Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2898618_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4941
Doknr.
886983
Dato
27-08-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 25. juni 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 96
(alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 96:
”Vil
ministeren redegøre for, om ministeren vil medvirke til sammen med
kommunerne at finde en løsning på det problem, at ansøgere til stillinger på
plejehjem, der lyver om tidligere ansættelser, på den måde kan undgå, at der
indhentes referencer på vedkommende, sådan at man kan opnå ansættelse
igen et nyt sted, selvom man har været bortvist fra tidligere ansættelser? Der
henvises til artiklen ”Kommuner genansætter medarbejdere, som er bortvist for
vold og overgreb, viser notat”, bragt på tv2.dk den 20. juni 2024.”
Svar:
Det er altid meget ulykkeligt, når der kommer sager om medarbejdere, der ikke
formår at varetage deres opgave i omsorgen for de svageste borgere.
Der er derfor også inden for de gældende regler mulighed for at tage en række
initiativer, der kan bidrage til, at de medarbejdere, der ansættes i ældreplejen,
har de rette faglige og menneskelige kompetencer. Det er f.eks. muligt at
indhente offentlige eller private straffeattester for ansøgere, der søger
ansættelse i ældreplejen, da det sagligt kan begrundes, at det er relevant med
oplysninger herfra i forbindelse med ansættelse af medarbejdere, der har deres
daglige gang i ældre borgeres hjem. Ansøgere skal give samtykke til, at der
indhentes straffeattest. Hvis ansøger ikke ønsker at give samtykke hertil, kan
det overvejes, om der er et samlet billede, der gør, at man kan ansætte den
pågældende medarbejder, eller om der mangler væsentlig information. På den
måde vil det kunne være udslagsgivende, at vedkommende ikke vil medvirke
til, at der indhentes straffeattest.
Det er også muligt for arbejdsgiveren at indhente referencer fra ansøgers
seneste ansættelse eller ansættelser. Ansøger skal også give samtykke til, at
der indhentes referencer. Hvis ansøger ikke ønsker at give samtykke hertil, kan
det overvejes, om der er et tilstrækkeligt vurderingsgrundlag til, at vedkommende
kan ansættes.
Desuden kan man have klare ansættelsesprocedurer, der kan sikre, at der i
ansættelsesprocesser altid er fokus på at afdække ansøgers personlighed og
faglighed. Dertil kommer den daglige ledelsesopgave med at sikre kvalitet og
kompetencer samt at understøtte en kultur, hvor der er fokus på at sikre en
omsorgsfuld ældrepleje.
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm., om ministeren mener, at et nationalt register er løsningen, sådan at kommuner let kan tjekke tidligere ansættelser for ansøgere
2898618_0002.png
Det er muligt for kommunerne at oprette og opretholde et kommunalt register
indenfor gældende lovgivning.
Man skal være opmærksom på, at et eventuelt nationalt register - som der
nævnes i artiklen - vil medføre et omfattende arbejde med at fastlægge
rammerne for et register, herunder fastlæggelse af kriterierne for, at en person
skal registreres i registeret, herunder sikre at både kommuner og private
leverandører i ældreplejen kan tilgå registret. Ligesom arbejdspladserne i
ældreplejen løbende skal bruge ressourcer på at indberette til registret, så det
har relevans. Det bemærkes desuden, at etablering af et nyt nationalt register,
hvor alene medarbejdere i ældreplejen er registreret, vil kunne medføre en
stigmatisering af de ansatte i ældreplejen.
Samlet set mener jeg, at det er lokalt, man er bedst til at vurdere, om en
ansøger er egnet til at arbejde i ældreplejen. Jeg mener derfor ikke, at et
nationalt register på ældreområdet er løsningen.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2