Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2860462_0001.png
Forenkling af den lovmæssige
styring af
beskæ igelsesområdet
Indhold
Lovgivningen på beskæftigelsesområdet er gennemgået. På den baggrund fremstilles følgende ideer til
forenkling af den lovmæssige styring af beskæftigelsesområdet:
A.
Betydeligt mindre regulering gennem bekendtgørelser
Detailstyring via love og særligt bekendtgørelser skal reduceres og ersta es af et træk mod
rammelovgivning med gode vejledninger.
B.
Fra fem hovedlove l tre med bedre sammenhæng
Fem hovedlove skal reduceres l tre der indeholder den beskæ igelsesre ede indsats:
1) Organiseringslov, 2) Indsatslov, 3) Ydelseslov
Lovene skal forenkles væsentligt og samtænkes således, at der kommer en mere logisk afgrænsning
af hvad der reguleres i hvilke love.
C.
Antallet af særlove skal reduceres fra 16 l 6
Lovene skal reduceres, forenkles og samtænkes sådan, at det samlede regelsæt bliver væsentligt
nemmere at forstå for borgere og virksomheder og le ere at administrere i landets kommuner.
D.
Færre registreringer - databekendtgørelsen skal gentænkes
Kravene l indberetning er blevet for mange, for detaljeret og tager for meget d fra kerneopgaven.
Gentænkningen skal ske ud fra hensynene: 1) hvilke oplysninger er nødvendige, 2) hvilke data kan
hentes fra andre systemer, 3) sikring af at oplysninger kun skal indtastes én gang, ét sted.
Det bemærkes, at lovgivningen er gennemgået i september 2023. Lovændringer, der er sket herefter, er
derfor ikke indarbejdet.
MSB Aarhus Kommune
Side 1 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0002.png
Lovtræet viser omfanget af regler for de 5 hovedlove
MSB Aarhus Kommune
Side 2 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0003.png
A. Betydeligt mindre regulering gennem
bekendtgørelser
Henvisning
Alle love på beskæftigelsesområdet dog særligt:
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om aktiv socialpolitik
Lov om sygedagpenge
Lov om integration af udlændinge i Danmark
Love på beskæftigelsesområdet skal i langt højere grad end i dag være rammelove.
Antallet af regler i love og bekendtgørelser skal kraftigt reduceres.
Det kan bla. gøres ved at der udstedes færre og mere præcise
bemyndigelsesbestemmelser i lovene. Dette vil medføre mindre detailregulering,
og dermed vil kommunerne i højere grad kunne bringe fagligheden i spil i
samarbejde med og til gavn for den enkelte borger.
Styring af ens praksis på tværs af kommuner skal ske gennem lovbemærkninger og
gode vejledninger, og kun i mindre omfang gennem bekendtgørelser. Det politiske
formål skal stå helt klart i loven og sætte retningen. Retspraksis (der kræver
tålmodighed) skal sætte grænserne i indsatsen, og ikke som i dag hvor det sker via
detailstyring gennem bekendtgørelser. Det kræver at Ankestyrelsen er klar til den
nye opgave, hvor de skal være garanter for, at omsætningen af det politiske formål
i landets jobcentre, gøres på en for borger forståelig måde.
Administrative besparelser i ministerier, styrelser, arbejdsmarkedskontorer,
kommuner og a-kasser mm.
Mere enkle regler for borgere, virksomheder og andre samarbejdspartnere
Færre transaktionsomkostninger ift. forsørgelsesydelser – en enklere
sagsbehandling
Beskæftigelsesområdet styres af en uoverskuelig mængde af love,
bekendtgørelser, vejledninger, skrivelser mm. De enkelte love er opstået af
forskellige politiske hensyn gennem de sidste mange år, hvor detailregulering har
været i fokus. Reguleringen udgår særligt fra Beskæftigelsesministeriet, men der er
også adskillig regler fra Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Børne- og
Undervisningsministeriet.
En manuel optælling på Retsinformation viser, at der alene med hjemmel i
ovenstående fem love, er udstedt 136 bekendtgørelser, 64 vejledninger og 86
skrivelser. Der er tale om et uoverskueligt regelkompleks, der hver dag skal
omsættes i praksis.
Regulering af beskæftigelsesområdet skal gentænkes, så den fremtidige
beskæftigelsesindsats tager udgangspunkt i de ledige borgere og deres situation,
og ikke på at overskue og omsætte denne regelmastodont.
Forslag til
løsning
Fordele
Begrundelse
Andre
bemærkninger
MSB Aarhus Kommune
Side 3 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0004.png
B. Fra fem hovedlove til tre, med bedre
sammenhæng
Henvisning
De fem hovedlove:
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen,
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
Lov om aktiv socialpolitik,
Lov om sygedagpenge,
Lov om integration af udlændinge i Danmark.
Fem hovedlove skal reduceres til tre der indeholder den beskæftigelsesrettede
indsats:
E. Organiseringslov
F. Indsatslov
G. Ydelseslov
Lovene skal forenkles væsentligt og samtænkes således, at der kommer en mere
logisk afgrænsning af hvad der reguleres i hvilke love.
Konkrete forslag til hvordan de 5 hovedlove kan samtænkes og forenkles fremgår
af bilag 1. De væsentligste elementer nævnes her:
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv.
En tilrettet organiseringslov skal sætte rammen for den beskæftigelsesrettede
indsats, hvor kommunerne har frihed til selv at tilrettelægge og organisere
indsatsen. Loven skæres til, så bl.a. regler om samarbejde med andre aktører, It-
systemer og digital kommunikation samles i denne lov. Dette skal ske ved at:
- Kommuner skal selv kunne bestemme organisering af indsatsen mv.
- Krav ift. koordinerende sagsbehandler afskaffes (Reformkommissionens
anbefaling 2.2.b nr. 10)
- Lovkrav om sammensætning af rehabiliteringsteams afskaffes,
(Reformkommissionens anbefaling 2.2.b nr. 1)
- Hvilke sager der skal behandles i rehabiliteringsteams ændres
- Skærpet tilsyn og fokusrevision afskaffes (Reformkommissionens anbefaling
2.2.a)
- Beskæftigelsesrådet, Tilsynsrådet og de regionale Arbejdsmarkedsråd
evalueres og samtænkes
- De statslige it-systemer på beskæftigelsesområdet skal gennemgå en stor
forenkling. (Reformkommissionens anbefaling nr. 2.4.e.).
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
En ny indsatslov skal samle reglerne for indsatser på tværs af alle målgrupper på
beskæftigelsesområdet. Relevante indsatsregler fra sygedagpengeloven og
integrationsloven foreslås derfor samlet i indsatsloven. Tilsvarende skal alle regler
om rådighed og sanktion stå i indsatsloven. I indsatsloven harmoniseres reglerne
på tværs af målgrupperne. Af fremhævede forslag kan nævnes:
- Antallet af målgrupper reduceres
- Joblog kun obligatorisk for forsikrede ledige
MSB Aarhus Kommune
Side 4 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
Forslag til
løsning
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0005.png
-
-
-
-
-
-
Uddannelsespålæg afskaffes
Lovkravet om koordinerende sagsbehandler afskaffes (Reformkommissionens
anbefaling 2.2.b. nr. 10)
Ret for ledige, der er visiteret til et fleksjob, til at blive henvist til anden aktør
afskaffes (Reformkommissionens anbefaling 2.2.b. nr. 14)
Jobafklaringsforløb og Ressourceforløb afskaffes
Reglerne om flekslønstilskud mm. flyttes til ydelsesloven
Revalidering afskaffes.
Lov om aktiv socialpolitik
En ny ydelseslov skal samle reglerne for ydelser på tværs af alle målgrupper på
beskæftigelsesområdet (dagpenge administreres af a-kasserne). Relevante
ydelsesregler fra sygedagpengeloven foreslås derfor flyttet til ydelsesloven.
Tilsvarende skal alle regler om rådighed og sanktioner flyttes fra ydelsesloven og
samles i indsatsloven. Alle regler om indsatser samles i indsatsloven. Af
fremhævede forslag kan nævnes:
- Reglerne om rådighed og sanktioner flyttes til indsatsloven for alle
målgrupper, fordi kompetencen til at vurdere rådighed henhører under
indsatsdelen
- Reglerne om STU-elevers fritagelse fra de almindelige rådighedsregler
ophæves, da STU-elever skal have SU eller skoleydelse, og derfor ikke skal
omfattes af ydelseslov og indsatslov
- Reglerne om ressourceforløbsydelse ophæves som følge af forslaget om
ophævelse af reglerne om ressourceforløb og jobafklaringsforløb. Det foreslås
at de relevante målgruppers fremtidige ydelse samtænkes med den nye
politiske aftale om et nyt kontanthjælpssystem af oktober 2023.
Lov om integration af udlændinge i Danmark
Integrationsloven et sammensurium af regler fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
En stor del af integrationsloven er en pendant til lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Konsekvensen er, at man skal orientere sig i to love, når
regler skal omsættes i praksis.
Derfor foreslås:
- Regler der fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal ikke også stå i
integrationsloven. Disse regler samles i en lov – Indsatsloven
- Regler vedr. enkeltydelser samles i en lov – Ydelsesloven
- Regler vedr. kontrakt flyttes til indsatsloven og samtænkes med Min Plan
- Reglerne vedr. opfølgning flyttes til indsatsloven og samtænkes med regler for
andre målgrupper
Lov om sygedagpenge
Sygedagpengeloven foreslås afskaffet som selvstændig lov. Indsatsen for
sygedagpengemodtagere skal indarbejdes i indsatsloven. Regler for selve ydelsen,
sygedagpengerefusion mm. indarbejdes i ydelsesloven.
MSB Aarhus Kommune
Side 5 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0006.png
Fordele
Begrundelse
Derfor foreslås:
- Regler op opfølgning/kontaktforløb samtænkes med øvrige målgrupper.
Borger der har en arbejdsgiver at vende tilbage til, undtages fra ordinært
kontaktforløbet
- Visitering til kategorier afskaffes
- Oplysningsskema afskaffes
- Alle regler om forlængelse afskaffes, sygedagpenge skal være en ydelse der
max kan modtages i nærmere fastsat periode.
Administrative besparelser i ministerier, styrelser, arbejdsmarkedskontorer,
kommuner og a-kasser mm.
Mere enkle regler til gavn for borgere, virksomheder og andre
samarbejdspartnere
Færre transaktionsomkostninger – en enklere sagsbehandling
Omfanget af detailregulering skal reduceres. Kun på den måde kan området
gentænkes. De fem love bærer præg af flere års ændringslove, og det har med
tiden medført knopskydninger. Det betyder, at overblik og systematik bliver
ringere. Det er ikke altid logisk hvilken lov de enkelte regler står i. Det skal der
ryddes op i.
For borgere og virksomheder vil en forenkling og bedre sammenhæng mellem
hovedlove være en gevinst. Den regeljungle, der er i dag, kan hverken borgere
eller virksomheder forstå eller overskue, og regler er tæt på umulige af omsætte i
praksis i kommunerne.
Andre
bemærkninger
MSB Aarhus Kommune
Side 6 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0007.png
C. Antallet af særlove skal reduceres kraftigt
Henvisning
Forslag til
løsning
16 særlove som administreres af kommunerne (se bilag 1 for uddybning).
Antallet af love, som administreres af jobcentrene, reduceres fra 16 love til 6 love.
Lovene skal reduceres kraftigt, forenkles og samtænkes sådan, at det samlede
regelsæt bliver væsentligt nemmere at forstå for borgere og virksomheder og
lettere at administrere i landets kommuner.
Administrative besparelse i ministerier, styrelser, arbejdsmarkedskontorer,
kommuner og a-kasser
Mere enkle regler til gavn for borgere, virksomheder og andre
samarbejdspartnere
Færre transaktionsomkostninger – en enklere sagsbehandling
En særlov har ofte den konsekvens, at de forhold den regulerer ikke har den
nødvendige sammenhæng med den generelle indsats, og dermed heller ikke er en
integreret del af ”normalindsatsen” der er reguleret i hovedlovene. Der ses
indimellem også modstridende hensyn ml. en særlov og en hovedlov – der kan
være svær at forklare for borger og administrere i praksis.
Særlove medfører også en stigning i den juridiske kompleksitet, hvilket gør det
sværere for borgerne at forstå deres rettigheder, og for medarbejdere i
jobcentrene at have et fuldt overblik over gældende regler på et område.
Fordele
Begrundelse
Andre
bemærkninger
MSB Aarhus Kommune
Side 7 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0008.png
D. Færre registreringer – Databekendtgørelsen skal
gentænkes
Henvisning
Forslag til løsning
Fordele
Begrundelse
Bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og det statistiske datavarehus
på beskæftigelsesområdet.
De oplysninger, som medarbejderne i jobcentrene skal bruge tid på at indberette, skal
være
need to
og ikke
nice to.
Tid der bruges på registreringer, tages fra
borgerkontakten.
Mindre administration i kommunerne
Mindre administration i STAR
Der er forskel på proceskrav og registreringskrav. Ift. registreringskrav er det
databekendtgørelsen, der fastlægger hvilke oplysninger medarbejdere skal indskrive i
fagsystemer - oplysninger der efterfølgende oversendes til STAR.
Databekendtgørelsens regler sikrer fx at
A-kassen får oplysninger fra jobcentret
Borgerne får vist afgørelser og konkrete aftaler på www.Jobnet
Data anvendes til monitorering af kommunerne
Finansministeriet m.fl. kan foretage beregninger vedr. arbejdsmarkedet mm.
Det er fire legale hensyn, der også fremtidigt skal tilgodeses.
Men kravene til indberetning er blevet for mange, for detaljeret og tager alt for meget
tid fra kerneopgaven hos medarbejderne. Tid der går fra arbejdet med borgerne.
Derfor bør databekendtgørelsen gentænkes ud fra tre principper:
Hvilke legale hensyn er der, dvs. hvilke oplysninger er der behov for?
Hvilke data kan indhentes fra andre systemer fx, indkomstregister, kommunernes
ydelsessystemer, kommunernes systemer der understøtter serviceloven mm.
Hvordan sikres det, at oplysninger kun skal indtastes én gang, ét sted?
Databekendtgørelsen indeholder 174 paragraffer, og de fleste indeholder rigtig mange
registreringskrav. Der opereres ikke med 13 målgrupper som i beskæftigelsesloven,
men med 29 ”kontaktgrupper”. (to kontaktgrupper anvendes ikke længere).
Databekendtgørelsen ændres og udbygges flere gange årligt.
(Reformkommissionens anbefaling 2.4.e.)
Andre
bemærkninger
Udviklingen i antal paragraffer i databekendtgørelsen fra
2006 til 2023
200
150
100
50
0
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
MSB Aarhus Kommune
Side 8 af 8
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0009.png
Bilag 1: Forslag til forenkling af de 5 hovedlove og de 16 særlove
Forenkling af Lov om organisering og understø else af beskæ igelsesindsatsen- LBK 1294/2022
Nedenfor ses hvilke bestemmelser i organiseringsloven der foreslås forenklet, afskaffet eller fly et l anden lov.
Organiseringslov
Kap 1
Formål
Kap 2
Kommunerne
Ansvaret for indsatsen
Kap 2
Jobcentre
Bestemmelser der fly es l
Indsatslov
Andre bemærkninger
§ 1: Tilre es i . de samlede ændringer i denne og andre love
§§ 2-3a: Tilre es i . de samlede ændringer i denne og andre love.
Kommuner skal selv kunne bestemme organisering af indsatsen og hvilke samarbejdsfora der er
behov for mm
§§ 5- 8: Tilre es i . de samlede ændringer i denne og andre love.
Krav om at jobcenteret skal være en selvstændigenhed afskaffes.
Krav i . sygedagpenge opfølgning afskaffes
Krav i . koordinerende sagsbehandler afskaffes
Det skal overvejes hvorvidt der fortsat skal være fælles logo mm.
OBS: Reformkommissionens anbefaling 2.2.b nr. 10
§§9-12: Se forslag om ændring af rehabiliteringsteams i bilag 2.
§§13-17: Kliniske funk on i regionen nedlægges.
Lægeerklæringer indhentes fra speciallæger og borgerens egen læger som i dag.
§§ 17a-18b: Det skal fortsat være muligt for kommunerne at overlade opgaver l andre aktører.
Regler skal dog forenkles.
§§ 19-21: Tilre es og forenkles i . de samlede ændringer i denne og andre love
Side
1
af
21
Formål med indsatsen skal
fremgå af indsatsloven.
Formål med samarbejde med
virksomhederne mm forenkles
og skal fremgå af indsatsloven.
Kap 2
Rehabiliteringsteams m.v.
Kap 2
Samarbejde ml. kommunen og
regionen om sundhedsfaglig
rådgivning og vurdering
Kap 2
Andre aktører
Kap 3
Staten
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0010.png
Kap 3a + 3b
Skærpet lsyn med kommunernes
beskæ igelsesindsats
Fokusrevision
Kap 4
Beskæ igelsesrådet
§§ 22a-22g Reglerne afskaffes se forslag i bilag 1
§§ 23-26: Beskæ igelsesrådet, Tilsynsrådet og de regionale Arbejdsmarkedsråd bør evalueres
og samtænkes så der kun er ét råd, og kun hvis det giver en merværdi i .
beskæ igelsespoli kken på landsplan.
- I . puljen under beskæ igelsesrådet, bør indgå i den samlede besparelse på området.
§§ 26a-26c: Beskæ igelsesrådet, Tilsynsrådet og de regionale Arbejdsmarkedsråd bør evalueres
og samtænkes så der kun er ét råd, og kun hvis det giver en merværdi i .
beskæ igelsespoli kken på landsplan.
§§ 27-31: Beskæ igelsesrådet, Tilsynsrådet og de regionale Arbejdsmarkedsråd bør evalueres
og samtænkes så der kun er ét råd, og kun hvis det giver en merværdi i .
beskæ igelsespoli kken på landsplan.
Regler vedr. ny eindsats gentænkes. Se bilag 2
§§ 32-39: Området skal gennemgå en stor regelsanering. Mængden af registreringskrav skal
reduceres betydeligt. Se forslag om databekendtgørelse i bilag 1.
§§ 40-52: Området skal gennemgå en stor regelsanering.
- Data der kan indhentes fra andre systemer fx udbetalingssystemer, indkomstregister, It-
systemer vedr. serviceloven mm. skal ikke indbere es længere.
- De regler der allerede er reguleret i de almindelige forvaltningsretlige regler skal ikke gentages
her.
§§53-54: Kontrol skal fortsat være muligt. Bestemmelser skal bygge på færrest mulige manuelle
indberetninger fra medarbejdere i kommunerne og borgeren.
§ 55: Bevares.
§§ 56-57: Tilre es i . de samlede ændringer i denne og andre love
Side
2
af
21
Kap 4a
Tilsynsrådet
Kap 5
De regionale arbejdsmarkedsråd
Kap 6
De statslige it-systemer på
beskæ igelsesområdet
Kap 7
Dataansvar, indberetning,
udveksling og videregivelse af
oplysninger
Kap 8
Kontrol
Kap 9
Forsøg
Kap 10 Ikra træden og
overgangsbestemmelser
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0011.png
Forenkling af lov om en ak v beskæ igelsesindsats - LBK nr. 701 af 22/05/2022
Nedenfor ses hvilke bestemmelser i lov om en ak v beskæ igelsesindsats der foreslås forenklet, afskaffet eller fly et l anden lov.
Lov om en ak v
beskæ igelsesindsats
Kap 1
Formål
Kap. 2
Ansvar for indsatsen i kommunerne
Kap. 3
Målgrupper, visita on og
dsperioder
Kap.4
Bistand l job- og
uddannelsessøgende og
arbejdsgivere og lmelding som
jobsøgende
Kap. 5
Tilmelding af jobsøgende i
jobcentre, joblog mv.
§ 15 fly es her l.
Bestemmelser der
fly es l
organiseringslov
§ 5 fly es her l
Bestemmelser
der fly es l
Ydelseslov
Andre bemærkninger
§ 1:
Tilre es i . nedenstående forslag (fx vedr. ungeindsats)
§ 2: Kommunerne skal selv bestemme hvordan organisering af opgaven skal
lre elægges.
§ 3-4: Forenkles
§ 6: Antallet af målgrupper reduceres,
§ 7: Afskaffes
§ 8 og § 10: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre
regler i bekendtgørelser.
§ 9: Skal kra igt forenkles så der er ens regler på tværs af alle målgrupper
§§ 11- 14: Afskaffes, indgår allerede i formålsbestemmelsen.
§ 11 indgår desuden i rådighedsreglerne.
§ 16-17: fastholdes
§ 18: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§ 19: Tilmelding som ledige på jobcenteret fastholdes.
Tilmelding på jobnet for forsikrede ledige fastholdes.
For andre målgrupper varetages opgaven i samarbejde mellem borger og kommune.
§ 20, Stk. 1: Afskaffes – fremgår af de generelle rådighedsregler.
§ 20, Stk. 2: Ændres så kun DP-modtagere har pligt l at joblogge.
§ 21: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
Side
3
af
21
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0012.png
Kap. 6
CV-oplysninger
Kap. 7
Kontak orløb mv.
Kap 8
Planer mv.
Kap 9
Jobre et uddannelse
Kap 10
Tilbudsmuligheder
Kap 11
Virksomhedsprak k
Lovene er gennemgået september 2023
§ 22: Ændres, så CV kun er obligatorisk for DP-modtagere og personer, der ikke har
andre problemer end ledighed. Det skal dog være muligt for alle målgrupper.
§ 23: Der fastsæ es samme frist for alle personer, der skal indlægge CV og at det
løbende skal opdateres.
§ 24, stk. 1: Afskaffes. Indgår i de almindelige forvaltningsretlige regler.
§ 24, stk. 2: Fastholdes.
§ 25: Afskaffes.
§ 26: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§§ 27-29 samt §§ 31-33: Se forslag i bilag 2
§ 30: Uddannelsespålæg afskaffes, regler om dialog med uddannelse fly es l KUI-
loven. Se forslag i bilag 2
§ 30a: Afskaffes.
§§ 34-35: Pligt afskaffes - gøres frivilligt for kommunerne at bruge
(Reformkommissionens anbefaling 2.2.b. nr. 4)
§ 36: Afskaffes. (Reformkommissionens anbefaling 2.2.b. nr. 10)
§ 37: Afskaffes. (Reformkommissionens anbefaling 2.2.b. nr. 14)
§ 38: Afskaffes. Kommunen skal fortsat have besked om resultat af kontrolak oner.
Here er anvendes de almindelige rådighedsregler.
§ 39: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§§40-46: Se forslag i bilag 2
§ 47: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§§ 48-50: Skal fortsat være muligt for dagpengemodtagere.
§ 51: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§§ 52-99:
Se forslag i bilag 2
Side
4
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0013.png
Kap 12
Ansæ else med løn lskud
Kap 13
Ny eindsats
Kap 14
Vejledning og opkvalificering
Kap 15
Ret og pligt l lbud for personer,
der modtager dagpenge,
kontanthjælp, eller
overgangsydelse
Kap 16
Ret og pligt l lbud for personer,
der modtager uddannelseshjælp
eller overgangsydelse
Kap 17
Mindre intensiv indsats
Kap. 18
Joba laringsforløb
Kap 19
Ressourceforløb
Kap 20
Fleksjob m.v.
§§ 100-105: Ret og pligt - se forslag i bilag 2
§§ 106: En mindre intensiv indsats. Ophæves.
§§ 107-111a: Afskaffes.
§§ 108-115a: Afskaffes. Se forslag i bilag 2
7. §§123 – 125
fly es l
ydelsesloven
8. §§127 – 138 b
fly es l
ydelsesloven
Regler bevares på nær:
1. §§ 116-141a: Forenkles og ændres i . Nedenstående
2. § 117 stk. 3 3. pkt. Regler om “fleksjobbevis” afskaffes.
3. §120: Afskaffes
4. § 121: lføjes en opfølgningskadence for udviklingsfleksjob (jf. § 116 stk. 2)
5. § 126: Præcisering af defini on af selvstændig virksomhed, herunder
gennemskuelighed i . ansæ else i ægtefælles virksomhed. (jf. § 140)
6. §§ 139-141a: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver
færre regler i bekendtgørelser.
Side
5
af
21
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0014.png
Kap 21
Revalidering
Kap 22
Jobrota on
Kap 23
Tilskud l arbejdsgivere, der indgår
uddannelsesa ale med voksne
(Voksenlærlingeordningen)
Kap 24
Opkvalificering ved ansæ else og
fastholdelse i fleksjob
Kap 25
Pulje l opkvalificering i forbindelse
med større afskedigelser
Kap 26
Mentorstø e
Kap 27
Hjælpemidler -
befordringsgodtgørelse mv. Under
lbud
Kap 28
Hjælpemidler i forbindelse med
ansæ else og beskæ igelse mv.
Kap 29
Underretninger
Kap 30
Digital kommunika on
§§ 142 – 148: Afskaffes. Se bilag 2
§§ 149-152: Fastholdes og forenkles
§ 153: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§§154-159: Fastholdes og forenkles.
§ 160: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§ 162: Fly es l kap. 14 om vejledning og opkvalificering
§§ 163-166: Forenkles og fly es l organiseringsloven
§§ 167-170: Se forslag i bilag 2
§ 171: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelser.
§ 172-174: Se forslag i bilag 2
§§ 175-176: Reglerne skal forenkles, særligt fokus på borgere med ”lave ydelser” som
har behov for befordringsgodtgørelse i . at deltage i lbud.
§ 177: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre regler i
bekendtgørelsesform
§§ 178-179: Se forslag i bilag 2
§§180-183: Forenkles
§§ 184-188 fly es
her l og forenkles
Side
6
af
21
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0015.png
Kap 31
Regulering, udbetaling af ydelser,
erstatning, lsyn mv.
Kap 32
Forsøg
Kapitel 33
Statens refusion l kommunerne
og kommunernes medfinansiering
Kap 34
Klageadgang
Kapitel 35
Ikra trædelses-, overgangs-, og
territorialbestemmelser
§§ 189-189a: Fastholdes og forenkles.
§§ 190-191: Bemyndigelsen skal være mere præcis og udformes så der bliver færre
regler i bekendtgørelsesform
§ 192: Fastholdes
§ 193: Afskaffes
§§ 194-203: De e kapitel har vi ikke forholdt os l.
§§ 204-207: Tilre es i forhold l samtlige forslag.
§§ 208-210: Ej relevant.
Lovene er gennemgået september 2023
Side
7
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0016.png
Forenkling af lov om ak v socialpoli k (LAS)- LBK nr. 1031 af 22/06/2023
Nedenfor ses hvilke bestemmelser i lov om aktiv socialpolitik der foreslås forenklet, afskaffet eller flyttet til anden lov.
Lov om ak v socialpoli k
Kap 1
Formål og den enkeltes ansvar
Kap. 2
Statsborgerskab og bopæl
Kap. 3
Vejledning og opfølgning
Bestemmelser der
fly es l
Organiseringslov
Bestemmelser der fly es l
Indsatslov
Andre bemærkninger
§ 1-2: Fastholdes
§ 3-6: Fastholdes
Jobcentrets opfølgningsregler – dvs.
dele af § 10 flyttes hertil og
Dele af § 10d flyttes hertil sammenholdes/justeres med øvrige
bestemmelser om samme emne
§ 10a flyttes hertil
§ 7: Fastholdes
§ 8: Ophæves. Fremgår af retssikkerhedslovens § 5
§ 8a: Ophæves. Reglerne står allerede i beskæftigelsesloven
§ 10: Den del der vedrører jobcentret flyttes til Indsatsloven
§§ 10b, 10d og 10e skal gennemgås og saneres
§§ 13 og 13a: Be ngelserne for hjælp skal forblive i ydelsesloven,
men de konkrete rådighedsbestemmelser skal fly es l
indsatsloven
Kap.4
Selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp
§§ 13 og 13a: Den del der handler om
rådighed fly es her l (inkl.
feriereglerne)
§ 13c: fly es her l
§§ 13d og 13e: Den del der handler om
rådighed fly es her l
§§ 13f – 13h: 225 mers-reglen er afskaffet med virkning fra
1.1.2025. Det var ønskeligt, om det kunne ske dligere.
Side
8
af
21
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0017.png
§ 13i fly es her l, hvis den ikke
ophæves.
§ 13i handler om, at deltagere i STU ikke skal e erleve de
almindelige rådighedsregler under uddannelsesforløbet.
Hvis forslaget om, at STU-elever skal have SU eller skoleydelse i
stedet for uddannelseshjælp, er der ikke brug for § 13i. Det
betyder også, at STU’en ikke skal gives som et lbud e er
indsatsloven, men alene med hjemmel i STU-loven.
§§ 35 – 44a: Sank onsreglerne fly es l
her l. Der er udarbejdet to konkret
forslag. Se bilag 2.
Kap. 5 og 6 er ophævet
Kap. 6a
Ressourceforløbsydelse
§§ 68-69i: Ressourceforløb foreslås afskaffet. Konsekvens vil være
ophævelse af dette kapitel. Ressourceforløbsydelsen skal
samtænkes med den nye politiske aftale af oktober 2023 på
kontanthjælpsområdet. Fx kunne relevant målgruppe modtage
ægtefælleuafhængig ydelse på kontanthjælpsområdet.
§§ 69j-69x: Jobafklaringsforløb foreslås afskaffet. Konsekvens vil
være ophævelse af dette kapitel. Ressourceforløbsydelsen skal
samtænkes med den nye poli ske a ale af oktober 2023 på
kontanthjælpsområdet. Fx kunne relevant målgruppe modtage
ægtefælleua ængig ydelse på kontanthjælpsområdet.
§§ 70-73j: Revalidering foreslås afskaffet. Konsekvens vil være
Hvis revalidering bevares skal § 73c og § ophævelse af dette kapitel.
73e fly es her l
Side
9
af
21
Kap. 6b
Ressourceforløbsydelse til personer
i jobafklaringsforløb
Kap. 6c
Revalideringsydelse mv.
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0018.png
Kap. 7
Ledighedsydelse
Kap 8 - Ophævet
Kap 9
Indbetaling m.v. til
Arbejdsmarkedets Tillægspension
og den obligatoriske
pensionsordning
Kap 10
Hjælp i særlige tilfælde
Kap 10a
Hjælp til efterlevende
Kap 11
Udbetaling af hjælp
Kap 12
Tilbagebetaling m.v.
Kap 13
Klageregler
Kap 13a
Registerbaseret sagsbehandling og
digitale sagsbehandlingsskridt m.v.
Kap 14
Finansiering m.v.
§ 74c om revurdering fly es her l
§§ 74g om rådighed fly es her l
§§ 74-77b:
Der er ikke udarbejdet konkret forslag.
Fastholdes
Fastholdes
Ophæves eller indarbejdes de forvaltningsretlige regler.
Lovregler vedr. registerbaseret sagsbehandling og digitale
sagsskridt skal forenkles og harmoniseres på tværs af alle
resortområder
Samskrives og fly es l en samlelov om finansiering og
statsrefusion
Side
10
af
21
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0019.png
Kap 14a
Rådgivning
Kap. 15
Forsøgsregler
Kap 16
Ikrafttrædelses- og
overgangsregler
Fly es her l
Flyttes hertil
Lovene er gennemgået september 2023
Side
11
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0020.png
Forenkling af lov om integra on af udlændinge i Danmark- LBK nr. 1146 af 22/06/2020
Nedenfor ses hvilke bestemmelser i integra onsloven der foreslås forenklet, afskaffet eller fly et l anden lov.
INL
Kap 1
Formål m.v.
Kap. 2
Kommunalbestyrelsens opgaver
Kap. 3
Boligplacering af flygtninge
Kap. 3a
Helbredsmæssig vurdering
Kap. 4
Selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller
introduk onsprogram……
Kap. 4
Kontrakt
Kap. 4
Opfølgning
Kap 4
Danskuddannelse
Kap 4
Tilbudsmuligheder
§§ 23-24a:
Fly es l indsatslov og samtænkes med
regler for andre målgrupper
Side
12
af
21
Bestemmelser der fly es
l Ydelseslov
Bestemmelser der fly es l Indsatslov
Andre bemærkninger
§§ 1-2:
Fastholdes
§§ 4-5a:
Forenkles
§§ 6-15:
Forenkles
§ 15d:
Fastholdes
§§ 16-18:
Forenkles – særligt i . frister
§§ 19–19b, 20a–20c:
Fly es l indsatslov og samtænkes med Min
Plan
§ 20:
Fly es l indsatslov og samtænkes med
regler for andre målgrupper
Reglerne om selve indgåelse af kontrakten skal
afskaffes
§§21-22:
Forenkles (Reformkommissionens anbefaling nr.
2.6)
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0021.png
Kap 4 a
Introduk onsforløb for
indvandrere
Kap 5
Pligt l at udny e sine
arbejdsmuligheder
Kap 6-7
Hjælp i særlige lfælde
Kap 7a
Medborgerskabsprøve
Kap 8
Integra onsråd og Rådet for
Etniske Minoriteter
Kap 9
Finansiering og administra on m.v,
Kap 10
Indhentning og videregivelse af
oplysninger
Kap. 10 a
Sank oner m.v.
Kap 11
Klageregler
Kap 12
Defini oner
§ 32:
Fly es l ydelsesloven
§§ 34-41a:
Fly es l ydelsesloven
§§ 24c-24g:
De indsatser der fremgår af indsatsloven
fly es her l
§§ 26- 27b:
Fly es l indsatsloven
§§ 24c-24g:
De indsatser der kun gælder for indvandrere
bevares i integra onsloven
§ 41b:
Afskaffes. Alterna vt skal alt om
medborgerskabsprøven fly es l Udlændingeloven
§§ 42-44:
Fastholdes
§§ 45- 48:
De regler der ikke gælder for
flygtninge/indvandrere fly es her l
§§ 45- 48:
De regler der kun gælder for flygtninge/indvandrere
bevares i integra onsloven
§§ 49-51c:
Afskaffes.
Er allerede reguleret af de almindelige
forvaltningsretsligregler og GDPR mm
§ 52:
Fly es og samtænkes med indsatsloven
§ 53:
De regler der ikke gælder for
flygtninge/indvandrere fly es her l
§ 53:
De regler der kun gælder for flygtninge/indvandrere
bevares i integra onsloven
§ 57:
Fastholdes
Side
13
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
Lovene er gennemgået september 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0022.png
Forenkling af Sygedagpengeloven- LBK nr. 1179 af 21/09/2023
Sygedagpengeloven forslås afskaffet – nedenfor se hvilke bestemmelser der afskaffes og hvilke bestemmer der fly es l andre love. Indsatsen for
sygedagpengemodtager skal indarbejdes i indsatsloven. Hvor der skal være et selvstændigt kapitel der regulerer arbejdsgivers ansvar, uarbejdsdyg ghed mm.
Alle regler for selve ydelsen, refusion mm. indarbejdes i en ydelseslov.
Sygedagpenge
loven
Bestemm
elser der
fly es l
Organiseri
ngsloven
Bestemmelser der fly es l
Indsatslov
Bestemmelser der
fly es l Ydelseslov
Andre bemærkninger
Kap 1
Formål § 1
Kapitel 2
Målgrupper § 2
Kapitel 3
Ophold og beskatning her i landet §3-5
Kapitel 4
Udbetaling af sygedagpenge §6
Kapitel 5
Uarbejdsdyg ghed §7
Kapitel 5 a
Arbejdsgivers opfølgning §§ 7a-7e
Kapitel 6
Visita on og opfølgning §§10-18
Relevante afsnit fly es her l
Relevante afsnit fly es
her l
Relevante afsnit fly es
her l
Fly es her l
Relevante afsnit fly es
her l
Fly es her l
Fly es her l
Opfølgningsbestemmelser
(kontak orløb) og samarbejde
med andre aktører forenkles
og samtænkes med opfølgning
i . andre målgrupper. Se
forslag 5.8
Ret l at modtage
ydelse
Forenkles
- Visitering l kategorier afskaffes helt
- Oplysningsskema afskaffes
- Krav om at indhente bestemte
lægea ester l bestemte dspunkter
afskaffes
- Krav om medvirken fremgår allerede i
retssikkerhedsloven, afskaffes i særlov
Lovene er gennemgået september 2023
Side
14
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0023.png
Kapitel 7
Bor ald af ret l sygedagpenge §§ 21-23
Kapitel 8 Revurderings dspunkt §§24-25
Kapitel 8 a Midler dig forlængelse af re en l
sygedagpenge §§ 26-26i
Kapitel 9 Forlængelse af sygedagpengeperioden §§
27-29
Kapitel 10
Beskæ igelseskrav i forhold l arbejdsgiver §§30-
31
Kapitel 11
Beskæ igelseskrav i forhold l kommunen §§ 32-
34
Kapitel 12
Anmeldelse af sygefravær og dokumenta on §§ 35-
40a
Kapitel 13
Tidspunktet for re en l sygedagpenge §41
Kapitel 14
Beskæ igelseskrav §42
Kapitel 15
Anmeldelse af sygefravær og dokumenta on §§ 43-
44
(Reformkommissionens
anbefaling nr. 2.2.b nr. 2.)
- Borger der har en
arbejdsgiver at vende lbage
l, undtages fra ordinært
kontak orløbet
Relevante afsnit fly es her l
Relevante afsnit fly es
her l
Alle regler om forlængelse afskaffes.
Sygedagpenge kan max modtages i en
bestemt periode.
Forenkles og fly es
her l
Forenkles og fly es
her l
Forenkles og fly es
her l
Fly es her l
Fly es her l
Forenkles
Lovene er gennemgået september 2023
Side
15
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0024.png
Kapitel 16
Sygedagpengeforsikring for selvstændige
erhvervsdrivende §§ 45
Kapitel 17
Beregningsgrundlaget §§ 46-49
Kapitel 18
Sygedagpengenes størrelse §§ 50-53 a
Kapitel 19
Arbejdsgivers ret l refusion af sygedagpenge §§
53b-54c
Kapitel 20
Sygedagpengeforsikring for private arbejdsgivere §
55
Kapitel 21
A ale om refusion af sygedagpenge ved langvarig
eller kronisk sygdom m.v. §§ 56-58a
Kapitel 21 a
Midler dig ret l sygedagpenge for lønmodtagere,
der er i øget risiko ved smi e med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende l personer, der er
i øget risiko ved smi e med covid-19 §§ 58b-58f
Kapitel 22
Anmeldelse af refusionskrav §59
Kapitel 23
Bor ald af arbejdsgivers refusionsret §60
Kapitel 24
Arbejdsgiverens finansiering §61
Kapitel 25
Regulering af sygedagpengebeløb §64
Kapitel 26
Side
16
af
21
Forenkles og fly es
her l
Forenkles og fly es
her l
Forenkles og fly es
her l
Forenkles og fly es
her l
Fly es l lovregler vedr. Udbetaling
Danmark
Forenkles og fly es
her l
Afskaffes
Fly es her l
Fly es her l
Indarbejdes i relevante
bestemmelser
Indarbejdes i relevante
bestemmelser
Indarbejdes i relevante
bestemmelser og
Me e Dall/Kirsten Larsen
Lovene er gennemgået september 2023
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0025.png
Indbetaling m.v. l Arbejdsmarkedets
Tillægspension og den obligatoriske
pensionsordning
Bidrag l Arbejdsmarkedets Tillægspension §§65-
67b
Kapitel 27
Administra on m.v. §§68-76b
Kapitel 28
Klageregler § 77
Kapitel 29
Regreskrav over for ansvarlig skadevolder § 78
Kapitel 30
Beskæ igelsesrådet § 79
Kapitel 31
Forsøgsordninger §80
samtænkes med regler
for øvrige målgrupper
Forenkles og indarbejdes i relevant
lovgivning
Indarbejdes i relevant lovgivning
Fly es her l
Afskaffes
Fly es
her l
Lovene er gennemgået september 2023
Side
17
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0026.png
Forenkling og reducering af særlove.
Særlove
Nedenfor gennemgås 16 særlove. Der s lles forslag l hvorvidt loven skal bevares eller indskrives i indsatsloven, ydelsesloven eller indsatsloven
Love
Beskæ igelsesministeriets område
1
LBK af lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig før dspension
m.v. nr. 528 af 25/04/2022
Fastholdes
2
BEK af lov om social pension
LBK nr. 527 af 25/04/2022
Indarbejdes i anden lov
3
BEK af lov om fleksydelse
LBK nr. 222 af 12/02/2021
Indarbejdes i anden lov
4
BEK af lov om kompensa on l
handicappede i erhverv m.v.
LBK nr. 108 af 03/02/2020
Indarbejdes i anden lov
5
BEK af lov om digital løsning l brug for
Organiseringsl
ov
Ydelseslov
Indsatslov
Integra onslo
v
Andet
Omfa er borgere der er bevilget pension før
2003. Forbliver i sin nuværende form ind l der
ikke er flere omfa et af loven.
Regler om
før dspensio
n
indarbejdes i
ydelsesloven
Kommunernes
indberetningsopgav
er indarbejdes i
indsatsloven
Forenkles og
indarbejdes i
Indsatsloven
Forenkles og
indgår i
Side
18
af
21
Regler om folkepension, dlig pension (Arne og
senior) som fremover kun administreres af ATP
og udbetaling DK samles i én lov.
E erløn for fleksjobbere.
Administreres af Udbetaling DK og indskrives i
loven om pension (ovenfor).
Mentor og hjælpemidler er allerede reguleret i
LAB
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0027.png
anmeldelse af sygefravær og anmodning
om refusion og lskud m.v. (Nemrefusion)
LBK nr. 808 af 20/06/2018
Indarbejdes i anden lov
6
Lov om en midler dig jobpræmie l
lang dsledige m.v.
LOV nr. 287 af 29/03/2017
Ophæves
7
BEK af lov om seniorjob.
LBK nr. 1090 af 15/09/2015
Ophæves
8
LBK om kommunernes finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.
nr. 221 af 12/02/2021
Indarbejdes i anden lov
9
LBK om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang.
nr. 291 af 22/03/2010
Indarbejdes i anden lov
Udlændinge- og Integra onsministeriet
10
Lov om integra onsgrunduddannelse (igu)
organiserings-
loven
Skal indgå i en samlet forenkling af
refusionsregler, der samles i en ny lov
Forenkles og
indarbejdes i
Indsatsloven
Organiseringsl
ov
Ydelseslov
Indsatslov
Integra onslo
v
.
Andet
Lovene er gennemgået september 2023
Side
19
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0028.png
LOV nr. 623 af 08/06/2016
Fastholdes
11
Repatrieringsloven
LBK nr. 1270 af 11/09/2022
Kommunale regler indarbejdes i anden lov
Den del der
omhandler
vejledning i .
mulighederne skal
forenkles og
indarbejdes i
Indsatsloven
Forenkles og
indarbejdes i
Integra onslov
en.
Organiseringsl
ov
Ydelseslov
Indsatslov
Integra onslo
v
Andre regler der administreres af mange
myndigheder fastholdes.
12
LBK om danskuddannelse l voksne
udlændinge m.fl.
nr. 1372 af 22/09/2022
Indarbejdes i anden lov
Børne- og Undervisningsministeriets
område
13
LBK om kommunal indsats for unge under
25 år nr. 1393 af 05/10/2022
Fastholdes
14
LBK om ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov (STU)
nr. 610 af 28/05/2019
Forenkles
Andet
STU skal sides lles med andre
ungdomsuddannelser. De e gøres ved, at de
unge får SU eller skoleydelse i stedet for
uddannelseshjælp under uddannelsen.
For de unge vil det betyde en yderligere
liges lling med andre unge.
De unge skal ikke være omfa et af
beskæ igelsesloven og ak vloven. I dag er de
Side
20
af
21
Lovene er gennemgået september 2023
Me e Dall/Kirsten Larsen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 152: Henvendelse af 26/4-24 fra Aarhus Kommune om ideer til en forenkling af den samlede beskæftigelsesindsats
2860462_0029.png
omfa et, men undtaget fra nogle af reglerne.
De e er administra vt bøvlet.
15
Lov om ins tu oner for forberedende
grunduddannelse
LBK nr. 836 af 14/06/2022
Fastholdes
16
Lov om betaling for visse uddannelses-
ak viteter i forbindelse med lov om en
ak v beskæ igelsesindsats m.m.
LBK nr. 598 af 16/05/2019
Forenkles
Gentænkes i . hvorvidt uddannelse skal være
en større del af den ak ve indsats end i dag.
Lovene er gennemgået september 2023
Side
21
af
21
Me e Dall/Kirsten Larsen