Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2858201_0001.png
NOTAT
Kommuner omfattet af skærpet tilsyn for be-
skæftigelsesindsatsen i 2023
14. marts 2024
J.nr. 24/01817 - 2024 - 1718
TS
EBT
Dette notat indeholder en oversigt over hvilke kommuner, der omfattes af genop-
retningsfasen i skærpet tilsyn på baggrund af beskæftigelsesindsatsen i 2023.
Udvælgelseskriterier til skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn blev indført på baggrund af
Aftalen om forenklet beskæftigelsesind-
sats
fra 2018. Aftalen gav kommunerne større frihed til at tilrettelægge beskæfti-
gelsesindsatsen efter den enkelte borgers behov. Formålet med tilsynet er, at
skærpe fokus på de kommuner der ikke lever op til intentionerne i
forenklingen af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
og efterlader borgerne passive uden indsats
og kontakt med jobcentret i en længere periode.
Kommuner omfattes af genopretningsfasen i det skærpede tilsyn, hvis de ikke op-
fylder resultatmålet, og derudover ikke lever op til fokusmålet om samtaler og/eller
fokusmålet om tilbud.
Resultatmål
Resultatmålet følger Beskæftigelsesministeriets benchmarkingmodel og opgør den
faktiske andel på offentlig forsørgelse i forhold til den forventede andel ud fra
kommunens rammevilkår. Kommuner, der lever op til resultatmålet, vil ikke blive
udtaget til skærpet tilsyn. Der er 44 kommuner, som opfylder resultatmålet for peri-
oden januar 2023 til december 2023.
Fokusmål
De 54 kommuner, der ikke opfylder resultatmålet, skal leve op til følgende to fo-
kusmål for
ikke
at blive omfattet af skærpet tilsyn:
Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet,
som har modtaget færre end fire samtaler de seneste 12 måneder, må ikke over-
stige 20 pct.
Den gennemsnitlige andel af personer med mindst 12 måneders anciennitet, der
ikke har modtaget minimum ét aktivt tilbud eller har haft minimum 100 timers
beskæftigelse de seneste 12 måneder, må ikke overstige 30 pct.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om resultatet af opfølgningen på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2858201_0002.png
Kommuner omfattet af skærpet tilsyn
I 2024 er der tre kommuner, som udtages til skærpet tilsyn på baggrund af kommu-
nernes indsats i 2023. Det drejer sig om Ishøj, Lyngby-Taarbæk og Nyborg Kom-
mune. Ishøj og Lyngby-Taarbæk Kommune omfattes af skærpet tilsyn, da kommu-
nerne hverken lever op til resultatmålet eller fokusmålet om samtaler, mens Nyborg
Kommune omfattes af skærpet tilsyn, da kommunen hverken lever op til resultat-
målet og fokusmålet om tilbud. Ishøj og Lyngby-Taarbæk Kommunes efterlevelse
af resultatmålet og fokusmålet om samtaler i 2023 fremgår af tabel 2.
Tabel 2
Kommuner omfattet af skærpet tilsyn (samtaler) på baggrund af indsatsen i 2023
Resultatmål
Fokusmål om samtaler
Gennemsnitlig andel af ydelsesmodta-
Forskel mellem faktisk og forventet andel gere med langvarig ledighed, som de se-
offentligt forsørgede, pct. point
neste 12 måneder ikke har modtaget
mindst fire samtaler
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
0,73
0,13
22,1
22
Anm.: Målingen af resultatmålet er baseret på Beskæftigelsesministeriets bechmarksanalyse, som sammen-
ligner kommunens faktiske andel på offentlig forsørgelse med det niveau, kommunen kan forven-
tes at have på baggrund af kommunens rammevilkår som beregnet i VIVEs benchmarkingmodel.
Fokusmålene er opgjort som et gennemsnit af andelene for perioden januar til december 2023.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets benchmarkmodel, Forsikrede Ledige og Efterlønsmodtageres Udbeta-
lings Register (FLEUR), Register for arbejdsmarkedsstatistik (RAM), Tællerdata, Kommunale sags-
behandlings-
og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, AMFORA, Plandata, Resultat-
data, TASS og E-indkomst.
Nyborg Kommunes efterlevelse af resultatmål og fokusmål om tilbud i 2023 frem-
går af tabel 3.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 151: Orientering om resultatet af opfølgningen på beskæftigelsesindsatsen i kommunerne for 2023, fra beskæftigelsesministeren
2858201_0003.png
Tabel 3
Kommuner omfattet af skærpet tilsyn (tilbud) på baggrund af indsatsen i 2023
Resultatmål
Fokusmål om tilbud
Gennemsnitlig andel af ydelsesmodta-
gere med langvarig ledighed, som de se-
Forskel mellem faktisk og forventet andel
neste 12 måneder ikke har modtaget
offentligt forsørgede, pct. point
mindst ét tilbud eller haft mindst 100 ti-
mers beskæftigelse
Nyborg
0,3
33,4
Anm.: Målingen af resultatmålet er baseret på Beskæftigelsesministeriets bechmarksanalyse, som sammen-
ligner kommunens faktiske andel på offentlig forsørgelse med det niveau, kommunen kan forven-
tes at have på baggrund af kommunens rammevilkår som beregnet i VIVEs benchmarkingmodel.
Fokusmålene er opgjort som et gennemsnit af andelene for perioden januar til december 2023.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets benchmarkmodel, Forsikrede Ledige og Efterlønsmodtageres Udbeta-
lings Register (FLEUR), Register for arbejdsmarkedsstatistik (RAM), Tællerdata, Kommunale sags-
behandlings-
og økonomisystemer, KMD’s
sygedagpengeregister, AMFORA, Plandata, Resultat-
data, TASS og E-indkomst.
3