Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 107
Offentligt
8. februar 2024
Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del - Bilag 107
Offentligt
Forslag
til
Lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge
Kapitel 1
Formål og målgruppe
§ 1.
Formålet med denne lov er at give unge i målgruppen efter § 2 ret til et
lommepengejob.
§ 2.
Loven finder anvendelse på unge i alderen 13-17 år, som bliver henvist
til Ungdomskriminalitetsnævnet efter §§ 10 og 11 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, samt unge i alderen 13-17 år, hvor kommunen mod-
tager dokumentation fra politiet efter § 130 i barnets lov om, at en ung er
mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Kapitel 2
Ansættelse af personer i lommepengejob
§ 3.
Når kommunalbestyrelsen har fået oplysning om en ung i målgruppen,
skal kommunalbestyrelsen tilbyde den unge et lommepengejob. Lomme-
pengejobbet kan oprettes i kommunen, eller kommunen kan indgå aftale om
lommepengejob med en anden arbejdsgiver.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tilbyder et lommepengejob senest en måned
efter samtale med den unge, hvor den unge har udtrykt ønske herom og så
vidt muligt under hensyn til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
§ 4.
§ 35 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
om at offentliggøre stillingsopslag gælder ikke for lommepengejob, som op-
rettes til unge i målgruppen.
§ 5.
Flytter en ung med lommepengejob til en anden kommune, har den unge
ret til at fortsætte i lommepengejobbet eller få tilbud om et lommepengejob
i den nye bopælskommune.
Stk. 2.
Tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten til et lomme-
pengejob i kommunen hurtigst muligt efter at have fået kendskab til, at en
ung i målgruppen er tilflyttet og tilbyde et lommepengejob senest en måned
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
efter, at den unge har tilkendegivet over for tilflytterkommunen at ville ud-
nytte retten til lommepengejob i kommunen. § 3, stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3.
Fraflytterkommunen skal hurtigst muligt give besked til tilflytter-
kommunen, når en ung i målgruppen efter § 1 flytter til en anden kommune.
§ 45 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen fin-
der tilsvarende anvendelse ved udveksling af oplysninger.
§ 6.
Ophører den unge i lommepengejobbet, skal kommunalbestyrelsen til-
byde et andet lommepengejob efter aftale med den unge, medmindre det
vurderes, at den unge ikke er motiveret for et lommepengejob. § 3 finder
tilsvarende anvendelse.
§ 7.
Løn- og arbejdsvilkårene skal være overenskomstmæssige eller de for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Unge, der ansættes i lommepen-
gejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder
for unges arbejde.
§ 8.
Retten til et lommepengejob udløber, når den unge fylder 18 år.
Kapitel 3
Klageadgang
§ 9.
Kommunens afgørelser efter § 3, stk. 2, og § 6, kan indbringes for An-
kestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område. Klagen behandles efter reglerne i kapitel
10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 10.
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Kapitel 4
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
8. februar 2024
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2.1. Lovforslagets indhold
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Forholdet til databeskyttelsesreglerne
4.
Konsekvenser for FN’s verdensmål
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Klimamæssige konsekvenser
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folke-
parti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige har den 23.
november 2023 indgået en ny aftale om en række initiativer mod bandekri-
minalitet (bandepakke IV). Et af initiativerne, som dette lovforslag handler
om, er at give børn og unge i alderen 13-17 år på vej ind i kriminalitet ret til
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
et lommepengejob. Målgruppen er børn og unge, som er henvist til Ung-
domskriminalitetsnævnet, samt unge 13-17-årige, hvor kommunen modta-
ger dokumentation fra politiet om, at en ung er mistænkt for at have begået
alvorlig kriminalitet.
Med lovforslaget pålægges kommunalbestyrelsen at tilbyde unge i målgrup-
pen et lommepengejob, som kan være inden for det private arbejdsmarked
eller et job i kommunen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke regler om ret til lommepengejob for børn og unge, der
er kriminalitetstruede. Lov nr. 1705 af 27. december 2018 om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet med senere ændringer, indeholder bestemmelser om
at fastlægge målrettede individuelle forebyggende indsatser for børn og
unge i alderen 10 til 17 år, og § 130 i barnets lov nr. 721 af 13. juni 2023,
indeholder bestemmelser om kommunens forpligtelse til at indkalde net-
værkssamråd med henblik på eventuel iværksættelse af indsatser i sager om
unge under 18 år, der er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Formålet med lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet er at forebygge
ungdomskriminalitet, og der er i medfør af loven nedsat et Ungdomskrimi-
nalitetsnævn, som skal behandle sager vedrørende børn og unge i alderen
10-17 år, som er mistænkt eller dømt for alvorlig eller omfattende krimina-
litet. Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte en straksreaktion af opdra-
gende og genoprettende karakter eller et skræddersyet forbedringsforløb af
op til to års varighed og i særlige tilfælde op til fire års varighed. Der er
derudover oprettet en ungekriminalforsorg, der skal føre tilsyn med, at ind-
satserne gennemføres. Indsatserne skal fastlægges og gennemføres for bar-
nets eller den unges bedste, være helhedsorienterede, bygge på barnets eller
den unges egne ressourcer og tilrettelægges på baggrund af en konkret vur-
dering af barnets eller den unges og familiens forhold. Barnets eller den un-
ges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i overensstemmelse
med, alder og modenhed.
En straksreaktion kan efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet §
12 bestå i at bidrage til at genoprette forrettet skade eller deltage i andre
aktiviteter med genoprettende formål, herunder udføre samfundsnyttigt ar-
bejde. En straksreaktion skal have et klart opdragende og udviklingsmæssigt
sigte. En straksreaktion vil f.eks. kunne bestå i at rydde op efter hærværk,
deltage i konfliktmægling eller gøre rent i offentlige parker. Det er en betin-
gelse for pålæg af en straksreaktion, at der foreligger oplysninger om, at
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
barnet eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af
en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den unges udvikling
er i fare.
Et forbedringsforløb er et struktureret og kontrolleret fremadrettet forløb,
som skal have til formål at bringe barnet eller den unge tilbage i trivsel og
positiv udvikling og væk fra sin kriminelle løbebane. Ungdomskriminali-
tetsnævnet kan fastsætte et forbedringsforløb i form af en handleplan med
en varighed af som udgangspunkt op til to år.
Efter § 29 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet kan kommunalbe-
styrelsen iværksætte en ungefaglig undersøgelse, når barnet eller den unge
er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet. Kommunalbestyrelsen udarbej-
der den ungefaglige undersøgelse efter anmodning fra Ungdomskriminali-
tetsnævnet.
Bestemmelsen opstiller betingelserne for, at kommunalbestyrelsen kan
iværksætte en ungefaglig undersøgelse. Der kan således iværksættes en un-
gefaglig undersøgelse vedrørende et barn i alderen 10 til 14 år, når barnet
eller den unge er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af politiet. For-
målet med bestemmelsen er at sikre, at der tilvejebringes det tilstrækkelige
afgørelsesgrundlag.
Kommunalbestyrelsen kan efter § 30 i loven iværksætte en ungefaglig un-
dersøgelse, når den unge ved dom er henvist til Ungdomskriminalitetsnæv-
net. Kommunalbestyrelsen iværksætter af egen drift om nødvendigt en un-
gefaglig undersøgelse til brug for Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Efter gældende § 54 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet fører
kommunalbestyrelsen efter reglerne i § 156 i barnets lov tilsyn med børn og
unge, der er underlagt en afgørelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet herun-
der med, at de straksreaktioner og forbedringsforløb, som Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet efter §§ 12-14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
har truffet afgørelse om, til stadighed opfylder deres formål i forhold til det
enkelte barn eller den enkelte unge.
Efter barnets lov § 130, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen senest 7 dage ef-
ter, den har modtaget dokumentation fra politiet om, at en ung under 18 år
er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet, indkalde den unge, for-
ældremyndighedsindehaveren, eventuelt relevante personer fra netværket
og relevante fagpersoner til et netværkssamråd med henblik på drøftelse af
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
behovet for iværksættelse af indsatser for den unge. Denne forpligtelse gæl-
der dog ikke for børn og unge, der er omfattet af lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. Dette fremgår af bestemmelsens stk. 3.
Formålet med netværkssamrådet er at sikre, at der i disse tilfælde iværksæt-
tes en planlagt og kontrolleret indsats med henblik på at forpligte den unge,
forældrene, netværket og andre relevante fagpersoner på en indsats, der skal
hjælpe den unge ud af kriminalitet. Hermed fastholdes forældrenes og de
relevante fagpersoners ansvar for den unge, samtidig med at den unge stilles
til ansvar for sine handlinger. Der er ikke tale om juridisk forpligtende afta-
ler, men om aftaler hvor alle involverede parter gensidigt aftaler at støtte
den unge.
Målgruppen for barnets lov er større end målgruppen for lov om ungdoms-
kriminalitet. Målgruppen i lov om ungdomskriminalitet er børn og unge i
alderen 10-17 år, der er dømt eller mistænkt for at have begået personfarlig
kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, og som samtidig er kendeteg-
net ved en række risikofaktorer, der gør dem særligt udsatte for at begå yder-
ligere kriminalitet. Børn og unge, der begår kriminalitet, men som ikke op-
fylder kriterierne for at være i målgruppen til Ungdomskriminalitetsnævnet,
skal tilbydes støtte efter barnets lov.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at udarbejde en ungefaglig undersø-
gelse af barnet eller den unge som forberedelse til Ungdomskriminalitets-
nævnets sagsbehandling. Derudover skal kommunen udarbejde og fore-
lægge en indstilling til sagens afgørelse i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse om at igangsætte et for-
bedringforløb. Indholdet i et forbedringsforløb svarer til en række konkrete
indsatser efter barnets lov, og det er kommunen, der er ansvarlig for ud-
møntningen af disse indsatser.
Efter retsplejelovens § 821 d, skal politiet snarest muligt underrette kommu-
nalbestyrelsen, når en mistænkt person under 15 år tilbageholdes med hen-
blik på, at en repræsentant fra kommunalbestyrelsen kommer til stede. Det
samme gælder, når afhøring skal ske og mistanken angår en overtrædelse af
straffeloven eller et forhold, der efter anden lov kan medføre fængselsstraf.
En repræsentant fra kommunalbestyrelsen skal så vidt muligt have adgang
til at overvære afhøringer, der foretages af politiet.
Giver politiets oplysninger grundlag for at antage, at barnet kan have behov
for særlig støtte, skal underretning til kommunalbestyrelsen altid gives.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen indehol-
der en bestemmelse om, at offentlige arbejdsgivere skal lægge alle ledige
stillinger på Jobnet. Formålet med bestemmelsen er at understøtte gennem-
sigtighed og høj omsætningshastighed på jobmarkedet. Jobcentrene har
pligt til at lægge alle stillinger på Jobnet for offentlige arbejdsgivere og for
de private virksomheder, der ønsker jobcenterets assistance.
Såfremt en ung flytter til en anden kommune, er der efter lov om organise-
ring og understøttelse af beskæftigelsesindsatsens § 45 adgang til, at der kan
udveksles oplysninger mellem relevante offentlige myndigheder, uddannel-
sesinstitutioner, arbejdsløshedskasser, ATP, Seniorpensionsenheden og Ud-
betaling Danmark, herunder oplysninger om relevante uddannelsesmæssige
og social- og sundhedsrettede aktiviteter og indsatser, udskrivelse fra sund-
hedsvæsenet, frihedsberøvelse, unddragelse fra frihedsberøvelse og løsla-
delse fra afsoningsinstitution, der er nødvendige til brug for varetagelse af
beskæftigelsesindsatsen efter lovgivningen, den koordinerede, tværfaglige
og helhedsorienterede indsats over for borgeren, opdateringen med nye op-
lysninger og ajourføring af eksisterende oplysninger, som anvendes i be-
skæftigelsesindsatsen, herunder systemer til den landsdækkende formidling
og joblog, og opgørelsen af forbrug af offentlige forsørgelsesydelser.
En lang række regler gælder for lønmodtagere på arbejdsmarkedet herunder
blandet andet funktionærloven, arbejdsskadeloven, lov om ansættelsesbevi-
ser, arbejdsmiljøloven, lov om forbud mod forskelsbehandling og ligestil-
lingsloven. Derudover regulerer en lang række overenskomster de enkelte
fagområder.
Efter reglerne om ansættelsesbevis har en lønmodtager krav på at modtage
et ansættelsesbevis senest 1 måned efter ansættelsens start, såfremt ansæt-
telsesforholdet har en varighed på 1 måned, og den gennemsnitlige ugent-
lige arbejdstid overstiger 8 timer. Desuden skal indbetaling af ATP-bidrag
som hovedregel betales, når den ansatte lønmodtager er fyldt 16 år og arbej-
der mindst 9 timer om ugen, 18 timer i en 14 dages periode, 39 timer pr.
måned eller som løsarbejder, uanset antallet af timer.
Ud over reglerne for lønmodtagere gælder særlige regler for unge på ar-
bejdsmarkedet blandt andet for, hvor meget de må arbejde, og hvad de må
arbejde med. Disse regler følger af arbejdsmiljølovens kapitel 10 med tilhø-
rende bekendtgørelse om unges arbejde. Ved beskæftigelse af unge under
18 år skal der ved arbejdets planlægning, tilrettelæggelse og udførelse tages
hensyn til den unges alder, udvikling og helbredstilstand samt til indvirk-
ningen på skolegang eller anden uddannelse.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område indeholder i
§ 59 a en bestemmelse om, at Ankestyrelsen træffer afgørelse uden medvir-
ken af beskikkede medlemmer i sager om klage over kommunalbestyrelsens
afgørelser, når det er fastsat ved lov, at sagerne kan påklages til Ankestyrel-
sens Beskæftigelsesudvalg.
Klagefristen til Ankestyrelsen fremgår af § 67 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og skal ske inden 4 uger efter, at kla-
geren har fået meddelelse om afgørelsen.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Erfaringer viser en positiv sammenhæng mellem fritidsjob i ungdomslivet
og senere tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelse. Ligeledes viser er-
faringer med lommepengejob, at det kan fungere som introduktion til ar-
bejdsmarkedet. Der er i praksis tale om et fritidsjob, men det benævnes lom-
mepengejob når det er anvist af kommunen efter lov om ret til lommepen-
gejob til kriminalitetstruede unge. Et lommepengejob kan give den unge
mulighed for at tjene sine egne penge på lovlig vis, have ansvar og komme
væk fra en kriminel løbebane. Lommepengejob kan være job som hjælper i
et boligselskab for boligfunktionærer, lettere rengøring, vareopfyldning, ud-
pakning, tømning af skraldespande. Reglerne om, hvilke typer job unge må
varetage, fremgår i øvrigt af bilag 5-8 til bekendtgørelsen om unges arbejde.
Det vil være frivilligt for den unge at tage et lommepengejob, og det forud-
sættes derfor, at det vil være unge, som er motiverede for at forlade en tru-
ende kriminel løbebane, der vil benytte retten.
Forslaget vil fungere som supplement til de værktøjer, myndighederne alle-
rede har i regi af underretningspligten efter barnets lov og forelæggelse af
sager for Ungdomskriminalitetsnævnet, når børn og unge er mistænkt for
eller har begået alvorlig kriminalitet.
Tilbuddet om et lommepengejob skal være endnu et værktøj for myndighe-
derne til at iværksætte indsatser og vil således ikke træde i stedet for de
sanktioner, som kriminelle unge bliver idømt af domstolene, eller de foran-
staltninger, som Ungdomskriminalitetsnævnet træffer afgørelse om.
Da forslaget vedrører unge i alderen 13-17 år vil langt de fleste være forsør-
gede af deres forældre eller anden forsørger. Der vil efter gældende praksis
kunne være en lille andel i målgruppen, der bliver forsørget af ydelser fra
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
det offentlige i form af kontanthjælp og boligstøtte. Indtægt fra et lomme-
pengejob vil medføre fradrag i ydelsen efter de samme regler, som gælder
for andre unge uden for målgruppen med indtægter og vil indgå i husstands-
indkomsten for beregning af boligstøtte, såfremt den unge er boligstøtte-
modtager. Som modtager af kontanthjælp vil sådanne unge også være i mål-
gruppen for indsatser efter beskæftigelseslovgivningen. Unge i målgruppen
vil ikke med lovforslaget få bedre muligheder for at have indkomst sammen
med kontanthjælp (boligstøtte m.v.) end andre unge, som selv finder deres
job.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at unge i alderen 13-17 år, som bliver henvist til Ungdomskri-
minalitetsnævnet, samt unge i alderen 13-17 år, hvor kommunen modtager
dokumentation fra politiet om, at en ung er mistænkt for at have begået al-
vorlig kriminalitet til brug for netværkssamråd efter barnets lovs § 130, skal
have ret til et lommepengejob. Ved alvorlig kriminalitet forstås eksempelvis
vold, voldtægt, røveri, grovere former for hærværk og tyveri samt forsøg på
sådanne forbrydelser.
Kommunalbestyrelsen vil skulle tilbyde den unge et lommepengejob, når
kommunalbestyrelsen har fået oplysning om, at en ung i kommunen er i
målgruppen. For den del af målgruppen, der er henvist til Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet, vil kommunalbestyrelsen få oplysningen om en ung i mål-
gruppen i forbindelse med, at Ungdomskriminalitetsnævnet beder kommu-
nalbestyrelsen om at iværksætte en ungefaglig undersøgelse efter §§ 29 og
30 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. For den del af målgruppen,
hvor politiet har fremsendt dokumentation efter § 130 i barnets lov, vil kom-
munalbestyrelsen være i besiddelse oplysningen om en ung i målgruppen
gennem denne dokumentation.
Kommunalbestyrelsen vil skulle vejlede den unge om retten til et lomme-
pengejob. Tilbuddet om lommepengejob vil skulle gives i forlængelse af en
samtale med den unge og så vidt muligt under hensyn til vedkommendes
kvalifikationer og interesser. Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen,
eller kommunen kan indgå aftale om lommepengejob med en anden arbejds-
giver eventuelt ved etablering af partnerskaber om egnede lommepengejob
til unge i målgruppen.
Det foreslås, at den kommunale forvaltning vil skulle tilbyde et lommepen-
gejob senest en måned efter, at en ung i målgruppen har udtrykt ønske
herom. Der vil ikke være sanktioner forbundet med ikke at overholde fristen.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Den unge vil kunne klage over manglende overholdelse af sagsbehandlings-
fristen til kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at bestemmelsen i lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen om krav til offentliggørelse af stillingsopslag skal fra-
viges i forhold til lommepengejob, som oprettes specielt til unge i målgrup-
pen. Det betyder, at der ikke vil være krav om, at sådanne job skal opslås.
Det foreslås, at en ung med lommepengejob, der flytter til en anden kom-
mune, vil have ret til at fortsætte i det lommepengejob, den unge har i fra-
flytterkommunen, men den unge vil også kunne vælge at få tilbud om et
lommepengejob i den nye bopælskommune. Tilflytterkommunen vil skulle
orientere den unge om retten til et lommepengejob i kommunen hurtigst
muligt efter at have fået kendskab til, at en ung i målgruppen er tilflyttet og
tilbyde et lommepengejob senest en måned efter, at den unge har tilkende-
givet over for tilflytterkommunen at ville udnytte retten til lommepengejob
i kommunen. Det forudsættes, at størstedelen af de unge i målgruppen for
lovforslaget vil være omfattet af den mellemkommunale underretningspligt,
som gælder efter § 132 i barnets lov. Såfremt tilflytterkommunen ikke kan
tilbyde et job tilsvarende det job, som den unge havde i fraflytterkommunen,
vil tilflytterkommunen så vidt muligt skulle tilbyde et lommepengejob un-
der hensyn til vedkommendes kvalifikationer og interesser.
Det foreslås, at i en situation, hvor den unge ophører i lommepengejobbet,
skal kommunalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med
den unge. Det er forudsat, at den unge gerne vil have et andet lommepenge-
job. Der vil kunne være situationer, hvor den unge af en eller anden grund
vil ophøre i det lommepengejob, den unge har fået tilbudt, f.eks. hvis den
unge ikke falder til i jobbet, ikke synes, at vedkommende kan magte opga-
verne, eller at den unge ophører i jobbet som følge af for meget fravær. Det
vil være de samme frister, der gælder for kommunalbestyrelsen til at finde
et lommepengejob, som gælder første gang, den unge tilbydes et lomme-
pengejob. Der kan være tilfælde, hvor den unge ophører gentagne gange i et
lommepengejob eller ikke påbegynder et tilbudt job. Det foreslås, at kom-
munalbestyrelsen i så fald kan vurdere, at den unge ikke er motiveret for et
lommepengejob på trods af tidligere tilkendegivelse herom. Hvis kommu-
nalbestyrelsen vurderer dette, vil der ikke være pligt til at tilbyde den unge
et andet lommepengejob.
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Løn- og arbejdsvilkårene vil skulle være overenskomstmæssige eller de for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Personer, der ansættes i lomme-
pengejob, er omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, her-
under for unges arbejde.
Ansættelse i lommepengejob vil skulle ske på samme vilkår som for andre
unge ansatte med tilsvarende arbejde. De særlige regler for blandt andet,
hvor meget unge må arbejde, og hvad de må arbejde med, vil finde anven-
delse.
Reglerne om udstedelse af ansættelsesbevis og om indbetaling af ATP-bi-
drag vil finde anvendelse.
Det foreslås, at et lommepengejob skal udløbe, når den unge fylder 18 år.
Fra dette tidspunkt vil den unge ikke længere være i målgruppen for lov-
forslaget og vil ikke være omfattet af ungereglerne, ligesom løn- og arbejds-
vilkår ofte ændrer sig. Fra dette tidspunkt vil beskæftigelse i et kommunalt
lommepengejob heller ikke være finansieret af staten.
Det foreslås, at en ung i målgruppen skal have mulighed for at klage til An-
kestyrelsens beskæftigelsesudvalg over en afgørelse om indholdet i jobbet
og afslag på at få tilbudt et job på grund af manglende motivation.
3. Forholdet til databeskyttelsesreglerne
Politiet, ungekriminalforsorgen og kommunerne skal i konkrete sager ud-
veksle personoplysninger om en konkret og identificerbar borger. Denne
udveksling udgør en behandling af personoplysninger omfattet af databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Behandlingen af person-
oplysninger skal ske i henhold til bestemmelserne i forvaltningsloven og
inden for rammerne af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordnin-
gen om behandling af personoplysninger.
Der vil med forslaget være tale om behandling af ikke-følsomme personop-
lysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6 samt oplysnin-
ger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser omfattet af forordningens
artikel 10.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, er behandling af per-
sonoplysninger kun lovlig, hvis mindst et af de i artikel 6, stk. 1, litra a-f,
nævnte forhold gør sig gældende. Behandling er f.eks. lovlig, hvis behand-
ling er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataan-
svarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det fremgår at databeskyttelsesforordningens artikel 10, at behandling af
personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser, kun må
foretages under kontrol af en offentlig myndighed, eller hvis behandling har
hjemmel i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som giver pas-
sende garantier for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder.
Af databeskyttelseslovens § 8 fremgår, at der for den offentlige forvaltning
ikke må behandles oplysninger om strafbare forhold, medmindre det er nød-
vendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver.
Det vurderes i denne forbindelse, at lovforslaget vil kunne udgøre en natio-
nal særregel for behandling af de ovennævnte kategorier af personoplysnin-
ger, og at der er mulighed for at indføre denne i overensstemmelse med da-
tabeskyttelsesforordningen og dennes rammer for særregler om behandling
af personoplysninger.
Ungdomskriminalitetsnævnet oversender oplysninger til bopælskommunen
om en ung i målgruppen, når vedkommende er blevet henvist til at få sin sag
behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet. Dette udgør en viderebehandling
af personoplysninger til et andet formål, end de oprindeligt blev indsamlet
til. En sådan viderebehandling skal som udgangspunkt baseres på den regi-
streredes samtykke, EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som ud-
gør en nødvendig og forholdsmæssig foranstaltning i et demokratisk sam-
fund, jf. forordningens artikel 6, stk. 4. Formålet med viderebehandlingen
må heller ikke være uforeneligt med det formål, som oplysningerne oprin-
deligt blev indsamlet til. Disse krav anses for at være opfyldt, da viderebe-
handlingen sker med hjemmel i national lovgivning der har formål at op-
fylde de samme formål, som indsamlingshjemlen (forebyggelse af krimina-
litet blandt unge).
For den del af målgruppen i lovforslagets § 2, stk. 1, som vedrører, at kom-
munen har modtaget dokumentation fra politiet om, at en ung i målgruppen
er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet, gælder tilsvarende, at
kommunen vil kunne anvende dokumentationen til at identificere en ung i
målgruppen for ret til et lommepengejob. Politiet leverer dokumentation til
brug for kommunens pligt til efter barnets lovs § 130 at indkalde den unge,
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
forældremyndighedsindehaveren, eventuelle relevante personer fra netvær-
ket og relevante fagpersoner til et netværkssamråd med henblik på drøftelse
af behovet for iværksættelse af indsatser for den unge.
Formålet med viderebehandlingen er ikke uforeneligt med det formål, som
oplysningerne oprindeligt blev indsamlet til. Disse krav anses for at være
opfyldt, da viderebehandlingen sker med hjemmel i national lovgivning der
har som formål at opfylde de samme formål, som indsamlingshjemlen (fo-
rebyggelse af kriminalitet blandt unge).
Situationen, hvor en ung i målgruppen flytter kommune, behandles af denne
lovs § 5. Det antages i den forbindelse, at en stor del af de unge i målgruppen
for lovforslaget også er i målgruppen for barnets lov og derfor er omfattet
af den mellemkommunale underretningspligt. I forbindelse med en sådan
mellemkommunal underretning skal fraflytningskommunen oversende nød-
vendigt sagsmateriale, herunder en opsummering af relevante vurderinger,
som fraflytningskommunen har foretaget i sagen. Disse oplysninger kan
oversendes og dermed videregives uden samtykke fra den registrerede.
Det kan dog ikke udelukkes, at der vil være nogle unge, som falder udenfor.
Denne lov indeholder derfor sin egen bestemmelse om underretningspligt
for unge i målgruppen, som fastslår fraflytterkommunens pligt til at videre-
give oplysninger, og at § 45 i lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen finder tilsvarende anvendelse.
4.
Konsekvenser for FN’s verdensmål
Lovforslaget forventes at have en positiv betydning for Danmarks indfrielse
af FN’s verdensmål om dels at gennemføre nationalt tilpassede sociale sik-
ringssystemer og foranstaltninger for alle (delmål 1.3) og dels målet om, at
enhver, uanset alder, køn, handicap, race, etnicitet, oprindelse, religion eller
økonomisk eller anden status, i højere grad inddrages i sociale, økonomiske
og politiske beslutninger (delmål 10.2).
5. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De økonomiske konsekvenser af forslaget består af øgede administrative
udgifter samt lønudgifter til unge med lommepengejob.
Det skønnes at knap 800 unge årligt vil blive tilbudt et lommepengejob, som
følge af forslaget. Heraf skønnes halvdelen at acceptere tilbuddet. Med afsæt
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
2828993_0014.png
UDKAST
i en forudsætning om, at de unge vil arbejde ca. 8 timer om ugen i lomme-
pengejobbet skønnes det, at der samlet set vil være lønudgifter på 6,7 mio.
kr. i 2024 og 13,3 mio. kr. fra 2025 og frem.
Det er lagt til grund, at kommunerne kompenseres for en del af disse lønud-
gifter, da de unge som tilbydes lommepengejob forventes at have en pro-
duktivitet, som er lavere end en gennemsnitlig ungarbejder. Det foreslås så-
ledes, at staten kompenserer kommunerne for hvad der svarer til 37,5 pct. af
lønudgifterne. Det medfører statslige udgifter i kompensation på 2,5 mio.
kr. i 2024 og 5 mio. kr. fra 2025 og frem. Kommunernes nettolønudgifter
skønnes derfor at være 4,2 mio. kr. i 2024 og 8,3 mio. kr. fra 2025 og frem.
Derudover skønnes der at være statslige indtægter i form af skat og tilbage-
løb på 1,6 mio. kr. i 2024 og 3,1 mio. kr. fra 2025 og frem.
Endelig antages det, at kommunen bruger 10 timer årligt pr. fuldtidsperson
på facilitering, opfølgning og møder med den unge. De administrative ud-
gifter til ordningen skønnes på den baggrund at være 0,8 i 2024 og 1,6 mio.
kr. fra 2025 og frem.
Økonomiske og administrative konsekvenser som følge af forslaget for-
handles med kommunerne efter de gældende DUT-principper.
Tabel 1: Økonomiske konsekvenser af fritidsjob, merudgifter i mio. kr.
(2024-pl)
2024
2025
2026
2027
I alt statslige udgifter
1,0
1,9
1,9
1,9
Heraf kompensation til lønud-
gifter
2,5
5,0
5,0
5,0
Heraf tilbageløb
-1,6
-3,1
-3,1
-3,1
I alt kommunale udgifter
5,0
9,9
9,9
9,9
Heraf nettolønudgifter
4,2
8,3
8,3
8,3
Heraf administration
0,8
1,6
1,6
1,6
I alt offentlige udgifter
6,0
11,9
11,9
11,9
Beskæftigelsesministeriet har overvejet, hvorvidt lovforslaget følger de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Det vurderes, at princip nr. 1 om enkle og klare regler er iagttaget i lyset af,
at lovforslaget indeholder kendte begreber og bygger på kendte administra-
tive sagsgange.
14
Varigt
1,9
5,0
-3,1
9,9
8,3
1,6
11,9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Princip nr. 2 om digital kommunikation indebærer, at lovgivningen skal un-
derstøtte, at der kan kommunikeres digitalt med borgere og virksomheder.
Lovforslaget fastsætter ikke regler om, hvordan og i hvilket omfang myn-
dighederne kommunikerer digitalt eller fysisk med børn og unge og deres
familier mv. Det forudsættes, at kommunikation ligesom i dag vil foregå via
Digital Post eller i papirform for borgere, der er fritaget fra at modtage post
fra Digital Post efter reglerne i lov om digital post fra offentlige afsendere.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at være i overensstemmelse med
princippet.
Det vurderes, at princip nr. 3 om at muliggøre automatisk sagsbehandling
fraviges ved det foreslåede lovforslag. Dette skyldes, at retten til et lomme-
pengejob, og hvilket lommepengejob den unge skal tilbydes, bygger på en
konkret og individuel vurdering i hver sag på baggrund af en samtale med
den unge om kvalifikationer og interesser. Det vil ikke være hensigtsmæs-
sigt at indføre objektive kriterier.
For så vidt angår princip nr. 4 om sammenhæng på tværs, fx ved genbrug af
begreber og data, vurderes dette lommepengejob at være tilvejebragt ved, at
afgrænsningen af målgruppen for lovforslaget sker, ved at kommunerne får
oplysninger om, at den unge er i målgruppen fra henholdsvis Ungdomskri-
minalitetsnævnet og politiet.
For så vidt angår princip nr. 5 om tryg og sikker databehandling, vil der ikke
i lovforslaget være regler om deling af data. Regler om deling af data i for-
bindelse med den kommunale sagsbehandling på børne- og ungeområdet vil
fremgå af retssikkerhedsloven herunder denne lovs § 58 og barnets lov §
132.
For så vidt angår princip nr. 6 om anvendelse af offentlig infrastruktur er det
forudsat i lovforslaget, at den eksisterende fællesoffentlige infrastruktur,
herunder CPR, MitID (eller et eventuelt fremtidigt tilsvarende elektronisk
identifikationsmiddel) og Digital Post vil blive benyttet.
Endelig vurderes det, at princip nr. 7 om forebyggelse af snyd og fejl ikke
vil være relevant for dette lovforslag, idet lovforslaget alene vedrører unge
i alderen 13-17 års ret til et lommepengejob.
Lovforslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for kommu-
nerne, som vil få nye opgaver med at skulle kontakte de unge i målgruppen
og anvise dem et lommepengejob. Opgaverne må i et vist omfang forventes
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
at skulle it-understøttes. Der fremgår dog ikke noget af lovforslaget, som
pålægger kommunerne at gennemføre opgaverne på en bestemt måde.
Det vurderes, at kompleksiteten i en it-understøttelse af den foreslåede ord-
ning om kommunal underretningspligt ved flytning mellem kommuner vil
være simpel, idet det forventes, at kommunerne har etablerede digitale ka-
naler, som vil kunne anvendes til udveksling af de nødvendige oplysninger
og således vil kunne implementeres af kommunerne inden den foreslåede
ikrafttrædelsesdato.
Økonomien i forslaget vil skulle forhandles med de kommunale parter.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har begrænsede administrative konsekvenser for borgerne.
Unge i målgruppen, som benytter retten til et lommepengejob, skal af-
hængig af timetallet skrive under på ansættelseskontrakt og give oplysnin-
ger til brug for udbetaling af løn mv.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. februar 2024 til den 6.
marts 2024 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Ankenævnet for ATP, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Arbejds-
markedets Tillægspension (ATP), BDO Danmark, Bedre Psykiatri, Beskæf-
tigelsesrådet (BER), BROEN Danmark, Business Danmark, Børne- og Ung-
domspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforenin-
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
gen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Cabi, Centralorga-
nisationernes Fællesudvalg (CFU), Daginstitutionernes Landsorganisation,
Danmarks Frie Fagforening, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private
Skoler
grundskoler og gymnasier, Dansk Artistforbund, Danske A-kasser,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske
Gymnasier, Danske HF og VUC, Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Psy-
kologforening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Retspolitisk Forening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De An-
bragtes Vilkår, Den Danske Dommerforening, De Private Sociale Tilbud,
Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Det Kriminalpræventive Råd,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Den Uvildige Kon-
sulentordning på Handicapområdet (DUKH), Efterskoleforeningen, Er-
hvervsskolelederne, Erhvervsstyrelsen, FABU, Finansrådet, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening (FA), Finanstilsynet, Foreningen af Døgn- og
Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Faaborg-Midtfyn kommune
(Socialtilsyn Syd), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Kommu-
nale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forhand-
lingsfælleskabet, Forældrelandsforeningen (FBU), Frederiksberg kommune
(Socialtilsyn Hovedstaden), Frie Funktionærer, Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Frivilligrådet, FSR
Danske Revisorer, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), God Far, Gymnasieskolernes Lærer-
forening, Hjørring kommune (Socialtilsyn Nord), Holbæk kommune (Soci-
altilsyn Øst), Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder
(IMR), Jobrådgivernes Brancheforening, Justitia, Kommunale Tjeneste-
mænd og Overenskomstansatte (KTO), Kristelig Arbejdsgiverforening
(KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Landsforeningen Af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen Børn og Forældre,
Landsforeningen for Bedre Psykiatri, Landsforeningen af Socialpædagoger,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Lev uden vold, Lige-
behandlingsnævnet, Lilleskolerne, Livsværk, Lægeforeningen, Lærernes
Centralorganisation, Mentorbarn, Mødrehjælpen, Plejefamiliernes Lands-
forening, Politiforeningen, Producentforeningen, Red Barnet, Red Barnet
Ungdom, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Psykisk Sår-
bare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND - de hjemløses
landsorganisation, Sammenslutning af Steinerskoler i Danmark, Sammen-
slutning af Unge med Handicap (SUMH), Samrådet af Specialskoleledere,
Selveje Danmark, Silkeborg kommune (Socialtilsyn Midt), SIND, Sjældne
Diagnoser, Skolelederforeningen, SMV Danmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, TABUKA, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Ungdommens Røde Kors, Ungdomskriminalitetsnæv-
net, Ungdomsringen.
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
2828993_0018.png
UDKAST
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Offentlige merudgifter på 11,9 mio.
kr. årligt
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Ingen
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ingen
Ja
Nej
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
2828993_0019.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
X
X
19
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af §§ 12 og 13 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet,
at Ungdomskriminalitetsnævnet kan pålægge et barn eller en ung omfattet
af lovens anvendelsesområde en straksreaktion eller et forbedringsforløb.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almin-
delige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i
§ 1,
at formålet med denne lov er at give unge i målgruppen
efter § 2 ret til et lommepengejob
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at de unge i alderen 13-17 år, som
bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, samt unge i alderen13-17 år,
hvor kommunen modtager dokumentation fra politiet om, at en ung er mis-
tænkt for at have begået alvorlig kriminalitet, vil få ret til et lommepengejob.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven finder anvendelse på unge i alderen13-17
år, som bliver henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet efter §§ 10 og 11 i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, samt unge i alderen13-17 år,
hvor kommunen modtager dokumentation fra politiet efter § 130 i barnets
lov om, at en ung er mistænkt for at have begået alvorlig kriminalitet.
Den foreslåede bestemmelse vil afgrænse målgruppen til unge i alderen 13-
17 år, som er kriminalitetstruede eller mistænkt for at have begået alvorlig
kriminalitet. Bestemmelsen vil omfatte unge, hvor retten efter anklagemyn-
dighedens påstand vil have taget stilling til, at en ung i alderen 15 til 17 år,
skal have sin sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, samt unge hvor
kommunalbestyrelsen efter barnets lovs § 130 har modtaget dokumentation
fra politiet om, at en ung under 18 år er mistænkt for at have begået alvorlig
kriminalitet.
Det forventes blandt andet, at bestemmelsen vil komme til at omfatte unge
i fødekæden til bander, når denne gruppe omfattes af Ungdomskriminali-
tetsnævnets område.
20
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at når kommunalbestyrelsen har fået oplysning
om en ung i målgruppen, skal kommunalbestyrelsen tilbyde den unge et
lommepengejob. Lommepengejobbet kan oprettes i kommunen, eller kom-
munen kan indgå aftale om lommepengejob med en anden arbejdsgiver.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen forplig-
tes til at tilbyde en ung i målgruppen et lommepengejob, når kommunalbe-
styrelsen har fået oplysning om en ung i målgruppen. Kommunalbestyrel-
sen vil skulle vejlede den unge om retten til et lommepengejob. Kommu-
nalbestyrelsen vil kunne oprette lommepengejobbet i kommunen eller
indgå aftale med anden arbejdsgiver om jobbet.
Kommunalbestyrelsen vil f.eks. kunne indgå partnerskaber med private
virksomheder om lommepengejob til unge i målgruppen. Har kommunen
ikke umiddelbart et job til den unge, vil kommunen skulle oprette et så-
dant.
Det vil være frivilligt for den unge, om denne vil tage imod et lommepen-
gejob.
Det foreslås i
stk. 2,
at kommunalbestyrelsen tilbyder et lommepengejob se-
nest en måned efter samtale med den unge, hvor den unge har udtrykt ønske
herom og så vidt muligt under hensyn til vedkommendes kvalifikationer og
interesser.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kommunalbestyrelsen skal til-
byde et lommepengejob senest en måned efter at have talt med den unge,
hvor den unge også har udtryk ønske om at få et lommepengejob, og at lom-
mepengejobbet så vidt muligt skal være i overensstemmelse med den unges
kvalifikationer og interesser. Kommunalbestyrelsen i den unges bopæls-
kommune vil kunne etablere lommepengejobbet inden for hele kommunens
ansættelsesområde under hensyn til de regler, der gælder for unges arbejde.
Der vil skulle være tale om arbejde med et reelt indhold, så den unge ikke
mister motivation og udvikling i jobbet. Det er kommunalbestyrelsen, der
21
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
vil skulle fastsætte arbejdsområdet og indholdet i jobbet. Det vil skulle ske
på baggrund af samtale med den unge, og der vil ved fastlæggelsen heraf
skulle tages udgangspunkt i den unges forudsætninger og interesser. Den
unge vil ikke have krav på ansættelse inden for et bestemt område, men
kommunalbestyrelserne bør bl.a. lægge vægt på den unges kvalifikationer
og interesser.
Fristen for kommunalforvaltningen til at finde et lommepengejob vil være
en måned til at finde et passende lommepengejob til den unge, som har ud-
trykt ønske om et sådant. Der vil ikke være sanktioner forbundet med ikke
at overholde fristen, men den unge vil kunne klage til kommunalbestyrelsen,
såfremt fristen overskrides.
Om mulighed for at klage over en afgørelse om indholdet i jobbet henvises
til bemærkningerne til § 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 4
Det foreslås i
§ 4,
at § 35 i lov om organisering og understøttelse af beskæf-
tigelsesindsatsen om at offentliggøre stillingsopslag ikke gælder for lomme-
pengejob, som oprettes til unge i målgruppen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at stillingsopslag for lommepen-
gejob, der tilbydes unge i målgruppen, ikke skal offentliggøres på Jobnet.
Det vil gælde uanset, om det er stillinger hos en privat eller offentlig ar-
bejdsgiver.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 5
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at hvis en ung med lommepengejob flytter til en
anden kommune, har den unge ret til at fortsætte i lommepengejobbet eller
få tilbud om et lommepengejob i den nye bopælskommune.
Forslaget vil medføre, at en ung med lommepengejob, der flytter til en an-
den kommune, har ret til at beholde det eksisterende lommepengejob den
22
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
kommune, som den unge flytter fra eller få tilbudt et nyt i tilflytterkommu-
nen.
Det foreslås i
stk. 2,
at tilflytterkommunen skal orientere den unge om retten
til et lommepengejob i kommunen hurtigst muligt efter at have fået kend-
skab til, at en ung i målgruppen er tilflyttet og tilbyde et lommepengejob
senest en måned efter, at den unge har tilkendegivet over for tilflytterkom-
munen at ville udnytte retten til lommepengejob i kommunen. § 3, stk. 2,
finder tilsvarende anvendelse.
Forslaget vil medføre, at tilflytterkommunen skal orientere den unge om ret-
ten til et lommepengejob i tilflytterkommunen hurtigst muligt efter at have
fået kendskab til, at en ung i målgruppen er flyttet til kommunen. Forslaget
vil endvidere betyde, at tilflytterkommunen skal tilbyde den unge et lomme-
pengejob senest en måned efter, at den unge har tilkendegivet at ville ud-
nytte retten til et lommepengejob. Tilflytterkommunen vil skulle tilbyde et
lommepengejob efter at have talt med den unge, og lommepengejobbet skal
så vidt muligt være i overensstemmelse med den unges kvalifikationer og
interesser.
Det forudsættes, at orientering om retten til lommepengejob sker ved brug
af digital post. For så vidt angår børn og unge under 15 år, der ikke har en
e-boks, forudsættes orientering at blive fremsendt til forældremyndigheds-
indehavernes e-boks og til barnet eller den unge under 15 år med fysisk post.
Det foreslås i stk.
3,
at fraflytterkommunen hurtigst muligt skal give besked
til tilflytterkommunen, når en ung i målgruppen efter § 1 flytter til en anden
kommune. § 45 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelses-
indsatsen finder tilsvarende anvendelse ved udveksling af oplysninger.
Forslaget vil medføre, at fraflytterkommunen vil få pligt til hurtigst muligt
at give besked til en tilflytterkommune om en ung i målgruppen, der flytter.
Fraflytter kommunen vil kunne videregive de nødvendige oplysninger, idet
§ 45 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen vil
finde tilsvarende anvendelse. Efter denne bestemmelse kan der udveksles
oplysninger mellem relevante offentlige myndigheder, blandt andet om re-
levante social- og sundhedsrettede aktiviteter og indsatser, frihedsberøvelse,
unddragelse fra frihedsberøvelse og løsladelse fra afsoningsinstitution, der
er nødvendige til brug for varetagelse af beskæftigelsesindsatsen efter lov-
givningen, den koordinerede, tværfaglige og helhedsorienterede indsats
23
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
over for borgeren, opdateringen med nye oplysninger og ajourføring af ek-
sisterende oplysninger, som anvendes i beskæftigelsesindsatsen, herunder
systemer til den landsdækkende formidling og joblog, og opgørelsen af for-
brug af offentlige forsørgelsesydelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 6
Det foreslås i
§ 6,
at ophører den unge i lommepengejobbet, skal kommu-
nalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med den unge,
medmindre det vurderes, at den unge ikke er motiveret for et lommepenge-
job. § 3 finder tilsvarende anvendelse.
Forslaget betyder, at hvis den unge ophører i lommepengejobbet, skal kom-
munalbestyrelsen tilbyde et andet lommepengejob efter aftale med den
unge, dvs. hvis den unge ønsker det. Det er forudsat, at den unge reelt er
motiveret. Den kommunale forvaltning kan vurdere, at den unge reelt ikke
er motiveret f.eks., fordi den unge gentagne gange har mødt påvirket på ar-
bejde, laver hærværk eller stjæler fra arbejdspladsen.
Årsagen til ophøret i lommepengejobbet er uden betydning i forhold til plig-
ten til at tilbyde et andet lommepengejob, medmindre årsagen knytter sig til
en generel og reel manglende motivation for at varetage et lommepengejob.
At § 3 finder tilsvarende anvendelse indebærer, at lommepengejobbet vil
kunne oprettes i kommunen. Kommunalbestyrelsen vil også kunne indgå
aftale om lommepengejob med en anden arbejdsgiver. Lommepengejobbet
skal tilbydes efter samtale med den unge og så vidt muligt tilbydes under
hensyn til den unges kvalifikationer og interesser. Kommunalbestyrelsen vil
skulle tilbyde lommepengejobbet senest en måned efter, at den unge har ud-
trykt ønske om at ville have et lommepengejob. Det er forudsat, at kommu-
nalbestyrelsen ved samtalen vil afdække, om den unge reelt har et ønske om
et nyt lommepengejob.
Der vil ikke være sanktioner forbundet med ikke at overholde fristen til at
tilbyde et lommepengejob til den unge.
Om mulighed for at klage over en afgørelse om indhold i jobbet eller om
manglende motivation henvises til bemærkningerne til § 9.
24
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
2828993_0025.png
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 7
Det foreslås i
§ 7
at løn- og arbejdsvilkårene skal være overenskomstmæs-
sige eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Det foreslås vi-
dere, at unge, der ansættes i lommepengejob, er omfattet af den lovgivning,
der gælder for lønmodtagere, herunder for unges arbejde.
Forslaget vil medføre, at løn- og arbejdsvilkårene skal være overenskomst-
mæssige eller skal svare til de vilkår, der er sædvanligt gældende for tilsva-
rende arbejde. Forslaget vil medføre, at unge, der ansættes i lommepenge-
job, er omfattet af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere, herunder
regler om unges arbejde.
Det vil blandt andet kunne være lov om ansættelsesbeviser, funktionærlo-
ven, lov om forbud mod forskelsbehandling, arbejdsskadeloven, arbejdsmil-
jøloven og atp-loven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 8
Det foreslås i
§ 8,
at retten til et lommepengejob udløber, når den unge fyl-
der 18 år.
Forslaget vil medføre, at retten til lommepengejobbet automatisk ophører,
når den unge fylder 18 år. Fra dette tidspunkt vil unge ansatte under over-
enskomster med regler om ungarbejdere være omfattet af reglerne om løn
for voksne medarbejdere.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 9
Det foreslås i § 9, at kommunens afgørelser efter § 3, stk. 2, og § 6, kan
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område. Klagen behandles efter
25
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Forslaget vil medføre, at den unge vil kunne klage til Ankestyrelsens Be-
skæftigelsesudvalg over en afgørelse om indholdet i lommepengejobbet og
om afslag på lommepengejob på grund af manglende motivation.
Det foreslås, at klagerne til beskæftigelsesankenævnet vil skulle behandles
efter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde. Dette indebærer bl.a., at klagen vil skulle ske inden 4 uger fra det tids-
punkt, hvor personen har modtaget afgørelsen, og at klagen kan indbringes
af den, som afgørelsen vedrører. Derudover vil det indebære, at kommunen
har pligt til at genvurdere afgørelsen inden for en frist på 4 uger.
Til § 10
Det foreslås i
§ 10,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
Forslaget vil medføre, at kommunalbestyrelsen fra 1. juli 2024 forpligtes til
at tilbyde unge i målgruppen et lommepengejob.
Til § 11
Det foreslås i § 11, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Ordningen med et lommepengejob til unge kriminalitetstruede foreslås
knyttet op på unge i alderen 13-17 år, der er henvist til Ungdomskriminali-
tetsnævnet, og unge i alderen 13-17 år, hvor kommunen modtager doku-
mentation fra politiet om, at en ung er mistænkt for at have begået alvorlig
kriminalitet. Da lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, som lovforsla-
get vil supplere, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget foreslås, at loven ikke vil skulle gælde for Færø-
erne og Grønland.
26
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 107: Lovudkast til forslag til lov om ret til lommepengejob til kriminalitetstruede unge, fra beskæftigelsesministeren
2828993_0027.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§A
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
§B
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …,
som ændret senest
ved lov nr. … af …, foretages føl-
gende ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
27