Udvidet høringssvar til
Udkast til Ældrelov, sagsnr. 2022-5024
Fra:
Mettes Hjemmeservice, Haderslev
Flenco Rengøring Aps., Odense
Egebjerg Rengøring Aps., Nykøbing Sj.
Klassisk Rengøring Aps., Svendborg
Skibhus Rengøring og Vinduespolering Aps., Odense
04. september 2024.
Dato:
Udkast til Ældrelov indeholder en række ønsker, krav og forudsætninger, som efter vores mening ikke i
alle tilfælde vil føre til det forventede, positive resultat.
Vi vil gennemgå en række af disse forhold enkeltvis nedenfor:
De ældres selvbestemmelse:
Udkastet nævner specifikt som et af hovedmålene, at de ældre i højere grad skal kunne bestemme
selv, herunder ifm. valg af leverandør af serviceydelser indenfor omsorg og pleje.
I modsætning hertil stiller udkastet krav om, at private aktører i fremtiden skal kunne levere
”helhedspleje”, dvs. både pleje og praktisk bistand (rengøring m.m., herefter PB), hvis man ønsker at
blive/fortsætte som leverandør.
Det kan de færreste virksomheder leve op til. Langt de fleste virksomheder - anslået flere hundrede
små og mellemstore private virksomheder – tilbyder kun PB. Tilsyneladende til borgens fulde
tilfredshed. Virksomhedernes hele eksistensberettigelse hviler på, at de åbenbart er bedre til at levere
disse ydelser, end det kommunerne tilbyder.
Hvis loven ender med at fastholde kravet om at private udbydere skal kunne levere begge typer ydelser,
vil det alt andet lige skubbe hovedparten af de private udbydere ud af markedet og tvinge borgerne til
at vælge ydelserne blandt langt færre udbydere.
Så selvbestemmelsen starter med, at der er meget færre valgmuligheder, og det fire valg begrænses
væsentligt, fordi mange private virksomheder tvinges ud – er det hensigten?
Fremtidige udbydere af pleje og PB risikere at give stor geografisk skævhed:
Nuværende udbydere af PB har i langt de fleste tilfælde ikke de faglige og økonomiske ressourcer til at
inddrage pleje som et tilbud på forsvarlig vis, og vil derfor som nævnt reelt blive tvunget ud af
markedet.
Tilbage vil være virksomheder, som allerede i dag tilbyder begge ydelser. I hovedreglen relativt større
virksomheder, som dækker flere kommuner, da volumen er en forudsætning for, at der kan skabes
tilfredsstillende økonomi for en udbyder af begge ydelser.
Udkastet stiller krav om, at en kommune SKAL tilbyde borgerne minimum 2 alternativer, hvoraf
kommunens eget tilbud vil være det ene. I de større byer/kommuner kan det måske lade sig gøre, men
det vil blive svært, grænsende til umuligt, i en lang række kommuner i Udkantsdanmark.