NOTAT
Kommuner omfattet af skærpet tilsyn for be-
skæftigelsesindsatsen i 2023
14. marts 2024
J.nr. 24/01817 - 2024 - 1718
TS
EBT
Dette notat indeholder en oversigt over hvilke kommuner, der omfattes af genop-
retningsfasen i skærpet tilsyn på baggrund af beskæftigelsesindsatsen i 2023.
Udvælgelseskriterier til skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn blev indført på baggrund af
Aftalen om forenklet beskæftigelsesind-
sats
fra 2018. Aftalen gav kommunerne større frihed til at tilrettelægge beskæfti-
gelsesindsatsen efter den enkelte borgers behov. Formålet med tilsynet er, at
skærpe fokus på de kommuner der ikke lever op til intentionerne i
forenklingen af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
og efterlader borgerne passive uden indsats
og kontakt med jobcentret i en længere periode.
Kommuner omfattes af genopretningsfasen i det skærpede tilsyn, hvis de ikke op-
fylder resultatmålet, og derudover ikke lever op til fokusmålet om samtaler og/eller
fokusmålet om tilbud.
Resultatmål
Resultatmålet følger Beskæftigelsesministeriets benchmarkingmodel og opgør den
faktiske andel på offentlig forsørgelse i forhold til den forventede andel ud fra
kommunens rammevilkår. Kommuner, der lever op til resultatmålet, vil ikke blive
udtaget til skærpet tilsyn. Der er 44 kommuner, som opfylder resultatmålet for peri-
oden januar 2023 til december 2023.
Fokusmål
De 54 kommuner, der ikke opfylder resultatmålet, skal leve op til følgende to fo-
kusmål for
ikke
at blive omfattet af skærpet tilsyn:
•
•
Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet,
som har modtaget færre end fire samtaler de seneste 12 måneder, må ikke over-
stige 20 pct.
Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, der
ikke har modtaget minimum ét aktivt tilbud eller har haft minimum 100 timers
beskæftigelse de seneste 12 måneder, må ikke overstige 30 pct.