Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2828138_0001.png
1
KAPITEL 1
Praksisundersøgelse om
Udbetaling Danmarks
vurdering af
ægteskabslignende forhold i
børnetilskuds- og
pensionssager
Vi præsenterer her resultaterne fra Ankestyrelsens
praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af
ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager.
Først præsenteres baggrunden for undersøgelsen, herunder
formål og afgrænsning.
Dernæst præsenteres centrale fund med fokus på, hvorvidt
Udbetaling Danmark i de gennemgåede sager:
foretager en fyldestgørende samlet vurdering
godtgør, at ydelsesmodtager har fordele af relationen
vurderer, at omfanget af fordelene kan sidestilles med de
fordele, som gifte/samlevende har.
Afslutningsvis præsenteres øvrige relevante fund.
BAGGRUND
ÆGTESKABSLIGNEN
DE FORHOLD
Der foreligger et
ægteskabslignende
forhold, når parterne
gennem kontante
bidrag, arbejde i
hjemmet eller på
anden måde bidrager
til en fælles
husførelse, og der er
tale om et
samlivsforhold, der
kan føre til ægteskab
efter dansk ret.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har bedt
Ankestyrelsen om at undersøge Udbetaling Danmarks
vurdering af, om en ydelsesmodtager indgår i et
ægteskabslignende forhold eller skal betragtes som enlig i
børnetilskuds- og pensionsager ved at gennemgå 30 sager.
Det er både relevant på ansøgningstidspunktet og i forbindelse
med den løbende kontrol af udbetaling af ydelserne.
Undersøgelsen indgår som et led i det samlede tilsyn,
beskæftigelsesministeren fører med Udbetaling Danmark.
Ministeren kan bede Ankestyrelsen foretage undersøgelser af
Udbetaling Danmarks praksis på de sagsområder, hvor der
efter lovgivningen er klageadgang til Ankestyrelsen, jf. § 19,
stk. 5, i lov om Udbetaling Danmark.
Undersøgelsen tager udgangspunkt i Ankestyrelsens
principmeddelelse 44-22, som har fokus på, at der ved
vurderingen af, om en ydelsesmodtager er i et
ægteskabslignende forhold, skal foretages en konkret, samlet
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0002.png
2
vurdering af sagens oplysninger om økonomiske og ikke-
økonomiske forhold, herunder praktiske og personlige forhold
1
.
STAR ønsker specifikt dette tema belyst i undersøgelsen, da
det fremgår af Redegørelse om behandling af klagesager fra
Udbetaling Danmark for 2021, at der er blevet behandlet en
del klagesager om standsning og tilbagebetaling af
familieydelser, hvor ydelsesmodtageren ikke længere kan
anses for at være reelt enlig
2
.
Udbetaling Danmark skal (jf. principmeddelelse 44-22) på
baggrund af vurderingen kunne godtgøre, at
ydelsesmodtageren har fordele ved relationen til den anden
person af enten økonomisk eller ikke-økonomisk karakter eller
begge dele. Disse fordele skal kunne sidestilles med de fordele,
som gifte og samlevende almindeligvis har.
Formål og afgrænsning
Undersøgelsen skal understøtte læring i Udbetaling Danmark
med henblik på at sikre, at Udbetaling Danmark træffer den
korrekte afgørelse i første omgang over for borgeren.
Undersøgelsen skal belyse, om Udbetaling Danmark foretager
en konkret, samlet vurdering i ikke-påklagede børnetilskuds-
og pensionssager, hvor de vurderer, at ydelsesmodtageren
indgår i et ægteskabslignende forhold eller fortsat skal
betragtes som enlig.
FORHØJEDE
YDELSER
Forhøjede ydelser
ydes som
kompensation for de
fordele, som gifte og
samlevende har.
Formålet med forhøjede ydelser til enlige er at yde en
kompensation for de fordele, som gifte og samlevende har. Det
er navnlig en kompensation af de økonomiske fordele i
forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til dagligt
forbrug, men også en kompensation for den manglende
praktiske hjælp i hverdagen med opgaver såsom at hente,
bringe og passe børn, indkøb, madlavning, rengøring,
havearbejde mv.
Det er en betingelse for at være berettiget til forhøjede ydelser
til enlige, at ydelsesmodtageren er reelt enlig og ikke lever i et
ægteskabslignende forhold. Ved ægteskabslignende forhold
forstås, at to personer har fælles husførelse, og at der er tale
om et samlivsforhold, der kan føre til ægteskab efter dansk
ret. Man kan have et ægteskabslignende forhold, også selv om
man ikke bor på samme adresse.
1
2
Ankestyrelsens principmeddelelse 44-22
Redegørelse om behandling af klagesager fra Udbetaling Danmark 2021
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0003.png
3
Man har fælles husførelse, når man samlet set har økonomiske
og/eller praktiske fordele, som svarer til de fordele, som gifte
og samlevende har. Ved vurderingen af, om parterne har
fælles husførelse, skal der lægges vægt på, om
ydelsesmodtageren opnår fordele ved at have et forhold til en
anden person. Det afgørende ved vurderingen er, om fordelene
samlet set har et omfang, der kan sidestilles med de fordele,
som gifte og samlevende personer almindeligvis har.
Når Udbetaling Danmark skal vurdere, om en ydelsesmodtager
indgår i et ægteskabslignende forhold, skal de således foretage
en konkret, samlet vurdering af sagens oplysninger om
økonomiske forhold og ikke-økonomiske forhold, herunder
praktiske og personlige forhold. Udbetaling Danmark skal i den
forbindelse endvidere godtgøre, om ydelsesmodtageren har
fordele ved relationen til den anden person, og om fordelene
samlet set kan sidestilles med de fordele, som gifte og
samlevende almindeligvis har.
Afgrænsning
Ankestyrelsen foretager en juridisk vurdering af 30 sager.
Antallet af udvalgte sager set i forhold til den samlede sum af
afgørelser, UDK træffer, gør det ikke muligt at generalisere
resultaterne af undersøgelsen til samtlige afgørelser, som
Udbetaling Danmark træffer på området. Undersøgelsen vil
derimod bidrage med eksempler på korrekt og ikke korrekt
praksis med henblik på at skabe læring i Udbetaling Danmark.
METODE
Undersøgelsen er baseret på en juridisk gennemgang af
30 sager. Der er tale om ikke-påklagede børnetilskuds-
og pensionssager – 15 af hver, hvor Udbetaling Danmark
har truffet afgørelse om, at ydelsesmodtageren indgår i
et ægteskabslignende forhold eller fortsat skal betragtes
som værende enlig. Der er tale om sager, hvor
ydelsesmodtageren ikke er gift og ikke bor på samme
adresse som den person, der vurderes samliv i forhold til.
Der er primært indhentet sager fra perioden efter
offentliggørelse af principmeddelelse 44-22 den 14.
december 2022.
Der er dog indhentet fem sager, der ligger før
offentliggørelsen, da der var behov for flere sager til
gennemgang for at sikre en ligelig fordeling af pensions-
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0004.png
4
og familieydelsessager. Disse sager indgår på lige fod
med de øvrige sager i analysen.
I undersøgelsen vil der være fokus på at uddybe og beskrive
vurderingen af sagerne med henblik på at understøtte
læringsaspektet for Udbetaling Danmark.
CENTRALE FUND
Sagsgennemgangen viser overordnet set, at Udbetaling
Danmark følger Ankestyrelsens praksis på området. Det drejer
sig om 27 ud af 30 sager.
I de gennemgåede sager indhenter Udbetaling Danmark
oplysninger om ydelsesmodtagerens personlige forhold,
praktiske forhold og økonomiske forhold, hvorefter Udbetaling
Danmark foretager en fyldestgørende samlet vurdering i
sagerne, om ydelsesmodtageren indgår i et ægteskabslignende
forhold. Udbetaling Danmark følger således Ankestyrelsens
praksis som udmeldt i principmeddelelse 44-22 i sager
vedrørende børnetilskud og pension i de sager, der ikke har
været påklaget til Ankestyrelsen.
Udbetaling Danmark foretager en fyldestgørende samlet
vurdering
I 29 ud af de 30 sager, som vi har gennemgået, har Udbetaling
Danmark generelt set foretaget en fyldestgørende samlet
vurdering af alle oplysninger i sagen. Udbetaling Danmark har
afdækket både praktiske, personlige og økonomiske forhold
tilstrækkeligt, så der kan foretages en samlet vurdering af
ydelsesmodtagerens forhold. I den sidste sag har borger selv
ønsket at blive betragtet som samlevende.
Udbetaling Danmark er i høj grad afhængig af, at
ydelsesmodtageren medvirker til at afdække de personlige og
praktiske forhold, men i mange af de gennemgåede sager har
ydelsesmodtageren selv henvendt sig med de nødvendige
oplysninger.
Selvom der skal foretages en samlet vurdering, kan der dog
være tilfælde, hvor der primært lægges vægt på eksempelvis
økonomiske forhold. Dette udspringer af, at selv om der skal
være tale om en samlet vurdering af de personlige, de
praktiske og de økonomiske forhold, hvor fordelene samlet set
skal svare til de fordele, som gifte og samlevende har, er der
ikke et krav om, at ydelsesmodtageren opnår fordele på flere
parametre (økonomiske og ikke-økonomiske).
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0005.png
5
DEN SAMLEDE
VURDERING AF
FORDELENE ER
CENTRAL
Et eksempel på dette ses i en sag, hvor ydelsesmodtager
bevarer en udpræget sammenblandet økonomi med sin
tidligere ægtefælle med fælles konti, fælles gæld og hyppige
overførsler mellem ydelsesmodtager og den formodede
samlever. Udbetaling Danmark vurderer, at
ydelsesmodtagerens fordele er af et omfang, der kan
sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende
almindeligvis har til trods for, at fordelene primært er af
økonomisk karakter. Udbetaling Danmark er opmærksomme
på ydelsesmodtagers oplysninger om, at der ikke er tale om et
praktisk fællesskab siden skilsmissen, men de lægger ved
vurderingen vægt på karakteren af de personlige forhold, de
bemærkelsesværdige bopælsforhold, hvor hverken
ydelsesmodtager eller den formodede samlever har haft en
selvstændig bolig i en årrække, og de økonomiske forhold,
hvor ydelsesmodtageren og den formodede samlever havde en
udpræget sammenblandet økonomi.
Et andet eksempel er en sag, hvor ydelsesmodtageren
vurderes at være enlig til trods for en stærk personlig relation
til den anden part og mange praktiske fordele, der i høj grad
vedrører de fælles børn. Ydelsesmodtageren har ikke et
økonomisk fællesskab med børnenes far, hvorfor Udbetaling
Danmark har vurderet, at ydelsesmodtagerens fordele af
relationen til den anden part samlet set ikke har et omfang,
der kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende
almindeligvis har. Udbetaling Danmark har således lagt særlig
vægt på, at der ikke er økonomiske fordele ved relationen.
Oplysninger om praktiske forhold indgår i næsten alle sager
I næsten alle de gennemgåede sager lever Udbetaling
Danmarks vurdering op til Ankestyrelsens praksis om, at
praktiske forhold skal indgå i den samlede vurdering af sagens
oplysninger.
Det kan eksempelvis være praktisk hjælp i hverdagen såsom
rengøring, indkøb, madlavning, havearbejde mv. Det kan også
være hjælp til at hente/bringe og passe børn, dog ikke egne
børn. Et eksempel på praktisk hjælp til egne børn ses i en sag,
hvor den formodede samlever og ydelsesmodtager har en
privat aftale om samvær, der oftest foregår i
ydelsesmodtagerens hjem. Den formodede samlever ser om
muligt sine børn hver dag og i den forbindelse laver han mad
til børnene og putter dem, hvis der er behov for det.
Ydelsesmodtager udfører selv alle andre praktiske opgaver i
hjemmet såsom indkøb, madlavning, rengøring, tøjvask mv.
Udbetaling Danmark anser i deres vurdering ydelsesmodtager
som enlig.
I en del af de gennemgåede sager er ydelsesmodtager selv
kommet med tilstrækkelige oplysninger om de praktiske
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0006.png
6
forhold, hvorfor Udbetaling Danmark ikke har haft behov for at
indhente disse oplysninger. Dette ses eksempelvis i en sag,
hvor ydelsesmodtager selv kontakter Udbetaling Danmark for
at ændre sin status til samlevende. Ydelsesmodtager oplyser i
den forbindelse, at hendes kæreste ofte overnatter hos hende,
bidrager til hendes husførelse og hjælper hende med
praktisk/husligt arbejde.
SAG MED
MANGELFULDE
OPLYSNINGER OM
DE PRAKTISKE
FORHOLD
I én sag har vi dog vurderet, at Udbetaling Danmark ikke har
indhentet oplysninger om de praktiske forhold. Det drejer sig
om en sag, hvor Udbetaling Danmark beder kommunen om at
undersøge, om der er et reelt samliv mellem ydelsesmodtager
og dennes fraseparerede ægtefælle. Udbetaling Danmark
ønsker oplysninger om de personlige, adressemæssige og
økonomiske forhold. Det fremgår ikke af sagens akter, at
Udbetaling Danmark har bedt kommunen om at indhente
oplysninger om de praktiske forhold. Udbetaling Danmark har
derfor alene ud fra ydelsesmodtagers kontoudskrifter samt
hendes forklaringer vedrørende de personlige og
adressemæssige forhold vurderet, at borger fortsat skal anses
for enlig, idet der ikke kan påvises samliv med den formodede
samlever.
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT
I sagen burde Udbetaling Danmark have indhentet
oplysninger om de praktiske forhold, for at der kunne
foretages en konkret, samlet vurdering af sagens
oplysninger om økonomiske og ikke-økonomiske forhold,
herunder praktiske og personlige forhold.
Oplysninger om personlige forhold indgår i alle sager
I alle de gennemgåede sager lever Udbetaling Danmarks
vurdering op til Ankestyrelsens praksis om, at personlige
forhold skal indgå i den samlede vurdering af sagens
oplysninger. Det kan være oplysninger om tidligere ægteskab,
fælles børn eller en anden form for stærk personlig relation.
I flere af de gennemgåede sager er ydelsesmodtager selv
kommet med tilstrækkelige oplysninger om de personlige
forhold, hvorfor Udbetaling Danmark ikke har haft behov for at
indhente disse oplysninger. Dette ses eksempelvis i en sag,
hvor ydelsesmodtager ønsker at ændre sin status til
samlevende, da hun er begyndt at se sin tidligere ægtefælle
flere gange om ugen.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0007.png
7
SAG MED
MANGELFULDE
OPLYSNINGER OM
PERSONLIGE
FORHOLD
I en sag ses det dog, at Udbetaling Danmark alene har slået op
i folkeregisteret og set, at ydelsesmodtageren har været gift
med den formodede samlever i en flerårig periode.
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT
Udbetaling Danmark burde i sagen have indhentet
oplysninger om ydelsesmodtagers aktuelle personlige
relation til den formodede samlever, idet det tidligere
ægteskab ligger langt tilbage i tid. Ydelsesmodtager
kommer dog selv med tilstrækkelige oplysninger under
sagens behandling, hvorfor det ikke er af betydning for
afgørelsens udfald.
Alle sager indeholder oplysninger om de økonomiske forhold
I alle de gennemgåede sager lever Udbetaling Danmarks
vurdering op til Ankestyrelsens praksis om, at økonomiske
forhold skal indgå i den samlede vurdering af sagens
oplysninger.
Det kan være oplysninger om betaling af faste udgifter, indkøb
af dagligvarer, fælles konti mv. I flere tilfælde indhenter
Udbetaling Danmark også ydelsesmodtagerens kontoudtog for
at klarlægge egentlige overførelser mellem ydelsesmodtageren
og den formodede samlever.
I en del af de gennemgåede sager er ydelsesmodtager dog
selv kommet med tilstrækkelige oplysninger om de
økonomiske forhold, hvorfor Udbetaling Danmark ikke har haft
behov for at indhente disse oplysninger. Dette ses eksempelvis
i en sag, hvor ydelsesmodtager ønsker at blive betragtet som
samlevende med sin kæreste, idet de vil være sammen i
dagligdagen og reelt vil få et økonomisk og praktisk
fællesskab.
Udbetaling Danmark godtgør, at ydelsesmodtageren har
fordele af relationen
Når Udbetaling Danmark foretager en vurdering af fælles
husførelse, skal der foretages en samlet vurdering af, om
ydelsesmodtager opnår fordele ved sin relation til den
formodede samlever.
I alle de gennemgåede sager lever Udbetaling Danmarks
vurdering op til kriteriet i Ankestyrelsens praksis om, at
ydelsesmodtageren skal have fordele ved relationen til den
formodede samlever.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0008.png
8
I flere af de gennemgåede sager har ydelsesmodtager dog selv
oplyst at være samlevende, hvorfor Udbetaling Danmark ikke
har haft behov for at godtgøre, at ydelsesmodtager har haft
fordele af relationen til en formodet samlever.
I nogle sager har Udbetaling Danmark vurderet, at
ydelsesmodtager skal betragtes som enlig, da der eksempelvis
ikke har været tilstrækkelige oplysninger til at løfte
bevisbyrden for samliv. Dette ses i en sag, hvor
ydelsesmodtager selv betaler alle sine udgifter og selv
varetager alle de praktiske opgaver. Ydelsesmodtager og den
formodede samlever har en privat aftale om børnebidrag og
samvær, der foregår i ydelsesmodtagers hjem efter aftale.
Udbetaling Danmark vurderer i næsten alle sager, at
omfanget af fordelene kan sidestilles med de fordele,
som gifte/samlevende har
Har Udbetaling Danmark godtgjort, at ydelsesmodtageren
opnår fordele ved sin relation til den formodede samlever, skal
det herefter vurderes, om disse fordele har et omfang, som
kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende har.
I 29 ud af de 30 gennemgåede sager lever Udbetaling
Danmarks vurdering op til kriteriet i Ankestyrelsens praksis
om, at ydelsesmodtagerens fordele i relationen til den
formodede samlever samlet set skal have et omfang, der kan
sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende
almindeligvis har.
I flere af de gennemgåede sager har ydelsesmodtager selv
oplyst at være samlevende, hvorfor det ikke har været
nødvendigt for Udbetaling Danmark at foretage denne
vurdering. Et eksempel herpå er en sag, hvor
ydelsesmodtager ønsker at ændre sin status til samlevende,
idet hendes kæreste vil opholde sig i hendes hjem i perioder
under renoveringen af hans hus.
I nogle sager har Udbetaling Danmark vurderet, at
ydelsesmodtager skal betragtes som enlig, da der eksempelvis
ikke har været tilstrækkelige oplysninger til at løfte
bevisbyrden for samliv.
SAG MED
MANGLEDE
VURDERING
I en enkelt sag ses det dog, at Udbetaling Danmark ikke har
vurderet, om omfanget af fordelene kan sidestilles med de
fordele, som gifte og samlevende personer har.
I sagen træffer Udbetaling Danmark afgørelse om, at
ydelsesmodtager ikke har været enlig i en periode, hvorfor
ydelsesmodtager ikke har været berettiget til børnetilskud og
skal tilbagebetale ydelsen. Udbetaling Danmark har i den
forbindelse foretaget en samlet vurdering af både den
personlige relation, de økonomiske forhold og de praktiske
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0009.png
9
forhold. Udbetaling Danmark er opmærksomme på, at
samleveren ikke har bidraget med praktisk hjælp ud over ved
samvær, men der er dog fortsat lagt vægt på, at
ydelsesmodtager har fordele af sin relation til den formodede
samlever, idet dennes bidrag til ydelsesmodtagers økonomi må
anses for økonomisk hjælp af væsentlig betydning.
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT
Udbetaling Danmark burde i sagen have foretaget en
vurdering af, om fordelene samlet set er af et sådan
omfang, at det kan sidestilles med de fordele, gifte og
samlevende par har.
Generelt følger Udbetaling Danmark Ankestyrelsens
principmeddelelse 44-22
Efter gennemgangen af alle de fremsendte sager er det
Ankestyrelsens vurdering, at Udbetaling Danmark generelt
følger Ankestyrelsens praksis i sager om ægteskabslignende
forhold, herunder præciseringen af praksis i principmeddelelse
44-22.
PRÆCISERING AF PRAKSIS I PRINCIPMEDDELELSE
44-22
Principmeddelelse 44-22 slår fast, at det er en betingelse
for at blive betragtet som samlevende, at man som
ydelsesmodtager opnår fordele ved relationen til den
formodede samlever. Fordelene skal samlet set være af et
sådan omfang, at de kan sidestilles med de fordele, gifte
og samlevende par har.
TRE SAGER DER
IKKE FØLGER
PRINCIPMEDDELS
EN 44-22
Af alle de gennemgåede sager er der kun tre sager, hvor
Udbetaling Danmark ikke har fulgt Ankestyrelsens
principmeddelelse 44-22.
Den ene er sagen, som nævnt ovenfor, hvor Udbetaling
Danmark har foretaget en samlet vurdering af både den
personlige relation, de økonomiske forhold og de praktiske
forhold, men hvor der ikke er foretaget en vurdering af, om
fordelene samlet set er af et sådan omfang, at det kan
sidestilles med de fordele, gifte og samlevende par har.
Ankestyrelsen er enig i afgørelsens resultat, og hvis sagen
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0010.png
10
havde været påklaget, kunne der ved klagesagens behandling
have været rettet op på den manglende vurdering.
Den anden er en sag, hvor ydelsesmodtager får praktisk hjælp
af den formodede samlever i forhold til hans søn. Sønnen
sover for eksempel ofte hos den formodede samlever, da
denne bor tæt på sønnens skole. Udbetaling Danmark
fremhæver de økonomiske forhold i sagen, men det er dog
ikke ydelsesmodtager, der har en fordel heraf, idet det
primært er ydelsesmodtager, der overfører mange penge til
den formodede samlever. Udbetaling Danmark har således
ikke været opmærksom på, at det er ydelsesmodtageren, der
skal have fordele af relationen til den formodede samlever.
Udbetaling Danmark har foretaget en konkret, samlet
vurdering af sagens oplysninger om økonomiske forhold og
ikke-økonomiske forhold, herunder praktiske og personlige
forhold. Udbetaling Danmark har endvidere vurderet, at der er
tale om et væsentligt praktisk og økonomisk fællesskab, der
har udgjort et sådant fællesskab, at det kan sidestilles med de
fordele, som ægtefæller og samlevende har. Udbetaling
Danmark vurderer i den forbindelse, at det ikke er af
afgørende betydning, at den formodede samlever har overført
væsentligt mindre til ydelsesmodtager end omvendt, men at
det afgørende er, at deres økonomi må anses for at være
fælles og sammenblandet. Udbetaling Danmark har herved
ikke fulgt Ankestyrelsens praksis i 44-22, idet Udbetaling
Danmark alene har fastslået et økonomisk fællesskab, men
ikke, at ydelsesmodtageren opnåede fordele herved.
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT
I sagen burde Udbetaling Danmark have været
opmærksom på, at det afgørende er, at det er
ydelsesmodtageren, der skal have fordele ved sin
relation til den formodede samlever og at fordelene
samlet set skal have et omfang, der kan sidestilles med
de fordele, som gifte og samlevende almindeligvis har.
Udbetaling Danmark har således ikke taget stilling til, om
den praktiske hjælp i form af pasning af sønnen er
tilstrækkelig til, at ydelsesmodtager kan betragtes som
samlevende, når der ikke foreligger oplysninger om
økonomiske fordele ved ydelsesmodtagerens relation til
den formodede samlever.
Den tredje er en sag, hvor Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om, at ydelsesmodtager skal betragtes som
samlevende, da det findes sandsynliggjort, at ydelsesmodtager
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0011.png
11
og den formodede samlever reelt aldrig har ophævet samlivet,
men har været samlevende i pensionslovens forstand, siden
ydelsesmodtageren første gang modtog pension. Udbetaling
Danmark lægger vægt på, at der er bibeholdt et
ægteskabslignende forhold, hvor der er udbygget et
eksisterende økonomisk fællesskab til hinandens gensidige
fordel ikke ulig et samlevende ægtepar.
Udbetaling Danmark foretager en konkret, samlet vurdering af
sagens oplysninger om økonomiske forhold og ikke-
økonomiske forhold, herunder praktiske og personlige
forhold. Udbetaling Danmark lægger særlig vægt på de
økonomiske forhold, navnlig et sommerhus, der er ejet i lige
sameje med fælles boligkonto og fælles realkreditlån.
Ydelsesmodtager og den formodede samlever deles ligeligt om
udgifterne til huset og den fælles boligkonto vedrører
udelukkende udgifter og indtægter i forbindelse med
vedligeholdelse og drift. Udbetaling Danmark vurderer dog, at
der er et så omfangsrigt økonomisk fællesskab, at det kan
sidestilles med et, som et samlevende ægtepar har.
OPMÆRKSOMHEDSPUNKT
Til trods for Udbetaling Danmarks vurdering af, at
ydelsesmodtager har fordele ved sin relation til den
formodede samlever og at fællesskabet kan sidestilles
med et mellem et samlevende ægtepar, så har
Udbetaling Danmark ikke fulgt Ankestyrelsens
principmeddelelse 44-22, idet et ejerfællesskab om en
ejendom ikke i sig selv er nok til at fastslå fælles
husførelse. Fordelene ved relationen til den anden person
skal samlet set være af et omfang, der kan sidestilles
med de fordele, som gifte og samlevende i almindelighed
har. Udbetaling Danmark har i denne sag ikke løftet
denne bevisbyrde, idet det primært er den formodede
samlever, der har fordele af relationen til
ydelsesmodtager. Afgørelsen i en sagen ligger dog forud
for offentliggørelsen af principmeddelelse 44-22, hvilket
kan forklare afgørelsens udfald.
Ud over de ovennævnte eksempler, har der været en del
sager, hvor det ikke har været nødvendigt at foretage en
konkret samlet vurdering af ydelsesmodtagers oplysninger om
økonomiske forhold og ikke-økonomiske forhold, herunder
praktiske og personlige forhold, idet ydelsesmodtageren selv
har oplyst at være samlevende. Det har herved ikke været
nødvendigt at godtgøre, at ydelsesmodtageren har fordele ved
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 105: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Udbetaling Danmarks vurdering af ægteskabslignende forhold i børnetilskuds- og pensionssager, fra beskæftigelsesministeren
2828138_0012.png
12
sin relation til den formodede samlever og foretage en
vurdering af, om fordelene samlet set har et omfang, der kan
sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende
almindeligvis har
.
Øvrige fund
Her præsenteres de øvrige fund fra sagsgennemgangen.
I de fem sager, der indgår i undersøgelsen, som Udbetaling
Danmark har afgjort før offentliggørelsen af principmeddelelse
44-22, har Udbetaling Danmark foretaget en mere
sammenblandet vurdering af relationen mellem en
ydelsesmodtager og en formodet samlever. Udbetaling
Danmark har efter offentliggørelsen haft fokus på, at det er
den enkelte ydelsesmodtager, der skal have fordele ved
relationen. Dette betyder, at der kan forekomme situationer,
hvor den ene part i en relation skal betragtes som samlevende,
imens den anden part skal betragtes som enlig.
Der ses endvidere enkelte sager, hvor Udbetaling Danmark har
tillagt de økonomiske forhold stor vægt ved vurderingen af de
ægteskabslignende forhold. Dette kan være nødvendigt, idet
Udbetaling Danmark i høj grad er afhængig af
ydelsesmodtagerens medvirken til at afklare de personlige og
praktiske forhold. Det afgørende er, at Udbetaling Danmark
indhenter tilstrækkelige oplysninger til at foretage en
fyldestgørende samlet vurdering.