Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2826214_0001.png
NOTAT
Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 9. okto-
ber 2023
20. januar 2024
J.nr. 2023
465
CAIJ
1. Det Europæiske Semester 2024 .............................................................................2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde den 11.-12. marts 2024, fra beskæftigelsesministeren
1. Det Europæiske Semester 2024
- Politisk drøftelse og vedtagelse
Nyt notat
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
EPSCO-Rådet skal under punktet om det europæiske semester 2024 vedtage Den
Fælles Beskæftigelsesrapport samt godkende Kommissionens Årlige Undersøgelse
for Bæredygtig Vækst med dertilhørende rådskonklusioner. Den Fælles Beskæfti-
gelsesrapport kortlægger udviklingen på beskæftigelses- og socialområdet i med-
lemslandene. Derudover skal EPSCO-ministrene vedtage hovedbudskaber udarbej-
det af Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse om prioriteter for
den sociale dagsorden for den kommende Kommission med udgangspunkt i Den
europæiske søjle for sociale rettigheder.
De to rapporter, rådskonklusionerne og komitéernes udtalelse har ikke i sig selv
nogen lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen støtter udkastene til Den Fælles Beskæftigelsesrapport og Den Årlige
Undersøgelse for Bæredygtig Vækst samt rådskonklusionerne og udtalelsen fra de
to komitéer.
2. Baggrund
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
Den Fælles Beskæftigelsesrapport
(Joint Employment Report, JER),
der udarbejdes
årligt, er en uddybende analyse af udviklingen på beskæftigelses- og socialområdet
i medlemslandene. Rapporten er del af det europæiske semester, der bidrager til ko-
ordinationen af økonomisk, finansiel, beskæftigelses- og socialpolitik i EU.
Rapporten har igen i år fokus på principperne i den sociale søjle på baggrund af
Kommissionens meddelelse om ”en handlingsplan for Den Europæiske Søjle af
So-
ciale Rettigheder" fra marts 2021. Det afspejles bl.a. i, at medlemslandenes natio-
nale 2030-mål vedrørende
beskæftigelse, opkvalificering
og
social inklusion
som
skal bidrage til at nå de fælleseuropæiske 2030-mål
er blevet integreret i rappor-
ten.
Kommissionens Årlige Undersøgelse for Bæredygtig Vækst
Kommissionens Årlige Undersøgelse for Bæredygtig Vækst (Annual
Sustainable
Growth Survey, ASGS)
blev præsenteret den 22. november 2023, hvor den som en
del af ”Efterårspakken” indledte det europæiske semester
2024. Undersøgelsen in-
deholder Kommissionens vurdering af de overordnede økonomisk-politiske udfor-
dringer i EU.
Forud for EPSCO-rådsmødet er udkastet til begge rapporter rapporten og dertilhø-
rende rådskonklusioner blevet behandlet i Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og So-
cialkomitéen (SPC), der rådgiver EPSCO-Rådet om udviklingen på de europæiske
arbejdsmarkeder.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde den 11.-12. marts 2024, fra beskæftigelsesministeren
Udtalelse fra Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse om Den
Sociale Søjle
Det belgiske formandskab og det afgående spanske formandskab sendte den 14. de-
cember en forespørgsel til formændene for Beskæftigelseskomitéen og Komitéen
for Social Beskyttelse om at udarbejde en udtalelse om prioriteter for den sociale
dagsorden for den kommende Kommission med udgangspunkt i Den europæiske
søjle for sociale rettigheder (”den sociale søjle”).
Udtalelserne er under udarbej-
delse i de to komitéer og ventes forelagt EPSCO med henblik på endossering.
3. Formål og indhold
På rådsmødet skal EPSCO-Rådet vedtage udkastet til Den Fælles Beskæftigelses-
rapport.
Blandt rapportens hovedbudskaber er:
Efter genopretningen fra COVID-19 har arbejdsmarkederne i langt de fleste
medlemslande udviklet sig i en positiv retning, og i mange medlemslande er be-
skæftigelsen nu højere end før pandemien.
Mangel på kvalificeret arbejdskraft kan skabe en flaskehalseffekt og have nega-
tiv indvirkning på den økonomiske vækst og derudover også være med til at
sænke tempoet i den grønne og digitale omstilling. Derfor bør medlemslandene
prioritere opkvalificering højt.
De sidste års høje inflation har haft negativ indvirkning på lønningerne i EU.
Der lægges derfor vægt på velafbalancerede lønfastsættelsesmekanismer, herun-
der via overenskomster.
COVID-19-pandemien har medført en markant vækst i platformsarbejde i
mange lande, hvilket dels medfører, at flere er kommet i arbejde, men også ud-
fordringer i forhold til at sikre ordentlige arbejdsvilkår. Det foreslåede direktiv
om platformsarbejde fremhæves som et skridt på vejen.
Brugen af algoritmer, kunstig intelligens, machine learning og algoritmeledelse
fremhæves som nybrud på arbejdsmarkedet, som i fremtiden kan kræve politisk
regulering. I den forbindelse fremhæves vigtigheden af samarbejdet med ar-
bejdsmarkedets parter.
Desuden har Kommissionen i år valgt at indføre et større landefokus i dette års
Fælles Beskæftigelsesrapport, som et pilotprojekt, ved at implementere dele af den
foreslåede ”EU-ramme for social konvergens” (Social
Convergence Framework,
SCF).
Det indebærer, at lande som på baggrund af de allerede eksisterende indika-
torer (Den Sociale resultattavle og trafiklys-metoden) vurderes som værende en ri-
siko for social konvergens, udpeges til yderligere kvalitative og kvantitative analy-
ser. Analyserne vil være udgangspunktet for de landespecifikke anbefalinger, men
vil ikke pålægge landene bindende forpligtigelser.
Udover Den Fælles Beskæftigelsesrapport skal der på rådsmødet vedtages rådskon-
klusioner om Den Fælles Beskæftigelsesrapport og Den Årlige Undersøgelse for
Bæredygtig Vækst. Med udgangspunkt i både rapporten og undersøgelsen peger
rådskonklusionerne på områder, som det er særligt vigtigt, at medlemsstaterne sæt-
ter fokus på. Følgende kan fremhæves fra rådskonklusionerne:
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde den 11.-12. marts 2024, fra beskæftigelsesministeren
Investeringer i effektiv aktiv arbejdsmarkedspolitik er nøglen til at sikre et til-
strækkeligt udbud af efterspurgte færdigheder på jobmarkedet, øge konkurren-
ceevnen, fremme jobskabelse og overgange mellem jobs samt understøtte den
digitale og grønne omstilling.
Medlemsstaterne opfordres til at bibeholde det politiske fokus på at nedbringe
andelen af borgere i risiko for fattigdom og social eksklusion, herunder ved at
fremtidssikre deres socialsikringssystemer.
Social dialog og kollektive forhandlinger er kernen i at sikre levedygtige lønnin-
ger, der understøtter kvalitetsjobs og sikrer stærk konkurrenceevne.
Implementering af principperne i Den Sociale Søjle bør være rettesnor for initi-
ativer, der har til formål at understøtte efterlevelse af de tre nationale 2030-mål.
Kommissionens fremtidige implementering af elementer fra SCF må ikke med-
føre øgede administrative byrder, men derimod bidrage til en strømlining af de
multilaterale monitoreringsprocesser i Det Europæiske Semester.
Udtalelsen fra Beskæftigelseskomitéen og Komitéen for Social Beskyttelse er i
skrivende stund fortsat under udarbejdelse i de to komitéer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Vedtagelse af de to rapporter, rådskonklusionerne og komitéernes udtalelse har
ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Det europæiske semester kan generelt have positive samfundsøkonomiske, er-
hvervsøkonomiske og statsfinansielle effekter i det omfang, at en konsistent imple-
mentering af landespecifikke anbefalinger bidrager til at understøtte bæredygtig
vækst og beskæftigelse i EU.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold orienteres forud for
EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til vedtagelse af Den Fælles Beskæftigelsesrapport
samt Kommissionens Årlige Undersøgelse for Bæredygtig Vækst med dertilhø-
rende rådskonklusioner. En mindre gruppe af lande, heriblandt Danmark, har tidli-
gere stillet spørgsmål til merværdien i at indføre SCF i semesteret. Siden fremsæt-
telsen af dette års Fælles Beskæftigelsesrapport, som indeholder elementer af SCF
som et pilotprojekt, har rådets juridiske tjeneste bekræftet, at vedtagelse af dette års
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 100: Samlenotat om EPSCO-rådsmøde den 11.-12. marts 2024, fra beskæftigelsesministeren
rapport ikke automatisk medfører politisk opbakning til SCF som instrument. Det
er derfor forventningen, at langt størstedelen af medlemslande vil kunne bakke op
om vedtagelsen af Den Fælles Beskæftigelsesrapport, Kommissionens Årlige Un-
dersøgelse for Bæredygtig Vækst og rådskonklusionerne. Vedtagelsen af Den Fæl-
les Beskæftigelsesrapport vedtages med kvalificeret flertal.
Det forventes desuden, at der vil være opbakning til vedtagelsen af udtalelsen fra
de to komitéer. Udtalelsen vedtages ved konsensus.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelsen af Den Fælles Beskæftigelsesrapport og godken-
delsen af rådskonklusionerne om Den Fælles Beskæftigelsesrapport og Den Årlige
Undersøgelse for Bæredygtig Vækst.
Regeringen finder det positivt, at vigtige dagsordener såsom dialog med arbejds-
markedets parter, opkvalificering og håndteringen af inflationen er fremhævet i
Den Fælles Beskæftigelsesrapport og rådskonklusionerne. Det er vigtigt at fast-
holde fokus på at sikre et velfungerende, bæredygtigt og inklusivt arbejdsmarked.
Fra dansk side støtter man generelt et effektivt europæisk semester, der understøtter
genopretningsarbejdet og bidrager til at sikre sunde europæiske økonomier. Det in-
kluderer høj beskæftigelse, bæredygtig vækst og økonomiske strukturer, der er sta-
bile og robuste over for lavkonjunkturer og kriser, som især har store konsekvenser
for de svagest stillede grupper i samfundet.
Regeringen støtter desuden den sociale søjles grundlæggende formål om at skabe
fremgang på beskæftigelses-
og socialområdet på tværs af EU’s medlemslande.
Søjlens principper bidrager til at sætte fokus på en række områder, der er afgørende
for at sikre social sammenhængskraft, såsom ordentlige arbejdsvilkår, velfunge-
rende social beskyttelse og lige muligheder.
For regeringen er det centralt, at det fortsat er EU’s medlemslande, der har det pri-
mære ansvar for at træffe beslutninger på beskæftigelses- og socialområdet. Det
sikrer, at beslutninger træffes tæt på borgerne, og at der kan tages hensyn til lande-
nes forskellige nationale arbejdsmarkeds- og velfærdsmodeller. Regeringen lægger
derfor vægt på, at arbejdet med den sociale søjle
i tillæg til respekten for kompe-
tencefordelingen mellem EU og medlemslandene og nærhedsprincippet
fuldt ud
respekterer hensynet til landenes forskellige nationale arbejdsmarkeds- og vel-
færdsmodeller og arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5