Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 4280
Doknr.
878161
Dato
25-06-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 4. juni 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 94
(alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil
ministeren redegøre for, under hvilke betingelser en kommune ved bereg-
ningen af afregningspriser for private hjemmehjælpsvirksomheder under god-
kendelsesmodellen, jf. servicelovens §§ 91 og 92, og for private eller selvejende
friplejehjem, jf. bkg. nr. 1170 af 30. september 2015, skal medregne kommunens
omkostninger forbundet med elever?”
Svar:
Det fremgår af vejledning om hjælp og støtte efter lov om social service, at hvis
kommunalbestyrelsen tilvejebringer borgerens frie valg efter godkendelsesord-
ningen, skal afregningsprisen fastsættes på baggrund af de gennemsnitlige,
langsigtede omkostninger, som den kommunale leverandør har ved at produ-
cere og levere tilsvarende ydelse.
De gennemsnitlige, langsigtede omkostninger inkluderer normalt både de direkte
omkostninger, det vil sige de omkostninger, der direkte kan henføres til det på-
gældende tilbud, som for eksempel råvarer, løn, køb af materialer og tjeneste-
ydelser mv., og de indirekte omkostninger, som for eksempel andel af fællesom-
kostninger til lokaler, administration m.v. samt afskrivning og forrentning af kapi-
talapparatet. De gennemsnitlige langsigtede omkostninger er udtryk for, at ud-
gifterne udjævnes over år.
For at sikre lige konkurrencevilkår, skal den kommunale og den private leveran-
dør, der leverer samme ydelser af samme kvalitet, afregnes til samme pris. I
medfør af statsstøttereglerne må kommunerne som udgangspunkt ikke yde of-
fentlig støtte til kommunale leverandører via eksempelvis en højere afregnings-
pris end den, der ydes til private leverandører.
Kommunalbestyrelsen skal derfor løbende sikre sig, at der er fuld omkostnings-
dækning for de ydelser, som den kommunale leverandørvirksomhed producerer
og leverer. Det står derudover kommunalbestyrelsen frit for at tilrettelægge sin
afregningsmodel.
For friplejehjem fastsættes taksterne som udgangspunkt i en aftale mellem kom-
munalbestyrelsen i den kommune, der har visiteret borgeren til en plejebolig og
friplejeboligleverandøren med udgangspunkt i vejledende takster fast af fripleje-
boligleverandøren. Indgås der ikke en aftale mellem kommunalbestyrelsen og
1