Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2845858_0001.png
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0002.png
Velkommen
Teknisk gennemgang af
rehabilitering og
genoptræning i hhv.
SEL og
SUL (14.05-14.35)
Spørgsmål (14.35-15.00)
Tak for i dag
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0003.png
3
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0004.png
Stk.
2.
Rehabiliteringsforløbet, jf.
stk.
1, skal tilrettelægges og
udføres helhedsorienteret og tværfagligt.
Kommunalbestyrelsen
skal fastsætte individuelle mål for rehabiliteringsforløbet i
samarbejde med den enkelte modtager af forløbet.
Stk.
3.
De fastsatte mål og tidsrammen for rehabiliteringsforløbet
skal indgå i en samlet beskrivelse af forløbet.
Er der under
rehabiliteringsforløbet behov for at ændre i målene, skal dette ske i
samarbejde med modtageren.
Stk.
4.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde modtageren af et
rehabiliteringsforløb den nødvendige hjælp og støtte under forløbet
med henblik på at nå de fastsatte mål, jf.
stk.
2.
Hjælpen og støtten
skal løbende tilpasses udviklingen i modtagerens funktionsevne.
Reglerne om rehabiliteringsforløb fremgår af
servicelovens § 83 a
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et korterevarende og
tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med
4
Hvis modtageren ikke gennemfører et rehabiliteringsforløb, skal
kommunalbestyrelsen vurdere modtagerens behov for hjælp
efter § 83, jf.
§ 83, stk.
6.
nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0005.png
Kommunerne har siden 2015 været forpligtet til – forud for vurderingen af behovet for hjemmehjælp – at
tilbyde borgere med nedsat funktionsevne et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb, hvis
forløbet vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for
hjemmehjælp.
Formålet med rehabiliteringsforløb er at forbedre borgerens funktionsevne mhp.
at nedsætte eller
udsætte behovet for hjælp – dvs.
aktivt at understøtte servicelovens princip om hjælp-til-selvhjælp og
dermed bidrage til en mere selvstændig hverdag for borgeren.
Der skal foretages en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers funktionsnedsættelse og
det afledte behov for hjælp i hverdagen.
Der ses på borgerens funktionsevne i bred forstand – dvs.
både
den fysiske, psykiske og sociale funktionsevne.
En helhedsorienteret og tværfaglig tilgang til borgerens situation betyder løbende inddragelse af relevant
social- og sundhedsfagligt personale i forløbet.
Typisk ergoterapeuter og SOSU´er, men kan fx også
omfatte diætister, praktiserende læge samt kontakt til frivillige foreninger.
Bredden i samarbejdsfladen
afhænger af den enkelte borgers samlede situation og behov og ressourcer.
Siden 2020 har der været en stigning i antallet af personer på 67 år eller derover, som modtager
rehabiliteringsforløb efter § 83 a.
Siden 2020 er antallet af modtagere steget med godt ni procent.
I
samme periode er antallet af personer i alderen 67 år eller derover steget med godt tre procent.
I 2022 modtog knap 58.200 personer rehabiliteringsforløb, hvoraf 84 pct.
var 67 år eller derover.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0006.png
Reglerne om genoptræning og vedligeholdelsestræning fremgår af § 86,
stk.
1 og stk.
2 i lov om social service.
§ 86.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde genoptræning til afhjælpning af fysisk
funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en
sygehusindlæggelse.
Stk.
2.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp til at vedligeholde fysiske
eller psykiske færdigheder til personer, som på grund af nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov herfor.
Servicelovens § 86 er nærmere beskrevet i kapitel 6 og 7 i vejledning nr.
9341 af 8.
maj 2015 om hjælp og støtte efter serviceloven (vejledning nr.
2 til serviceloven).
6
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0007.png
Genoptræning
Formål
Formålet med genoptræningen er, at borgeren så vidt muligt
opnår samme funktionsniveau som inden sygdommen eller
bedst mulig funktionsevne.
Der er ikke et krav i serviceloven om en lægefaglig vurdering
af behovet for genoptræning, men ofte vil det være den
praktiserende læge eller hjemmeplejen, der konstaterer
behovet for genoptræning.
Det er kommunen, der træffer
afgørelse om tildeling.
Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge et træningstilbud
efter serviceloven i samarbejde med borgeren og i
sammenhæng med eventuelle andre indsatser over for
borgeren efter både serviceloven og anden lovgivning.
Målgruppe
Målgruppen vil typisk (men dog ikke udelukkende) være
ældre borgere, der efter sygdom eller ulykke, som ikke er
behandlet i sygehusregi, er midlertidigt svækket.
Det kan fx være ældre borgere, som er svækket efter længere
tids sygeleje i hjemmet på grund af influenza eller efter et fald,
og hvor der er behov for at genvinde mistet eller reduceret
funktionsevne.
Vedligeholdelsestræning
Formål
Formålet med vedligeholdelsestræning er at forhindre
funktionstab og fastholde det hidtidige funktionsniveau.
Vedligeholdelsestræning omfatter vedligeholdelse af såvel
fysiske som psykiske færdigheder.
Vedligeholdelsestræning
skal bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne og fastholde det hidtidige
funktionsniveau.
Vedligeholdelsestræning har således også et
forebyggende sigte.
Det er kommunen, der træffer afgørelse
om tildeling.
Tilbud om vedligeholdelsestræning skal i mange tilfælde ses i
sammenhæng med genoptræning efter såvel servicelovens §
86, stk.
1, som genoptræningsforløb efter andre lovgivninger,
herunder sundhedsloven.
Målgruppe
Målgruppen for vedligeholdelsestræning er alle borgere
uanset alder, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer vurderes at
have behov herfor.
I 2022 modtog knap 59.200 personer genoptræning/vedligeholdelsestræning, hvoraf 85 pct.
var 67 år eller derover.
7
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0008.png
Genoptræning efter
sundhedsloven
3.
april 2024
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0009.png
Med strukturreformen i 2007 fik kommunerne overdraget myndigheds- og finansieringsansvaret for
genoptræning efter kontakt med sygehusvæsnet.
Det var bl.a.
for at skabe rammerne for sammenhængende
indsatser på tværs af sektorområder i kommunerne.
Formålet med genoptræning, at borgeren opnår samme grad af funktionsevne som tidligere eller bedst mulig
funktionsevne i forhold til bevægelse og aktivitet, kognitivt, emotionelt og socialt.
Målgruppen: alle patienter – uanset alder og diagnose, som udskrives fra sygehuset med et lægefagligt begrundet
behov for genoptræning.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0010.png
Frit valg: Patienter kan efter udskrivelse fra sygehus vælge mellem genoptræningstilbud, som bopælskommunen har
etableret ved egne institutioner eller indgået aftaler om med andre myndigheder eller private leverandører.
Udvidet frit valg: I 2018 blev der indført udvidet frit valg til genoptræning efter udskrivning fra sygehus.
Det betyder, at
såfremt ventetiden til genoptræning i kommunen overstiger 7 dage, kan man vælge at modtage genoptræningen ved
en privat leverandør.
§ 140.
fortsat (…)
Stk.
3. Kommunalbestyrelsen
kan tilvejebringe tilbud om genoptræning i henhold til stk.
1 ved at etablere behandlingstilbud på
egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd eller private institutioner.
Stk.
4. En
person, der udskrives fra sygehus med en genoptræningsplan, jf.
§ 84, kan, medmindre genoptræningen skal foregå på
sygehus, vælge at modtage genoptræningen hos en privat leverandør, som KL har indgået aftale med efter stk.
5, hvis
kommunalbestyrelsen ikke inden for 7 dage efter udskrivning fra sygehus kan tilbyde opstart af genoptræningen, jf.
stk.
3.
Angiver
genoptræningsplanen, at genoptræningen af sundhedsfaglige grunde først bør opstartes på et senere tidspunkt end
udskrivningstidspunktet, regnes fristen dog fra dette tidspunkt.
Stk.
5. KL
indgår på kommunernes vegne aftale med de private leverandører om levering af genoptræning efter stk.
4
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0011.png
Regionalt ansvar
Forpligtet til - senest ved udskrivning - at tilbyde en individuel genoptræningsplan til patienter, der har været indlagt, i
kontakt med akutmodtagelsen eller et sygehusambulatorium,- og som har et lægefagligt behov for genoptræning.
At yde genoptræning under indlæggelse og at sikre genoptræning på specialiseret niveau (foregår på sygehus).
Kommunalt ansvar
Har myndighedsansvar for at tilbyde og udmønte vederlagsfri genoptræning til patienter, som har et lægefagligt
begrundet behov for genoptræning efter udskrivning fra sygehuset.
Tilrettelægge genoptræningsindsatsen på baggrund af genoptræningsplanen fra sygehuset og i sammenhæng med
andre indsatser, der kan bidrage til borgerens samlede rehabilitering.
Kommunen kan ikke tilsidesætte den lægefaglige vurdering af patientens genoptrænings- eller rehabiliteringsbehov.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0012.png
Genoptræningsplanen skal angive patientens funktionsevne og genoptræningsbehov, herunder niveau af genoptræning.
Niveau
Genoptræning på alment niveau
Rehabilitering på
specialiseret niveau
Basalt niveau
Driftsansvar
Foregår i kommunen,
som også visiterer.
Patienter har enkle og
afgrænsede
funktionsevnenedsætt
elser fx en brækket
hofte eller en
knæskade.
Avanceret niveau
Foregår i kommunen,
som også visiterer.
Patienter har
omfattende
funktionsevne-
nedsættelser fx efter
amputation af kropsdel
eller blodprop i hjernen.
Kommunen har
finansieringsansvaret, mens
regionerne har driftsansvaret.
Patienter har komplicerede,
omfattende, sjældne og/eller
alvorlige funktionsevne-
nedsættelser og eventuelt
alvorlige komplikationer i
behandlingsforløbet.
Foregår i kommunen.
Eksempelvis på specialiserede
enheder.
Patienter har typisk
komplicerede, omfattende,
sjældne og/eller alvorlige
funktionsevne-nedsættelser af
væsentlig betydning for flere
livsområder – oftest
omfattende mentale
funktionsnedsættelser.
Fx
patienter med erhvervet
hjerneskade.
Der er særlige krav til
tilrettelæggelse af
helhedsorienterede forløb,
timing og organisering.
Indsatsen samles på et
begrænset antal
rehabiliteringstilbud.
539 borgere
Patientgruppe
Krav til indsatsen
Organiseres som
monofaglige eller
tværfaglige indsatser.
Ikke særlige krav til
organisering.
Tværfaglige indsatser,
som kræver tæt
koordinering af forløbet.
Kan være brug for
tværkommunale
samarbejder ift.
at sikre
kompetencer.
Brug for tæt koordinering af
genoptræning, udredning og
ambulant sygehusbehandling.
Disse genoptræningsindsatser
samles på sygehuse med den
rette ekspertise.
Antal borgere med en
genoptræningsplan i
2021 (i alt 177.314)
Almen genoptræning (basalt + avanceret niveau):
159.992 borgere
Kilde: Landspatientregisteret (LPR) og CPR-registeret, Sundhedsdatastyrelsen
Vejledning nr 9538 om genoptræning og vedligeholdelsestræning i kommuner og regioner
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 46: Power point-præsentationer fra Ældreudvalgets teknisk gennemgang af rehabilitering og genoptræning den 3. april 2024, fra ældreministeren og indenrigs- og sundhedsministeren
2845858_0013.png