre for-
bedringer, som FH kan tilslutte sig.
FH vurderer forslaget, så implementeringen skal ske i overensstemmelse med gældende over-
enskomster og kollektive aftaler, ligesom arbejdsmarkedets parter skal involveres i implemen-
teringen. Dette er en central forudsætning for FH.
For FH er det afgørende, at det i de videre forhandlinger om direktivforslaget og i den efterføl-
gende implementering sikres, at det danske erhvervsuddannelsessystem samt de danske er-
hvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser kan videreføres i deres nuværende form.
Det samme gør sig gældende for virksomhedspraktikordningen og løntilskudsordningen. Lige-
ledes er det afgørende, at arbejdsmarkedets parters rolle sikres.
Det er positivt, at direktivforslaget ikke giver nye rettigheder, men i stedet har fokus på at
sikre bedre håndhævelse af eksisterende rettigheder og på bekæmpelse af skjult beskæfti-
gelse forklædt som praktikophold. Derfor er det også vigtigt for FH, at forslaget reelt kommer
til at understøtte dette formål og ikke fører til uhensigtsmæssigheder eller genveje for at ud-
nytte praktikanter og praktik som en ansættelsesform på det danske arbejdsmarked.
For så vidt angår forslagets kapitel 4 om håndhævelse er det afgørende, at det skal være for-
eneligt med den danske model og ikke må underminere aftalesystemet. Derfor mener FH
også, at direktivet og de indledende betragtninger bør henvise til fagforeningsrepræsentanter
og ikke, som der står i forslaget, arbejdstagerrepræsentanter.
FH finder det positivt, at forslaget lægger op til en styrkelse af tilsynet med henblik på bl.a. at
fange de virksomheder, der ikke overholder lovgivning, udnytter praktikanter eller udbyder
praktikforløb af en lav kvalitet. Det er dog vigtigt, at en kommende implementering af kravene
i direktivet ikke fører til en svækkelse af tilsynsopgaven eller ressourcerne hertil på andre om-
råder af arbejdsmarkedet.
Forslag til en rådshenstilling om en styrket kvalitetsramme for praktikophold
FH støtter overordnet set forslaget til rådshenstilling. Som det fremgår af forslaget, eksisterer
der allerede en rådshenstilling fra 2018 om en europæisk ramme for lærlingeuddannelser
(”apprenticeships”).
Af forslaget fremgår det, at Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til vurdere, hvilke ud-
dannelser og praktikforløb der falder under henholdsvis rådshenstillingen fra 2018 og det nye
forslag. I den forbindelse bør medlemsstaterne vælge den ramme, der giver den bedste be-
skyttelse af praktikanterne.
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 162: Grund- og nærhedsnotater om direktiv om forbedring og håndhævelse af praktikanters arbejdsvilkår og om bekæmpelse af almindelige ansættelsesforhold, der er camoufleret som praktikophold (praktikdirektivet) samt rådshenstilling om ajourføring af rammen for praktikophold, fra beskæftigelsesministeren
2867077_0003.png
FH vil gerne opfordre til, at lærlinge og elever på erhvervsuddannelserne i Danmark fortsat er
omfattet af rådshenstillingen fra 2018.
Afslutningsvis vil FH gerne gentage opbakningen til de to forslags overordnede formål, men
samtidig understrege behovet for, at der både i de videre forhandlinger og i den efterfølgende
implementering sker en afklaring af præcis, hvordan de spiller sammen med dansk lovgivning
og praksis. Herunder hvilke praktikordninger der er omfattet af de fremsatte forslag og eksi-
sterende værktøjer. Dette bør ske i tæt samarbejde med parterne, og FH ser frem til en dialog
med de relevante ministerier.
Med venlig hilsen
Flemming Grønsund
Næstformand, FH
Side 3 af 3