Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2800472_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8764
Doknr.
785524
Dato
15-12-2023
Folketingets Ældreudvalg har d. 17. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 19 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 19:
”Vil ministeren redegøre for, hvad der er indeholdt i en visiteret rengøring ude i
kommunerne, herunder om det er ministerens vurdering, at rengøringen kan
målrettes i forhold til den enkelte ældres behov?”
Svar:
Efter servicelovens § 83 skal kommunen tilbyde personlig hjælp og pleje, hjælp
eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet samt madservice til
personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse
opgaver.
Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet
Serviceloven er en rammelov, og lovgivningen definerer ikke nærmere, hvilke
konkrete opgaver der omfattes af lovens § 83. Det er i praksis fra
Ankestyrelsen beskrevet, hvilke opgaver, der kan ydes hjælp til efter
bestemmelsen om hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i
hjemmet. Det fremgår af principmeddelelse nr. 75-16 og 31-18, at de praktiske
opgaver i hjemmet, der falder ind under bestemmelsen, er de tilbagevendende
huslige pligter, der normalt udføres i forbindelse med bevarelsen af hjemmet.
Det er fx rengøring, tøjvask, indkøb og oprydning i hjemmet. Det er ikke derved
nærmere defineret, hvad der forstås ved rengøring.
Den praktiske hjælp kan også omfatte hjælp til større oprydningsopgaver og
hovedrengøring, som kun skal ske få gange om året. Det kan være opgaver
som fx vask af skabe, paneler eller dørkarme, vask eller afkalkning af fliser i
badeværelse, afrimning af fryser mv. Der kan endvidere bevilges praktisk hjælp
til rengøring af et hjælpemiddel, hvis borgeren opfylder de øvrige betingelser
om praktisk hjælp, og det er en forudsætning for at kunne benytte hjælpemidlet
i hjemmet.
Praktiske opgaver, der ikke er nødvendige eller forudsætter en særlig viden,
ekspertise eller uddannelse, som ligger ud over, hvad der kan forventes at
kunne udføres af en hjemmehjælper, falder uden for bestemmelsen. Det kan fx
være mindre reparationsarbejder, rengøring eller oprydning efter husdyr og
rengøring eller oprydning, der er sikkerheds- og sundhedsskadeligt.
1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, hvad der er indeholdt i en visiteret rengøring ude i kommunerne
2800472_0002.png
Andre praktiske opgaver, som ikke er nødvendige huslige opgaver eller ikke
gør borgeren i stand til at klare sig på egen hånd, er heller ikke omfattet af den
hjælp, der kan ydes. Det er fx hjælp til vedligeholdelse af bolig, bilvask,
havearbejde, renholdelse af udendørsarealer, udvendig vask af vinduer,
snerydning m.v.
Behovsvurderingen
Hvis en borger bevilges hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i
hjemmet, vil omfanget af hjælpen afhænge af borgerens konkrete situation
med udgangspunkt i borgerens behov og ressourcer. Den konkrete vurdering
foretages derfor ud fra, hvor meget borgeren selv er i stand til at udføre.
Hjælpen skal medvirke til, at borgeren med funktionsnedsættelse kan fungere i
sin aktuelle bolig. Det primære mål med indsatsen er at gøre borgeren i stand
til at klare sig selv, og hvis det ikke er muligt, bør indsatsen sigte mod at gøre
borgeren i stand til at klare så mange opgaver selv som muligt.
Det er en del af behovsvurderingen, om brug af velfærdsteknologi eller
hjælpemidler kan bidrage til øget selvstændighed og selvhjulpenhed i
borgerens hverdag. Det er vigtigt, at ny teknologi introduceres på en tryg og
værdig måde og i dialog med borgeren. Der skal være balance mellem
hensynet til at bruge de potentialer, der ligger i teknologien, og modtagerens
parathed.
Robotstøvsugere og robotgulvvaskere anses efter Ankestyrelsens
principmeddelelse nr. 36-22 som forbrugsgoder, der normalt indgår i
sædvanligt indbo. Der ydes ikke støtte til anskaffelse af forbrugsgoder, der
normalt indgår i sædvanligt indbo, og der ydes således efter
principmeddelelsen ikke støtte til anskaffelse af robotstøvsugere og -
gulvvaskere. Det fremgår endvidere af principmeddelelsen, at kommunen kan
pålægge en borger, der modtager hjælp efter servicelovens § 83, at anskaffe
sig disse produkter, hvis borgeren selv kan klare dele af rengøringen ved
anvendelse af robotstøvsuger og -gulvvasker.
Da hjælp efter serviceloven altid skal tilrettelægges på baggrund af en konkret
og individuel vurdering af den enkelte borgers behov og forudsætninger og i
samarbejde med den enkelte, jf. servicelovens § 1, stk. 3, 2. pkt., skal hjælp til
rengøring, uanset det politisk fastsatte serviceniveau i en kommune, altid
målrettes i forhold til den enkelte ældres behov.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2