Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2023-24
§71 Alm.del
Offentligt
2833706_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets §71-tilsyn
Dato: 04-03-2024
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh: anba
Sagsnr.:2024 - 2625
Dok. nr.: 104516
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del), som Folketingets §71-tilsyn
har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 7. februar 2024.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren oplyse, om personalenormering og uddannelsesmæssige
kvalifikationer på de psykiatriske afdelinger spiller en rolle i forhold til anvendelse af
tvang over for indlagte patienter generelt, herunder valg af specifikke tvangsformer i
de konkrete situationer?”
Svar:
Som anført i svar på § 71-tilsynet alm. del - spm. 2 er der bred enighed om, at der
ikke er en enkeltstående indsats eller et enkeltstående indgreb, som er
udslagsgivende i forhold til at nedbringe tvang. Nedbringelse af tvang forudsætter et
kontinuerligt arbejde med en række gensidigt supplerende indsatser på flere planer
og på tværs af sektorer. Regionerne er forskellige, både ift. fysiske rammer, mulighed
for rekruttering af medarbejdere, personalesammensætning og kompetencer, som
hver i sær og i kombination har indflydelse på indsatsen for at forebygge og reducere
anvendelsen af tvang i psykiatrien. Fælles for regionerne er imidlertid, at
nedbringelse af tvang er et prioriteret indsatsområde samt har ledelsesmæssigt fokus
Normeringen af medarbejdere har betydning for arbejdet med at forebygge og
nedbringe tvang i psykiatrien. Lige så vigtigt er det, at personalet i psykiatrien med
patientkontakt har de rette kompetencer. Regionerne prioriterer og har fokus på
løbende kompetenceudvikling og videreuddannelse af medarbejdere, som skal klæde
dem på til at forebygge og deeskalere situationer og håndtere konflikter, der kan føre
til tvangsindgreb. Dette bidrager også til at øge medarbejdernes såvel som
patienternes tryghed og sikkerhed.
Arbejdet med at forebygge og nedbringe anvendelsen af tvang kan ikke ses isoleret,
men skal ses i sammenhæng med den generelle kapacitet i psykiatrien og
opbygningen heraf. Kapacitetsopbygningen blev igangsat med
Aftale om en 10-
årsplan for psykiatrien
(2022) og fortsætter med den igangværende og kommende
prioritering af et samlet løft af psykiatrien frem mod 2030, som følge af
Aftale om en
bedre psykiatri
fra november 2023 og finansloven for 2024 med henblik på en fuldt
finansieret 10-årsplan frem mod 2030, hvor der vil være 3,2 mia. kr. ekstra til
psykiatrien, end da regeringen trådte til.
§71, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om personalenormering og uddannelsesmæssige kvalifikationer på de psykiatriske afdelinger spiller en rolle i forhold til anvendelse af tvang over for indlagte patienter
Med
Aftale om en bedre psykiatri
fra november 2023 er specifikt afsat en varig
økonomisk ramme til regionerne til at understøtte kvaliteten i de regionale
tvangsforebyggende indsatser, som er på 16,2 mio. kr. i 2024, 16,8 mio. kr. i 2025 og
17,8 mio. kr. fra 2026 og fremefter.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2