Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2836070_0001.png
Bilag 1. Oversigtstabel over lovregulering i ældrereformen
Tabel 1. Oversigtstabel over lovregulering i ældrereformen
Initiativ
Forudsætter lovregulering
Forpligtende lovgivning
Den nye ældrelov bliver en rammelov og vil indeholde
både kan- og skal-bestemmelser. Disse fremgår af
nedenstående.
Skal-bestemmelse
-
Værdi 1. Selvbestemmelse for den ældre
1. En ny ældrelov
Ja
2. Helhedspleje og ny borgernær
visitation
3. Faste teams
Ja
Nej
Udbredelsen af faste teams understøttes i
en kommende ældrelov.
Ja
Reglerne om hjælpemidler reguleres af
bestemmelser i serviceloven, som hører
under social- og boligministeren, hvorfor
initiativet om en positivliste vil blive
forhandlet af social- og boligministeren.
4. Udvidelse af det frie valg -
rehabilitering og genoptræning
5. Tillid til borgerne i tildelingen af
hjælpemidler
Skal-bestemmelse
Det fremgår af ældrereformen, at der udarbejdes en
positivliste, hvoraf det fremgår, hvilke hjælpemidler der
skal
kunne udleveres uden forudgående visitation.
Regeringen har endnu ikke lagt sig fast på indhold og
proces for arbejdet med forenkling af reglerne for
visitation til hjælpemidler, herunder udarbejdelsen af
positivlisten.
Skal-bestemmelser
Indeholder skal-bestemmelser
Indeholder skal-bestemmelser
Afskaffelse af:
SEL § 139: krav om fastsættelse kvalitetsstandarder
SEL § 81 a: krav om offentliggørelse af
værdighedspolitik
SEL § 151 a: krav om udarbejdelse og offentliggørelse
af tilsynspolitik for tilbud efter SEL § 83
Værdi 2. Tillid til medarbejdere og ledelse
6. Kvalitetsløft af ældreplejen
ØA25/bloktilskudsaktstykket
Finansloven for 2025
7a. Tilsynsreform på ældreområdet:
Ja
Nyt, forenklet tværkommunalt
tilsyn
7b. Tilsynsreform på ældreområdet:
Ja
Fælles og koordineret tilsyn på
plejehjem (samtilsyn)
8. En ældrepleje med mere kvalitet og
Ja
nærvær og mindre bureaukrati
9. Flere skal tage del i det borgernære
arbejde
10. Ingen krav til dokumentation af
pleje og omsorg
11. Styrket kvalitet på SOSU-skolerne
Nej
Understøttelse af initiativet vil reguleres i
en kommende ældrelov.
Nej
Understøttelse af initiativet vil reguleres i
en kommende ældrelov.
Forudsætter ikke lovændring på
ældreministerens ressortområdet.
Nej
SEL 79 a: krav om forebyggende hjemmebesøg
-
-
-
-
Kan-bestemmelser
12. Skræddersyede forløb på SOSU-
skoler
Værdi 3. Tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund
13. En ny type plejehjem
Ja
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvilke tiltag i regeringens udspil til ældrereform, der tiltænkes at blive kan-opgaver helholdsvis skal-opgaver for kommunerne
2836070_0002.png
14. Ligestilling af offentlige og private
leverandører
14a Fast overheadsats
14b Genberegning og
efterregulering af priser/Øget
gennemsigtighed i økonomi
14c Uafhængig kontrolenhed
Ja
14a. Overheadsatsen fastsættes ved lov i
en
kommende ældrelov i dialog med KL og
erhvervsorganisationerne.
14b. Krav om genberegning og
efterregulering fastsættes i en ny
ældrelov.
14c. Kontrolenheden kræver lovhjemmel
(Erhvervsministeriets ressort)
Ja
Initiativet skal implementeres ved ny
lovgivning formentlig under
friplejeboligloven. Overgang til 100 pct.
statsgaranterede lån forudsætter en aftale
med de enkelte realkreditinstitutter.
Ja
Understøttelse af initiativet vil reguleres i
en kommende ældrelov. Vil indgå som en
del af de bærende værdier, som udmøntes
i en kommende ældrelov.
Nej
Nej
Nej
Skal-bestemmelse
15. Flere muligheder for friplejehjem
Skal-bestemmelse
16. Tættere samspil med civilsamfund
og pårørende
Kan-bestemmelse
17. Strategi for udbredelse af
velfærdsteknologi i ældreplejen
18. Frivilligkorps for velfærdsteknologi
19. Understøttelse og implementering
-
-
-
2