Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 157
Offentligt
2862178_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om aftale om justering af sanktionsregler og resul-
tatet af Ankestyrelsens seneste praksisundersøgelse om sank-
tioner
J.nr. 2024
1381
6. maj 2024
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg skriver til jer for at orientere jer om, at partierne (S, M, V, LA, K, DF) bag
Af-
tale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejl-
udbetalinger
fra 2018, er blevet enige om at gennemføre to ændringer af sanktions-
reglerne. Desuden orienteres Beskæftigelsesudvalget om, at Ankestyrelsen har gen-
nemført den tredje og sidste af de tre praksisundersøgelser, der blev aftalt i forbin-
delse med sanktionsaftalen.
To ændringer af sanktionsreglerne
I 2023 offentliggjorde Ankestyrelsen en kritisk praksisundersøgelse af kommuner-
nes administration af den skærpede rådighedssanktion. Undersøgelsen viste, at An-
kestyrelsen ville omgøre 85 pct. af de undersøgte sager, heraf alle sager for aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere. Det er et alt for højt tal, som understreger reg-
lernes kompleksitet. Undersøgelsen peger på, at der er borgere, som uretmæssigt
har fået vidtrækkende sanktioner med tab af hjælpen i op til 3 måneder. Partierne er
blevet enige om, at afskaffe den skærpede rådighedssanktion for de aktivitetspa-
rate.
Det bemærkes, at
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
også kigger
på sanktioner, og en af Ekspertgruppens opgaver er at forenkle reglerne generelt på
beskæftigelsesområdet.
Den anden problemstilling handler om, at Ankestyrelsen med en ny principmedde-
lelse har fastslået, at borgere i kontanthjælpssystemet, som er i et beskæftigelsesret-
tet tilbud, kun kan sanktioneres for ikke at meddele sygdom til jobcenteret. Der er
derfor ikke hjemmel til at sanktionere en borger for ikke at sygemelde sig til til-
budsstedet. KL har anført, at det forårsager unødigt bureaukrati, at borgeren ikke
kan sygemelde sig direkte til tilbudsstedet. Aftalepartierne er enige om, at kommu-
nen får frihed til at beslutte, om sygemelding for borgere i kontanthjælpssystemet
skal ske til jobcentret eller tilbudsstedet (fx praktikstedet), når den pågældende skal
i deltage i et beskæftigelsestilbud m.v.
Ændringerne skal ske ved lov, og der vil derfor blive fremsat lovforslag herom.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 157: Orientering om aftale om justering af sanktionsregler og resultatet af Ankestyrelsens seneste praksisundersøgelse om sanktioner, fra beskæftigelsesministeren
Resultatet af tredje praksisundersøgelse af sanktionsreglerne
Den tredje praksisundersøgelse belyser 12 udvalgte kommuners praksis i konkrete
sager, hvor jobparate og aktivitetsparate borgere, der modtager kontanthjælp, er
sanktioneret for udeblivelse fra tilbud eller jobsamtale. I undersøgelsen er der sær-
ligt fokus på sanktioner over for aktivitetsparate borgere. Der er dermed fokus på
de samme regler, som ved første sanktionsundersøgelse to år forinden for at påse,
om der efter to år viser sig nye tendenser. Det vil sige, at undersøgelsen ikke bely-
ser administrationen af den skærpede rådighedssanktion, som er lovens strengeste
sanktion.
Undersøgelsen viser, at Ankestyrelsen samlet set enten ville ændre eller hjemvise
32 pct. af sagerne, hvis de blev behandlet i Ankestyrelsen som en klagesag. Under-
søgelsens hovedresultater er, at Ankestyrelsen har vurderet, at:
68 pct. (65 sager ud af 96) af afgørelserne er i overensstemmelse med lov-
givning og praksis.
29 pct. (28 sager ud af 96) af afgørelserne ville blive ændret på det forelig-
gende grundlag, hvis de var blevet forelagt Ankestyrelsens Beskæftigelses-
udvalg som klagesager.
3 pct. (3 sager ud af 96) af afgørelserne ville blive hjemvist, fordi de ikke var
tilstrækkeligt oplyste til, at Ankestyrelsen kunne vurdere, om afgørelserne
var i overensstemmelse med lovgivning og praksis.
Undersøgelsen viser derudover bl.a., at i 37 pct. (20 ud af 54) af sagerne, hvor der
er truffet afgørelse over for en aktivitetsparat borger, ville Ankestyrelsen have æn-
dret eller hjemvist afgørelsen. Til sammenligning ville Ankestyrelsen ændre eller
hjemvise 26 pct. af de sager, der handler om jobparate borgere. Der er således fort-
sat fejl i en større andel af sagerne om aktivitetsparate borgere end i sager om
jobparate.
Praksisundersøgelserne bidrager til at understøtte kommunernes sagsbehandling, så
der sikres mere korrekte afgørelser. I praksisundersøgelserne peger Ankestyrelsen
på styrker og udfordringer, som kommunerne kan bruge til at lære af. Praksisunder-
søgelsen vedlægges til jeres orientering.
Ankestyrelsen vil som opfølgning på den tredje praksisundersøgelse desuden af-
holde et dialogmøde med de deltagende kommuner for at styrke kommunernes
praksis på sanktionsområdet.
Som nævnt tidligere vil
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats
også
se nærmere på de gældende sanktionsregler. Jeg vil derfor afvente Ekspertgruppens
anbefalinger ift. en vurdering af, om der er behov for at ændre yderligere på reg-
lerne.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2