Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2901965_0001.png
Udvidet høringssvar til
Udkast til Ældrelov, sagsnr. 2022-5024
Fra:
Mettes Hjemmeservice, Haderslev
Flenco Rengøring Aps., Odense
Egebjerg Rengøring Aps., Nykøbing Sj.
Klassisk Rengøring Aps., Svendborg
Skibhus Rengøring og Vinduespolering Aps., Odense
04. september 2024.
Dato:
Udkast til Ældrelov indeholder en række ønsker, krav og forudsætninger, som efter vores mening ikke i
alle tilfælde vil føre til det forventede, positive resultat.
Vi vil gennemgå en række af disse forhold enkeltvis nedenfor:
De ældres selvbestemmelse:
Udkastet nævner specifikt som et af hovedmålene, at de ældre i højere grad skal kunne bestemme
selv, herunder ifm. valg af leverandør af serviceydelser indenfor omsorg og pleje.
I modsætning hertil stiller udkastet krav om, at private aktører i fremtiden skal kunne levere
”helhedspleje”, dvs. både pleje og praktisk bistand (rengøring m.m., herefter PB), hvis man ønsker at
blive/fortsætte som leverandør.
Det kan de færreste virksomheder leve op til. Langt de fleste virksomheder - anslået flere hundrede
små og mellemstore private virksomheder – tilbyder kun PB. Tilsyneladende til borgens fulde
tilfredshed. Virksomhedernes hele eksistensberettigelse hviler på, at de åbenbart er bedre til at levere
disse ydelser, end det kommunerne tilbyder.
Hvis loven ender med at fastholde kravet om at private udbydere skal kunne levere begge typer ydelser,
vil det alt andet lige skubbe hovedparten af de private udbydere ud af markedet og tvinge borgerne til
at vælge ydelserne blandt langt færre udbydere.
Så selvbestemmelsen starter med, at der er meget færre valgmuligheder, og det fire valg begrænses
væsentligt, fordi mange private virksomheder tvinges ud – er det hensigten?
Fremtidige udbydere af pleje og PB risikere at give stor geografisk skævhed:
Nuværende udbydere af PB har i langt de fleste tilfælde ikke de faglige og økonomiske ressourcer til at
inddrage pleje som et tilbud på forsvarlig vis, og vil derfor som nævnt reelt blive tvunget ud af
markedet.
Tilbage vil være virksomheder, som allerede i dag tilbyder begge ydelser. I hovedreglen relativt større
virksomheder, som dækker flere kommuner, da volumen er en forudsætning for, at der kan skabes
tilfredsstillende økonomi for en udbyder af begge ydelser.
Udkastet stiller krav om, at en kommune SKAL tilbyde borgerne minimum 2 alternativer, hvoraf
kommunens eget tilbud vil være det ene. I de større byer/kommuner kan det måske lade sig gøre, men
det vil blive svært, grænsende til umuligt, i en lang række kommuner i Udkantsdanmark.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Henvendelse af 4/9 og 9/9-2024 fra Mettes Hjemmeservice, Haderslev, Flenco Rengøring ApS, Odense, Egebjerg Rengøring ApS, Nykøbing Sj., Klassisk Rengøring ApS, Svendborg, og Skibhus Rengøring og Vinduespolering ApS, Odense, om udvidet høringssvar til Udkast til Ældrelov
2901965_0002.png
Tyndere befolkede kommuner og/eller områder med store geografiske afstande vil ikke være
økonomisk attraktive for private totaludbydere, hvorfor der kun vil være kommunens tilbud tilbage.
Allerede nu kan 25 % af landets kommuner ikke tilbyde pleje fra en privat virksomhed (jf. KA Pleje
offentliggjort i Seniormonitor 3. januar 2024).
Et fritvalgsbevis kan måske løse en mindre del af problemet, men betingelsen er stadig, at en privat
virksomhed, der ønsker at løse opgaver ifm. fritvalgsbeviser, dels skal kunne tilbyde helhedspleje, og
dels kan se en forretning i at køre til Bagenkop, Helnæs eller Fyns Hoved – for nu at blive på Fyn.
Så det frie valg er begrænset af geografi og befolkningstæthed – er det hensigten?
Helhedspleje i mindre teams
Helhedspleje i mindre teams er ikke noget nyt, heller ikke i Danmark. Det er åbenlyst, at der er hentet
inspiration i den hollandske Buurtzorg-model, og der kan bestemt siges meget godt om tankegangen
bag. En del kommuner har allerede forsøgt med noget tilsvarende - med større eller mindre held.
Man skal bare huske, at Buurtzorg-virksomheden og -modellen er udviklet organisk over 15-20 år. Nu
lægger udkastet op til, at noget tilsvarende skal ”tvinges” igennem i DK på kun 9 måneder. Ovenikøbet
på et tidspunkt, hvor kommunerne kæmper med økonomien og ikke mindst med at skaffe
medarbejdere nok til den allerede eksisterende ældreomsorg.
Med udkastet kommer kommunerne til at mangle endnu flere medarbejdere, da man står til at skulle
overtage mange af PB-opgaverne fra de private virksomheder, som tvinges ud. Hvordan forestiller man
sig, at kommunerne kan leve op til målsætningerne i udkastet allerede om 9 måneder, når der er
kronisk mangel på relevant arbejdskraft?
Det risikerer at blive et eksperiment, hvor gode intentioner tilsat hastværk og den praktiske og
økonomiske hverdag ikke hænger sammen, udført overfor svage borgere – er det hensigten?
Praktisk udførelse, f.eks. døgnvagt
Lad os nævne et enkelt af problemerne ifm. den praktiske hverdag: i dag er det i mange kommuner
således, at nattevagt og nødkald ifm. pleje varetages af kommunerne fra f.eks. kl. 23 til 06, også for
borgere, der i dag-/aftentimerne modtager pleje fra en privat virksomhed.
Årsagen er meget fornuftig: optimering af en knap ressource (sygeplejere).
Så vidt vi læser udkastet, skal pleje i nattetimerne fremover varetages af den udbyder – kommune eller
privat – der betjener borgeren i døgnets øvrige timer. Det vil nødvendigvis betyde mindre optimering af
den knappe ressource, og det kan i nogle tilfælde få private udbydere til helt at trække sig fra en
kommune, fordi det bliver vanskeligt at få økonomi i en sådan ordning.
En velfungerende ordning omkring nattevagt/nødkald risikerer at blive udelukket – er det hensigten?
Private udbydere som underleverandører:
Udkastet lægger op til, at private udbydere af PB kan lave aftale med en totaludbyder om at blive
underleverandør. I teorien en fin tanke, men i praksis meget vanskelig at få til at fungere.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 72: Henvendelse af 4/9 og 9/9-2024 fra Mettes Hjemmeservice, Haderslev, Flenco Rengøring ApS, Odense, Egebjerg Rengøring ApS, Nykøbing Sj., Klassisk Rengøring ApS, Svendborg, og Skibhus Rengøring og Vinduespolering ApS, Odense, om udvidet høringssvar til Udkast til Ældrelov
2901965_0003.png
En PB-underleverandør bliver således afhængig af samarbejdet med en totalleverandør, som selv
tilbyder PB. Det bliver en umulig balance imellem samarbejde og konkurrence om ”kunderne”, og det
vil i udgangspunktet være på totalleverandørens præmisser. Det er uholdbart i længden.
Spørgsmål: vi kan ikke ud af udkastet se, om det bliver muligt for kommunerne at tilknytte en privat
udbyder af PB som underleverandør til kommunen selv? Det kunne ellers løse mange af ovenstående
problemer. Er den mulighed udelukket?
Tidsplan og implementering:
Udkastet lægger op til, at loven skal gælde fra 1. juli 2025, altså om kun 9-10 måneder fra nu.
Ovenfor er beskrevet nogle af problemerne med en så kort implementeringsfase. Det bliver et
eksperiment, der næsten kun kan skuffe!
Et andet og mere problematisk forhold er, at parallelt med Ældreloven arbejdes der med en
Sundhedsreform. De foreløbige udkast til sidstnævnte rejser nogle fundamentale spørgsmål om den
fremtidige ansvarsplacering og arbejdsfordeling i hele ældreplejen, og næsten uanset hvordan en
Sundhedsreform ender med at se ud, så vil beslutninger her overlappe Ældreloven.
Det virker ikke hensigtsmæssigt, at man haster en Ældrelov igennem for så efterfølgende at vedtage en
Sundhedsreform, der med rimelig sikkerhed vil ændre dele af grundlaget for Ældreloven. Hvorfor er de
2 reformer ikke tænkt sammen?
Bag høringssvaret står:
Mettes Hjemmeservice, Haderslev
er en enkeltmandsvirksomhed opstartet i 2006.
Vi servicerer i dag ca. 1500 borgere, svarende til godt 85% af alle visiterede borgere, tilkendt praktiks
hjælp i Haderslev kommune. Vi har ikke den personlige pleje. Vi er pt. 32 ansatte.
Flenco Rengøring Aps., Odense
er en ejerledet familievirksomhed, som i mere end 25 år har tilbudt
praktisk bistand ifm. visiterede ydelser til borgere i bl.a. Odense, Svendborg, Nyborg og Nordfyns
kommuner, p.t. til mere end 1.500 (?) borgere i de 4 nævnte kommuner. Virksomheden beskæftiger
mere end 70 servicemedarbejdere. Virksomheden beskæftiger sig ikke med pleje.
Egebjerg Rengøring, Nykøbing Sjælland
har siden 1998 udført praktisk hjælp til visiterede borgere i
en række kommuner – for nuværende i Odsherred, Kalundborg, Næstved og Slagelse kommuner, vi
betjener 1100 borger.
Egebjerg Rengøring er medejer af Egebjerg købmandsgård, et firma der udbringer dagligvarer til
visiterede borger i 44 kommuner og med 4000 ugentlige bruger.
Klassisk Rengøring ApS, Svendborg
er en ejerledet familievirksomhed og har i mere end 10 år tilbudt
praktisk bistand ifm. visiterede ydelser til borgere i Svendborg, p.t. til mere end 300 borgere i
Svendborg kommune. Virksomheden beskæftiger mere end 25 servicemedarbejdere. Virksomheden
beskæftiger sig ikke med pleje.
Skibhus Rengøring & Vinduespolering, Odense
har tilbudt praktisk bistand i Odense Kommune de
sidste 15 år. Vi har ca. 175 borgere vi kommer og gør rent hos. Konsekvens af forslag vil for os betyde
tab af 3-4 fuldtidsstillinger.