Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2821822_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 7726
Doknr.
478863
Dato
7. januar 2022
07-02-2024
Svar på spørgsmål fra Karina Adsbøl (DF) stillet den 10. december 2021.
Spørgsmål nr. 100:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Ældresagen, jf. SOU alm. del - bilag 67,
herunder redegøre for, hvad ministeren mener der skal gøres ved den forskelsbehand-
ling af ældre, der udgøres af, at kommunen ville skulle afholde udgifterne til en yngre
lejer i almenbolig, der er ude af stand til at leve op til pligten om at behandle lejemålet
forsvarligt jf. almenboliglovens § 74 a?”
Svar:
Jeg har forelagt den del af spørgsmålet, der vedrører almenboliglovens § 74 a for Bo-
lig- og Planstyrelsen, som oplyser:
”Bolig-
og Planstyrelsen kan ikke udtale sig om den konkrete sag, men kan i relation til
den fremlagte problemstilling oplyse følgende.
Kommunalbestyrelsen afholder udgifter til istandsættelsesarbejde i almene plejeboli-
ger, når skader er forvoldt af en lejer med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse
eller særlige sociale problemer, der hindrer den pågældende i at leve op til pligten til at
behandle det lejede forsvarligt, jf. § 78 i lov om leje af almene boliger, jf. almenboliglo-
vens § 74 a.
I lovbemærkningerne til ændringsloven, hvor bestemmelsen blev indsat i almenbolig-
loven, fremgår det, at bestemmelsen omfatter lejere, der bor i et tilbud, der er omfattet
af socialtilsynet, jf.
socialtilsynslovens § 4, stk. 1,
nr. 3.
Formålet med indførelsen af almenboliglovens § 74 a var at ligestille borgere i mål-
gruppen for servicelovens § 108, der bor i botilbudslignende tilbud oprettet efter al-
menboligloven, hvor indsatsen svarer til et § 108-tilbud efter serviceloven med bor-
gere, der bor i botilbud efter servicelovens § 108.
I tilfælde, hvor en lejer bor i en almen ældre- eller plejebolig, der ikke er omfattet af
socialtilsynet, garanterer kommunen fortsat for boligtagerens kontraktmæssige for-
pligtelser over for ejendommens ejer til at istandsætte boligen ved fraflytning. Dette
indebærer, at kommunen vil være forpligtet til at betale for istandsættelse af boligen
ved fraflytning, såfremt lejeren selv undlader at betale. Kommunen vil dog i disse til-
fælde kunne rette et efterfølgende krav mod lejeren for de udgifter, som kommunen
har måttet betale, jf. almenboliglovens § 54, stk. 5, 2. pkt.
Bolig- og Planstyrelsen finder ikke, at der er behov for at ændre reglerne på området
for almene ældreboliger og plejeboliger i almindelighed.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om hvorfor der fortsat hersker tvivl, om ældre i plejeboliger - med samme grad af nedsat funktionsniveau som beskrevet i selve lovreglen og med samme beskyttelsesbehov - er omfattet af almenboliglovens § 74a
2821822_0002.png
Dette skyldes, at der for lejere med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller
særlige sociale problemer, er et særligt behov for at sikre dem og boligorganisationen
økonomisk. Dette behov vurderes ikke at være det samme for lejere i almene ældrebo-
liger og plejeboliger, der ikke har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller
særlige sociale problemer, der hindrer den pågældende i at leve op til pligten til at be-
handle det lejede forsvarligt.
Det kan for lejere i almene plejeboliger, der ikke er omfattet af socialtilsynet, men som
har en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer, der
hindrer den pågældende i at leve op til pligten til at behandle det lejede forsvarligt,
overvejes, om disse lejere skal være omfattet af anvendelsesområdet for almenboliglo-
vens § 74 a.”
Jeg kan oplyse, at jeg på baggrund af din henvendelse og redegørelsen fra Bolig- og
Planstyrelsen i dialog med Social- og ældreminister Astrid Krag vil se på behovet for
en ændring af reglerne for at forhindre forskelsbehandling, herunder de økonomiske
konsekvenser heraf.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2