Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2766485_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet
og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
1
§ 1.
I lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004, foretages følgende ændringer:
1.
§ 1 affattes således:
Ȥ
1.
Denne lov finder anvendelse for lønmodtagere som defineret i §
2, stk. 1, jf. dog stk. 2-6.
Stk. 2.
§§ 3-4 og 5-7 finder ikke anvendelse for lønmodtagere, der i
medfør af kollektiv overenskomst er sikret de rettigheder, der som mini-
mum svarer til artikel 2, stk. 1, 3 og 4 og artiklerne 4, 6, 8, 9, 16, 17, 18 og
19 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november
2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.
Stk. 3.
For lønmodtagere, der ikke er omfattet af en overenskomst, der
sikrer de i stk. 2 nævnte rettigheder, finder §§ 3-4 og 5-7 ikke anvendelse,
hvis det i det enkelte ansættelsesforhold skriftligt aftales, at lønmodtageren
er sikret disse rettigheder i henhold til en nærmere angiven kollektiv over-
enskomst, som er gældende på den virksomhed, hvor lønmodtageren er an-
sat. § 8, stk. 1 og 2, finder alene anvendelse i de i § 8, stk. 3, nævnte til-
fælde.
Stk. 4.
Loven finder ikke anvendelse på mobile lønmodtagere, jf. § 2,
stk. 2, som er omfattet af forordning 561/2006 om harmonisering af visse
bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport. Øvrige mobile
lønmodtagere er ikke omfattet af §§ 3 og 5.
Stk. 5.
Loven finder ikke anvendelse, hvis der i anden særlig lovgiv-
ning eller bestemmelser med hjemmel heri er fastsat regler om tilrettelæg-
gelse af arbejdstiden, der som minimum svarer til direktivets beskyttelses-
niveau.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæg-
gelse af arbejdstiden.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
Stk. 6.
Under overholdelse af de generelle principper for beskyttelse af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed finder §§ 3, 4 og 5 ikke anvendelse,
hvis arbejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte ar-
bejde ikke måles eller fastlægges på forhånd, eller når lønmodtagerne selv
kan fastsætte den, hvor der er tale om lønmodtagere, der kan træffe selv-
stændige beslutninger eller som har ledelsesmæssige funktioner. Det skal
fremgå af ansættelseskontrakten, at lovens §§ 3, 4 og 5 ikke finder anven-
delse.«
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ
4a.
De mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark kan un-
der overholdelse af de almindelige principper for beskyttelse af lønmodta-
gernes sikkerhed og sundhed i overensstemmelse med stk. 2-4 aftale, at der
på det pågældende overenskomstområde er adgang til at indgå individuelle
aftaler om, at lønmodtageren arbejder ud over 48 timer om ugen i gennem-
snit.
Stk. 2.
Den i stk. 1 nævnte mulighed for at fravige bestemmelser om, at
der højst må arbejdes 48 timer om ugen i gennemsnit, kan alene anvendes i
forhold til lønmodtagere, der er omfattet af overenskomstbestemmelser om
rådighedsvagter, herunder lokalaftaler herom, og som udfører samfundskri-
tiske funktioner inden for de områder, der er angivet i artikel 17, stk. 3, litra
a) - c), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november
2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.
Stk. 3.
En lønmodtager, der gennem indgåelse af en individuel aftale
som nævnt i stk. 1 har samtykket i at arbejde ud over 48 timer om ugen i
gennemsnit, kan til enhver tid med et rimeligt varsel trække dette samtykke
tilbage. Det må ikke lægges lønmodtagere, der ikke samtykker i at arbejde
ud over 48 timer om ugen i gennemsnit, eller som trækker et sådant sam-
tykke tilbage, til last, at de ikke ønsker at arbejde ud over 48 timer om ugen
i gennemsnit.
Stk. 4.
For lønmodtagere, der gennem indgåelse af en individuel aftale
som nævnt i stk. 1 har samtykket i at arbejde ud over 48 timer om ugen i
gennemsnit, må den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke overstige 60
timer beregnet over en periode på 4 måneder, hvis det ikke under overhol-
delse af almindelige principper for beskyttelse af lønmodtagernes sikkerhed
og sundhed af objektive og tekniske grunde samt af hensyn til arbejdets til-
rettelæggelse er fastsat i den pågældende overenskomst eller aftale, at en
længere referenceperiode kan anvendes. Perioder med årlig betalt ferie og
perioder med sygeorlov medtages ikke i eller er neutrale i forhold til bereg-
ningen af gennemsnittet.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
Stk. 5.
Parterne i en overenskomst som nævnt i stk. 1 kan også fastsætte
i overenskomsten, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid kan overstige
60 timer for lønmodtagere, der gennem indgåelse af en individuel aftale som
nævnt i stk. 1 har samtykket i at arbejde ud over 48 timer om ugen i gen-
nemsnit.
Stk. 6.
Spørgsmål om, hvorvidt en kollektiv overenskomst opfylder de
betingelser, der fremgår af stk. 1-5, afgøres af Arbejdsretten. Spørgsmål om,
hvorvidt betingelserne i stk. 2-5 er opfyldt, afgøres dog ved fagretlig be-
handling og eventuelt faglig voldgift, hvis dette er aftalt mellem de pågæl-
dende overenskomstparter.
§ 4b.
Med henblik på at sikre overholdelse af gældende regler om daglig
og ugentlig hviletid samt maksimal ugentlig arbejdstid skal arbejdsgiveren
indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt arbejdstidsregistreringssy-
stem, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid for hver enkelt af de
pågældende lønmodtagere.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at lønmodtageren kan tilgå egne
oplysninger i det arbejdstidsregistreringssystem, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal opbevare de i henhold til stk. 1 registrerede
oplysninger i 5 år efter udløbet af den periode, der udgør grundlaget for be-
regningen af lønmodtagerens gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.
Stk. 4.
I forhold til lønmodtagere, der i overensstemmelse med § 4a, stk.
1, har samtykket i at arbejde mere end 48 timer i gennemsnit om ugen, skal
arbejdsgiveren desuden
1) føre ajourførte registre over de pågældende lønmodtagere,
2) stille de registrerede oplysninger til rådighed for Arbejdstilsynet, som
af sikkerheds- eller sundhedsmæssige årsager kan forbyde eller begrænse
lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud over 48 timer om ugen i gen-
nemsnit, og
3) efter anmodning give Arbejdstilsynet oplysninger om de aftaler, der
er indgået i overensstemmelse med § 4a, stk. 1, og den i § 4a, stk. 1, nævnte
kollektive overenskomst.
Stk. 5.
Klage over en afgørelse fra Arbejdstilsynet om at forbyde eller
begrænse lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud over 48 timer i gen-
nemsnit om ugen, jf. stk. 3, nr. 2, kan indbringes for Arbejdsmiljøklagenæv-
net. § 81, stk. 1
5, i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af
16. november 2021, som ændret ved § 2 i lov nr. 2588 af 28. december 2021,
lov nr. 556 af 10. maj 2022, § 9 i lov nr. 893 af 21. juni 2022 og §§ 2 og 4 i
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0004.png
lov nr. 324 af 28. marts 2023, om klageadgang finder tilsvarende anven-
delse.«
3.
I § 9 indsættes
efter ”undtagelsesbestemmelser.”:
»Beskæftigelsesministeren bemyndiges endvidere til efter fælles an-
modning fra de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter at fastsætte nær-
mere regler om muligheden for at fravige bestemmelser om, at der højst må
arbejdes 48 timer om ugen i gennemsnit, på andre områder end angivet i
artikel 17, stk. 3, litra a) - c), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med tilret-
telæggelse af arbejdstiden.«
§ 2.
I lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1003 af 24. august 2017, som ændret ved § 50 i lov nr. 60 af 30.
januar 2018, § 3 i lov nr. 870 af 14. juni 2020 og § 19 i lov nr. 501 af 16.
maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 1, nr. 12,
udgår ”og”.
2.
I
§ 9, stk. 1, nr. 13,
ændres »jf. lovens § 12, stk. 3.« til »jf. lovens §
12, stk. 3, og«.
3.
I
§
9, stk. 1,
indsættes som
nr. 14:
»14) hvorvidt en overenskomst opfylder de betingelser, der fremgår af § 4a,
stk. 1-5, i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet. Spørgsmål
om, hvorvidt betingelserne i § 4a, stk. 2-5, er opfyldt, afgøres dog ved fag-
retlig behandling og eventuelt faglig voldgift, hvis dette er aftalt mellem de
pågældende overenskomstparter.«
4.
I
§ 9
indsættes som
stk. 10:
»Stk. 10.
Sager efter stk. 1, nr. 14, kan indbringes for Arbejdsretten af en
lønmodtager, dennes lønmodtagerorganisation eller arbejdsgiver eller en
lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel
interesse i den pågældende sag, jf. dog § 13, stk. 1.«
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1 Lovforslagets baggrund
1.2 Lovforslaget
2. Gældende ret
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Muligheden for opt out
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
3.2. Registreringskravet
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.3. Andre ændringer
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Siden ikrafttræden af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF
af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden (arbejdstidsdirektivet) har EU-Domstolen i en række afgørelser
taget stilling til forståelsen af direktivet. Visse af disse afgørelser, herunder
afgørelsen i sag C-55/18 om registrering af arbejdstid, har givet anledning
til overvejelser i forhold til implementeringen af arbejdstidsdirektivet i
dansk ret og derfor blev det i 2020 besluttet, at der i regi af Beskæftigelses-
ministeriets Implementeringsudvalg skulle nedsættes en arbejdsgruppe med
deltagelse i de i udvalget repræsenterede organisationer, hvori det skulle af-
dækkes og drøftes, hvad domspraksis på området indebærer i forhold til
dansk lovgivning.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0007.png
Arbejdsgruppens afrapportering blev i juni 2023 sendt til Implementerings-
udvalget, som på et møde den 21. juni 2023 besluttede, at afrapporteringen
kunne oversendes til beskæftigelsesministeren. Der blev også i juni 2023
indgået en aftale mellem organisationer i Implementeringsudvalget om,
hvordan dansk lovgivning på hensigtsmæssig vis kan ændres, så der heri
bliver taget højde for praksis fra EU-Domstolen om arbejdstidsdirektivet,
og denne aftale sammen med det tilknyttede forståelsespapir tilgik beskæf-
tigelsesministeren sammen med afrapporteringen
2
.
Afrapporteringen fra arbejdsgruppen og den nævnte partsaftale udgør bag-
grunden for dette lovforslag.
1.1. Baggrund
Det fremgår afslutningsvis af afrapporteringen fra arbejdsgruppen, at det er
Sekretariatets vurdering, at det er nødvendigt at lovgivningen ændres, så det
fremgår, at lønmodtagernes daglige arbejdstid skal måles og registreres, og
at det ikke er muligt at betragte rådighedstid på arbejdsstedet som hviletid.
Endvidere fremgår det, at det er hensigtsmæssigt, at lovgivningen ændres,
så det fremgår, at rådighedstid uden for arbejdsstedet under visse omstæn-
digheder skal betragtes som arbejdstid, og at kompenserende hviletid skal
afvikles i umiddelbar forlængelse af arbejdsperioden, der udløser ret til
kompenserende hviletid
Med hensyn til partsaftalen, så omhandler den primært lovgivning om regi-
strering af lønmodtageres daglige arbejdstid samt indførelse af den såkaldte
”opt out”, der findes i arbejdstidsdirektivets artikel 22, på afgrænsede
om-
råder. Det er også hovedelementerne i nærværende lovforslag, idet det kan
nævnes, at der i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2023 er
blevet indgået aftaler, som i tilfælde af lovgivning herom giver adgang til
brug af opt out. Opt out er ikke i videre omfang omtalt i afrapporteringen,
men det er nærliggende at tage den i arbejdstidsdirektivets artikel 22 fast-
satte mulighed for at fravige loftet på 48 timer over den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid i brug, når den danske regulering omkring rådighedstid
skal ændres.
1.2. Lovforslaget
Nærværende lovforslag indeholder to nye bestemmelser, §§ 4a og 4b, en
ændret affattelse af § 1 samt en justering af bemyndigelsesbestemmelsen i
2
Afrapporteringen og den nævnte aftale samt det tilknyttede forståelsespapir kan ses på
Beskæftigelsesministeriets hjemmeside,
www.bm.dk.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
§ 9. Endvidere foreslås lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter æn-
dret, så det fremgår, at Arbejdsretten har kompetencen til at tage stilling til,
om en overenskomst, der giver adgang til at indgå individuelle aftaler om
opt out, opfylder de betingelser, der fremgår af § 4a, stk. 1-5.
Den foreslåede § 4a angiver, hvilke overenskomstparter der kan give hjem-
mel til at indgå individuelle opt out-aftaler, og hvilke betingelser der som
minimum skal iagttages i den forbindelse. Den foreslåede § 4b implemente-
rer kravet om registrering af den daglige arbejdstid og fastsætter nærmere
om opbevaring af og adgang til de registrerede oplysninger. Endvidere fin-
des der i den foreslåede § 4b en særskilt bestemmelse om registrering, hvis
muligheden for opt out, jf. § 4a, udnyttes. Ændringerne i § 1 er navnlig en
konsekvens af, at §§ 4a og 4b indføres, og herudover er der blandt andet
tilføjet et nyt stykke, hvor dele af undtagelsesbestemmelsen i arbejdstidsdi-
rektivets artikel 17, stk. 1, udmøntes.
2. Gældende ret
Lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, jf. lovbekendtgørelse
nr. 896 af 24. august 2004, regulerer forskellige forhold vedrørende tilrette-
læggelse af arbejdstiden i Danmark. § 1 fastlægger lovens anvendelsesom-
råde. § 2 indeholder forskellige definitioner. § 3 omhandler pauser. § 4 fast-
sætter, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid beregnet over en periode
på 4 måneder ikke må overstige 48 timer inklusive overarbejde. § 5 om-
handler varigheden af natarbejde. § 6 angår gratis helbredskontrol. § 7 angår
mulig overførsel til dagarbejde for natarbejdere med helbredsproblemer. §
8 omhandler sanktioner og § 9 er en bemyndigelsesbestemmelse, hvor ad-
gangen til at udnytte de i direktivet indeholdte undtagelsesmuligheder ikke
hidtil er blevet brugt.
Lovens §§ 2-8 foreslås videreført uændret og omfattes således ikke af dette
lovforslag.
Med dette lovforslag foreslås indført dels en adgang til opt out (en ny § 4a)
og dels et krav om registrering af lønmodtageres daglige arbejdstid (en ny §
4b). Hverken opt out eller kravet om registrering af lønmodtageres daglige
arbejdstid findes i lovgivningen i dag. Herudover foreslås justering af dels
lovens § 1 og dels lovens § 9. Derfor beskrives disse bestemmelser, som
foreslås justeret, nærmere nedenfor.
2.1. Anvendelsesområdet (§ 1)
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0009.png
Det fremgår af lovens § 1, stk. 1, at loven finder anvendelse for lønmodta-
gere, der ikke i medfør af kollektiv overenskomst er sikret de rettigheder,
der som minimum svarer til artikel 2, stk. 1, 3 og 4, artiklerne 4, 6, 8, 9, 16
og 17 i direktiv 93/104/EF af 23. november 1993 om visse aspekter i for-
bindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden, som ændret ved direktiv
2000/34/EF af 22. juni 2000. De to direktiver er siden skrevet sammen i
direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 2, at for lønmodtagere, der ikke er omfattet
af en overenskomst, der sikrer de i stk. 1 nævnte rettigheder, finder §§ 2-7
ikke anvendelse, hvis det i det enkelte ansættelsesforhold skriftligt aftales,
at lønmodtageren er sikret disse rettigheder i henhold til en nærmere angiven
kollektiv overenskomst, som er gældende på den virksomhed, hvor lønmod-
tageren er ansat. § 8, stk. 1 og 2, finder alene anvendelse i de i § 8, stk. 3,
nævnte tilfælde.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 3, at loven ikke finder anvendelse på mobile
lønmodtagere, jf. § 2, stk. 2, som er omfattet af forordning 3820/85 om har-
monisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtrans-
port. Øvrige mobile lønmodtagere er ikke omfattet af §§ 3 og 5-7.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 4, som foreslås videreført uændret som § 1,
stk. 5, at loven ikke finder anvendelse, hvis der i anden særlig lovgivning
eller bestemmelse med hjemmel heri er fastsat regler om tilrettelæggelse af
arbejdstiden, der som minimum svarer til direktivets beskyttelsesniveau.
2.2. Bemyndigelsesbestemmelsen (§ 9)
Det fremgår af lovens § 9, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter
forhandlinger med arbejdsmarkedets parter at fastsætte nærmere regler ved-
rørende udnyttelse af de i direktivet indeholdte undtagelsesmuligheder.
2.3. Arbejdsretsloven
I § 9 i lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1003 af 24. august 2017, som ændret ved § 50 i lov nr. 60 af 30. januar
2018, § 3 i lov nr. 870 af 14. juni 2020 og § 19 i lov nr. 501 af 16. maj 2023,
er det i stk. 1 anført, hvilke sager der hører under Arbejdsrettens kompe-
tence, og i de efterfølgende stykker er det anført, hvem der kan rejse en sag
ved Arbejdsretten. De med dette lovforslag foreslåede tilføjelser af et nyt
nummer i stk. 1 og et nyt stykke er udformet på samme måde som andre af
bestemmelserne i § 9.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Muligheden for opt out
Det foreslås at ændre lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet,
så det bliver muligt for lønmodtagere og arbejdsgivere at indgå individuelle
aftaler om, at bestemmelser om, at der højst må arbejdes 48 timer i gennem-
snit om ugen, kan fraviges. Sådanne aftaler foreslås alene at kunne indgås,
hvis forskellige betingelser er opfyldt, jf. nedenfor, og forslaget om at intro-
ducere den såkaldte opt out, jf. arbejdstidsdirektivets artikel 22, skal ses i
lyset af de ændringer i lovgivningen om rådighedsvagter, der vil skulle fo-
retages på baggrund af EU-Domstolens praksis.
3.1.1. Gældende ret
Muligheden for opt out har ikke hidtil været brugt i Danmark. Det har såle-
des ikke i medfør af arbejdstidsdirektivets artikel 22 været muligt at fravige
bestemmelser i lovgivningen eller i kollektive overenskomster om, at den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid beregnet over en referenceperiode ikke
må overstige 48 timer. Efter § 4, som i øvrigt ikke foreslås ændret, udgør
referenceperioden 4 måneder, mens der overenskomstmæssigt har været
mulighed for at operere med en referenceperiode for beregning af den gen-
nemsnitlige ugentlige arbejdstid på op til 12 måneder.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Organisationer med sæde i Beskæftigelsesministeriets Implementeringsud-
valg indgik den 30. juni 2023 på baggrund af den ovenfor nævnte afrappor-
tering fra arbejdsgruppen om arbejdstid en aftale om blandt andet mulighe-
den for at udnytte direktivets artikel 22 på visse områder og under visse
betingelser. Den nævnte partsaftale forudsætter ændringer i lovgivningen,
og det er ministeriets intention med dette lovforslag, at der tilvejebringes en
ramme for, at der i overensstemmelse med partsaftalen kan indgås individu-
elle aftaler om opt out. Et centralt element i aftalen og lovforslaget er, at
selve hjemlen til at indgå sådanne individuelle aftaler skal tilvejebringes
overenskomstmæssigt, mens lovforslaget fastlægger rammer for, hvordan
dette overenskomstmæssigt kan ske.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det af hensyn til lønmodta-
gernes sikkerhed og sundhed er essentielt, at adgangen til at indgå aftale om
arbejde ud over 48 timer i gennemsnit begrænses til det nødvendige, og at
det skal sikres, at dette i givet fald sker på betryggende måde. Det er også et
element i partsaftalen af 30. juni 2023. Derfor foreslås det i nærværende
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0011.png
lovforslag, at adgangen til at give hjemmel til individuelle aftaler om opt out
forbeholdes de mest repræsentative overenskomstparter. Det udgør et bety-
deligt værn mod misbrug af den foreslåede ordning, hvis det alene er de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, som kan give adgang til fravi-
gelser af 48-timersreglen.
Det beror på en konkret vurdering, hvem der på et givet ansættelsesområde
kan betragtes som de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter.
Denne vur-
dering kan blandt andet tage udgangspunkt i, hvor mange medlemmer den
pågældende lønmodtagerorganisation, som er part i overenskomsten, har,
og hvor mange der er dækket af den pågældende lønmodtagerorganisations
overenskomster. Tiltrædelses- og virksomhedsoverenskomster kan også an-
ses for indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, og derfor
vil det være repræsentativiteten på lønmodtagerside, der først og fremmest
vil være afgørende for, om en overenskomst kan betragtes som indgået af
en mest repræsentativ part.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på gældende praksis i for-
hold til organisationer, der i dag er aftaleberettigede og har en gyldig kol-
lektiv overenskomst. Det kan nævnes, at fx. KL, regionerne og staten kan
have landsdækkende overenskomster med bestemte faggrupper, og at lov-
forslaget ikke betyder, at der kun i én af disse overenskomster kan gives
mulighed for individuel aftale om opt out. Lovforslaget hindrer heller ikke,
at der kan være overlappende overenskomster i arbejdsgiverfællesskaber,
som hver især må betragtes som indgået af de mest repræsentative parter. I
givet fald vil det være muligt at få prøvet, om en overenskomst er indgået af
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, ved Arbejdsretten eller eventuelt
ved faglig voldgift.
I partsaftalen af 30. juni 2023 er følgende anført om parternes overvejelser
vedrørende opt out:
”Fravigemuligheden
forudsætter at det aftales mellem de enkelte overens-
komstparter for konkrete overenskomster og med hjemmel i disse nye lov-
bestemmelser. Det er en forudsætning, at opt-out ikke benyttes til at øge den
effektive arbejdstid. Arbejdsgivere, der aftaler og anvender opt-out, skal fo-
retage nødvendige foranstaltninger, jf. arbejdstidsdirektivets art. 22, stk. 1,
for at sikre deres ansattes sikkerhed og sundhed og forebyggelse heraf. Som
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
eksempel kan nævnes, at ansatte omfattet af opt-out tilbydes gratis helbreds-
undersøgelser hvert 2. år, at virksomheden udfører APV med arbejdstid som
fokusområde oftere end hvert 3. år eller andre relevante tiltag. Der er tale
om muligheden for at indgå lave en overenskomstmæssig og branchespeci-
fik aftale om opt-out indgået mellem de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter. Aftalen laves med udgangspunkt i direktivets art. 22 samt direk-
tivets artikel 17, stk. 3 (litra a-c). Der kan udelukkende laves aftaler om opt-
out. for så vidt angår rådighedsvagter.”
I nærværende lovforslag har Beskæftigelsesministeriet indarbejdet ovenstå-
ende principper for brug af opt out, og ministeriet har tillige fulgt anbefalin-
gerne fra partsaftalen vedrørende beskyttelsesforanstaltninger i relation til
den enkelte lønmodtager, fx i forhold til adgangen til at trække et samtykke
om at arbejde ud over 48 timer i gennemsnit om ugen tilbage eller at afvise
at give et sådant samtykke og en viktimiseringsbestemmelse i forbindelse
hermed.
I forhold til det anførte om direktivets artikel 17, stk. 3, litra a)
c), kan det
anføres, at der generelt er tale om aktiviteter, hvor det kan være nødvendigt
at have et stående beredskab eller sikre kontinuerlig drift. Følgende aktivi-
teter er nævnt i artikel 17, stk. 3, litra a)
c):
”a)
for aktiviteter, der er kendetegnet ved afstand mellem
arbejdstagerens arbejdssted og bopæl, blandt andet offshorearbejde,
eller ved afstand mellem arbejdstagerens forskellige
arbejdssteder
b) for vagt-, overvågnings- og døgnvagtaktiviteter, der er
kendetegnet ved nødvendigheden af at beskytte goder og
personer, f.eks. når der er tale om vagter, portnere eller
vagtselskaber
c) for aktiviteter, der er kendetegnet ved nødvendigheden af at
sikre kontinuerlige ydelser eller vedvarende produktion,
f.eks. når der er tale om:
i) modtagelse, behandling og/eller pleje på hospitaler eller
lignende institutioner, herunder aktiviteter, der udøves
af læger under uddannelse, døgninstitutioner og plejehjem
samt fængsler
ii) personale beskæftiget i havne eller lufthavne
iii) presse, radio, fjernsyn, filmproduktion, postvæsen og
telekommunikation, ambulancetjeneste, brandvæsen og
civilbeskyttelse
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
iv) gas-, vand- og elektricitetsforsyning, renovationsvæsen
og forbrændingsanlæg
v) industrier, hvis arbejdsproces af tekniske grunde ikke
kan afbrydes
vi) forsknings- og udviklingsaktiviteter
vii) jordbrug
viii) arbejdstagere, der er beskæftiget med rutebefordring af
passagerer i byer.”
Det fremgår af partsaftalen, at hvis der skal være mulighed for opt out på
andre områder end ovenstående, skal dette kun kunne ske ved en udnyttelse
af bemyndigelsesbestemmelsen i § 9, som foreslås præciseret via nærvæ-
rende lovforslag, efter en fælles anmodning herom fra de mest repræsenta-
tive arbejdsmarkedsparter.
Det fremgår også af partsaftalen, at udgangspunktet, som dog kan fraviges
af de enkelte overenskomstparter, er, at der højst kan arbejdes 60 timer om
ugen i gennemsnit beregnet over en referenceperiode på 4 måneder i opt out.
Der henvises i denne forbindelse til den foreslåede § 4a, stk. 4 og 5.
3.2. Registreringskravet
Med EU-Domstolens dom af 14. maj 2019 i sag C-55/18 blev det fastslået,
at der i medfør af arbejdstidsdirektivet gælder et krav om, at lønmodtageres
daglige arbejdstid måles og registreres, så det kan sikres, at bestemmelser
om hviletid samt maksimal ugentlig arbejdstid overholdes. Registrerings-
kravet fremgår ikke af nogen bestemmelse i direktivet, og det er derfor den
nævnte dom, der fastlægger rammerne for dette registreringskrav, hvilket
der er nærmere redegjort for i den ovenfor nævnte afrapportering fra ar-
bejdsgruppen om arbejdstid under Beskæftigelsesministeriets Implemente-
ringsudvalg. Det kan fremhæves, at der på baggrund af dommen er en høj
grad af metodefrihed i forhold til opfyldelsen af registreringskravet.
3.2.1. Gældende ret
Der er ikke i gældende lovgivning et generelt krav om registrering af den
enkelte lønmodtagers daglige arbejdstid. Det i arbejdstidsdirektivets artikel
22, stk. 1, litra c)
e), anførte krav om registrering i forbindelse med opt out
har ikke hidtil været implementeret i dansk lovgivning, da muligheden for
opt out som nævnt ikke har været brugt i en dansk sammenhæng.
3.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at det på baggrund af afgørelse
i sag C-55/18 er nødvendigt at indføre bestemmelser om registrering af den
enkelte lønmodtagers daglige arbejdstid, og dette kan gøres med udgangs-
punkt i partsaftalen af 30. juni 2023. Heri er følgende anført om registre-
ringskravet:
”Det
fremgår af EU domstolens afgørelsen C-55/18 at med-
lemsstaterne er forpligtet til at sikre en registrering af arbejdstid,
som gør det muligt at ”fastslå om den maksimale
ugentlige ar-
bejdstid, således som defineret i artikel 6 i direktiv 2003/88, in-
klusive overarbejde i henhold til denne bestemmelse, er over-
holdt i løbet af den i direktivets artikel 16, litra b), eller artikel
19 omhandlede referenceperiode, dels, om de daglige og ugent-
lige minimumshvileperioder som defineret i direktivets artikel
3 og 5 er overholdt inden for hver 24-timersperiode for så vidt
angår den daglige hviletid, eller i løbet af den i samme direktivs
artikel 16, litra a), omhandlede referenceperiode for så vidt an-
går den ugentlige hviletid”.
Arbejdstid defineres i overensstemmelse med EU-retten, herun-
der EU-Domstolens praksis og der sondres mellem arbejdstid
og hviletid, der gensidigt begrebsmæssigt udelukker hinanden.
Arbejdsgivers anvendelse af oplysninger til kontrol af medar-
bejderne er underlagt de restriktioner, som følger af gældende
ret og aftaler.”
Herudover lægges der i partsaftalen op til, at lønmodtagere skal kunne tilgå
egne oplysninger om den daglige arbejdstid, og at arbejdsgiver skal opbe-
vare de registrerede oplysninger i 5 år efter udløbet af den periode, der udgør
grundlaget for beregningen af lønmodtagerens gennemsnitlige ugentlige ar-
bejdstid. Dette er indarbejdet i nærværende lovforslag.
Med hensyn til det i arbejdstidsdirektivets artikel 22, stk. 1, litra c)
e),
anførte krav om registrering i forbindelse med opt out, foreslås dette tillige
indarbejdet i nærværende lovforslag. Heri ligger, at i forhold til lønmodta-
gere, som har indgået individuel aftale om opt out, skal arbejdsgivere føre
ajourførte registre over de pågældende lønmodtagere, stille de registrerede
oplysninger til rådighed for Arbejdstilsynet, som af sikkerheds- eller
sundhedsmæssige årsager kan forbyde eller begrænse lønmodtagernes mu-
lighed for at arbejde ud over 48 timer om ugen i gennemsnit, og efter an-
modning give Arbejdstilsynet oplysninger om de aftaler, der er indgået i
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
overensstemmelse med bestemmelsen om adgang til overenskomstmæssigt
at give adgang til opt out, og den pågældende kollektive overenskomst.
3.3. Andre ændringer
I forbindelse med at kravet om registrering af den daglige arbejdstid imple-
menteres, jf. ovenfor i afsnit 3.3., foreslås det at udnytte muligheden for at
undtage visse lønmodtagere fra §§ 3, 4 og 5 i loven, jf. arbejdstidsdirektivets
artikel 17, stk. 1, litra a). De pågældende lønmodtagere omfattes således
ikke af registreringskravet, hvis de tillige er undtaget fra arbejdsmiljølov-
givningens hviletidsbestemmelser, som findes i §§ 3 og 4 i bekendtgørelse
nr. 324 af 23. maj 2002, om hvileperiode og fridøgn m.v., jf. EU-Domsto-
lens afgørelse i sag C-55/18 og den i dommen nævnte praksis.
3.3.1. Gældende ret
Muligheden for at undtage lønmodtagere, hvis arbejdstidens længde som
følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke måles eller fastlægges på
forhånd, eller når lønmodtagerne selv kan fastsætte den, hvor der er tale om
lønmodtagere der kan træffe selvstændige beslutninger eller som har ledel-
sesmæssige funktioner, har ikke hidtil været udnyttet i lov om gennemfø-
relse af dele af arbejdstidsdirektivet. En implementering af bestemmelsen i
artikel 17, 1, litra a), findes i § 6 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 324
af 23. maj 2002, hvorved de pågældende lønmodtagere er undtaget fra hvi-
letidsbestemmelserne i bekendtgørelsens §§ 3 og 4.
Selvom artikel 17, stk. 1, litra a), ikke hidtil har været udnyttet i lov om
gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet, har det været muligt gennem
kollektiv aftale at undtage de af direktivbestemmelsen omfattede lønmodta-
gere fra blandt andet 48-timersreglen. Der kan i den forbindelse henvises til
den gældende lovs § 1, stk. 1 og 2.
3.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I aftalen af 30. juni 2023 anbefales det under henvisning til det i den tidligere
nævnte afrapportering fra arbejdsgruppen under Implementeringsudvalget
anførte om arbejdstidsdirektivets artikel 17, stk. 1, at muligheden for at und-
tage de af artikel 17, stk. 1, litra a), omfattede lønmodtagere fra §§ 3, 4 og 5
implementeres i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet. På
den baggrund foreslås det at indsætte et nyt stk. 6 i § 1 i loven, så aftalens
anbefaling udmøntes.
Artikel 17, stk. 1, i direktivet har følgende ordlyd:
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0016.png
”Under overholdelse af de generelle principper for beskyttelse
af arbejdsta-
gernes sikkerhed og sundhed kan medlemsstaterne fravige artikel 3, 4, 5, 6,
8 og 16, når arbejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte
arbejde ikke måles og/eller fastsættes på forhånd, eller når arbejdstagerne
selv kan fastsætte den, bl.a. når der er tale om:
a) personale med ledelsesfunktioner eller andet personale, der har beføjelse
til at træffe selvstændige beslutninger
b) arbejdende familiemedlemmer eller
c) arbejdstagere, hvis arbejde knytter sig til kirkers og trossamfunds religi-
øse handlinger.”
På side 54 f. i Kommissionens fortolkningsmeddelelse om arbejdstidsdirek-
tivet fra 2023
3
er det anført, at Kommissionen mener, at ”undtagelsen
kunne
omfatte visse højtstående ledere, hvis arbejdstid som helhed ikke måles eller
fastsættes på forhånd, eftersom de ikke er forpligtet til at være på arbejds-
pladsen på bestemte tidspunkter, men selvstændigt kan bestemme deres tids-
plan. Den vil ligeledes finde anvendelse på visse eksperter, erfarne advoka-
ter i et ansættelsesforhold eller akademikere, der har betydelig frihed til at
bestemme deres
arbejdstid.”
Kommissionen anfører samtidig, at artikel 17, stk. 1, skal fortolkes således,
at bestemmelsens ”rækkevidde
begrænses til det, der er strengt nødvendigt
for at varetage de interesser, som disse undtagelser giver adgang til at be-
skytte”, og at Kommissionen er ”af den opfattelse, at en sådan undtagelse
ikke kan fortolkes bredt og gælde en hel kategori af arbejdstagere”. Endelig
fastslår Kommissionen, at ”undtagelsen ikke finder anvendelse på arbejds-
tagere, hvis arbejdstid kun delvist ikke måles eller fastsættes på forhånd eller
kun delvist kan fastsættes af arbejdstagerne selv”.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering på baggrund af EU-Domstolens
praksis, som Kommissionen henviser til, at bestemmelsens rækkevidde be-
ror på en konkret vurdering af, hvad der er gældende i forhold til arbejdstil-
rettelæggelsen i det enkelte ansættelsesforhold. Det forhold, at det alene er
artikel 17, stk. 1, litra a), som foreslås implementeret i lov om gennemfø-
relse af dele af arbejdstidsdirektivet, indebærer således ikke, at det er mini-
steriets hensigt, at anvendelsesområdet for den foreslåede bestemmelse i øv-
rigt skal fortolkes indskrænkende set i forhold til, hvad der på baggrund af
EU-Domstolens praksis må anses for gældende EU-ret i relation til artikel
17, stk. 1.
3
Com (2023) 969
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
Det er ikke et krav efter EU-retten, men det er et element i partsaftalen af
30. juni 2023, at det skal fremgå af ansættelseskontrakten mellem lønmod-
tageren og arbejdsgiveren, at lovens §§ 3, 4 og 5 ikke finder anvendelse, jf.
artikel 17, stk. 1, litra a). Betingelsen foreslås på den baggrund medtaget i
bestemmelsen.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets krav om, at arbejdsgivere skal sikre, at der indføres et arbejds-
tidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle og registrere den enkelte
lønmodtagers daglige arbejdstid, vurderes at medføre økonomiske konse-
kvenser og begrænsede implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at de løbende udgifter for de offent-
lige arbejdsgivere vil ligge mellem 50-100 mio. kr. i administrative omkost-
ninger til tidsforbrug hos medarbejdere, der skal registrere deres daglige ar-
bejdstid samt tidsforbrug hos ledere, som skal kontrollere medarbejdernes
registreringer. Skønnet bygger på en antagelse om, at der i forvejen er en
udbredt registreringspraksis i det offentlige, og det vil dreje sig om 5 pct. af
medarbejderne som med lovændringen nu vil skulle tidsregistrere, hvor de
ikke før gjorde det.
Implementeringsomkostningerne vurderes at være begrænsede, da der i for-
vejen er en udbredt registreringspraksis i det offentlige. På den baggrund
antages, at der i vid udstrækning allerede er arbejdstidsregistreringssystemer
til rådighed.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets krav om, at arbejdsgivere skal sikre, at der indføres et arbejds-
tidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle og registrere den enkelte
lønmodtagers daglige arbejdstid, medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
De administrative konsekvenser for erhvervslivet vil bestå af omstillings-
omkostninger til tilpasning eller indkøb af tidsregistreringssystemer, samt
løbende omkostninger, der dækker tidsforbrug hos medarbejdere, der skal
registrere deres daglige arbejdstid.
Det bemærkes, at lovforslaget er en udmøntning af en partsaftale indgået
mellem arbejdsmarkedets parter (DA, FH og AC) og udgør en minimums-
implementering af EU-Domstolens afgørelse i sag C-55/18, der fastslog, at
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
medlemslandene er forpligtet til at implementere krav om registrering af de
enkelte lønmodtageres daglige arbejdstid.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har gennemført en
foreløbig vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for er-
hvervslivet. Der foreligger begrænset empiri, der har kunnet anvendes til
vurderingen, da der ikke eksisterer dansk data på, hvor stor en andel af virk-
somhederne, der har tidsregistreringssystemer, som lever op til lovforslagets
krav, eller hvor mange danske lønmodtagere, der allerede registrerer deres
daglige arbejdstid. OBR har derfor adspurgt et udsnit af danske private virk-
somheder. OBRs foreløbige vurdering på baggrund af informationer fra de
adspurgte virksomheder er, at ca. 40 pct. af de private virksomheder med
ansatte har et tidsregistreringssystem, som alle deres ansatte er omfattet af,
og ca. 80 pct. af lønmodtagerne registrerer deres daglige arbejdstid på en
måde, der lever op til det nye lovkrav.
For så vidt angår de ovenfor nævnte omstillingsomkostninger, estimerer
OBR
med betydelig usikkerhed
at de samlede omstillingsomkostninger
til tilpasning eller indkøb af tidsregistreringssystemer vil udgøre i størrel-
sesordenen 500 mio. kr. for ca. 64.000 virksomheder. Disse udgifter dækker
over omkostninger for virksomheder, som intet tidsregistreringssystem har
i dag, samt virksomheder som skal udvide deres eksisterende system til at
omfatte alle medarbejdere. På trods af metodefriheden i lovforslaget til ar-
bejdsgiverens tidsregistreringssystem, oplyser de fleste virksomheder, at de
forventer at have omkostninger til at indkøbe et digitalt system til tidsregi-
strering, da virksomhederne vurderer, at dette er den mest effektive måde
for dem at leve op til lovens krav (selv om loven ikke stiller krav om et
digitalt tidsregistreringssystem).
For så vidt angår vurderingen af de løbende omkostninger er der en meget
betydelig datamæssig usikkerhed om, hvad det faktiske tidsforbrug må for-
ventes at udgøre for de medarbejdere, der skal til at registrere deres daglige
arbejdstid for at leve op til lovens krav. Virksomhederne oplyser således
meget forskellige vurderinger af det forventede tidsforbrug pr. medarbejder.
OBR vurderer på baggrund af virksomhedernes oplysninger, at det daglige
tidsforbrug pr. medarbejder, som skal til at tidsregistrere, i gennemsnit er
mellem 1 minut og 3 minutter.
Nogle virksomheder oplyser endvidere, at de som følge af kravet til tidsre-
gistrering af medarbejdernes daglige arbejdstid vil have behov for, at med-
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
arbejdere i fx HR-afdelinger eller i ledelsespositioner kontrollerer rigtighe-
den af medarbejdernes arbejdstidsregistrering. Dette medfører også admini-
strative omkostninger for virksomhederne.
OBR vurderer på den baggrund, at de løbende administrative konsekvenser
for erhvervslivet vil udgøre i størrelsesordenen mellem ca. 990 mio. kr. og
2,4 mia. kr. årligt, afhængigt af, om det gennemsnitlige tidsforbrug pr. med-
arbejder er 1 minut om dagen eller 3 minutter dagligt. Det er OBRs vurde-
ring, at man gennem virksomhedsrettet information og oplysning om mini-
mumskravene for efterlevelse af loven vil kunne bidrage til at forebygge
byrderne.
OBR har på nuværende tidspunkt ikke tilstrækkeligt data, der gør det muligt
at præcisere de administrative konsekvenser nærmere. OBR vil derfor gen-
nemføre en ex post-måling af de administrative konsekvenser i 2024, efter
at loven er trådt i kraft.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Med dette lovforslag foreslås gennemført tiltag med henblik på at sikre, at
den danske lovgivning om arbejdstid er overensstemmende med EU-retten.
Det foreslås således for det første at stille krav om, at arbejdsgivere skal
måle og registrere den enkelte lønmodtagers daglige arbejdstid, hvorved
EU-Domstolens afgørelse i sag C-55/18 implementeres. Der henvises til det
herom anførte i den ovenfor nævnte afrapportering fra arbejdsgruppen, der
blev nedsat i regi af Implementeringsudvalget og afsnit 3.3. ovenfor.
For det andet foreslås det at udnytte undtagelsesmuligheden i artikel 22 i
arbejdstidsdirektivet, så det på bestemte ansættelsesområder bliver muligt
overenskomstmæssigt at give adgang til indgåelse af individuelle aftaler om
opt out. Betingelserne i artikel 22, der knytter sig til denne mulighed for at
aftale, at der kan arbejdes ud over 48 timer i gennemsnit om ugen, imple-
menteres i den forbindelse. Der henvises til afsnit 3.2. ovenfor, og det kan
19
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
anføres, at introduktionen af opt out i Danmark har til formål at sikre ram-
mer for arbejdstilrettelæggelsen på visse, centrale områder, så bestemmelser
i lovgivningen om arbejdsmiljø kan udformes i overensstemmelse med EU-
retten, og det samtidig stadig vil være muligt at opretholde det nødvendige
beredskab på disse områder.
For det tredje foreslås det, at undtagelsesmuligheden i arbejdstidsdirektivets
artikel 17, stk. 1, litra a), indskrives i loven, hvorved bestemte lønmodtagere
blandt andet vil kunne være undtaget fra det ovennævnte registreringskrav.
Der henvises til afsnit 3.4. ovenfor.
For det fjerde foreslås det at rette en fejl i den gældende lovgivning, så det
alene er § 3 og 5 i loven, som ikke er gældende for øvrige mobile lønmod-
tagere, jf. arbejdstidsdirektivets artikel 20, stk. 1. Det fremgår heraf, at arti-
kel 3-5 og 8 ikke finder anvendelse på mobile arbejdstagere, men artikel 9,
som omhandler helbredskontrol af natarbejdere samt natarbejderes mulig
overgang til dagarbejde, er ikke nævnt i artikel 20. stk. 1.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
20
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0021.png
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Det skønnes med betydelig usikker-
hed, at de løbende udgifter for de of-
fentlige arbejdsgivere vil ligge mel-
lem 50-100 mio. kr. i administrative
omkostninger til tidsforbrug hos
medarbejdere, der skal registrere de-
res daglige arbejdstid samt tidsfor-
brug hos ledere, som skal kontrollere
medarbejdernes registreringer.
Implementeringsomkostningerne
vurderes at være begrænsede, da der
i forvejen er en udbredt registrerings-
praksis i det offentlige. På den bag-
grund antages, at der i vid udstræk-
ning allerede er arbejdstidsregistre-
ringssystemer til rådighed.
Ingen.
Implemente-
Ingen.
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen.
konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indebærer bl.a., at ar-
bejdsgivere skal sikre, at der indføres
et objektivt, pålideligt og tilgænge-
ligt arbejdstidsregistreringssystem,
der gør det muligt at måle og regi-
strere den enkelte lønmodtagers dag-
lige arbejdstid.
De samlede omstillingsomkostnin-
ger for erhvervslivet forventes med
betydelig usikkerhed at udgøre i stør-
relsesordenen 500 mio. kr. Hertil
kommer løbende omkostninger på
21
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0022.png
mellem ca. 990 mio. kr. og 2,4 mia.
kr. årligt.
Administrative Ingen.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen.
Ja
Nej
X
22
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås i nr. 1, at affattelsen af § 1 ændres. I den foreslåede nye
affattelse af § 1 anføres i stk. 1, at loven finder anvendelse på lønmodtagere
som defineret i § 2, stk. 1, jf. dog stk. 2-6.
I den foreslåede nye affattelse af § 1 anføres i stk. 2, at §§ 3-4 og 5-7 ikke
finder anvendelse for lønmodtagere, der i medfør af kollektiv overenskomst
er sikret de pågældende direktivmæssige rettigheder, og i den foreslåede nye
affattelse af § 1 anføres i stk. 3, at §§ 3-4 og 5-7 ikke finder anvendelse for
lønmodtagere, hvis det i ansættelsesforholdet skriftligt er aftalt, at lønmod-
tageren er sikret disse rettigheder i henhold til en nærmere angiven kollektiv
overenskomst, som er gældende på den virksomhed, hvor lønmodtageren er
ansat. Stk. 2 og 3 er en videreførelse af gældende ret, men eftersom de nye
§§ 4a og 4b finder anvendelse, selvom arbejdstidsdirektivet i øvrigt er over-
enskomstimplementeret, har det været nødvendigt at formulere bestemmel-
serne lidt anderledes end i den gældende lov.
I den foreslåede nye affattelse af § 1 anføres i stk. 4, 1. pkt., at loven ikke
finder anvendelse på mobile lønmodtagere, jf. § 2, stk. 2, som omfattes af
køre- og hviletidsforordningen. I 2. pkt. anføres, at øvrige mobile lønmod-
tagere ikke omfattes af §§ 3 og 5. 1. pkt. er en videreførelse af gældende ret,
idet nummeret på køre- og hviletidsforordningen dog er opdateret, mens 2.
pkt. er ændret i forhold til gældende ret, idet det alene er §§ 3 og 5 og ikke
§§ 3 og 5-7, som ikke finder anvendelse i forhold til øvrige mobile lønmod-
tagere. Denne ændring skyldes, at den gældende lov ved en fejl har undtaget
øvrige mobile lønmodtagere fra §§ 6-7, hvilket ikke er i overensstemmelse
med arbejdstidsdirektivet.
I den foreslåede nye affattelse af § 1 anføres i stk. 5, at loven ikke fin-
der anvendelse, hvis der i anden særlig lovgivning eller bestemmelser med
hjemmel heri er fastsat regler om tilrettelæggelse af arbejdstiden, der som
minimum svarer til direktivets beskyttelsesniveau. Der er tale om en vide-
reførelse af den gældende bestemmelse i lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
I den foreslåede nye affattelse af § 1 anføres i stk. 6, at under overhol-
delse af de generelle principper for beskyttelse af lønmodtagernes sikker-
hed og sundhed finder §§ 3, 4 og 5 ikke anvendelse for lønmodtagere, hvis
arbejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde
ikke måles eller fastlægges på forhånd, eller når lønmodtagerne selv kan
fastsætte den, hvor der er tale om lønmodtagere der kan træffe selvstæn-
dige beslutninger eller som har ledelsesmæssige funktioner.,et Det skal
endvidere fremgå af ansættelseskontrakten, at lovens §§ 3, 4 og 5 ikke fin-
der anvendelse . Der er tale om en ny undtagelsesbestemmelse, hvor dele
af undtagelsesbestemmelsen i arbejdstidsdirektivets artikel 17, stk. 1, ud-
møntes. I gældende ret har det alene været muligt, jf. arbejdstidsdirektivets
artikel 17, stk. 1, at undlade at anvende direktivets pausebestemmelse (arti-
kel 4), direktivets bestemmelse om maksimal ugentlig arbejdstid (artikel 6)
samt direktivets bestemmelse om natarbejdets varighed (artikel 8) via kol-
lektiv overenskomst.
Af arbejdstidsdirektivets artikel 17, stk. 1 fremgår det, at medlemssta-
terne under overholdelse af generelle principper for beskyttelse af arbejds-
tagernes sikkerhed og sundhed kan fravige artikel 3-6, 8 og 16, når ar-
bejdstidens længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke
måles og/eller fastsættes på forhånd eller når arbejdstagerne selv kan fast-
sætte den. Dette gælder blandt andet, når der er tale om personale med le-
delsesfunktioner eller andet personale, der har beføjelse til at træffe selv-
stændige beslutninger. Denne undtagelsesmulighed foreslås her udnyttet i
overensstemmelse med den aftale, som er indgået mellem organisationer
med sæde i Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg.
Det kan i forhold til anvendelsesområdet for artikel 17, stk. 1, anføres,
at det ikke synes entydigt eller udtømmende fastlagt ved hidtidig praksis
fra EU-Domstolen, men at det henset til, at det er knæsat i denne praksis,
at tilrettelæggelsen af arbejdstiden i sin helhed skal være overladt til løn-
modtager eller slet ikke kan ske på forhånd, må antages, at anvendelses-
området for artikel 17, stk. 1, er ganske begrænset. Der henvises i øvrigt til
afsnit 3.4.2. i de almindelige bemærkninger, hvor direktivets artikel 17,
stk. 1, er gengivet.
Det kan i forhold til forståelsen af, hvad der ligger i, at generelle prin-
cipper for beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed skal over-
holdes, henvises til arbejdsmiljølovgivningen. Der er ikke via en specifik
undtagelsesbestemmelse videre adgang til at fravige bestemmelser i ar-
bejdsmiljølovgivningen, som således fortsat vil skulle overholdes.
24
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0025.png
UDKAST
Det skal fremgå af ansættelseskontrakten , at lovens §§ 3,4 og 5 ikke
finder anvendelse. Dette kan ske i forbindelse med ansættelsen, og hvis det
sker under ansættelsen, kan dette ske ved skriftlig aftale i form af et tillæg
til ansættelseskontrakten. Fremgår det anførte ikke af ansættelseskontrak-
ten eller er der ikke tale om arbejde, hvor arbejdstidens længde som følge
af særlige træk ved det udførte arbejde ikke måles eller fastlægges på for-
hånd, eller hvor lønmodtagerne selv kan fastsætte den, vil §§ 3, 4 og 5
finde anvendelse.
Til nr. 2
Det foreslås i nr. 2 at tilføje loven en ny § 4a, der vedrører overenskomst-
parters adgang til at give mulighed for individuelle aftaler om opt out, og en
ny § 4b, der omhandler arbejdsgivers forpligtelse til at registrere den daglige
arbejdstid mv. samt bestemmelser om adgang til de registrerede oplysnin-
ger. Der er ikke i den gældende lovgivning bestemmelser om muligheden
for at bruge opt out eller om registrering af arbejdstid.
I den nye
§ 4a
foreslås i stk. 1, at de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter i Danmark under overholdelse af de almindelige principper for
beskyttelse af lønmodtagernes sikkerhed og sundhed i overensstemmelse
med stk. 2-4 kan aftale, at der på det pågældende overenskomstområde er
adgang til at indgå individuelle aftaler om, at lønmodtageren arbejder ud
over 48 timer om ugen i gennemsnit. Bestemmelsen giver således de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter mulighed for at give hjemmel til at
indgå opt out-aftaler, idet overenskomster, hvori denne mulighed udnyttes,
skal udformes under iagttagelse af de betingelser, der er fastsat i stk. 2-5.
Bestemmelsen gennemfører arbejdstidsdirektivets artikel 22, stk. 1, litra a).
Det beror på en konkret vurdering, hvem der på et givet ansættelsesom-
råde kan betragtes som de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter.
Denne
vurdering, der foreslås at skulle foretages af Arbejdsretten, jf. det foreslåede
stk. 5 og § 2, kan blandt andet tage udgangspunkt i, hvor mange medlemmer
den pågældende lønmodtagerorganisation, som er part i overenskomsten,
har, og hvor mange der er dækket af den pågældende lønmodtagerorganisa-
tions overenskomster. Tiltrædelses- og virksomhedsoverenskomster kan
også anses for indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, og
derfor vil det være repræsentativiteten på lønmodtagerside, der først og
25
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
2766485_0026.png
UDKAST
fremmest vil være afgørende for, om en overenskomst kan betragtes som
indgået af en mest repræsentativ part.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på gældende praksis i
forhold til organisationer, der i dag er aftaleberettigede og har en gyldig kol-
lektiv overenskomst. Det kan nævnes, at fx. KL, regionerne og staten kan
have landsdækkende overenskomster med bestemte faggrupper, og at lov-
forslaget ikke betyder, at der kun i én af disse overenskomster kan gives
mulighed for individuel aftale om opt out. Lovforslaget hindrer heller ikke,
at der kan være overlappende overenskomster i arbejdsgiverfællesskaber,
som hver især må betragtes som indgået af de mest repræsentative parter.
Det er anført i den aftale, som er indgået mellem arbejdsmarkedsparter,
som er repræsenteret i Beskæftigelsesministeriets Implementeringsudvalg,
at det er en forudsætning, at der indgås aftaler mellem de enkelte overens-
komstparter for konkrete overenskomster i overensstemmelse med det i stk.
2-4 anførte, og at opt out ikke kan benyttes til at øge den effektive arbejdstid.
Arbejdsgivere, der anvender opt out og indgår aftaler, skal foretage nødven-
dige foranstaltninger for at sikre de pågældende ansattes sikkerhed og sund-
hed, jf. arbejdstidsdirektivets artikel 22, stk. 1. Som eksempler herpå kan
nævnes, at ansatte omfattet af opt out kan tilbydes gratis helbredskontrol
hvert andet år, eller at virksomheden udfører APV med arbejdstid som fo-
kusområde oftere end hvert tredje år. Der kan også iværksættes andre rele-
vante tiltag.
De bestemmelser, der kan fraviges ved en individuel aftale med hjemmel
i en kollektiv overenskomst, som er indgået af de mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter, er dels lovens § 4 og dels overenskomstbestemmelser,
der implementerer den i arbejdstidsdirektivets artikel 6 fastsatte 48-timers-
regel. Der er ikke mulighed for at fravige andre lovbestemmelser end lovens
§ 4 via en opt out-aftale, der indgås i overensstemmelse med den foreslåede
§ 4a, stk. 1.
Det foreslås i § 4a, stk. 2, at muligheden for at indgå aftale om, at der
arbejdes ud over 48 timer om ugen i gennemsnit, alene kan anvendes i for-
hold til lønmodtagere, der er omfattet af overenskomstbestemmelser om rå-
dighedsvagter, herunder lokalaftaler herom. Desuden skal de pågældende
lønmodtagere varetage samfundskritiske funktioner inden for de områder,
26
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
der er angivet i arbejdstidsdirektivets artikel 17, stk. 3, litra a)
c). Der hen-
vises til afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger, hvor direktivets artikel
17, stk. 3, litra a)
c), er gengivet, idet det bemærkes, at der i særdeleshed
er tale om former for beskæftigelse, hvor der arbejdes kontinuerligt, og så-
ledes hvor rådighedsvagter er relativt ofte forekommende.
Det foreslås i § 4a, stk. 3, at en lønmodtager, der gennem indgåelse af en
individuel aftale har samtykket i at arbejde ud over 48 timer om ugen i gen-
nemsnit, til enhver tid kan trække dette samtykke tilbage med et rimeligt
varsel. Lønmodtagere, der ikke ønsker at samtykke, eller som trækker et
samtykke tilbage, må ikke lægges dette til last. Hvis en arbejdsgiver afske-
diger en lønmodtager, fordi denne med et rimeligt varsel trækker et sam-
tykke som nævnt tilbage, vil der fx kunne rejses en sag om usaglig afskedi-
gelse, brud på overenskomsten og/eller godtgørelse. Det vil også kunne fast-
sættes i overenskomsten, hvad der på det pågældende overenskomstområde
betragtes som en rimelig frist for at trække et samtykke som nævnt tilbage.
Bestemmelsen gennemfører arbejdstidsdirektivets artikel 22, stk. 1, litra b),
og der henvises i øvrigt til det i afsnit 3.1.2. i de almindelige bemærkninger
anførte.
Det foreslås i § 4a, stk. 4, at for lønmodtagere, der gennem indgåelse af
en individuel aftale har samtykket i at arbejde ud over 48 timer om ugen i
gennemsnit, må den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke overstige 60
timer beregnet over en periode på 4 måneder, hvis det ikke under overhol-
delse af almindelige principper for beskyttelse af lønmodtagernes sikkerhed
og sundhed af objektive og tekniske grunde samt af hensyn til arbejdets til-
rettelæggelse er fastsat i det pågældende overenskomst eller aftale, at en
længere referenceperiode kan anvendes. Perioder med årlig betalt ferie og
perioder med sygeorlov medtages ikke i eller er neutrale i forhold til bereg-
ningen af gennemsnittet.
Udgangspunktet med den foreslåede § 4a, stk. 4, er, at lønmodtagere, der
har indgået en individuel aftale om opt out, ikke kan arbejde ud over 60
timer i gennemsnit om ugen, og at referenceperioden og beregningen af gen-
nemsnittet svarer til, hvad der er gældende efter lovens § 4. Der kan dog i
overenskomsten opereres med en længere referenceperiode, og det er også
muligt, jf. stk. 5, overenskomstmæssigt at aftale, at den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid kan overstige 60 timer.
27
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
Det foreslås i § 4a, stk. 5, at parterne i en overenskomst som nævnt i stk.
1 også kan fastsætte i overenskomsten, at den gennemsnitlige ugentlige ar-
bejdstid kan overstige 60 timer for lønmodtagere, der gennem indgåelse af
en individuel aftale som nævnt i stk. 1 har samtykket i at arbejde ud over 48
timer om ugen i gennemsnit. Hvis de pågældende mest repræsentative parter
således ikke ønsker, at der skal være et loft over den gennemsnitlige ugent-
lige arbejdstid på 60 timer i opt out, skal det fremgå af den pågældende
overenskomst, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid kan overstige 60
timer.
Det foreslås i § 4a, stk. 6, at spørgsmål om, hvorvidt en kollektiv over-
enskomst opfylder de betingelser, der fremgår af stk. 1-5, afgøres af Ar-
bejdsretten. Det er således kun Arbejdsretten, der kan tage stilling til, om
der er tale om en overenskomst, der er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter. Arbejdsretten kan tillige tage stilling til, om overens-
komsten har et indhold, der er i overensstemmelse med det i stk. 2-5 anførte.
Retsvirkningen af en eventuel afgørelse fra Arbejdsretten om, at overens-
komsten ikke opfylder de betingelser, der fremgår af stk. 1-5, vil være, at de
almindelige regler, dvs. 48-timersreglen i enten loven eller en overens-
komst, finder anvendelse. Spørgsmål om, hvorvidt betingelserne i stk. 2-5
er opfyldt, afgøres dog ved fagretlig behandling og eventuelt faglig voldgift,
hvis dette er aftalt mellem de pågældende overenskomstparter.
I den nye
§ 4b
foreslås i stk. 1, at arbejdsgiveren med henblik på at sikre
overholdelse af gældende regler om daglig og ugentlig hviletid samt maksi-
mal ugentlig arbejdstid skal indføre et objektivt, pålideligt og tilgængeligt
arbejdstidsregistreringssystem, der gør det muligt at måle den daglige ar-
bejdstid for hver enkelt af de pågældende lønmodtagere. Der har ikke i den
gældende lovgivning været et generelt krav om registrering af lønmodtage-
res daglige arbejdstid, men på baggrund af EU-Domstolens afgørelse i sag
C-55/18 er det nødvendigt at indføre et sådant krav.
Det fremgår således af den nævnte afgørelse, at medlemsstaterne er for-
pligtet til at sikre en registrering af arbejdstid, som gør det muligt at ”fastslå
om den maksimale ugentlige arbejdstid, således som defineret i artikel 6 i
direktiv 2003/88, inklusive overarbejde i henhold til denne bestemmelse, er
overholdt i løbet af den i direktivets artikel 16, litra b), eller artikel 19 om-
handlede referenceperiode, dels, om de daglige og ugentlige minimumshvi-
leperioder som defineret i direktivets artikel 3 og 5 er overholdt inden for
hver 24-timersperiode for så vidt angår den daglige hviletid, eller i løbet af
28
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
den i samme direktivs artikel 16, litra a), omhandlede referenceperiode for
så vidt angår den ugentlige hviletid”.
Det følger af den nævnte dom, at der er metodefrihed i forhold til, hvor-
dan den daglige arbejdstid måles og registreres. Arbejdstid defineres i over-
ensstemmelse med EU-retten, herunder EU-Domstolens praksis, og der son-
dres mellem arbejdstid og hviletid, der gensidigt begrebsmæssigt udelukker
hinanden. Arbejdsgivers anvendelse af oplysninger til kontrol af medarbej-
derne er underlagt de restriktioner, som følger af gældende ret og aftaler.
At der i den foreslåede bestemmelse er tale om et registreringskrav i for-
hold til de pågældende lønmodtagere indebærer, at der i relation til ansatte,
som hverken omfattes af arbejdsmiljølovgivningens hviletidsbestemmelser
eller omfattes af bestemmelser om maksimal ugentlig arbejdstid, ikke gæl-
der et krav om registrering af den daglige arbejdstid. Registreringskravet
gælder således ikke i relation til lønmodtagere, der enten i medfør af lovens
§ 1, stk. 6, eller i medfør af kollektiv aftale er undtaget fra bestemmelser om
maksimal ugentlig arbejdstid, og som samtidig er undtaget fra hviletidsbe-
stemmelserne i arbejdsmiljølovgivningen. Det er i overensstemmelse med
afgørelsen i sag C-55/18, at registreringskravet ikke er gældende i forhold
til sådanne lønmodtagere.
I § 4b foreslås i stk. 2, at arbejdsgiveren skal sørge for, at lønmodtageren
kan tilgå egne oplysninger i det arbejdstidsregistreringssystem, der er nævnt
i stk. 1. Denne adgang til egne oplysninger skyldes blandt andet, at lønmod-
tagere kan rejse en sag og eventuelt blive tilkendt en godtgørelse, hvis deres
rettigheder efter loven er krænket, jf. § 8, stk. 1, og en lønmodtager kan have
brug for indseende med egne oplysninger for at kunne varetage sine interes-
ser i den henseende.
I forhold til lønmodtagerrepræsentanters adgang til oplysninger, der er
registreret i overensstemmelse med stk. 1, anføres, at der i arbejdsmiljølov-
givningen allerede er bestemmelser om virksomheders arbejdsmiljøorgani-
sation og arbejdsmiljørepræsentanters adgang til oplysninger, som er nød-
vendige for varetagelsen af deres opgaver. Den foreslåede bestemmelse og
i det hele taget dette lovforslag berører ikke kollektive aftaler, som ifølge
aftalens ordlyd eller dens fortolkning giver adgang til, at tillidsrepræsentan-
ter, overenskomstparter mv. får adgang til oplysninger og registreringer om
arbejdstid.
29
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
I § 4b foreslås i stk. 3, at arbejdsgiveren skal opbevare de i henhold til
stk. 1 registrerede oplysninger i 5 år efter udløbet af den periode, der udgør
grundlaget for beregningen af lønmodtagerens gennemsnitlige ugentlige ar-
bejdstid. Herved sikres det, at der kan føres kontrol med og håndhæves be-
stemmelser om maksimal gennemsnitlig ugentlig arbejdstid i 5 år efter en
referenceperiodes udløb.
I § 4b foreslås i stk. 4, at i forhold til lønmodtagere, der i overensstem-
melse med § 4a, stk. 1, har samtykket i at arbejde mere end 48 timer i gen-
nemsnit om ugen, skal arbejdsgiveren desuden føre ajourførte registre over
de pågældende lønmodtagere, stille de registrerede oplysninger til rådighed
for Arbejdstilsynet, som af sikkerheds- eller sundhedsmæssige årsager kan
forbyde eller begrænse lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud over 48
timer om ugen i gennemsnit, og efter anmodning give Arbejdstilsynet op-
lysninger om de aftaler, der er indgået i overensstemmelse med § 4a, stk. 1,
og den i § 4a, stk. 1, nævnte kollektive overenskomst. Herved gennemføres
arbejdstidsdirektivets artikel 22, stk. 1, litra c)
e).
Dette supplerende registreringskrav skyldes, at lønmodtagere, der indgår
opt out-aftaler i overensstemmelse med § 4a, stk. 1, kan være særligt udsatte
i relation til sikkerhed og sundhed, og derfor er det vigtigt, at Arbejdstilsynet
har adgang til oplysninger om dels, hvem de pågældende lønmodtagere er,
og dels oplysninger om det aftalemæssige grundlag for tilrettelæggelse af
arbejdet for de pågældende lønmodtagere. I tilfælde, hvor det af sikkerheds-
og sundhedsmæssige årsager kan være nødvendigt at forbyde eller ind-
skrænke muligheden for, at de pågældende lønmodtagere arbejder ud over
48 timer i gennemsnit om ugen, har Arbejdstilsynet mulighed herfor. I for-
bindelse med at Arbejdstilsynet påser, at arbejdsmiljølovgivningen overhol-
des, kan Arbejdstilsynet således af sikkerheds- eller sundhedsmæssige årsa-
ger forbyde eller begrænse lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud over
48 timer om ugen i gennemsnit
I § 4b foreslås i stk. 5, at klage over en afgørelse fra Arbejdstilsynet
om at forbyde eller begrænse lønmodtagernes mulighed for at arbejde ud
over 48 timer i gennemsnit om ugen, jf. stk. 3, nr. 2, kan indbringes for
Arbejdsmiljøklagenævnet, og at § 81, stk. 1
5, i lov om arbejdsmiljø om
klageadgang finder tilsvarende anvendelse. Det fastsættes med bestemmel-
sen, at reglerne om klageadgang i forhold til Arbejdstilsynets afgørelser ef-
ter lov om arbejdsmiljø finder tilsvarende anvendelse ved Arbejdstilsynets
afgørelser efter den foreslåede bestemmelse i § 4b, stk. 3, nr. 2.
30
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
Bestemmelsen indebærer, at reglerne om klagefrist m.v. i lov om arbejds-
miljø finder tilsvarende anvendelse for klager over afgørelser efter den fo-
reslåede bestemmelse i § 4b, stk. 3, nr. 2.
Arbejdstilsynet kan ikke i medfør af § 4b, stk. 3, nr. 2, reagere på anden
måde end at forbyde eller begrænse lønmodtagernes mulighed for at arbejde
ud over 48 timer i gennemsnit om ugen. De sanktionsmuligheder, som Ar-
bejdstilsynet har efter lov om arbejdsmiljø, herunder fx at udstede admini-
strative bødeforelæg, kan således ikke anvendes i forbindelse med Arbejds-
tilsynets indsats i henhold til § 4b, stk. 3, nr. 2.
Til nr. 3
Det foreslås i nr. 3 at justere bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 9
ved at indsætte en tilføjelse afslutningsvis i bestemmelsen. Der er tale om
en præcisering, hvorefter beskæftigelsesministeren bemyndiges til efter fæl-
les anmodning fra de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter at fastsætte
nærmere regler om muligheden for at fravige bestemmelser om, at der højst
må arbejdes 48 timer om ugen i gennemsnit, på andre områder end angivet
i artikel 17, stk. 3, litra a) - c), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med tilret-
telæggelse af arbejdstiden.
Muligheden for ved administrativ forskrift at udvide adgangen til, at de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter overenskomstmæssigt kan give
hjemmel til, at der indgås individuelle opt out-aftaler, forudsætter en fælles
anmodning herom fra de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter. Hvis
der fremsættes en sådan anmodning, vil der kunne gives adgang til opt out
på andre områder end angivet i artikel 17, stk. 3, litra a) - c), i arbejdstidsdi-
rektivet. I forhold til, hvem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
kan være henvises til bemærkningerne til nr. 2 om § 4a, stk. 1, ovenfor.
31
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
Til § 2
Det foreslås at ændre arbejdsretsloven som konsekvens af, at det i § 1,
nr. 2, i den foreslåede § 4a, stk. 6, er anført, at spørgsmål om, hvorvidt en
kollektiv overenskomst opfylder de betingelser, der fremgår af stk. 1-5, af-
gøres af Arbejdsretten. Da dette spørgsmål ikke hidtil har været aktuelt, har
det ikke været reguleret i gældende lovgivning, men afgørelsen af spørgsmål
af tilsvarende karakter, eksempelvis i forhold til bestemmelser i vikarloven
og ferieloven samt lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår, henhø-
rer også under Arbejdsrettens kompetence, og arbejdsretsloven er tidligere
konsekvensændret på samme måde som det foreslås i denne bestemmelse.
Det foreslås således i nr. 1 og 2 at konsekvensændre, så der kan indsættes
et nyt nr. 14 i § 9, stk. 1.
Arbejdsretslovens § 9, stk. 1, vedrører, hvilke sager der kan indbringes
for Arbejdsretten. Det foreslås i nr. 3 at tilføje et nyt
nr. 14
i § 9, stk. 1, så
sager om, hvorvidt en kollektiv overenskomst opfylder de betingelser, der
fremgår af § 4a stk. 1-5, i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirek-
tivet. Spørgsmål om, hvorvidt betingelserne i § 4a, stk. 2-5 er opfyldt, afgø-
res dog ved fagretlig behandling og eventuelt faglig voldgift, hvis dette er
aftalt mellem de pågældende overenskomstparter.
Det foreslås endvidere i nr. 4, at indsætte et nyt
stk. 10
i § 9, for at præ-
cisere, hvem der kan indbringe en sag for arbejdsretten vedrørende spørgs-
målet om, hvorvidt en kollektiv overenskomst opfylder de betingelser, der
fremgår af § 4a stk. 1-5, i lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirek-
tivet.
32
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 15: Orientering om supplerende høring: Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
UDKAST
Det foreslås således, at sager efter stk. 1, nr. 14, kan indbringes for Ar-
bejdsretten af en lønmodtager, dennes lønmodtagerorganisation eller ar-
bejdsgiver eller en lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation, der har en
konkret og aktuel interesse i den pågældende sag, jf. dog § 13, stk. 1. Den
foreslåede bestemmelse er udformet på samme måde som eksempelvis § 9,
stk. 7, som omhandler adgangen til at indbringe sager om, hvorvidt betin-
gelserne for via de mest repræsentative arbejdsmarkedsparters landsdæk-
kende overenskomster at fravige ferieloven, er opfyldt.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Det bemærkes i denne forbindelse, at de områder, der reguleres med dette
lovforslag, er hjemtaget.
33