UDKAST
Bekendtgørelse om påbud om undersøgelse af det psykiske
arbejdsmiljø
I medfør af § 21, stk. 2, § 81 c, stk. 1 og 2, og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr.
2062 af 16. november 2021, som ændret ved lov nr. [XXXX af dato/md/2024], fastsættes efter
bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen handler om arbejdsgiverens pligter i forbindelse med Arbejdstilsynets påbud om
undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø, jf.
§ 21, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø.
§ 2.
Ved en rådgivningsvirksomhed forstås i denne bekendtgørelse en rådgivningsvirksomhed, der er
autoriseret til at yde arbejdsmiljørådgivning på det psykosociale område efter bekendtgørelse om
autorisation af rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet.
§ 3.
Virksomhed dækker i denne bekendtgørelse over juridiske enheder med cvr. nr. samt
udenlandske virksomheder, som midlertidigt udfører tjenesteydelser i Danmark.
Kapitel 2
Opfyldelse af og tilbagemelding på påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø
§ 4.
Arbejdsgiver skal opfylde et
påbud om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø ved at anvende
en rådgivningsvirksomhed, der er autoriseret til det psykosociale område.
Stk. 2. Den rådgivningsvirksomhed, som arbejdsgiveren efter stk. 1 gør brug af, må ikke høre under
den juridiske enhed, som har modtaget påbuddet om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø.
§ 5.
Arbejdsgiver skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen i rådgivningsprocessen. I virksomheder,
der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, skal arbejdsgiver inddrage de ansatte.
§ 6.
Arbejdsgiver skal indgå en skriftlig aftale med rådgivningsvirksomheden om bistand til at
efterkomme
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Det skal indgå i aftalen, at rådgivningsvirksomheden foretager undersøgelsen og udarbejder en
redegørelse med beskrivelse af, hvordan
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø er
efterkommet.
Stk. 3.
Arbejdsgiver skal sikre, at aftalen forefindes i virksomheden og er til rådighed for
virksomhedsledere, eventuelle arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.
§ 7.
Arbejdsgiver skal, senest 4 uger efter at
påbuddet om undersøgelse af
det psykiske arbejdsmiljø
er modtaget, give en tilbagemelding til Arbejdstilsynet om indgåelse af aftalen med
rådgivningsvirksomheden. Tilbagemeldingen skal indeholde oplysninger om, hvilken
rådgivningsvirksomhed der er indgået aftale med.
Side
1
af
3