Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2821821_0001.png
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Ældre Sagen
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8973
Doknr.
787776
Dato
21-12-2023
Kære Bjarne Hastrup
Tak for dit brev vedrørende ældre lejere i plejeboliger, som forvolder skade på
lejemålet.
Ældre Sagen har tidligere været i dialog med min forgænger, daværende
indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek, vedr. målgruppen for
almenboliglovens § 74 a.
Jeg har forelagt din henvendelse om almenboliglovens § 74 a for Social- og
Boligstyrelsen, som oplyser følgende:
”Ældre Sagen har i brev af 24. november d.å. til ministeren anført, at
Ankestyrelsen har ændret sin praksis for forståelsen af almenboliglovens § 74
a, og at punkt 53 i den seneste botilbudsvejledning ikke er i overensstemmelse
hermed.
Målgruppen for § 74 a
Det fremgår af almenboliglovens § 74 a, at kommunalbestyrelsen afholder
udgifter til istandsættelsesarbejde i almene plejeboliger, når skader er forvoldt
af en lejer med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller særlige
sociale problemer, der hindrer den pågældende i at leve op til pligten til at
behandle det lejede forsvarligt.
Bestemmelsen indebærer, at en kommune både skal dække skader, som skal
udbedres i boperioden og efter fraflytning. Endvidere kan kommunen ikke
kræve udgifterne refunderet af lejeren.
Af de specielle bemærkninger til § 74 a fremgår det, at "Forslaget vil omfatte
lejere, der bor i en plejebolig, der er omfattet af socialtilsynet, jf.
socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3. Forslaget vil dermed alene vedrøre lejere
med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller særlige sociale
problemer, der hindrer den pågældende i at leve op til pligten til at behandle
det lejede forsvarligt. Der er således tale om en begrænset målgruppe af lejere,
der typisk alternativt skulle have haft plads i et botilbud efter servicelovens §
108”.
Det fremgår videre, at hensigten med § 74 a er at ”sikre en højere grad af
ligestilling mellem beboere i botilbud efter servicelovens § 108 og lejere med
tilsvarende problemer og behov, der i stedet anvises en almen plejebolig, med
hensyn til betaling for skader”.
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om hvorfor der fortsat hersker tvivl, om ældre i plejeboliger - med samme grad af nedsat funktionsniveau som beskrevet i selve lovreglen og med samme beskyttelsesbehov - er omfattet af almenboliglovens § 74a
2821821_0002.png
Herudover fremgår det, at kommunalbestyrelsens afgørelse om at betale for
skader altid vil bebo på en konkret vurdering, og at der derfor skal være
klageadgang til Ankestyrelsen, som skal vurdere, om lejeren falder ind under
målgruppen.
Af socialtilsynslovens § 4 fremgår det, at boliger kun er omfattet af
socialtilsynet, hvis beboerne bl.a. modtager støtte efter servicelovens § 85.
Ifølge § 85 skal kommunalbestyrelsen tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov
herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer.
Vejledning om botilbud m.v. til voksne
De relevante bestemmelser i ovennævnte vejledning lyder sådan:
”53. Kommunens forpligtelse til at dække skader gælder for lejere, der bor i en
plejebolig, der er omfattet af socialtilsynet, jf. socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr.
3. Forpligtelsen vedrører alene lejere med en psykisk eller fysisk
funktionsnedsættelse eller særlige sociale problemer, der hindrer den
pågældende i at leve op til pligten til at behandle det lejede forsvarligt. Der er
således tale om en begrænset målgruppe af lejere, der typisk alternativt skulle
have haft plads i et botilbud efter servicelovens § 108.
Det er ikke nogen betingelse, at lejeren, der er omfattet af bestemmelsen, har
en bestemt funktionsnedsættelse, herunder en bestemt diagnose, eller et
bestemt særligt socialt problem. En lejer med særlige sociale problemer kan
eksempelvis være visse personer med misbrugsproblemer. Kommunens
forpligtelse til dækning af skader, finder således f.eks. anvendelse på
udadreagerende lejere med udviklingshæmning og hjerneskade.
55. Det er kommunalbestyrelsen, der vurderer og træffer beslutning om,
hvorvidt den pågældende lejer falder inden for målgruppen for kommunens
forpligtelse til af afholde udgifter for skader.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen altid vil skulle foretage en konkret
individuel vurdering af, om den enkelte lejer omfattes af bestemmelsen.
56. Kommunalbestyrelsens afgørelse om betaling for udbedring af skader beror
altid på en konkret vurdering, og kan indbringes for Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen vurderer, om lejerens funktionsnedsættelse er af sådan en
karakter, at lejeren falder inden for målgruppen af personer med en psykisk
eller fysisk funktions-nedsættelse eller særlige sociale problemer, der hindrer
den pågældende i at leve op til pligten til at behandle det lejede forsvarligt, jf.
almenlejelovens § 78.
Klageadgangen går på, om kommunen skal afholde udgifter og ikke skadens
art eller omfang.”
Ankestyrelsens praksis
Ankestyrelsen har i brev af 6. december 2023 bekræftet, at man har truffet en
afgørelse om, at en kommune skal dække udgifter til istandsættelsesarbejder.
Ankestyrelsen har ikke bekræftet, at man har fastlagt en ny administrativ
praksis.
2
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om hvorfor der fortsat hersker tvivl, om ældre i plejeboliger - med samme grad af nedsat funktionsniveau som beskrevet i selve lovreglen og med samme beskyttelsesbehov - er omfattet af almenboliglovens § 74a
2821821_0003.png
Afsluttende bemærkning
Det fremgår indledningsvist af botilbudsvejledningen, at kommunernes pligt til
at dække istandsættelsesudgifter kun vedrører lejere i plejeboliger omfattet af
socialtilsynet. Det følger heraf, at ældre, som ikke er blevet visiteret til støtte
efter servicelovens § 85, normalt ikke vil være omfattet af § 74 a.
Idet kommunerne konkret skal træffe afgørelse om, hvorvidt en ældre person
omfattes af § 74 a, kan det ikke udelukkes, at der undtagelsesvist kan
forekomme tilfælde, hvor en kommune har pligt til at dække
istandsættelsesudgifter efter § 74 a, selvom den ældre ikke er blevet visiteret til
støtte efter servicelovens § 85,
Det kan eksempelvis tænkes, at en kommune ikke har truffet afgørelse om, at
en ældre skal modtage støtte efter servicelovens § 85, men at den ældre har
modtaget støtteforanstaltninger, som dels falder uden for almindelig omsorg og
pleje i plejeboligerne, dels kunne være ydet efter servicelovens § 85. I et
sådant tilfælde vil den ældre efter en konkret vurdering kunne omfattes af
almenboliglovens
§ 74 a.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3