Ældreudvalget 2023-24
ÆLU Alm.del Bilag 16
Offentligt
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Center for Ældre og Tværgående Velfærd
2023-6506
CABL
[17. november 2023]
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
(Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet)
§1
I lov om velfærdsaftaler på ældreområdet, jf. lov nr. 879 af 12. maj 2021,
som ændret ved § 1 i lov nr. 749 af 13. juni 2023, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 1
ændres »30. september 2024« til: »1. juli 2025«.
2.
I
§ 14, stk. 1,
ændres »30. september 2024« til: »1. juli 2025«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil gennemføre den mest
omfattende frisættelse af den offentlige sektor i velfærdssamfundets historie
og grundlæggende forandre den måde, velfærden i dag styres, dokumente-
res, kontrolleres og leveres på. På ældreområdet vil regeringen fremlægge
et forslag til en ny ældrelov med få klare værdier, der skaber bedre rammer
for en alderdom med livsglæde og tid til nærvær og omsorg.
Af Aftale om velfærdsaftaler på ældreområdet, der blev indgået af den da-
værende regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Frie Grønne og Alternativet den 17. december 2020,
fremgår det, at der på ældreområdet skal indgås velfærdsaftaler med Lange-
land Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune med henblik
på at skabe øget kvalitet og plads til faglighed i velfærden. Det fremgår end-
videre, at de tre kommuner i videst muligt omfang skal gives mulighed for
at fravige statslige og kommunale regler i en treårig forsøgsperiode. Det
fremgår endvidere, at ambitionen er, at erfaringerne med velfærdsaftaler kan
anvendes som inspiration i arbejdet med at tegne stregerne for fremtidens
velfærdssamfund på ældreområdet. Formålet med velfærdsaftalerne på æld-
reområdet er således at skabe øget kvalitet, nærhed og faglighed i den hjælp,
som borgerne modtager, samt at skabe rum for i højere grad at tilgodese den
enkelte ældres individuelle behov.
Lov om velfærdsaftaler på ældreområdet, jf. lov nr. 879 af 12. maj 2021,
som ændret ved § 1 i lov nr. 749 af 13. juni 2023 (herefter velfærdsaftalelo-
ven), udmønter Aftale om velfærdsaftaler på ældreområdet og giver således
hjemmel til de velfærdsaftaler, den tidligere regering har indgået med Lan-
geland, Middelfart og Viborg Kommuner.
Velfærdsaftalerne understøtter regeringens ambitioner om en omfattende
frisættelse af den offentlige sektor herunder på ældreområdet. Velfærdsaf-
taler er en tillidsbaseret vej til at udvikle velfærden i den offentlige sektor.
En velfærdsaftale indebærer, at kommunen og regeringen indgår en aftale
om at frisætte kommunen, tilbud, ledere og medarbejdere fra lovgivning
mod, at kommunen også frisætter sig fra lokal regulering.
Med dette lovforslag foreslås, at der gives hjemmel til, at velfærdsaftalerne
med Langeland Kommune, Middelfart Kommune og Viborg Kommune kan
fortsætte frem til og med den 30. juni 2025.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
UDKAST
Formålet med denne ændring er at sikre stabilitet og forudsigelighed for
Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner, mens der arbejdes med rege-
ringens ambition om at frisætte den offentlige sektor herunder på ældreom-
rådet, jf. regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”.
2. Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i velfærdsaftaleloven, at formålet med loven er frem til
den 30. september 2024 at frisætte udvalgte kommuners og tilbud i disse
kommuners varetagelse af ældreområdet med henblik på at udvikle velfær-
den på området og skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for
at øge kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nærværet i velfærden til gavn
for borgeren.
Det fremgår af velfærdsaftalelovens § 14, stk. 1, at loven ophæves den 30.
september 2024.
Det følger af forarbejderne, jf. L 198, folketingssamling 2020-21, Folke-
tingstidende tillæg A, at kommunen efter udløbet af forsøgsperioden er for-
pligtet til på ny at indrette sin forvaltning i overensstemmelse med de regler,
der gælder for landets øvrige kommuner.
Det fremgår endvidere, at udløbstidspunktet den 30. september 2024 blev
foreslået for at tage hensyn til, at håndteringen af COVID-19 kunne give de
udvalgte kommuner særlige udfordringer med en hurtig igangsættelse af
velfærdsaftalerne.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets overvejelser
Velfærdsaftaleloven har til formål at frisætte udvalgte kommuners og til-
buds varetagelse af ældreområdet med henblik på at udvikle velfærden på
området og skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at øge
kvaliteten, fagligheden, omsorgen og nærværet i velfærden til gavn for bor-
geren. Loven ophæves den 30. september 2024.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil tage initiativ til en
grundlæggende frisættelse af velfærdssamfundet herunder på ældreområdet.
Det fremgår endvidere, at regeringen vil fremlægge forslag til en ny ældre-
lov med få klare værdier, der skaber bedre rammer for en alderdom med
livsglæde og tid til nærvær og omsorg, frem for skemaer og minuttyranni.
Det er endnu ikke afklaret, hvornår et forslag til en ældrelov vil træde i kraft.
Midtvejsevalueringen af velfærdsaftalerne fra 2023 foretaget af VIVE viser,
at velfærdsaftalerne har skabt stort engagement blandt medarbejderne, og at
3
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
UDKAST
der er igangsat mange lokale forsøg. På ældreområdet har kommunerne sær-
ligt haft fokus på en anden form for intern organisering og styring på ældre-
området samt afprøvning af nye indsatser for borgerne.
Efter den gældende velfærdsaftalelov skal Langeland, Middelfart og Viborg
Kommuner ved velfærdsaftalelovens udløb igen administrere på ældreom-
rådet efter lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16. august
2023 (herefter serviceloven). Regeringen har en ambition om at præsentere
forslag til en ny ældrelov gældende for alle kommuner. For at undgå at Lan-
geland, Middelfart og Viborg Kommuner inden for en kortere periode skal
overgå først fra velfærdsaftaleloven til serviceloven og derefter fra service-
loven til en ny ældrelov, og for at understøtte regeringens ambition om en
frisat ældrepleje, finder ministeriet det hensigtsmæssigt foreløbigt at for-
længe velfærdsaftaleloven frem til og med den 30. juni 2025, således at Lan-
geland, Middelfart og Viborg Kommuner kan fortsætte arbejdet med at
skabe øget kvalitet og plads til faglighed i velfærden.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at gyldigheden for velfærdsaftaleloven forlænges, således at
loven vil gælde frem til og med den 30. juni 2025.
Den foreslåede ændring af velfærdsaftalelovens § 1 vil medføre, at Lange-
land, Middelfart og Viborg Kommuner ikke vil være forpligtede til at ind-
rette deres forvaltning, herunder tilbuds varetagelse af ældreområdet, i over-
ensstemmelse med serviceloven efter den 30. september 2024, men fortsat
vil kunne forvalte efter velfærdsaftaleloven.
Den foreslåede ændring vil skulle understøtte regeringens ambition om at
frisætte ældreområdet og understøtte den frisættelse, der allerede er igangsat
med velfærdsaftalerne i Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for de Langeland, Middelfart og
Viborg Kommuner, der er indgået velfærdsaftaler med, beror på, i hvilket
omfang de udvalgte kommuner gør brug af lovforslagets mulighed for at
fravige lovgivning på ældreområdet.
Idet velfærdsaftaleloven bl.a. har til formål at skabe hjemmel til, at udvalgte
kommuner sættes fri af statslig regulering med henblik på at skabe øget kva-
4
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
UDKAST
litet og plads til faglighed i velfærden på ældreområdet, antages dette lov-
forslag ikke i væsentligt omfang at ville indebære negative konsekvenser for
de udvalgte kommuner. Eventuelle omkostninger som følge af forlængelse
af muligheden for at fravige lovgivning på ældreområdet vil skulle afholdes
af den enkelte kommune. Kommunens eventuelle besparelser vil ligeledes
tilfalde kommunen selv.
Lovforslagets implementeringskonsekvenser for de udvalgte kommuner be-
ror ligeledes på, i hvilket omfang de udvalgte kommuner vil gøre brug af
velfærdsaftalelovens mulighed for at fravige lovgivning på ældreområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive implementeringskonsekven-
ser for de pågældende kommuner omfattet af velfærdsaftaleloven, idet lov-
forslaget vil forlænge den periode, hvor kommunerne er frisat fra statslig
regulering på ældreområdet.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige digitaliseringsrelaterede kon-
sekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de kommuner, der
er indgået velfærdsaftale med, beror på, i hvilket omfang de udvalgte kom-
muner vil gøre brug af lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på
ældreområdet.
Det forventes dog, at lovforslaget har positive konsekvenser for borgerne i
de omfattede kommuner, idet det grundlæggende mål med velfærdsaftalerne
er at give kommunen, tilbud, ledere og medarbejdere mulighed for at kunne
gentænke tilrettelæggelsen af indsatserne og med udgangspunkt i lokale øn-
sker og behov samt medarbejdernes faglighed at skabe de bedst mulige til-
bud til gavn for kommunens borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
5
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
2782443_0006.png
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november 2023 til den 18.
december 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, BL - Danmarks Almene Boliger, Børne- og Un-
dervisningsministeriet, Center for Sund Aldring – KU, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Di-
akonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH),
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-
skolerne – Bestyrelserne, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De sammenvir-
kende Menighedsplejere, DemensKoordinatorer i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, EGV, Ergotera-
peutforeningen, Erhvervsministeriet, Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH), Faglige Seniorer, Finansministeriet, FOA – Fag og Arbejde, Forenin-
gen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark
(FDS), HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet,
KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kost &
Ernæringsforbundet, Langeland Kommune, LO’s Faglige Seniorer, Læge-
foreningen, Middelfart Kommune, National Videnscenter for Demens, OK-
Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Selveje Danmark, Soci-
alpædagogernes Landsforbundet, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), Sundhedsstyrelsen,
Viborg Kommune, VIVE, Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Lovforslaget har kun konsekvenser Lovforslaget har kun konsekvenser
konsekvenser for for de kommuner, der er indgået vel- for de kommuner, der er indgået vel-
stat, kommuner færdsaftaler med.
færdsaftaler med.
og regioner
Lovforslagets konsekvenser afhænger Lovforslagets konsekvenser afhæn-
af, hvorvidt de omfattede kommuner ger af, hvorvidt de omfattede kom-
vil gøre brug af velfærdsaftalelovens
6
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
2782443_0007.png
UDKAST
mulighed for at fravige lovgivning på muner vil gøre brug af velfærdsafta-
ældreområdet. Eventuelle mindreud- lelovens mulighed for at fravige lov-
gifter tilfalder kommunen.
givning på ældreområdet. Eventuelle
merudgifter afholdes af kommunen.
Implemente-
Lovforslaget har kun konsekvenser Lovforslaget har kun konsekvenser
ringskonsekven- for de kommuner, der er indgået vel- for de kommuner, der er indgået vel-
ser for stat, kom- færdsaftaler med.
færdsaftaler med.
muner og regio-
Lovforslagets konsekvenser afhænger Lovforslagets konsekvenser afhæn-
ner
af, hvorvidt de omfattede kommuner ger af, hvorvidt de omfattede kom-
vil gøre brug af velfærdsaftalelovens muner vil gøre brug af velfærdsafta-
mulighed for at fravige lovgivning på lelovens mulighed for at fravige lov-
ældreområdet.
givning på ældreområdet.
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative Afhænger af, hvorvidt de kommuner, Afhænger af, hvorvidt de kommuner,
konsekvenser for der er indgået velfærdsaftaler med, vil der er indgået velfærdsaftaler med,
borgerne
gøre brug af velfærdsaftalelovens mu- vil gøre brug af velfærdsaftalelovens
lighed for at fravige lovgivning på mulighed for at fravige lovgivning på
ældreområdet.
ældreområdet.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
fem principper
Ja
Nej
7
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
2782443_0008.png
UDKAST
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
X
8
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i velfærdsaftaleloven, at formålet med loven er frem til
den 30. september 2024 at frisætte udvalgte kommuners og tilbuds vareta-
gelse af ældreområdet med henblik på at udvikle velfærden på området og
skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at øge kvaliteten,
fagligheden, omsorgen og nærværet i velfærden til gavn for borgeren.
Det foreslås at ændre »30. september 2024« i
§ 1
til » 30. juni 2025«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Langeland, Middelfart og Viborg
Kommuner kan fortsætte deres forvaltning, herunder tilbuds varetagelse af
ældreområdet efter velfærdsaftaleloven til og med den 30. juni 2025.
Formålet med den foreslåede ændring er at understøtte regeringens ambiti-
oner om en frisat ældrepleje.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 14, stk. 1, i velfærdsaftaleloven, at loven ophæves den 30.
september 2024.
Det foreslås derfor at ændre »30. september 2024« i
§ 14, stk. 1,
til » 1. juli
2025«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at loven først ophæves den 1. juli 2025.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at det med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås, at frisættelsen af udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af
ældreområdet forlænges til og med den 30. juni 2025, hvorfor det vil være
nødvendigt at ændre ophævelsesdatoen i velfærdsaftaleloven.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2024.
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
UDKAST
Den foreslåede ikrafttrædelsesdato vil medføre, at velfærdsaftaleloven fort-
sat vil være gældende for Langeland, Middelfart og Viborg Kommuner efter
den 30. september 2024.
10
ÆLU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 16: Lovudkast: Udkast til ændring af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet), fra ældreministeren
2782443_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om velfærdsaftaler på æld-
reområdet, jf. lov nr. 879 af 12.
maj 2021, som ændret ved § 1 i
lov nr. 749 af 13. juni 2023, foreta-
ges følgende ændringer
§ 1.
Formålet med denne lov er
1.
I
§ 1
ændres »30. september
frem til den 30. september 2024 at 2024« til: » 1. juli 2025«.
frisætte udvalgte kommuners og til-
buds varetagelse af ældreområdet
med henblik på at udvikle velfær-
den på området og skabe større
handlerum for medarbejderne og
lederne for at øge kvaliteten, faglig-
heden, omsorgen og nærværet i vel-
færden til gavn for borgeren.
§ 14.
Loven ophæves den 30. sep-
2.
I
§ 14, stk. 1,
ændres »30. sep-
tember 2024.
tember 2024« til: »1. juli 2025«.
Stk. 2.
---
11