Tilføjelse til
Udvidet høringssvar til
Udkast til Ældrelov, sagsnr. 2022-5024
Fra:
Mettes Hjemmeservice, Haderslev
Flenco Rengøring Aps., Odense
Egebjerg Rengøring Aps., Nykøbing Sj.
Klassisk Rengøring Aps., Svendborg
Skibhus Rengøring og Vinduespolering Aps., Odense
09. september 2024.
Dato:
I forlængelse af tidligere tilsendt ”Udvidet høringssvar til Udkast til Ældrelov, sagsnr. 2022-5024” af
den 4. september 2024 ønsker vi hermed at uddybe et for os helt centralt punkt, nemlig
problematikken omkring udkastets forslag til, at virksomheder fremover kan få status som
underleverandør.
Baggrund:
Ældreminister Mette Kierkgaard har på et møde med Mette Gramberg, Mettes Hjemmeservice, givet
udtryk for, at hun har tiltro til, at underleverandør-modellen kan være en løsning for mange af de små
og mellemstore virksomheder, der står til at komme i klemme, jf. ”Udvidet høringssvar”.
Vi er af den opfattelse, at underleverandør-modellen ikke løser problemerne, tværtimod, og vi vil
nedenfor argumentere hvorfor.
Definitioner (som vi har forstået udkastet):
Hovedleverandør:
Privat udbyder af helhedspleje, dvs. en virksomhed, der tilbyder såvel pleje
som praktisk bistand (eks. rengøring).
Hovedleverandøren har overfor kommunen det samlede ansvar for, at
borgeren modtager den visiterede ydelse på tilfredsstillende vis, ligesom
hovedleverandøren har ansvaret for den økonomiske afregning med
kommunen.
Underleverandør:
Privat udbyder af enten pleje eller praktisk bistand.
Underleverandøren aftaler med hovedleverandøren, hvilke borgere der
skal betjenes med hvilke ydelser og på hvilke tidspunkter.
Underleverandøren afregner med hovedleverandøren efter aftale.
Generelt:
Hovedleverandør/underleverandør-samarbejde foregår overalt i erhvervslivet, og er som udgangspunkt
en forudsætning for at mange markeder overhovedet kan fungere.
En hovedleverandør kan som udgangspunkt ikke på optimal vis varetage alle funktioner, og anvender
derfor underleverandører til at dække områder, som hovedleverandøren ikke selv kan/vil varetage.
MEN…