Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2835503_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 251
Redegørelse for forløb med energipuljen
26. januar 2023
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget,
Jeg skriver til jer for at orientere om det samlede forbrug af pulje til hjælp til en-
keltudgifter og personligt tillæg til ekstraordinært høje varme- og elregninger
(energipuljen) i 2022.
I december 2021 blev den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet enige om at etablere en ekstraordinær
pulje på 100 mio. kr., den såkaldte energipulje.
Med puljen fik kommunerne mulighed for at søge om tilskud til at få dækket deres
merudgifter som følge af de ekstraordinært høje varme- og elregninger til følgende,
eksisterende regler:
Personligt tillæg til folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning
(tilkendt efter reglerne gældende før 1.1.2003).
Hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til modtagere af selvforsørgelses-
og hjemrejse-ydelse og overgangsydelsesmodtagere, uddannelseshjælp og kon-
tanthjælp, samt andre med en såkaldt social begivenhed, f.eks. førtidspensioni-
ster på ny ordning (tilkendt efter reglerne gældende fra 1.1.2003).
Med energipuljen blev der ikke ændret i de eksisterende regler for tildeling af
hjælp til borgere (dvs. reglerne for personligt tillæg eller hjælp til rimeligt begrun-
dede enkeltudgifter,
jf. ovenfor).
Formålet med energipuljen var således alene at
give en mere direkte kompensation af kommunerne i de dele af landet, hvor de sti-
gende energipriser i særlig grad medførte udfordringer for udsatte borgere og der-
ved stigende kommunale udgifter til de ovenfor nævnte eksisterende regler.
Med puljen kunne kommunerne søge om at få dækket hele deres udgift til person-
ligt tillæg og hjælp til enkeltudgifter, hvor de normalt kun får delvis direkte refu-
sion for deres udgifter (afhængig af de forskellige regler) og i øvrigt generelt kom-
penseres over bloktilskuddet.
Kommunerne har i 2022 haft mulighed for at søge om tilskud for merudgifter til
dækning af energiregninger vedr. fyringssæsonen 2021/2022, der løber fra 1. okto-
ber 2021 til 30. april 2022. I 2022 er der givet tilsagn om tilskud for i alt 1,9 mio.
kr. ud af de afsatte 100 mio. kr.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 116: Orientering om det samlede forbrug af Energipuljen i 2023, fra beskæftigelsesministeren
Udgiften på 100 mio. kr. i 2022 er prioriteret fra § 35.11.09. Midtvejs- og efterre-
gulering af det kommunale bloktilskud mv. Reserven er afsat til midtvejs- og efter-
regulering af det kommunale bloktilskud mv. Etablering af energipuljen skal såle-
des ses i lyset af et ønske om en mere direkte refusion til ordningerne end normalt,
jf. ovenstående.
De uforbrugte midler i puljen i 2022 bortfalder, hvilket også gør
sig gældende for eventuelle uforbrugte midler afsat til midtvejs- og efterregulering
af det kommunale bloktilskud mv., idet uforbrugte reserver nedskrives på lov om
tillægsbevilling. Det begrænsede træk på puljen kan skyldes flere forhold, som jeg
kort vil beskrive nedenfor.
For det første var puljens størrelse på 100 mio. kr. udtryk for et ønske om at sikre,
at der ville være nødvendig finansiering, selv hvis kommunerne oplevede markant
stigende udgifter. Skønnet var behæftet med betydelig usikkerhed, og det var ikke
forudsat at alle midlerne nødvendigvis ville blive disponeret.
For det andet blev Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) i oktober
bekendt med, at der i en række kommuner har været tvivl om reglerne for tildeling
af hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til energiregninger i løbet af 2022.
Konkret har der frem til efteråret 2022 i nogle kommuner været tvivl om, hvorvidt
de stigende udgifter til varme og anden energi har været omfattet af reglerne i ak-
tivlovens § 81 om hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, som er en af de reg-
ler, som puljen omfatter. Det begrænsede antal ansøgninger fra kommunerne om
tilskud fra puljen kan således hænge sammen med denne usikkerhed.
På den baggrund har STAR efter dialog med Ankestyrelsen den 25. november
2022 udsendt en ny vejledende skrivelse til kommunerne, hvor det præciseres, at
det
er
muligt inden for gældende lov at bevilge hjælp efter § 81 til betaling af eks-
traordinært høje udgifter til energiregninger som varme-, gas- og elregninger. Det
bemærkes her, at vejledningen ikke relaterer sig direkte til udmøntning af puljen,
men til de regler, som kommunerne kan bevilge hjælp efter og dermed efterføl-
gende få dækket eventuelle merudgifter til via puljen.
Den præciserende vejledning kan ikke påvirke forbruget fra puljen i 2022, da an-
søgningsfristen er udløbet. Men kommunerne skal vurdere, om vejledningens ind-
hold giver anledning til genoptagelse af tidligere afgørelser om borgeres ansøgning
om hjælp efter § 81. Det er min forventning, at den præciserende vejledning vil
føre til, at kommunerne i højere grad fremadrettet vil give hjælp efter reglerne for
tildeling af hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter.
Jeg vil dog afslutningsvis gerne understrege, at kommunerne altid er forpligtede til
at bevilge hjælp til borgerne i overensstemmelse med gældende regler
uanset om
kommunerne har mulighed for at få dækket deres merudgifter via en pulje eller ej.
Regeringen og jeg følger desuden udviklingen i energipriserne løbende for at se,
om der er yderligere behov for hjælp. Med regeringsgrundlaget
Ansvar for Dan-
mark
er der således bl.a. lagt op til, at regeringen vil præsentere forslag til ny infla-
tionshjælp.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 116: Orientering om det samlede forbrug af Energipuljen i 2023, fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3