Folketingets Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8764
Doknr.
785524
Dato
15-12-2023
Folketingets Ældreudvalg har d. 17. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 18 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 18:
”Finder ministeren, at rengøring hver 3. uge hos svækkede ældre er rimeligt,
og er det ministerens opfattelse, at kommunerne reelt foretager en konkret
vurdering af behovet i forhold til den enkelte ældre?”
Svar:
Efter servicelovens § 83 skal kommunen tilbyde personlig hjælp og pleje, hjælp
eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet samt madservice til
personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse
opgaver. Hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet kan fx
være hjælp til rengøring.
Uanset det politisk fastsatte serviceniveau i en kommune skal hjælp efter
serviceloven altid tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte borgers behov og forudsætninger og i samarbejde
med den enkelte. Dette følger af servicelovens § 1, stk. 3, 2. pkt.
Hvis en ældre borger bevilges hjemmehjælp, vil omfanget af hjælpen afhænge
af den ældres konkrete situation med udgangspunkt i borgerens behov og
ressourcer. Den konkrete vurdering foretages derfor ud fra, hvor meget den
ældre selv er i stand til at udføre, og hjælpen skal medvirke til, at den ældre
kan fungere i sin aktuelle bolig.
Jeg mener ikke, at det er hyppighed eller antallet af minutter, der i sig selv
definerer god ældrepleje, men kommunerne skal altid vurdere den enkelte
ældres behov konkret og individuelt i overensstemmelse med lovgivningen. Og
det har jeg tillid til, at de selvfølgelig gør.
Det er vigtigt for mig som ældreminister, at vi generelt har tillid til, at
kommunerne formår at løfte opgaverne i ældreplejen, og vi skal sikre, at der er
de rette forudsætninger for det, herunder bl.a. medarbejdere og
lovgivningsmæssige rammer. Det er i forbindelse med arbejdet med en ny
ældrelov regeringens ambition at frisætte ældreområdet og grundlæggende
ændre den måde, vi styrer, leverer, dokumenterer og kontrollerer velfærden på.
Det helt overordnede formål med en ny ældrelov er, at vi skal understøtte en
1