Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2823237_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 584
Doknr.
811377
Dato
09-02-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 18. januar 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
45 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren redegøre for, om de kommuner, der i dag er frisat på ældreområ-
det, kan arbejde med regeringens helhedspleje, som den vil fremgå af det kom-
mende ældreudspil, og er der eksempler på, at man aktivt har gjort noget ander-
ledes som led i velfærdsforsøgene, som man ikke allerede kan gøre indenfor
rammerne af fleksibel hjemmehjælp?
Svar:
Udgangspunktet i velfærdsaftalerne på ældreområdet er, at der gives frihed fra
de bestemmelser i serviceloven, der primært vedrører ældre og reglerne i friple-
jeboligloven under ældreministerens ressort. Velfærdsaftalerne giver således
mulighed for at lave forsøg med nye måder at sammensætte hjælpen på, tænke
helhedsorienteret og være innovative. Velfærdsaftalekommunerne kan tilsva-
rende lave forsøg med helhedspleje svarende til det, der er forslået med rege-
ringens udspil til en ældrereform.
Der er i velfærdsaftalekommunerne ikke lavet forsøg med helhedspleje svarende
til regeringens forslag. Dog arbejder en af velfærdsaftalekommunerne eksem-
pelvis med et forsøg, hvor borgeren hver formiddag har mulighed for selv at be-
stemme, hvad vedkommende ønsker at bruge sin tid på. Det er netop et eksem-
pel på en ny tilgang til måden at yde hjælp på, hvor det er den enkelte borger og
dennes behov, der er i centrum for hjælpen frem for fokus på en bytteret på
enkeltydelser.
Ved fleksibel hjemmehjælp efter serviceloven forstås, at modtagere af personlig
og praktisk hjælp har ret til at bytte tildelte ydelser. Adgangen til at erstatte tildelte
ydelser med andre ydelser er dog i dag underlagt visse begrænsninger. Hvis
modtageren af hjælp ønsker at bytte imellem personlig pleje og praktisk hjælp,
forudsætter det, at den pågældende er blevet tildelt begge ydelsesformer. Des-
uden skal bytteretten holdes inden for den forventede tidsramme, som kommu-
nalbestyrelsen har afsat til at udføre de ydelser, der er truffet afgørelse om. En-
delig er bytteretten også begrænset af leverandørens faglige kompetencer samt
faggrænser for det udførende personale.
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om hvordan regeringens tanker om helhedspleje i hjemmeplejen i forbindelse med det kommende ældrelovsudspil adskiller sig fra den eksisterende mulighed for fleksibel hjemmehjælp, hvor modtageren af hjælpen har ret til at bytte rundt på ydelser
2823237_0002.png
Regeringens forslag om helhedspleje indebærer et krav om, at én leverandør
har det samlede ansvar for at levere al hjælp, der indgår i de nye pleje- og om-
sorgsforløb. Med regeringens forslag om helhedspleje gøres der ligeledes op
med tildeling af hjælp i udspecificerede enkeltydelser. Hjælpen skal i stedet til-
deles som helhedspleje i få og rummelige pleje- og omsorgsforløb, som skal
udgøre en fleksibel og overordnet ramme for hjælpen. Herefter tilrettelægges
den konkrete hjælp af medarbejderne tættere på borgerne med udgangspunkt i
borgerens ønsker og behov.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2