Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2899206_0001.png
Åben høring om tilkøbsydelser
på ældreområdet
Ældreudvalget
Onsdag den 28. august 2024 kl. 09.30-11.30 i værelse 1-133, Christiansborg
Folketinget
| 28. august 2024
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0002.png
Velkomst
Kirsten Normann Andersen (SF),
formand for Ældreudvalget
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0003.png
Ulf Hjelmar
Professor, VIVE
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0004.png
Erfaringer med
tilkøbsydelser på
ældreområdet
Ulf Hjelmar, professor mso, VIVE
Ældreudvalgets høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
28. august 2024
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0005.png
Agenda
1. Vidensgrundlag
2. Seks centrale spørgsmål om tilkøbsydelser – og forsøg på svar
4. Evt. spørgsmål og kommentarer
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0006.png
Vidensgrundlag
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0007.png
1a. Borgernes behov for tilkøbsydelser?
• Visiterede borgere (§ 83) med
ny mulighed for at tilkøbe
ydelser hos den kommunale
hjemmeplejeleverandør og på
kommunale plejehjem
Typiske ydelser
a) Hovedrengøring, alm. rengøring
b) Andre praktiske opgaver, fx
pynte op, tøjvask, oprydning,
rengøre køleskab, læse post
c) Ledsagelse, fx gåtur, følgeskab
til bank, indkøb
d) Personlig pleje: Bad, fodpleje,
make-up, frisering
• Kommunal forventning: Et
behov hos borgerne –
resulterende i større
tilfredshed pga. fleksibilitet i
service og ekstra ydelser
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0008.png
1b. Borgernes oplevede behov for tilkøbsydelser?
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0009.png
1c. Salg af tilkøbsydelser – hjemmepleje 2021?
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0010.png
2. Et a- og b-hold blandt ældre borgere?
Kunderne til
tilkøbsydelser:
• Efterspørger primært
rengøring (merkøb)
• Primært løbende
ydelser
• Sætter pris på
valgfrihed (faste
medarbejdere)
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0011.png
3. Medarbejdernes erfaringer?
• Tilfredse med at have muligheden for at tilbyde tilkøbsydelser – man kan
”konkurrere med de private og holde kunderne i butikken”
• Glade for at kunne imødekomme borgernes behov
• Bekymring:
• ”Uddannet til mere end rengøring…”
• Arbejdsmiljø?: Tage persienner ned m.m.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0012.png
4. Oplevelse blandt private leverandører?
• Kommunale tilkøbsydelser: Har ikke ændret konkurrencesituationen
• Principiel enighed om lige markedsvilkår
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0013.png
5a. Kommunernes evne til at levere tilkøbsydelser?
Prissætning:
• Årlig genberegning af priser – intet misforhold mellem timepriserne og
de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger (krydssubsidiering)
• Momsspørgsmålet – bl.a. merkøb/nykøb (afgørelse fra Skatterådet)
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0014.png
5b. Kommunernes evne til at levere tilkøbsydelser?
Administrativ byrde / salg:
• Foldere uddelt, visitation har informeret om ny
mulighed, hjemmeside, informeret seniorrådet,
betalingsprocedure, prisfastsættelse, afklaring af
skatteforhold m.m.
Kultur:
• Ser ikke sig selv som sælgere: ”vi er jo ikke ansat i
private firmaer”
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0015.png
6. Rykker det ved den danske velfærdsmodel?
Den universelle velfærdsstat: Alle borgere har ret til gratis/betalbare
offentlige ydelser efter en vurdering af deres individuelle behov:
• Udhuling af kerneydelsen? Nedskæringer på fx praktisk hjælp
(rengøring m.m.) kan betyde, at tilkøbsydelser erstatter visiterede
ydelser.
• Fokus på øget valgfrihed og en generel mulighed for tilkøb (en
skræddersyet servicepakke) kan blive en attraktiv mulighed for
ressourcestærke ældre
På længere sigt: En udfordring for den danske velfærdsmodel
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0016.png
Evt. spørgsmål og kommentarer
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0017.png
Tony Bech
Branchedirektør, Dansk Erhverv
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0018.png
Ældrereform og tilkøbsydelser
Tony Bech, branchedirektør, Velfærd og Samfund,
Dansk Erhverv
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0019.png
Dagsorden
Hvem taler Dansk Erhverv på vegne af?
Hvad er danskernes indtryk af velfærden?
Hvad er vores medlemmers erfaringer med tilkøbsydelser?
Fælles drøftelse
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0020.png
Hvem taler Dansk
Erhverv på vegne af?
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0021.png
Dansk Erhverv repræsenterer blandt andet
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0022.png
Hvad er danskernes
indtryk af velfærden?
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0023.png
Danskernes forventninger er lave til velfærden
Danskernes tillid til ældreplejen er lav.
Kun 3 ud af 10 forventer, at de modtager god eller
rigtig god kvalitet af velfærdstilbud i fremtiden.
Ældrereformen skal styrke tilliden og
forventningerne til ældreplejen gennem den ældres
selvbestemmelse.
Tilkøbsydelser giver borgeren frihed og mulighed for
en alderdom på egne præmisser.
Danskernes forventninger til kvaliteten af velfærdstilbud såsom
hjemmehjælp og ophold på et plejehjem i fremtiden.
35%
30%
25%
20%
15%
11%
10%
6%
5%
0%
Rigtig god
God
Hverken/eller
Dårlig
Rigtig dårlig
Ved ikke
6%
23%
22%
32%
Dansk Erhvervs befolkningsundersøgelse af 60 – 69 årige (2024).
N = 1.005
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0024.png
Hvad er vores medlemmers
erfaringer med tilkøb?
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0025.png
Borgernes brug og medarbejderens dialog
omkring tilkøbsydelser
Hvor udbredt er tilkøbsydelser, hvad tilbydes, og hvad er mest efterspurgt?
Vores medlemmer oplever, at niveauet af tilkøbsydelser er relativt stabilt over tid med en mindre
stigning.
Der tilbydes mange forskellige muligheder såsom rengøring, praktisk hjælp, træning, ledsagelse,
aflastning af pårørende, indkøb, kæledyrspakke, træning, sociale aktiviteter med videre.
Borgerne tilkøber typisk i de tilfælde, hvor det kan have stor betydning for deres livskvalitet eller i
tilfælde, hvor de ikke er tilfredse med det visiterede serviceniveau.
Hvordan er medarbejdernes dialog med borgerne eller pårørende?
I de fleste tilfælde er dialogen konstruktiv og nærværende med udgangspunkt i de konkrete tilkøb og
behov.
Men i nogle tilfælde oplever vores medlemmer, at dialogen kan være konfliktfyldt.
Behov for faglig opkvalificering af medarbejdere, så de bedst muligt kan vejlede og rådgive.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0026.png
Hvilke barriere og muligheder er der for
udviklingen af markedet?
Hvilke barrierer oplever leverandørerne for at udvikle markedet for
tilkøbsydelser?
Behov for øget oplysning, viden og tilgængelighed for borgeren.
Borgernes ønsker til helhedsplejen kan være vanskelig at imødekomme grundet manglende frit valg.
Kommunernes kvalitetsstandarder kan være svære at tyde.
Hvad er leverandørernes forventninger til markedet for tilkøb, når den nye
ældrereform træder i kraft?
Der er en risiko for, at markedet bliver skævvredet med kunstigt billige kommunale tilkøbsydelser.
Hvis visiterede ydelser bliver gjort mere fleksible og individuelt baseret, vil vores medlemmer forvente et
fald i tilkøbsydelser.
Hvis servicen forringes med nye kommunale kvalitetsniveauer forventer vores medlemmer, at behovet
for tilkøb vil stige.
Det er centralt, at markedet baseres på en
even playingfield,
hvor både offentlige, selvejende og private
har fair og lige vilkår.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0027.png
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0028.png
Jakob Scharff
Branchedirektør, DI Service
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0029.png
Tilkøbsydelser i ældreplejen
Jakob Scharff, branchedirektør
Ældreudvalget 28. august
2024
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0030.png
1
Principielle
overvejelser og
anbefalinger
2
Hvad ved vi om
tilkøb i det offentlige?
3
Hvis svaret er tilkøb,
hvad er så
spørgsmålet?
30
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0031.png
1
Principielle
overvejelser og
anbefalinger
2
Hvad ved vi om tilkøb
i det offentlige?
3
Hvis svaret er tilkøb,
hvad er så
spørgsmålet?
31
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0032.png
Offentlige tilkøbsydelser bryder med
uskreven samfundskontrakt
Principielle bekymringer
Stærkt velfærdssamfund
Sund markedsøkonomi
Det offentlige bør afholde sig fra at
bedrive erhvervsaktivitet, jf. bl.a.
kommunalfuldmagten
Kommuner risikerer at få urimelige
konkurrencefordele med
skattefinansiering i ryggen
Skattestigninger ind ad bagvejen?
Offentlig sektor
Fokus på den
skattefinansierede
kernevelfærd
Privat sektor
Fokus på erhvervsaktiviteter i
skarp (pris)konkurrence
Borgere, der modtager hjemmepleje,
eller bor på plejehjem, har lige så
meget ret til at købe services af
virksomheder som alle mulige andre
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0033.png
Hvis og når tilkøbsydelser skal implementeres
Undgå glidebanen
Slå fast med syvtommersøm, at de
skattefinansierede kerneydelser
ikke bliver genstand for tilkøb. Alternativet
er serviceforringelse og skattestigning
Lige konkurrencevilkår
Priser for tilkøbsydelser skal bero på det
offentliges
gennemsnitlige
langsigtede
omkostninger ved at levere ydelsen, dvs.
inkl. It, administration, biler mv.
33
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0034.png
1
Principielle
overvejelser og
anbefalinger
2
Hvad ved vi om
tilkøb?
3
Hvis tilkøb er
svaret, hvad er så
spørgsmålet?
34
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0035.png
at
Hvor er
efterspørgslen?
35
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0036.png
VIVE-rapport afslører
lunkne erfaringer
i det offentlige
9 kommuner fik mulighed for at sælge
tilkøbsydelser i ældreplejen fra 2018-2020
Kun 0,5 pct. af borgerne gjorde brug af
muligheden
Begrænset succes trods lavere priser end
ved tidligere frikommuneforsøg.
Hvis
korrekte priser viser sig at være høje, er man
måske ikke særlig konkurrencedygtig?
90 pct. af de solgte ydelser lå inden for
rengøringshjælp, hvor den private sektor
i forvejen har kapacitet + sund konkurrence
36
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0037.png
Som erhvervsdrivende kan private
leverandører tilbyde supplement til
dem, der ønsker det
Private tilkøbsydelser i praksis
”Her har vi mulighed for at tilbyde borgerne
et supplement, hvis de har særlige ønsker
eller behov, som kommunen måske har
svært ved at imødekomme.”
Lene Bång, adm. direktør, Lev-Vel
”Samarbejdet med Lev-Vel fungerer
forbilledligt, og det giver kommunens borgere
gode muligheder for at vælge, hvem de gerne vil
modtage hjælpen fra, ligesom det giver borgere
mulighed for tilkøbsydelser”
Søren Wollesen, Ældre og Sundhedschef i
Lolland Kommune
37
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0038.png
1
Principielle overvejelser
og anbefalinger
2
Hvad ved vi om
tilkøb?
3
Hvis tilkøb er svaret,
hvad er så
spørgsmålet?
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0039.png
39
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0040.png
I en tid med…
Flere ældre med behov for hjælp,
(syge)pleje og omsorg,
stigende rekrutteringsudfordringer,
og tårnhøjt sygefravær
Skal kommunens SOSU’er
så prioritere at sælge
gåture ekstra rengøring
eller
hundeluftning?
40
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0041.png
Tak for ordet
Jakob Scharff
Branchedirektør
2112 9423
[email protected]
41
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0042.png
Stine Louise Eising von
Christierson
Adm. direktør, Forenede Care
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0043.png
Stine Louise Eising:
CEO Forenede Care, uddannet
social og sundhedsassistent
Forenede Care:
Driver konkurrenceudsatte
kommunale plejehjem
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0044.png
Med tilkøbsydelser kan vores beboere opretholde de liv, de ønsker
Omfang:
Ca. 8 % af vores beboere bruger tilkøbsydelser på ledsagelse til fester,
gåture med kæledyr og ekstra rengøring
Ca. 20 % af beboerne tager med på vores fællesrejser
Effekt:
Øget selvbestemmelse
Øget uafhængighed
Øget fysisk og mental trivsel
Beboere og medarbejdere har positive erfaringer – tilkøbsydelser skaber muligheder, men de må ikke gå ud over fællesskabet!
44
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0045.png
Nye medarbejdere til nye opgaver?
Gammel kritik:
Der er brug for flere
medarbejdere, ikke flere tilkøb
Medarbejdernes tid bliver
smurt for tyndt ud, når de
skal bruge tid på tilkøb
Private cream skimmer og
skubber svære opgaver
over til det offentlige
Nye muligheder:
Fra kanten af arbejdsmarkedet
til meningsfulde opgaver
Vi ansætter flere, som står
udenfor et arbejdsmarked
med høj kompleksitet
Forenede Care har min. 7%
medarbejdere i tilskuds-
ordninger og ønsker at dele
flere sociale opgaver ud!
Tilkøbsydelser må ikke gå ud over medarbejderressourcer! Lad os få flere med forskellige kompetencer ind på plejehjemmene
45
45
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0046.png
Andre tiltag end tilkøb, der vil få plejehjemsbeboeren i centrum
Kvalitetsindikatorer
Medarbejdertrivsel
Faglige resultater
Beboertrivsel
Sygefravær blandt medarbejderne
Medarbejderomsætning
Medarbejdertilfredshedsundersøgelser
Genindlæggelser
Beboertilfredshedsundersøgelser
Sæt plejehjem i udbud, hvor kvaliteten er for lav! Plejehjemsbeboerne og samfundsøkonomien vinder på konkurrenceudsættelse
46
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0047.png
Spørgsmål
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 68: Power point-præsentationer fra udvalgets høring om tilkøbsydelser den 28/8-2024
2899206_0048.png
Afrunding
Kirsten Normann Andersen (SF),
Formand for Ældreudvalget
Åben høring om tilkøbsydelser på ældreområdet
Ældreudvalget
Folketinget