Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del
Offentligt
2923602_0001.png
Ældreministeriet
Louise Brown
[email protected]
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7049
Doknr.
922634
Dato
22-10-2024
Folketingets Ældreudvalget har d. 4. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 102 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Brown (LA).
Spørgsmål nr. 112
”Vil ministeren redegøre for hvem, der betaler, når en borger bor på et offentligt
plejehjem i en anden kommune end borgerens tidligere bopælskommune?”
Svar:
Der er i besvarelsen lagt til grund, at der
med ”offentligt plejehjem”
spørges til
kommunens betalingspligt for borgere, der bor på et plejehjem efter
servicelovens §192. Her følger, at kommunen ikke kan opkræve betaling for
den særlige service m.v. som følge af plejehjemsopholdet.
Det er i udgangspunktet borgerens opholdskommune, der har pligt til at betale,
når en borger opholder sig på et tilbud efter servicelovens §192.
Opholdskommunen vil som hovedregel være den kommune, hvor borgeren bor
eller sædvanligvis opholder sig. Udgangspunktet er, at opholdskommunen har
pligt til at yde hjælp, hvilket vil sige, at kommunen er handlekommune.
Det følger af § 9, stk. 2, nr. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, at en kommune vedbliver at være handlekommune for
borgeren, når kommunen eller en anden offentlig myndighed har medvirket til,
at borgeren i en anden kommune har fået ophold i et plejehjem efter
servicelovens § 192.
Såfremt der opstår uenighed om, hvilken kommune, der er opholdskommune,
følger det af § 9c, stk.2, i lov om retssikkerhed og administration på
socialområdet, at den kommune, hvor personen senest har haft
folkeregisteradresse, må fungere som opholdskommune, indtil det er afklaret,
hvilken kommune, der er rette opholdskommune.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
1