Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2900075_0001.png
Betænkning over finanslovforslaget for
2025 i forhold til finansloven for 2024
August 2024
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ....................................................................................................................
3
................................
§ 6. Udenrigsministeriet..............................................................................................................
4
.......................................
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................................
9
...................................
§ 8. Erhvervsministeriet ..............................................................................................................
1 3
......................................
§ 9. Skatteministeriet ..................................................................................................................
1 8
..................................
11
12
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
28
{ §9
{ §8
{§ 7
{§ 6
{§ 5
.}
.}
.}
.}
.}
.}
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................................
2 0
....................................
§ 12. Forsvarsministeriet.............................................................................................................
2 2
........................................
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet .............................................................................
2 8
........................................................................
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ...................................................................................
3 1
.................................................................
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet.....................................................................................
4 6
................................................................
§ 17. Beskæftigelsesministeriet...................................................................................................
5 2
..................................................
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet .............................................................................
6 6
........................................................................
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..................................................................................
7 2
...................................................................
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................................
7 7
.....................................
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet ..........................................................................................
8 3
...........................................................
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................................
8 4
...................................
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ................................................................
8 8
....................................................................................
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ........................................................................
9 4
.............................................................................
§ 28. Transportministeriet ...........................................................................................................
9 6
.........................................
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..........................................................................
0 4
...........................................................................
1
§ 35. Generelle reserver..............................................................................................................
1 3
......................................
1
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................................
1 8
....................................
1
{§ 29 .}
{§ 35 .}
{§ 36 .}
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0003.png
3
Mio. kr.
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
15.11.02. Data, statistik og analyser på social-, bolig- og
ældreområdet
(Driftsbev.)...................................
............................................
Nettoudgift
.................... ...........................................................
Merudgiften på 17,9 mio. kr. skyldes primært
bevillingsprofilen til opgaver om data på ældre‐
området samt udvidelse af plejehjemsoversigten,
som det fremgår af Aftale mellem regeringen,
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om en reform af ældreområdet
af april 2024.
15.11.05. Central refusionsordning vedr. udgifter til
Housing First-indsatser mv.
(Lovbunden).........
Udgift....................................................................
Merudgiften på 55,5 mio. kr. skyldes en forven‐
tet stigning i udgifter til central refusion vedrø‐
rende udgifter til kommunernes Housing First-
indsatser mv.
15.11.10. Den centrale refusionsordning
(Lovbunden).....
Udgift....................................................................
Merudgiften på 1.957,4 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i aktivitet med indvirkning på
kommunernes udgifter til hjælp og støtte efter lov
om social service, barnets lov og lov om
be‐
kæmpelse af ungdomskriminalitet.
15.11.11. Administration af ældreområdet
(Driftsbev.)...
Nettoudgift
...........................................................
Mindreudgiften på 38,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af den
midlertidige bevilling til viderefør‐
sel af videnscenter for værdig ældrepleje. På §
15.11.79. Reserver og budgetregulering er opført
en reserve til udmøntning af ældrereformen, hvori
der også ligger midler til videreførelse af
videnscentret, jf. Aftale om en reform af
ældre‐
området af april 2024
2024
2025
Ændring
32,4
50,3
17,9
41,0
96,5
55,5
4.964,9
6.922,3
1.957,4
76,9
38,0
-38,9
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0004.png
4
Mio. kr.
15.11.22.
.................................................................
Arbejdsskadegebyr
(Reservationsbev.)..............
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 112,0 mio. kr. skyldes, at
kontoen nedlægges, og bevillingen flyttes til §
15.11.21.20. Gebyrfinansieret virksomhed. En
flytning af bevillingen har ingen betydning for
opgaveudførslen.
Indtægt
.............. .................................................................
Jf. ovenfor.
15.11.79.
.................................................... ...........................
Reserver og budgetregulering
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften
på 105,1 mio. kr. skyldes pri‐
mært indbudgettering af en negativ budgetregu‐
lering mph. udmøntning af politisk prioriteret
opgavebortfald samt en delvis udmøntning af de
afsatte reserver til ældreområdet, som det frem‐
går af Aftale mellem regeringen, Danmarksde‐
mokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alli‐
ance, Det Konservative Folkeparti og Radikale
Venstre om en reform af ældreområdet af april
2024.
15.12.10. Pulje til forebyggelse af skilsmisser
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje til
parrådgivning som forebyggende indsats, som det
fremgår af Aftale mellem regeringen, Socia‐
listisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Libe‐
ral Alliance, Det Konservative Folkeparti, En‐
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2024-2027
af november 2023.
2024
112,0
2025
-
Ændring
-112,0
112,0
-
-112,0
568,5
463,4
-105,1
10,0
-
-10,0
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0005.png
5
Mio. kr.
15.26.19.
..........................................................................
Støtte til ungekrisecentre
(Reservationsbev.).....
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 8,9 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje til
etablering af ungekrisecenter i Vestdanmark, som
det fremgår af Aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkepar‐
ti, Alternativet og Nye Borgerlige om udmønt‐
ning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2024-2027
af november 2023.
15.26.26. Hjælp til udsatte børn og unge i Grønland
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 13,4 mio. kr.
skyldes bevil‐
lingsprofilen på den afsatte bevilling til hjælp til
udsatte børn og unge i Grønland, som det frem‐
går af Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alli‐
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet
og Nye Borgerlige om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds-
og ar‐
bejdsmarkedsområdet 2024-2027 af november
2023 samt bevillingsprofilen til Krisecentre i
Grønland, der reduceres i 2025, som det fremgår
af Aftale om finansloven for 2024.
15.26.28. Længerevarende efteruddannelse til
.....................................................
plejefamilier
(Reservationsbev.)..........................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje til
længerevarende efteruddannelse til plejefamilier,
som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Li‐
beral Alliance om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds-
og ar‐
bejdsmarkedsområdet for 2021-2024
af novem‐
ber 2020.
2024
8,9
2025
-
Ændring
-8,9
19,0
5,6
-13,4
8,6
-
-8,6
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0006.png
6
Mio. kr.
15.26.30. Flere børn fra familier med misbrug skal have
behandling
(Reservationsbev.)............................
...................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes midler‐
tidigt udløb af bevillingen til en ansøgningspulje
til, at flere børn fra familier med misbrug skal
have behandling, hvor der er afsat bevilling hvert
fjerde år, som det fremgår af Aftale mel‐ lem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folke‐ parti,
Liberal Alliance, Alternativet og Kristen‐
demokraterne om Børnene Først af maj 2021.
15.26.34. Udbredelse af familiehuse i hele landet mm.
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 94,4 mio. kr. skyldes den be‐
villingsprofil til udbredelse af familiehuse i hele
landet mm., som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkepar‐
ti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En‐
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne
om Børnene Først af maj 2021.
15.26.45. Pilotprojekt med børnevenlig og tværfaglig
udredning af børn udsat for overgreb i
................................................
Grønland
(Reservationsbev.)...............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 5,4 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til et pilotprojekt med bør‐
nevenlig og tværfaglig udredning af børn udsat for
overgreb i Grønland, som fremgår af Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Al‐
ternativet og Kristendemokraterne om finanslo‐
ven for 2022 af december 2021.
15.26.58. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
(Lovbunden)...........................................................
....................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 22,0 mio. kr. skyldes en forven‐
tet stigning i udbetaling af refusion til
kommu‐
nerne som følge af en stigning i kommunernes
udgifter til flygtninge.
2024
2025
Ændring
39,3
-
-39,3
94,4
-
-94,4
5,4
-
-5,4
424,0
446,0
22,0
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0007.png
7
Mio. kr.
15.26.59.
.....................................................................
Udgifter til advokatbistand
(Lovbunden)..........
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 5,7 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i refusion af kommunernes udgifter til
advokatbistand.
15.26.60. Bedre psykiatri på børneområdet
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes bortfald
af den midlertidige bevilling til efteruddannelse
og kompetenceudvikling af personalet på de sik‐
rede døgninstitutioner og delvist lukkede
døg‐
ninstitutioner/afdelinger, som det fremgår af Af‐
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige om En bedre psykiatri -
hurtigere be‐
handling til børn og unge, bedre akut hjælp og
større tryghed for medarbejderne af november
2023.
15.26.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr.
udsatte børn og unge
(Reservationsbev.)
.................................................................... ...........
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 11,8 mio. kr. skyldes primært
bortfald af midlertidige bevillinger til 1) Fitfor‐
Kids, som det fremgår af
Aftale mellem regerin‐
gen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokra‐
terne, Liberal Alliance, Det Konservative Folke‐
parti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alter‐
nativet og Nye Borgerlige om finansloven for
2024 af november 2023, 2) Broen, som det
fremgår af Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokrater‐
ne om finansloven for 2022 af december 2021 og
3) Ungdommens Røde Kors, som det fremgår af
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke‐
parti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Ra‐
dikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023.
2024
37,8
2025
43,5
Ændring
5,7
25,0
-
-25,0
69,1
57,3
-11,8
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0008.png
8
Mio. kr.
15.26.78.
...................................................... .........................
Børns Vilkår
(Reservationsbev.)
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 6,7 mio. kr. skyldes primært
bortfald af den midlertidige afsatte bevilling til
videnscenter om børneinddragelse og udsatte
børns liv, som fremgår af
Aftale mellem den da‐
værende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En‐
hedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alterna‐
tivet og Liberal Alliance om udmøntning af re‐
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 af
november 2020.
15.41.02.
.................................................................... ...........
Ungdomsboligbidrag til almene boliger
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 47,0 mio. kr. skyldes,
at der for‐
ventes afgivet flere tilsagn til almene ungdoms‐
boliger i 2025 end i 2024, hvoraf staten dækker 80
pct. af udgifterne.
Indtægt
.................................................................
..............
Mindreindtægten på 12,1 mio. kr. skyldes, at der
forventes afgivet flere tilsagn til almene ung‐
domsboliger i 2025 end i 2024, hvoraf kommu‐
nerne refunderer 20 pct. af statens udgifter.
15.41.05.
.......................................................... .....................
Finansiering af alment nybyggeri
Indtægt
.................................................................
..............
Mindreudgiften på 57,6 mio. kr. skyldes primært
lavere renteforskel mellem realkreditrenten med
og uden statsgaranti, der ligger til
grund for be‐
regningen af differensrenten vedrørende renove‐
ringslån.
15.41.36.
......................... ......................................................
Grundkapital
Indtægt
.................................................................
..............
Merindtægten på 11,4 mio. kr. skyldes, at der
forventes nedlagt flere almene boliger i
de ud‐
satte boligområder i 2025 end i 2024.
15.41.77.
.................................................................... ...........
Lån og garantier til almene boliger mv.
Indtægt
.................................................................
..............
Mindreindtægten på 38,0 mio. kr. skyldes, at der
forventes færre afdrag på statslån til kollegier.
2024
24,7
2025
18,0
Ændring
-6,7
220,0
267,0
47,0
62,3
72,1
9,8
961,3
900,6
-60,7
8,3
19,7
11,4
72,0
34,0
-38,0
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0009.png
9
Mio. kr.
15.43.10. Støtte til styrket indsats i udkantsområderne
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 17,6 mio. kr. skyldes den be‐
villingsprofil til videreførsel af pulje til landsby‐
fornyelse, som fremgår af Aftale mellem rege‐
ringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemo‐
kraterne, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om finansloven
for 2024 af november 2023.
15.48.03.
.......................................................... .....................
Nordisk Ministerråds vision 2030
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 6,9 mio. kr. skyldes, at pro‐
grammet til bæredygtigt og konkurrencedygtigt
byggeri under Nordisk Ministerråd ophører i
2024.
Indtægt
.................................................................
..............
Jf. ovenfor.
15.64.04. Forsøg med ledsageordning for ældre
...............................................................
synshandicappede
(Reservationsbev.)................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 9,2 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til et forsøg med en ledsa‐
geordning for ældre med synshandicap, som
fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK-
regering
og Dansk Folkeparti om finans‐ loven for
2019 af november 2018.
15.64.14. Pårørendekonsulenter på handicapområdet
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 5,9 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje vedr.
pårørendekonsulenter på handicapområdet, som
fremgår af Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven‐
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foran‐
staltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmar‐
kedsområdet for 2021-2024 af november 2020.
2024
2025
Ændring
100,0
82,4
-17,6
6,9
-
-6,9
6,9
-
-6,9
9,2
-
-9,2
5,9
-
-5,9
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0010.png
10
Mio. kr.
15.64.21. Styrkelse af uddannelsesniveauet blandt
medarbejderne på det specialiserede
socialområde
(Reservationsbev.).........................
......................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes den be‐
villingsprofil til pulje til styrkelse af uddannel‐
sesniveauet blandt medarbejderne på det specia‐
liserede socialområde, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dan‐
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Kon‐
servative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige om udmøntning af reserven til foran‐
staltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmar‐
kedsområdet 2024-2027 af november 2023. Der
er inden for aftalen afsat midler til en ny ansøg‐
ningspulje i 2027.
15.64.59. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
(Lovbunden)...........................................................
....................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 167,9 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i refusion af kommunernes udgif‐
ter til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til per‐
soner, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse.
15.64.60. Merudgifter til personer med varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne
....................
(Lovbunden)...........................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 5,8 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i udbetalinger til kommunerne som følge
af en stigning i kommunernes forventede
merudgifter til personer med betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
2024
2025
Ændring
5,0
-
-5,0
1.241,1
1.409,0
167,9
72,9
78,7
5,8
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0011.png
11
Mio. kr.
15.64.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr.
borgere med handicap
(Reservationsbev.).........
......................................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 11,4 mio. kr. skyldes primært
udløb af den midlertidige bevilling til driftsstøtte
af ULF - Udviklingshæmmedes Landsforbund,
som fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folke‐
parti, Enhedslisten og Alternativet om finanslo‐
ven for 2021 af december 2020.
15.71.11. Flere ind i fællesskaber gennem lokale
........................................................
partnerskaber
(Reservationsbev.).......................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 15,0 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en pulje til Flere ind i
fællesskaber gennem lokale partnerskaber, som
fremgår af Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven‐
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne om udmønt‐
ning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025
af november 2021.
15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem
mv.
(Lovbunden)
............................. ..................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 100,9 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i udbetalinger til kommunerne som
følge af en stigning
i kommunernes forven‐ tede
udgifter til midlertidige boformer, herunder
kvindekrisecentre, forsorgshjem og herberger, jf.
servicelovens §§ 109 og 110.
2024
2025
Ændring
29,3
17,9
-11,4
15,0
-
-15,0
811,0
911,9
100,9
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0012.png
12
Mio. kr.
15.75.03. Styrket indsats over for voldsramte
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 8,9 mio. kr. skyldes helt og
delvist udløb af de afsatte bevillinger til Lev Uden
Vold, som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkepar‐
ti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En‐
hedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alterna‐
tivet og Liberal Alliance om udmøntning af re‐
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 af
november 2020.
15.75.06. Stærkere social mobilitet
et udviklings- og
investeringsprogram på voksenområdet
.............................
(Reservationsbev.)..................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 12,8 mio. kr. skyldes, at der er
omprioriteret midler til finansiering af L 188
Forslag til lov om ændring af lov om social ser‐
vice, lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge, lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område og lov om opkrævning af un‐
derholdsbidrag
(Ændring af reglerne om magt‐
anvendelse og andre indgreb i selvbestemmel‐
sesretten, om forældelse af underholdsbidrag
m.v.).
15.75.28. Styrket indsats for implementering af Housing
............................................................................
First på hjemløseområdet
(Reservationsbev.)
...
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 27,5 mio. kr. skyldes primært
udløb af den afsatte bevilling til ansøgningspulj‐
en Investering i civilsamfundet rolle under en
styrket implementering af Housing First, som
fremgår af Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven‐
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne om udmønt‐
ning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025
af november 2021.
2024
2025
Ændring
15,8
6,9
-8,9
70,8
58,0
-12,8
30,2
2,7
-27,5
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0013.png
13
Mio. kr.
15.75.37. Forebyggelse af prostitutionslignende
relationer blandt unge
(Reservationsbev.).........
......................................................................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 5,7 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje vedr.
forebyggelse af prostitutionslignende relationer
blandt unge, som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkepar‐
ti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En‐
hedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alterna‐
tivet og Liberal Alliance om udmøntning af re‐
serven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 af
november 2020.
15.75.38. Ansøgningspulje til en efterværnslignende
indsats for unge på herberger
.............................
(Reservationsbev.)..................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 11,0 mio. kr. skyldes, at kontoen
er oprettet til en ansøgningspulje til en efter‐
værnslignende indsats for unge på herberger, som
fremgår af Aftale mellem regeringen, Soci‐
alistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Li‐
beral
Alliance, Det Konservative Folkeparti, En‐
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds-
og ar‐
bejdsmarkedsområdet for 2023-2026 af marts
2023.
15.75.41. Tidlig indgriben ved risiko for hjemløshed
eller tilbagefald
(Reservationsbev.).....................
..........................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes, at der i 2025
er afsat midler til oprettelse af en ansøg‐
ningspulje til Tidlig indgriben ved risiko for
hjemløshed eller tilbagefald til ny kriminalitet,
som fremgår af Aftale mellem regeringen, Soci‐
alistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Li‐
beral
Alliance, Det Konservative Folkeparti, En‐
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2024-2027 af
november 2023.
2024
2025
Ændring
5,7
-
-5,7
-
11,0
11,0
-
10,4
10,4
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0014.png
14
Mio. kr.
15.75.60. Bedre psykiatri på voksenområdet
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 24,6 mio. kr. skyldes modsat‐
rettede bevægelser. Dels en nedskrivning som
følge af udløb af midlertidige bevillinger til to
ansøgningspuljer. Dertil en opskrivning som følge
af, at der er afsat en ramme til understøt‐ telse af
socialpsykiatriske botilbuds prioritering af og
fokus på voldsforebyggende arbejde, som fremgår
af Aftale mellem regeringen, Sociali‐ stisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Enhedsli‐
sten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alter‐
nativet og Nye Borgerlige om En bedre psykiatri
- hurtigere behandling til børn og unge, bedre
akut hjælp og større tryghed for medarbejderne af
november 2023.
15.75.63. Styrket indsats over for personer udsat for
seksuelle overgreb
(Reservationsbev.)................
...............................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 8,4 mio. kr. skyldes den bevil‐
lingsprofil til styrket indsats over for personer
udsat for seksuelle overgreb, som fremgår af
Af‐
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023.
15.75.73. Driftsstøtte til organisationer mv. vedr.
udsatte voksne
(Reservationsbev.)......................
.........................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 12,0 mio. kr. skyldes, at der i 2025
er afsat en midlertidig bevilling til BL- Danmark
Almene Boliger, som fremgår af Aftale mellem
den daværende S-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol‐
keparti, Alternativet, Liberal Alliance og Kri‐
stendemokraterne om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds-
og ar‐
bejdsmarkedsområdet 2022-2025 af november
2021.
2024
2025
Ændring
55,0
30,4
-24,6
38,4
46,8
8,4
134,7
146,7
12,0
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0015.png
15
Mio. kr.
15.75.77. Partnerskab om udsatte grønlændere og
bedre misbrugsbehandlingsmetoder
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 11,2 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje vedr.
partnerskab om udsatte grønlændere og bedre
misbrugsbehandlingsmetoder, som fremgår af
Aftale mellem den daværende S-regering,
Ven‐
stre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socia‐
listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservati‐
ve Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2021-2024 af november 2020.
15.85.32. Modvirke ensomhed og funktionstab hos
........................................................
ældre borgere
(Reservationsbev.)
.......................
...........
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 11,1 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en pulje til at modvirke
ensomhed og funktionstab hos ældre borgere, som
fremgår af Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Libe‐
ral Alliance og Kristendemokraterne om ud‐
møntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 af november 2021.
15.85.61. Ansøgningspulje til åbne brugerbestyrelser på
plejehjem
(Reservationsbev.)...............................
................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 15,0 mio. kr. skyldes, at kontoen
er oprettet til en ansøgningspulje til åbne bruger‐
bestyrelser på plejehjem, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Dan‐
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Kon‐
servative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for
2023-2026 af marts 2023.
2024
2025
Ændring
11,2
-
-11,2
11,1
-
-11,1
-
15,0
15,0
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0016.png
16
Mio. kr.
15.85.64. Styrkede kompetencer for omsorgs- og
plejepersonale i arbejdet med ensomhed
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 16,2 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje til
styrkede kompetencer for omsorgs-
og plejeper‐
sonale i arbejdet med ensomhed og mistrivsel,
som fremgår af Aftale mellem regeringen, Soci‐
alistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Li‐
beral
Alliance, Det Konservative Folkeparti, En‐
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2024-2027 af
november 2023.
15.85.65. Flere hænder og højere faglighed i
....................................................
ældreplejen
(Reservationsbev.)...........................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 538,8 mio. kr. skyldes, at
midlerne er overført til det kommunale blok‐
tilskud, jf. Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 af december 2020.
15.85.66. Plejehjem med livsglæde og nærvær
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 13,1 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til en ansøgningspulje til
plejehjem med livsglæde og nærvær, som frem‐
går af Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alli‐
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet
og Nye Borgerlige om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og
ar‐
bejdsmarkedsområdet 2024-2027 af november
2023.
2024
2025
Ændring
16,2
-
-16,2
538,8
-
-538,8
13,1
-
-13,1
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0017.png
17
Mio. kr.
15.85.67.
......................................................
Ældrereform
(Reservationsbev.).........................
Udgift....................................................................
...........
Kontoen er ny. Merudgiften på 64,8 mio. kr.
skyldes, at kontoen er oprettet til et frivilligkor‐ ps
for velfærdsteknologi, en ny type plejehjem
(lokalplejehjem) samt en strategi for udbredelse af
velfærdsteknologi i ældreplejen, som det fremgår
af
Aftale mellem regeringen, Danmarks‐
demokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti
og Radi‐
kale Venstre om en reform af ældreområdet af
april 2024.
15.86.16. Udbredelse af livshistorieteknologi til
mennesker med demens og deres pårørende
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 11,8 mio. kr. skyldes udløb af
den afsatte bevilling til udbredelse af livshistori‐
eteknologi til mennesker med demens og deres
pårørende, som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkepar‐
ti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En‐
hedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Alterna‐
tivet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
om udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025 af november 2021.
2024
-
2025
64,8
Ændring
64,8
11,8
-
-11,8
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900075_0018.png
18