NOTAT
Grund- og nærhedsnotat om rådshenstilling
om ajourføring af rammen for praktikophold
14. maj 2024
J.nr. 2022-8256
CAIJ
KOM-nr. (2024) 133
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM (2024) 133 af 20. marts 2024 fremsat forslag til en
rådshenstilling med titlen ”
Forslag til Rådets henstilling om en styrket kvalitets-
ramme for praktikophold”.
Forslaget har til formål at opdatere den eksisterende kvalitetsramme for praktikop-
hold fra 2014 og forbedre kvaliteten af praktikophold
–
navnlig med hensyn til læ-
rings- og uddannelsesindhold og arbejdsvilkår
–
med henblik på at lette overgan-
gen fra uddannelse, arbejdsløshed eller inaktivitet til beskæftigelse. Forslaget udvi-
der desuden kvalitetsrammen til at omfatte alle typer af praktikanter, uanset be-
skæftigelsesstatus, herunder også praktikophold, der er en del af formel uddan-
nelse og træning.
Forslagets indhold består af kvalitetsprincipper, som Kommissionen opfordrer
medlemslandene til at følge for at sikre en kvalitetsramme for praktikophold.
Rådshenstillingen er en del af en pakke, som også indeholder et direktivforslag om
at styrke og håndhæve arbejdsvilkår for praktikanter og bekæmpe almindelige an-
sættelsesforhold,
der er camoufleret som praktikophold (”praktikdirektivet”).
Regeringen finder, at praktikophold kan hjælpe unge med at få praktisk og er-
hvervsmæssig erfaring, forbedre deres beskæftigelsesegnethed og lette overgangen
til beskæftigelse. Regeringen er grundlæggende enig i, at praktikophold i EU skal
foregå på ordentlige vilkår. Regeringen støtter derfor også generelt op rådshenstil-
lingens formål om at sikre ordentlige rammer for praktikordninger i hele EU, her-
under at unge bliver udsat for fair vilkår på arbejdspladsen, får et reelt udbytte og
ikke udnyttes som erstatning for ordinær arbejdskraft.
Regeringen støtter derfor generelt op om henstillingen, der indeholder flere ele-
menter, der allerede er en del af dansk lovgivning eller praksis på beskæftigelses-
og uddannelsesområdet, og som man fra dansk side gerne ser udbredt til øvrige
EU-medlemslande. Det er imidlertid vigtigt for regeringen, at teksten respekterer
kompetencefordelingen, de aktive arbejdsmarkedsordninger og det danske uddan-
nelsessystem, herunder særligt erhvervsrettede uddannelser og øvrige uddannel-