Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2836074_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 1350
Doknr.
824645
Dato
8. marts 2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 9. februar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
73 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 73:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange og hvilke konkrete tilsyn, der i dag
findes på ældreområdet?”
Svar:
Der føres i dag en række forskellige kommunale hhv. statslige tilsyn på ældre-
området, som lovgivningsmæssigt henhører under ældreministerens ressort:
Forsøgsordning med ældretilsynet i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed
Med Aftale om satspuljen på ældreområdet for 2018-2021 blev det besluttet, at
Styrelsen for Patientsikkerhed i en forsøgsperiode på fire år skal føre et risiko-
baseret tilsyn med den social- og plejefaglige indsats på plejecentre, midlerti-
dige pladser og hjemmeplejeenheder (ældretilsynet) med henblik på at udvikle
og afprøve et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige
indsats.
Med Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sund-
heds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 blev aftalepartierne enige om at
videreføre ældretilsynet i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed i perioden 2022-
2024.
Reglerne om forsøgsordningen med ældretilsynet fremgår af servicelovens §§
150 og 150 a-d.
Det kommunale tilsyn med opgaver efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86 –
herunder tilsyn med plejehjem, plejeboliger m.v., og borgere i friplejeboliger
Det fremgår af servicelovens § 151, stk. 1, at kommunalbestyrelsen har pligt til
at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83, 83 a og 86 løses i
overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter
disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitets-
standarder. Kommunalbestyrelsen skal således aktivt, opsøgende og systema-
tisk påse, at alle får den hjælp, som de har krav på, og at hjælpen har den kva-
litet, som myndigheden har besluttet, at der skal være.
Det fremgår endvidere af servicelovens § 151, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
hvert år skal foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf. §
192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om, hvor mange og hvilke konkrete tilsyn, der i dag findes på ældreområdet
2836074_0002.png
lov om boliger for ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende bo-
ligenheder i kommunen. Af servicelovens § 151 a, stk. 2 fremgår det desuden,
at kommunalbestyrelsen hvert år skal foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg
i friplejeboliger beliggende i kommunen. Det fremgår endvidere af servicelo-
vens § 151 c, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en til-
synspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leve-
randør efter § 91. Det vil i praksis omfatte hjemmeplejeenheder og private leve-
randører af hjælp efter § 83. Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens pro-
cedurer for udførelse af tilsyn med disse tilbud, og for opfølgning på tilsynet, jf.
servicelovens § 151 c, stk. 2.
Det generelle driftsorienterede tilsyn
Kommunalbestyrelsen har efter §§ 15-16 i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale
opgaver løses. Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene, og den måde
opgaverne udføres på.
Kommunalbestyrelsens pligt til at føre tilsyn efter retssikkerhedsloven supple-
res af servicelovens § 148 a om forpligtelsen til at føre driftsorienteret tilsyn
med de enkelte tilbud, som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og med
private tilbud beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af § 4 i lov om soci-
altilsyn. Det bemærkes, at plejehjem efter servicelovens § 192, som den ene-
ste plejehjemstype i dag, er omfattet af kommunernes driftsorienterede tilsyn
efter servicelovens § 148 a. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med til-
buddets personale, bygningsmæssige forhold og økonomi.
Det personrettede tilsyn
Det fremgår af servicelovens § 148, at kommunalbestyrelsen i den kommune,
der har pligt til at yde hjælpen, skal også føre tilsyn med, at den hjælp, der er
truffet afgørelse om, fortsat opfylder sit formål. Kommunen skal derfor løbende
følge de enkelte sager for at sikre sig dette.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med opfølgningen være opmærksom
på, om der er behov for at yde andre former for hjælp. Den opfølgning, som
kommunalbestyrelsen foretager, skal ske ud fra modtagerens forudsætninger
og så vidt muligt i samarbejde med den, der modager ydelsen eller indsatsen.
I tillæg til ovenstående føres der en række tilsyn med enheder på ældreområ-
det, som ikke hører under Social-, Bolig- og Ældreministeriets ressort. Under
Indenrigs- og Sundhedsministeriets ressort henhører Styrelsen for Patientsik-
kerheds tilsyn med den sundhedsfaglige behandling som en del af tilsynet med
behandlingssteder, der også omfatter plejeenheder på ældreområdet. Under
Beskæftigelsesministeriets ressort henhører Arbejdstilsynets tilsyn med ar-
bejdsmiljøet på enhederne på ældreområdet. Under Fødevareministeriets res-
sort henhører Fødevarestyrelsens fødevarekontrol med institutioner på ældre-
området som en del af kontrollen med fødevarevirksomheder. Under Forsvars-
ministeriets ressort henhører de kommunale redningsberedskaber brandsyn på
bl.a. plejeinstitutioner.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2