Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2836086_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1350
Doknr.
824645
Dato
8. marts 2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 9. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
81 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 81:
Vil ministeren redegøre for, hvordan visitationsudvalgene i kommunerne
arbejder i dag – herunder om fx friplejehjem er forpligtet til at følge
visitationsudvalget?
Svar:
Kommunalbestyrelsen visiterer til hjælp efter serviceloven. Kommunernes har
bl.a. pligt til at yde praktisk bistand og personlig pleje m.v. til borgerne. Hjælpen
gives og tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
den enkelte persons behov. Der er ikke fastsat nærmere regler om, hvordan
visitationen organiseres herunder, at det skal foregå i særlige visitationsudvalg.
Leverandøren af hjælpen er forpligtiget til at levere den visiterede hjælp.
Kommunalbestyrelsen anviser ledige almene plejeboliger. Kommunen skal
anvise ledige boliger til den boligsøgende med det største behov. Der er ikke
fastsat nærmere regler om, hvordan behovet skal vurderes eller at det skal
foregå i særlige visitationsudvalg. Det fremgår dog af udlejnings-
bekendtgørelsen, at kommunen skal inddrage den enkelte persons sociale,
fysiske, psykiske og økonomiske forhold i vurderingen. Der er tale om en bred
ramme for kommunerne til at vurdere behovet. Reglerne skal ses i
sammenhæng med kommunernes forpligtigelse efter serviceloven til at yde
praktisk bistand og personlig pleje m.v. til borgerne, jf. ovenfor. Når kommunen
vurderer, at det ikke længere er hensigtsmæssigt at yde hjælpen i borgerens
eksisterende bolig, kan de med hjemmel i almenboligloven anvise borgeren en
almen plejebolig, hvor borgeren bedre kan fungerer, og kommunen mere
hensigtsmæssigt kan yde hjælpen efter serviceloven.
Friplejeboliger indgår ikke i den kommunale plejeboligforsyning, medmindre
kommunen og friplejeboligleverandøren har indgået en anvisningsaftale. Det
betyder, at kommunen ikke råder over eller anviser til boligerne, og at det er på
borgerens initiativ, at der indgås en lejeaftale med friplejeboligleverandøren.
Efter friplejeboliglovens § 3, stk. 1, har en person, som kommunalbestyrelsen
har visiteret til en plejebolig eller lignende boligform, ret til frit at vælge at indgå
lejeaftale med en friplejeboligleverandør. Personen kan frit vælge en
friplejeboligleverandør i opholdskommunen eller i en anden kommune. Retten
er dog betinget af, at friplejeboligleverandøren er certificeret til at levere alle de
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om, hvordan visitationsudvalgene i kommunerne arbejder i dag
2836086_0002.png
tilbud efter serviceloven, som opholdskommunen har truffet afgørelse om, at
personen skal tilbydes.
Hvis friplejeboligleverandøren indgår lejeaftale med den pågældende (lejeren),
er lejeren forpligtiget til at modtage de visiterede ydelser efter serviceloven fra
friplejeboligleverandøren, og friplejeboligleverandøren er forpligtiget til at levere
ydelserne efter serviceloven og har ret til at få betaling herfor fra den
pågældendes opholdskommune.
Såfremt kommunen og friplejeboligleverandøren har indgået en
anvisningsaftale for nogle af friplejeboligerne, er det anvisningsaftalen, der
regulerer friplejeboligleverandørens forpligtigelser over for kommunen.
visitationsudvalget?
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2