Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2869935_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3293
Doknr.
860229
Dato
21-05-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 25. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 88
(alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars-Christian Brask (LA).
Spørgsmål nr. 88:
”Vil ministeren redegøre for kommunernes forpligtelse
efter henholdsvis ser-
viceloven og friplejeboligloven til at foretage genberegning af afregningspri-
serne for private og selvejende hjemmehjælpsleverandører og friplejehjem i
forlængelse af de nye offentlige overenskomster, der medfører en markant stig-
ning af de offentlige lønomkostninger på mindst 8,8 % for driften af den kom-
munale ældrepleje?”
Svar:
Efter § 32 i lov om friplejeboliger kan friplejeboligleverandøren og kommunalbe-
styrelsen aftale den pris, som kommunalbestyrelsen skal betale for den hjælp
og støtte, som borgeren er visiteret til i henhold til serviceloven.
Indgås der ikke en aftale mellem kommunalbestyrelsen og friplejeboligleveran-
døren, fastsætter kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor friplejeboligerne
ligger, en afregningspris, der svarer til kommunens gennemsnitlige, langsigtede
omkostninger ved drift af tilsvarende tilbud.
Med de samlede gennemsnitlige, langsigtede omkostninger forstås alle direkte
og indirekte omkostninger, der er forbundet med den pågældende opgavevare-
tagelse, herunder lønomkostninger.
Tidspunktet for genberegningen af afregningspriser for friplejehjem er ikke fast-
sat efter lovgivningen, men da afregningspriserne skal svare til kommunens
omkostninger, skal kommunen foretage genberegninger, når der foreligger æn-
dringer i omkostningerne.
For så vidt angår private leverandører af hjemmepleje, skal kommunalbestyrel-
sen efter serviceloven skabe grundlag for, at modtagere af kan vælge mellem
to eller flere leverandører, hvoraf den ene kan være kommunal.
Hvis kommunalbestyrelsen vælger at skabe grundlag for borgerens frie valg via
indgåelse af kontrakt, vil der være tale om en gensidig bebyrdende aftale, hvor
kommunalbestyrelsen over for en leverandør indvilliger i at betale et aftalt ve-
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 88: MFU spm. om ministeren vil redegøre for kommunernes forpligtelse efter henholdsvis serviceloven og friplejeboligloven til at foretage genberegning af afregningspriserne
2869935_0002.png
derlag mod at modtage en bestemt ydelse. Den nærmere udformning kan tilret-
telægges efter kommunalbestyrelsens mål og rammer for det frie valg såvel
som efter de lokale markedsforhold.
Kommunalbestyrelsen kan også tilrettelægge borgerens frie valg af leverandør
ved en godkendelsesordning. Det betyder, at kommunalbestyrelsen kan god-
kende de leverandører, der lever op til bestemte pris- og kvalitetskrav, og som
borgerne frit kan vælge imellem til udførelse af praktisk hjælp, personlig pleje
og madservice.
Efter servicelovens § 92, stk. 5, skal kommunalbestyrelser, der benytter en
godkendelsesordning, hvorefter prisen fastsættes uden priskonkurrence, fore-
tage efterberegninger af afregningspriser løbende efter behov og mindst én
gang årligt.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2