Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2903454_0001.png
Tilføjelse til
Udvidet høringssvar til
Udkast til Ældrelov, sagsnr. 2022-5024
Fra:
Mettes Hjemmeservice, Haderslev
Flenco Rengøring Aps., Odense
Egebjerg Rengøring Aps., Nykøbing Sj.
Klassisk Rengøring Aps., Svendborg
Skibhus Rengøring og Vinduespolering Aps., Odense
09. september 2024.
Dato:
I forlængelse af tidligere tilsendt ”Udvidet høringssvar til Udkast til Ældrelov, sagsnr. 2022-5024” af
den 4. september 2024 ønsker vi hermed at uddybe et for os helt centralt punkt, nemlig
problematikken omkring udkastets forslag til, at virksomheder fremover kan få status som
underleverandør.
Baggrund:
Ældreminister Mette Kierkgaard har på et møde med Mette Gramberg, Mettes Hjemmeservice, givet
udtryk for, at hun har tiltro til, at underleverandør-modellen kan være en løsning for mange af de små
og mellemstore virksomheder, der står til at komme i klemme, jf. ”Udvidet høringssvar”.
Vi er af den opfattelse, at underleverandør-modellen ikke løser problemerne, tværtimod, og vi vil
nedenfor argumentere hvorfor.
Definitioner (som vi har forstået udkastet):
Hovedleverandør:
Privat udbyder af helhedspleje, dvs. en virksomhed, der tilbyder såvel pleje
som praktisk bistand (eks. rengøring).
Hovedleverandøren har overfor kommunen det samlede ansvar for, at
borgeren modtager den visiterede ydelse på tilfredsstillende vis, ligesom
hovedleverandøren har ansvaret for den økonomiske afregning med
kommunen.
Underleverandør:
Privat udbyder af enten pleje eller praktisk bistand.
Underleverandøren aftaler med hovedleverandøren, hvilke borgere der
skal betjenes med hvilke ydelser og på hvilke tidspunkter.
Underleverandøren afregner med hovedleverandøren efter aftale.
Generelt:
Hovedleverandør/underleverandør-samarbejde foregår overalt i erhvervslivet, og er som udgangspunkt
en forudsætning for at mange markeder overhovedet kan fungere.
En hovedleverandør kan som udgangspunkt ikke på optimal vis varetage alle funktioner, og anvender
derfor underleverandører til at dække områder, som hovedleverandøren ikke selv kan/vil varetage.
MEN…
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Henvendelse af 4/9 og 9/9-2024 fra Mettes Hjemmeservice, Haderslev, Flenco Rengøring ApS, Odense, Egebjerg Rengøring ApS, Nykøbing Sj., Klassisk Rengøring ApS, Svendborg, og Skibhus Rengøring og Vinduespolering ApS, Odense, om udvidet høringssvar til Udkast til Ældrelov
2903454_0002.png
Problemet opstår – som i dette tilfælde – når en hovedleverandør og en underleverandør begge
”producerer” samme ydelse, eks. praktisk bistand.
1. Al erfaring tilsiger, at et sådant samarbejde kun kan fungere i en meget kort periode, hvorefter
underleverandøren alligevel presses ud, da hovedleverandøren naturligt nok optimerer egen
virksomhed på bekostning af en underleverandør.
2. Hvorfor skal en hovedleverandør overhovedet indgå et samarbejde med en underleverandør?
Det er jo ikke et krav! Hvorfor ikke bare læne sig tilbage og vente på, at underleverandøren må
forlade markedet, når loven om helhedspleje træder i kraft, og så samle kunderne/borgerne op
derefter?
Økonomi:
Hovedleverandøren har ansvaret ift. kommunen, og modtager afregning for alle ydelser, også ydelse
udført af en underleverandør.
I det omfang hovedleverandøren sender hele ydelsen videre til underleverandøren, kan arbejdet måske
hænge sammen, men hvis hovedleverandøren vælger at beholde bare en marginal andel af
afregningen, f.eks. med et argument om hovedleverandørens ansvar, arbejde med koordinering,
kreditgivning osv., så hænger underleverandørens økonomi ikke sammen.
Ydelserne er ganske enkelt ikke store nok til at dele mellem flere virksomheder.
Logistik:
Et af de største problemer ifm. at skabe økonomi i at yde pleje eller praktisk bistand er logistik, dvs.
kørsel imellem borgerne. Optimal planlægning = minimal transporttid. Det er et kompliceret puslespil,
som konstant skal tilpasses i takt med at nye borgere kommer til, mens andre forsvinder.
Fremover vil det være hovedleverandøren, der planlægger logistikken, også som udgangspunkt for
underleverandøren.
Det er ikke svært at forestille sig, at hovedleverandøren først og fremmest planlægger med
udgangspunkt i egen, optimal logistik, og kun i anden række tilgodeser en underleverandørs behov for
at minimere kørsel.
Uden ”hånd-og-halsret” over planlægningen kan virksomheder i dette marked ikke hænge sammen.
Vi håber på, at ovenstående kan dokumentere, at en underleverandør-model ikke er en løsning
for de mange små og mellemstore virksomheder, der står til at blive presset ud af markedet, og
efterlade borgere og medarbejdere i en svær situation.
Skulle der opstår spørgsmål, er man velkommen til at kontakte Ole Bang Nielsen, Flenco
Rengøring på mobil: 24 47 77 93 eller mail:
[email protected],
som herefter koordinerer en
hurtig respons.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Henvendelse af 4/9 og 9/9-2024 fra Mettes Hjemmeservice, Haderslev, Flenco Rengøring ApS, Odense, Egebjerg Rengøring ApS, Nykøbing Sj., Klassisk Rengøring ApS, Svendborg, og Skibhus Rengøring og Vinduespolering ApS, Odense, om udvidet høringssvar til Udkast til Ældrelov
2903454_0003.png
Bag høringssvaret står:
Mettes Hjemmeservice, Haderslev
er en enkeltmandsvirksomhed opstartet i 2006.
Vi servicerer i dag ca. 1500 borgere, svarende til godt 85% af alle visiterede borgere, tilkendt praktiks
hjælp i Haderslev kommune. Vi har ikke den personlige pleje. Vi er pt. 32 ansatte.
Flenco Rengøring Aps., Odense
er en ejerledet familievirksomhed, som i mere end 25 år har tilbudt
praktisk bistand ifm. visiterede ydelser til borgere i bl.a. Odense, Svendborg, Nyborg og Nordfyns
kommuner, p.t. til mere end 1.500 (?) borgere i de 4 nævnte kommuner. Virksomheden beskæftiger
mere end 70 servicemedarbejdere. Virksomheden beskæftiger sig ikke med pleje.
Egebjerg Rengøring, Nykøbing Sjælland
har siden 1998 udført praktisk hjælp til visiterede borgere i
en række kommuner – for nuværende i Odsherred, Kalundborg, Næstved og Slagelse kommuner, vi
betjener 1100 borger.
Egebjerg Rengøring er medejer af Egebjerg købmandsgård, et firma der udbringer dagligvarer til
visiterede borger i 44 kommuner og med 4000 ugentlige bruger.
Klassisk Rengøring ApS, Svendborg
er en ejerledet familievirksomhed og har i mere end 10 år tilbudt
praktisk bistand ifm. visiterede ydelser til borgere i Svendborg, p.t. til mere end 300 borgere i
Svendborg kommune. Virksomheden beskæftiger mere end 25 servicemedarbejdere. Virksomheden
beskæftiger sig ikke med pleje.
Skibhus Rengøring & Vinduespolering, Odense
har tilbudt praktisk bistand i Odense Kommune de
sidste 15 år. Vi har ca. 175 borgere vi kommer og gør rent hos. Konsekvens af forslag vil for os betyde
tab af 3-4 fuldtidsstillinger.