Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2900074_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2025
i forhold til finansloven for 2024
August 2024
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL25 sammenlignet med FL24
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2025
sammenlignet med finansloven for 2024 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2024. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2025.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2025, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2024 (B-
året).
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2025 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2025 i forhold til finansloven for 2024,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2024 til finanslov-
forslaget for 2025.
Oversigten over hovedbevægelser er nu understøttet af det nye it-system, Statens Bevil-
lings- og Regnskabsløsning, og har derfor samme format som
Betænkning over finanslovforsla-
get for 2025 i forhold til finansloven for 2024.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900074_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
§ 6. Udenrigsministeriet..............................................................................................................
4
.......................................
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................................
7
...................................
§ 8. Erhvervsministeriet ..............................................................................................................
9
......................................
§ 9. Skatteministeriet ..................................................................................................................
1 2
..................................
11
12
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
28
29
35
36
{ §9
{§ 8
{§ 7
{§ 6
.}
.}
.}
.}
.}
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................................
1 3
....................................
§ 12. Forsvarsministeriet.............................................................................................................
1 4
........................................
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet .............................................................................
1 8
........................................................................
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ...................................................................................
2 0
.................................................................
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet.....................................................................................
2 4
................................................................
§ 17. Beskæftigelsesministeriet...................................................................................................
2 7
..................................................
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet .............................................................................
3 2
........................................................................
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..................................................................................
3 6
...................................................................
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................................
3 8
.....................................
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet ..........................................................................................
4 0
...........................................................
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................................
4 1
...................................
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ................................................................
4 4
....................................................................................
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ........................................................................
4 7
.............................................................................
§ 28. Transportministeriet ...........................................................................................................
4 8
.........................................
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..........................................................................
5 3
...........................................................................
§ 35. Generelle reserver..............................................................................................................
5 9
......................................
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................................
6 3
....................................
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900074_0004.png
4
Mio. kr.
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
15.11.05. Central refusionsordning vedr. udgifter til
Housing First-indsatser mv.
(Lovbunden).........
......................................................................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 55,5 mio. kr. skyldes en forven‐
tet stigning i udgifter til central refusion vedrø‐
rende udgifter til kommunernes Housing First-
indsatser mv.
15.11.10. Den centrale refusionsordning
(Lovbunden).....
Udgift....................................................................
Merudgiften på 1.957,4 mio. kr. skyldes en for‐
ventet stigning i aktivitet med indvirkning på
kommunernes udgifter til hjælp og støtte efter lov
om social service, barnets lov og lov om be‐
kæmpelse af ungdomskriminalitet.
15.11.11. Administration af ældreområdet
(Driftsbev.)...
Nettoudgift
...........................................................
Mindreudgiften på 38,9 mio. kr. skyldes primært
udløb af den midlertidige bevilling til viderefør‐
sel af videnscenter for værdig ældrepleje.
15.11.22. Arbejdsskadegebyr
(Reservationsbev.)..............
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 112,0 mio. kr. skyldes, at
kontoen nedlægges og bevillingen flyttes til §
15.11.21.20. Gebyrfinansieret virksomhed. En
flytning af bevillingen har ingen betydning for
opgaveudførslen.
Indtægt
.................................................................
Jf. ovenfor.
15.26.30. Flere børn fra familier med misbrug skal have
behandling
(Reservationsbev.)............................
Udgift....................................................................
Mindreudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes midler‐
tidigt udløb af bevillingen til en ansøgningspulje
til, at flere børn fra familier med misbrug skal
have behandling, hvor der er afsat bevilling hvert
fjerde år, som det fremgår af Aftale mel‐ lem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative
Folke‐
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristen‐
demokraterne om Børnene Først af maj 2021.
2024
2025
Ændring
41,0
96,5
55,5
4.964,9
6.922,3
1.957,4
76,9
38,0
-38,9
112,0
-
-112,0
112,0
-
-112,0
39,3
-
-39,3
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900074_0005.png
5
Mio. kr.
15.26.34. Udbredelse af familiehuse i hele landet mm.
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 94,4 mio. kr. skyldes den be‐
villingsprofil til udbredelse af familiehuse i hele
landet mm., som fremgår af Aftale mellem den
daværende S-regering,
Venstre, Dansk Folkepar‐
ti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En‐
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne
om Børnene Først af maj 2021.
15.26.60. Bedre psykiatri på børneområdet
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes bortfald
af den midlertidige bevilling til efteruddannelse
og kompetenceudvikling af personalet på de sik‐
rede døgninstitutioner og delvist lukkede døg‐
ninstitutioner/afdelinger, som det fremgår af Af‐
tale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye
Borgerlige om En bedre psykiatri -
hurtigere be‐
handling til børn og unge, bedre akut hjælp og
større tryghed for medarbejderne af november
2023.
15.41.02.
.................................................................... ...........
Ungdomsboligbidrag til almene boliger
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 47,0 mio. kr. skyldes, at der for‐
ventes afgivet flere tilsagn til almene ungdoms‐
boliger i 2025 end i 2024, hvoraf staten dækker 80
pct. af udgifterne.
15.41.77.
.................................................................... ...........
Lån og garantier til almene boliger mv.
Indtægt
.................................................................
..............
Mindreindtægten på 38,0 mio. kr. skyldes, at der
forventes færre afdrag på statslån til kollegier.
2024
2025
Ændring
94,4
-
-94,4
25,0
-
-25,0
220,0
267,0
47,0
72,0
34,0
-38,0
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900074_0006.png
6
Mio. kr.
15.75.28. Styrket indsats for implementering af Housing
First på hjemløseområdet
(Reservationsbev.)
............................................................................ ...
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 27,5 mio. kr. skyldes primært
udløb af den afsatte bevilling til ansøgningspulj‐
en Investering i civilsamfundet rolle under en
styrket implementering af Housing First, som
fremgår af Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven‐
stre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal
Alliance og Kristendemokraterne om udmønt‐
ning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025
af november 2021.
15.75.60. Bedre psykiatri på voksenområdet
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 24,6 mio. kr. skyldes modsat‐
rettede bevægelser. Dels en nedskrivning som
følge af udløb af midlertidige bevillinger til to
ansøgningspuljer. Dertil en opskrivning som følge
af, at der er afsat en ramme til understøt‐ telse af
socialpsykiatriske botilbuds prioritering af og
fokus på voldsforebyggende arbejde, som fremgår
af Aftale mellem regeringen, Sociali‐ stisk
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Enhedsli‐
sten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alter‐
nativet og Nye Borgerlige om En bedre psykiatri
- hurtigere behandling til børn og unge, bedre
akut hjælp og større tryghed for medarbejderne af
november 2023.
15.85.65. Flere hænder og højere faglighed i
....................................................
ældreplejen
(Reservationsbev.)...........................
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 538,8 mio. kr. skyldes, at
midlerne er overført til det kommunale bloktil‐
skud, jf. Aftale mellem den daværende S-rege‐
ring, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 af december 2020.
2024
2025
Ændring
30,2
2,7
-27,5
55,0
30,4
-24,6
538,8
-
-538,8
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 69: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Ældreudvalgets arbejdsområde
2900074_0007.png
7
Mio. kr.
15.85.67.
......................................................
Ældrereform
(Reservationsbev.).........................
Udgift....................................................................
...........
Kontoen er ny. Merudgiften på 64,8 mio. kr.
skyldes, at kontoen er oprettet til et frivilligkor‐ ps
for velfærdsteknologi, en ny type plejehjem
(lokalplejehjem) samt en strategi for udbredelse af
velfærdsteknologi i ældreplejen, som det fremgår
af
Aftale mellem regeringen, Danmarks‐
demokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radi‐
kale Venstre om en reform af ældreområdet af
april 2024.
2024
2025
Ændring
-
64,8
64,8