Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2765352_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
13. oktober 2023
J.nr.20235001002/2023500
0933/20235001268
Kære medlemmer af beskæftigelsesudvalget
I orienteres hermed om, at Arbejdstilsynet vil iværksætte en høring over udkast til
en ny bekendtgørelse om påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø, re-
daktionelle konsekvensændringer i en række bekendtgørelser samt en ikrafttrædel-
sesbekendtgørelse.
Regelændringerne er nødvendige for at kunne udmønte det aktuelle lovforslag om
ændring af arbejdsmiljøloven, som implementerer den del af arbejdsmiljøaftalen af
30. marts 2023, som vedrører forenkling af Arbejdstilsynets reaktionstyper og vir-
kemidler. Ud over de omtalte regelændringer bortfalder reglerne om kompetence-
påbud, gebyrbelagt skærpet tilsyn og bindende forhåndsbesked automatisk, når lov-
ændringen træder i kraft.
Med det vedlagte udkast til bekendtgørelse om påbud om undersøgelse af det psy-
kiske arbejdsmiljø videreføres kravet om brug af ekstern autoriseret rådgivning ved
påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø, når de øvrige regler om kom-
petencepåbud bortfalder som en del af arbejdsmiljøaftalen. Videreførelsen af kravet
indgik ikke i arbejdsmiljøaftalen, men er indarbejdet i udkast til lovforslag, som jeg
orienterede udvalget om ved brev af 28. juni 2023.
Baggrunden for, at kravet om brug af ekstern autoriseret rådgivning ved påbud om
undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø med det aktuelle lovforslag foreslås vi-
dereført er, at arbejdsgiveren ellers vil skulle undersøge sig selv, når der er mis-
tanke om problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Det er problematisk ved uenig-
hed mellem ledelse og ansatte om forholdenes karakter og betydning internt i virk-
somheden, eller hvis arbejdsgiveren selv er direkte part, fx i sager om mobning el-
ler seksuel chikane fra arbejdsgiveren.
Herudover er det nødvendigt at foretage redaktionelle konsekvensændringer i ca.
40 bekendtgørelser, fordi det følger af arbejdsmiljøaftalen fra 2023 og lovforslag
om ændring af arbejdsmiljøloven, at reaktionen
”forbud” fremover skal betegnes
som ”strakspåbud”.
I en række af disse bekendtgørelser vil der samtidig ske en op-
datering af strafbestemmelser, som allerede i dag er forældede.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 13: Orientering om høring over bekendtgørelse om forenklingen af Arbejdstilsynets reaktionstyper og virkemidler
Dertil vil der blive foretaget nødvendige konsekvensændringer i flere af bekendtgø-
relserne, hvor der i dag henvises til regler, der nu flyttes til den nye bekendtgørelse
om systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Formålet med vedlagte udkast til ikrafttrædelsesbekendtgørelse er at kunne sætte
de bestemmelser i lovforslaget, som kræver it-understøttelse, i kraft, når den nød-
vendige it-understøttelse er driftsklar
forventeligt i 1. kvartal 2024. Det forudsæt-
ter naturligvis også, at det aktuelle forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven
vedtages af Folketinget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2